Gå til innhold

– Nyskapingen skjer på PC (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For all del jeg liker å spille på PC men synes dette intervjuet med Gabe Newell er på kanten til latterlig. Han nevner sjangeren mmo som selvklart er ledende på PC og spill som CityVille.....et Facebook spill. Alle har en PC og så si "alle" er på Facebook så potensialet til å få mange kunder der er selvfølgelig meget meget stor.

Men han nevner ingen ting ang salg av PC spill vs konsoll. Eller hvor mange som faktisk har en moderne spill pc...for det er ikke spesielt mange om en en ser på STEAM sine undersøkelser. Og synes personlig Gabe Newell burde låse døra si og holde kjeft...han har levd på Half Life bølgen lenge nok nå....

Lenke til kommentar

For all del jeg liker å spille på PC men synes dette intervjuet med Gabe Newell er på kanten til latterlig. Han nevner sjangeren mmo som selvklart er ledende på PC og spill som CityVille.....et Facebook spill. Alle har en PC og så si "alle" er på Facebook så potensialet til å få mange kunder der er selvfølgelig meget meget stor.

 

Selv om mange har en datamaskin og mange er på Facebook, slik at disse spillene har mange spillere, så er det mindre relevant i forbindelse med innovasjon. Det handler om nyskapning, og ikke antall spillere.

 

Selv vet jeg ikke om jeg er enig med Gabe Newell, for det er (i likhet med TV-spill) mye som går igjen; og i skrivende øyeblikk kan jeg ikke komme på noen spesielle nyskapninger på datamaskinen i den siste tiden. Det har klart kommet mindre nyvinninger, men dét har det jo også gjort på TV-spill, og således vil jeg si at platformene ligger forholdsvis likt ann. Bare for å nevne det, så er MMO-sjangeren nesten 15 år gammel, og spill på Facebook er ikke noe annet enn småspill som kanskje like gjerne kunne vært på bærbare spillmaskiner som DS (med nett).

Lenke til kommentar

Den store fordelen med konsoll er at den er mye mer tilgjengelig for folk flest enn hva PC er. For under 2000 kr får du en maskin du ikke trenger å konfigurere eller bytte ut deler på i hele dens levetid, du har aldri problemer med drivere og alle har de samme forutsetninger.

 

Derfor har jeg som i alle år har vært hardcore-pc gamer gått over til konsoll fordi det er billigere, lettere og jeg kan sitte i sofaen i stuen min med flatskjermen og surroundanlegget som gir meg den maksimale spillopplevelsen. Da får det heller være at jeg går glipp av den beste grafikken.

Lenke til kommentar
mikrotransaksjoner, MMO-er, «free to play» eller et spill som CityVille

 

Det verkar som om Newell først og fremst tenker på økonomisk nyskaping, ikkje nyskaping på sjølve spela. Når det gjeld nyskaping på spelopplevingane, skjer der ganske mykje på konsoll òg. Eit døme er dei nye kontrollmetodane som kom med denne generasjonen, med produkt som WiiMote, Move og Kinect. Eit anna døme er dei originale småspela som har byrja å komme no etter at konsollane fekk harddisk og Internett-tilkopling, t.d. Echochrome og Flower. Der er òg nokre ganske nyskapande større spel, t.d. Mirrors Edge, Heavy Rain og LittleBigPlanet.

 

Eg likar PC-plattforma, men eg har inntrykk av at der skjer vel so mykje nyskaping på konsollane.

 

Kay

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Nyskapingen kommer nok i hovedsak til å skje på PC, men ting som Xbox Live Arcade, PSN og WiiWare(?) er jo fine steder å innovere på. Konsoller har nok også en fordel i at de kan spesifisere hardware som utviklere må bruke, eksempelvis Wiimote. Ser for meg at Wiimote til PC ville ha floppa.

 

Syns forøvrig Valve kan begynne å gjøre ferdig Episode 3, og få Steam over på Linux. Begynner å bli grundig lei av at spillutviklere gror fast til Windows via Direct3D og lignende. Jeg vil spille på Ubuntu!

Lenke til kommentar

Hva menes med nyskapning egentlig? Jeg har spilt langt flere nyskapende spill til DS enn noen annen plattform. PC-en er milevis bak. Deretter kommer nok Wii, imho. Stakkars xbox360 har ikke startet engang, og PS3... vel, er PS3. Fuglene vet hva den driver med annet enn å kopiere Wiimoten og kalle det eget. :p Dette gjelder bare spill. Snakker vi hardware vil jeg påstå 3DS er det mest nyskpaende på årevis, etterfulgt av PSP Go. Riktignok feilet den totalt pga mangel på umd, men tanken var god. Om noen år kan den kanskje få hevn med PSP Go Again eller noe sånt.

 

Og hva menes med CivVille og Facebook? De er på internett, og jeg har internett på telefonen. Hadde jeg giddet kunne jeg nok spilt CityVille, FarmVille og alt mulig annet på bussen. Og hva med Mac? De har da internett?

Lenke til kommentar
Stakkars xbox360 har ikke startet engang, og PS3... vel, er PS3. Fuglene vet hva den driver med annet enn å kopiere Wiimoten og kalle det eget. :p

Nokre døme: LittleBigPlanet, Heavy Rain, Echochrome, Flower, The Last Guy, PixelJunk Shooter, Locoroco Cocoreccho, Linger in Shadows, ModNation Racers.

 

Super Rub-a-dub. :p

 

Eg synest faktisk Playstation-konsollane har vore temmeleg sterke på nyskaping. Nintendo skal ha ros for Wiimoten sin...men har der vore so mykje anna nyskapande som har skjedd i denne generasjonen? Ja, bortsett frå Zelda 17, Metroid 12, og Super Mario Bros 43 altso? :p

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Leste nylig en artikkel om selskapet bak morospillet Joe Danger (en mellomting mellom motorsykkelstunts, racing og plattformspill). Historien går noe sånt som at 4 spillutviklere sa opp jobbene i diverse spillselskaper for å utvikle dette spillet. To års arbeid senere har spillet fått masse knallomtale og blitt en PSN-suksess. Bare ett av mange eksempler man kan finne på nettverkene til xbox og playstation hvor indie-utviklere har greid å ha kommersiell suksess som er vanskelig å oppnå på PC.

 

Newell snakker om mikrotransaksjoner men mikrotransaksjoner er da ikke spesielt nyttig for å lage innovative spill? Det som er mer viktig er å ha et synlig markedsplass hvor man lett kan kjøpe spill. Dette har ikke PC. På PS3 og Xbox kan man gå i butikken og kjøpe et kort som tilsvarer virtuell valuta (alternativt betale direkte til Microsoft eller Sony gjennom kort), se gjennom alle spillene på ett sentralt sted, og så laste det ned. Heck, det eksisterer til og med et miljø for småbetalinger på PS3 og Xbox. Jeg så nylig kompisen min kjøpe seg et PSN-avatar til en femmer. Det ser jeg i grunn på som en uting men er ikke nettopp dette en av de hellige gralene til "mikrotransaksjoner"?

 

Å nevne facebook i denne diskusjonen er jo egentlig å svekke sitt eget synspunkt...

 

Sier ikke at konsoller har mer innovasjon men synspunktene til Newell som kom frem i denne artikkelen var jo,

for å bruke gamerspråk, bra lame!

 

Og til den som gjør narr av Playstations kopiering av wiimoten, så har Playstation i det minste bevegelseskontroller nå i motsetning til PC... for ikke å nevne at all dingseinnovasjonen fra PS2 har blitt videreført til PS3, tenker på konsepter som eye toy, buzz, singstar og guitar hero. PC har vel fortsatt ikke noe av dette heller? :rolleyes: Er jo bare sunt at man kopierer de gode ideene til andre og PC gjør jo ikke dette heller da det kommersielt sett er et begrenset marked for sånt der.

Endret av lampard8
Lenke til kommentar

Men folkens, de som påstår at Pc er en døende spillmaskin, ber jeg bare om å kjøpe Minecraft og legge seg.

 

Eeeehhh.. du kan ikke prate om "spill pc" og bruke minecraft som eksempel til forsvar... jeg har minecraft til den bærebare, som betyr at "alle" kan skaffe seg det spillet uansett styrke på pc...

 

Argumentet spill-pc vs konsoll går på (som kommentert veldig bra over) kostnad og komfort.

Lenke til kommentar

Å nevne facebook i denne diskusjonen er jo egentlig å svekke sitt eget synspunkt...

Denne må du utdype. Hvorfor er et miljø der små, uavhengige utviklere kan publisere sine små og innovative spill og nå ut til millioner av sluttbrukere uten større problemer å "svekke sitt eget synspunkt"?

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Leste nylig en artikkel om selskapet bak morospillet Joe Danger (en mellomting mellom motorsykkelstunts, racing og plattformspill). Historien går noe sånt som at 4 spillutviklere sa opp jobbene i diverse spillselskaper for å utvikle dette spillet. To års arbeid senere har spillet fått masse knallomtale og blitt en PSN-suksess. Bare ett av mange eksempler man kan finne på nettverkene til xbox og playstation hvor indie-utviklere har greid å ha kommersiell suksess som er vanskelig å oppnå på PC.

 

Newell snakker om mikrotransaksjoner men mikrotransaksjoner er da ikke spesielt nyttig for å lage innovative spill? Det som er mer viktig er å ha et synlig markedsplass hvor man lett kan kjøpe spill. Dette har ikke PC. På PS3 og Xbox kan man gå i butikken og kjøpe et kort som tilsvarer virtuell valuta (alternativt betale direkte til Microsoft eller Sony gjennom kort), se gjennom alle spillene på ett sentralt sted, og så laste det ned. Heck, det eksisterer til og med et miljø for småbetalinger på PS3 og Xbox. Jeg så nylig kompisen min kjøpe seg et PSN-avatar til en femmer. Det ser jeg i grunn på som en uting men er ikke nettopp dette en av de hellige gralene til "mikrotransaksjoner"?

 

Å nevne facebook i denne diskusjonen er jo egentlig å svekke sitt eget synspunkt...

 

Sier ikke at konsoller har mer innovasjon men synspunktene til Newell som kom frem i denne artikkelen var jo,

for å bruke gamerspråk, bra lame!

 

Og til den som gjør narr av Playstations kopiering av wiimoten, så har Playstation i det minste bevegelseskontroller nå i motsetning til PC... for ikke å nevne at all dingseinnovasjonen fra PS2 har blitt videreført til PS3, tenker på konsepter som eye toy, buzz, singstar og guitar hero. PC har vel fortsatt ikke noe av dette heller? :rolleyes: Er jo bare sunt at man kopierer de gode ideene til andre og PC gjør jo ikke dette heller da det kommersielt sett er et begrenset marked for sånt der.

 

Hvor godt kjenner du PC-plattformen? Det er ganske tydelig at mengden og variasjonen på PC av indiespiller ENORMT mye større enn på konsoller. Det er mange komersiellt suksessfulle indieprosjekt på PC. Videre harhar PC hatt bevegelseskontroll lenge før wii, ps3 og xbox.

 

AtW

 

Den store fordelen med konsoll er at den er mye mer tilgjengelig for folk flest enn hva PC er. For under 2000 kr får du en maskin du ikke trenger å konfigurere eller bytte ut deler på i hele dens levetid, du har aldri problemer med drivere og alle har de samme forutsetninger.

 

Derfor har jeg som i alle år har vært hardcore-pc gamer gått over til konsoll fordi det er billigere, lettere og jeg kan sitte i sofaen i stuen min med flatskjermen og surroundanlegget som gir meg den maksimale spillopplevelsen. Da får det heller være at jeg går glipp av den beste grafikken.

 

Ja, det er billigere i innkjøp (som hardcore-gamer er det neppe billigere i praksis). Og det er lettere å sette opp, PCen kan forøvrig kobles til akkurat det samme som en konsoll og motsatt.

 

AtW

 

For all del jeg liker å spille på PC men synes dette intervjuet med Gabe Newell er på kanten til latterlig. Han nevner sjangeren mmo som selvklart er ledende på PC og spill som CityVille.....et Facebook spill. Alle har en PC og så si "alle" er på Facebook så potensialet til å få mange kunder der er selvfølgelig meget meget stor.

Men han nevner ingen ting ang salg av PC spill vs konsoll. Eller hvor mange som faktisk har en moderne spill pc...for det er ikke spesielt mange om en en ser på STEAM sine undersøkelser. Og synes personlig Gabe Newell burde låse døra si og holde kjeft...han har levd på Half Life bølgen lenge nok nå....

 

Poenget er vel at det er nye spillmodeller som har hatt økonomisk suksess?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hvor godt kjenner du PC-plattformen? Det er ganske tydelig at mengden og variasjonen på PC av indiespiller ENORMT mye større enn på konsoller. Det er mange komersiellt suksessfulle indieprosjekt på PC. Videre harhar PC hatt bevegelseskontroll lenge før wii, ps3 og xbox.

 

Åh, hvilket PC-spill har hatt suksess med bevegelseskontroller da? Gi eksempler. Jeg håper ikke du siktet til produkter som aldri fikk kommersiell suksess, fordi det blir like meningsløst i en slik debatt som å trekke inn teknologidemoer.

 

Jeg kjenner vel ikke til PC-plattformen godt lenger men jeg gamet da på det i over 10 år så det er i grunn det jeg baserer mine uttalelser på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...