Gå til innhold

Forbrukerrådet: – PlayStation 3 bryter markedsføringsloven (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OtherOS eneste sikkerhet Sony's PS3 hadde mot hacking, den ble fjernet. Geohot gikk på saken men ga aldrig ut hannes så kalte CFW som inkluderte OtherOS. Men han ga ut exploiten som han brukte.

 

Senere dukket det opp USB jailbreak og så kom Fail0verflow som viste frem hvor dårlig sikkret PS3en egentlig er.

 

I dag har vi CFW med Peak/poke og kan spille backups med hjelp av Syscall 36, kjøre usignert kode og signert kode faktisk. Fail0verflow holder på med demmes Linux port til PS3 som kalles for AsbestOS som har full tilgang på PS3 inkludert RSX som OtherOS ikke hadde tilgang til som gjorde Linux ekstremt dårlig på PS3.

 

Ikke lenge til så kan vi Dual boote AsbestOS og GameOS aka XMB, på PS3 inkl PS3 Slim.

 

Sony fjernet OtherOS fordi dem mente at slim kunne ikke ha denne funksjonen. istedet for og lage 2 forskjellige Firmwares på to "ulike" PS3er så valgte de og fjerne denne. Nei Det er IKKE geohot sin feil at dem fjernet OtherOS.

 

 

Se hvor langt dette fører.

Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte en fan boy, men jeg har alltid likt Playstation, så man kan vel kalle meg en "fanboy" for det, selv om jeg gjerne kunne hatt xbox. Whatever.

Uansett så syntes jeg at det er greit at Sony får svi litt for dette her. De fjerna muligheten fordi det kunne forårsake piratkopiering osv, ettersom det tydeligvis skulle være ganske lett jobb med Linux. Men jeg mener det likevel er feil å fjerne muligheten til å ha Linux, hvertfall nå som maskinen likevel er åpnet. Da har det ikke så mye å si lenger på hva som er trygt og ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at de fleste som har meldt sony inn for forbrukerrådet ikke var ivrige brukere av otherOS, men at det heller er en prinsippsak (Som Noxxy sier). Hvor mye skal vi godta fra produsenter? F. eks Steam som banner deg fra alle VAC spill. Nå har jeg aldri jukset på onlinespill, men mail og WoW kontoen min ble nettopp hacket så ble litt redd for steamaccounten min.

 

Om Sony var redd for "hackingen" måtte dem jo forstå at å fjerne otherOS bare ville skape kvalme og ikke påvirke de som faktisk er en trussel. De kunne jo bare nedgradere firmware for å bruke det :/

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si at jeg bryr meg for mye hverken den ene eller andre veien, da jeg aldri har benyttet denne funksjonen på min PS3, men det er et par ting jeg stusser litt på. Går det an å kjøre UNIX OS på en PS3 og alikevel bruke den som en konsol?

 

Etter det jeg har forstått, så overtar UNIX OS'et helt (ingen annen software inne på maskinen) og du har en UNIX "PC" som ser ut som en PS3, eller?

Lenke til kommentar

Ikke nok med dette, men med den nye oppdateringen fjerner dem muligheten til å bytte harddisk. Var nok en stor tabbe av Sony å fjerne dem, både linux og harddisk bytte. Mulig at oppgradering av HDD sperren bare er en feil, og kansje vil fikses i en fremtidig oppdatering. HDD bytten skal være eit problem for ganske mangen, men skal også funke for noen. Hmm, rart.

Lenke til kommentar

Det va søren på tide noen klaget på dette. Det er jo tragisk å ta vekk den funksjonen. Sitter med en stor chunk med gig på disken som jeg ikkje kan fjerne der den gamle linux OS ligger. Men må erlig si at. Begrensingene som sony gjorde på linux ang. Prosses kraft lagte det igrunn ubrukelig.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, mer en prinsipp sak enn noe annet, hvorfor er det likevel brudd høres i Norge, og ikke i USA?

 

Norge og USA har ikke samme lovverk.

 

Det er jo likevel litt morsomt at "bare i USA" opplegget hvor folk blir saksøkt for all slags galskap, men likevel blir en slik "lovbrudd" tatt opp i Norge men ikke USA?

Syns det er svært rart jeg.

Lenke til kommentar

Tror de kan rette fokusen på andre ting. Sony kommer nok ikke til å forandre på noe som helst pga det er noe som strider imot loven i lille Norge.

 

Vel, det hjelper ikke hvor lite landet er, strider det mot loven må de forande på det hvis de vil unngå eventuelle erstatningkrav o.l.

 

@ Amir90: Du kan kanskje si det, men Norge er generelt flinke til å krangle fram gode vilkår for oss forbrukere i saker som dette. Vi har som oftest mye bedre kjøpsvilkår enn i f.eks. USA. Der må en f.eks. betale for reparasjon av konsoller som er over 1 år (gjelder for PS3 ihvertfall). Her I Norge har man opptil 5 år gratis garanti.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg personlig ingen ting om denne funksjonen, men jeg syns det er flott at forbrukerne blir hørt og tatt på alvor.

 

At Norge i utgangspunktet ikke er noen stor nasjon betyr lite, det var vel så vidt jeg vet vi som fikk Apple til å "låse opp" musikken på iTunes så den kan brukes på andre spillere?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...