Gå til innhold

– Fortsatt noen år til et bra konsoll-MMO (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smell til med flere quests, noen flere områder, et par klasser og utvikle de klassene som alt finnes skal du se Borderlands gjør seg som et mini-MMO perfekt for konsoll. Ikke helt typisk MMO kanskje, men det har allerede mange av grunnstenene for hva som skal til.

 

Jeg tror også Sony og Microsoft må ta et par runder med seg selv før vi får en betalingsløsning utviklerne og platformeierne kan si seg enige i, det var så vidt jeg vet den biten som forhindret FF XIV på PlayStation 3.

 

Ellers bør det jo i rettferdighetens navn kanskje stå i artikkelen at Diablo kom til PlayStaion - og var utrolig kult.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

FPS spilles med tastatur og mus (om man vil ha presisjon og fart, eventuellt gamepad og auto-aim mot AIen), RTS spilles med tastatur og mus. MMORPGer spilles med tastatur og mus. Enten bør Sony, Microsoft og/eller Nintendo innføre tastatur og mus som standard, ellers er det vel like greit å bare droppe hele MMMO-på-konsoll-prosjektet. Ikke alle spill passer for alle plattformene. Hva blir det neste? Et MMORPG på mobilen? :p

Lenke til kommentar

La gå, FPS kan under sterk tvil fungere med gamepad. Med du er enig i at RTS aldri vil fungere med gamepad? Bilspill kan fint fungere med gamepad, men den må ha minst en analog spake for styringen. Helst bør det være en analog knapp for gass og brems også, eller ha gass og brems på en analog spake. Den eneste måten jeg kan se for meg et MMO på konsoll er om man har en hurtigmeny på flere av knappene og tastetur for å skrive. Men i såfall kan man vel like greit bruke tastaturet til å styre karakteren? Sleng på en mus, så har du et helt vanlig oppsett for MMORPG på PC uten PCen og mulighet for å legge til nye UI-skins og så videre. (noe som er svært viktig om du har stirret på den samme skjermen i ett år eller to. Et nytt UI-skin kan fornye spillet betraktelig.)

Lenke til kommentar

Når det kommer til RTSer så er jeg ingen ekspert. Spilte heftig på StarCraft, spilt noe StarCraft 2 og alt for mange timer Civ om en skal ta med det, men har aldri prøvd noen på konsoll. Men ut ifra den erfaringen jeg har så er RTSer fortsatt avhengig av tastatur og mus.

 

Og jeg spiller ikke MMOer, så hvordan disse skal tilpasses konsoll har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar
For noen år siden sa jo folk at førstepersonsskytespill ikke fungerte på konsoller, og det har jo Microsoft motbevis med Halo og andre spill.

Vil bare påpeke at det faktisk var Nintendo/Rare som motbeviste dette, med sitt Goldeneye 64.

 

Ja, det fungerer, desverre fungerer det dårligere. Men tydligvis ikke så dårlig at folk ikke takler det helt greit.

 

AtW

Lenke til kommentar
For noen år siden sa jo folk at førstepersonsskytespill ikke fungerte på konsoller, og det har jo Microsoft motbevis med Halo og andre spill.

Vil bare påpeke at det faktisk var Nintendo/Rare som motbeviste dette, med sitt Goldeneye 64.

 

Jeg skal ikke spekulere altfor mye i hva Blizzard-gutta mener med uttalelsen sin, men det er mulig de sikter til den skytespillrevolusjonen Halo satte i gang. GoldenEye (og Perfect Dark, Time Splitters m.m) var for all del suksesser og beviste i aller høyeste grad at skytespill hadde noe på konsoller å gjøre, men de var fortsatt isolerte unntak det gikk flere år mellom.

Lenke til kommentar
For noen år siden sa jo folk at førstepersonsskytespill ikke fungerte på konsoller, og det har jo Microsoft motbevis med Halo og andre spill. Forhåpentligvis greier noen å gjøre det samme for MMO-er, sier Greg Street og David Kosak
Some games have "auto-aim" as an option in the game. It simply helps the user to aim when playing, usually by slowing the movement of 'looking/aiming' while the crosshair is on or near a target. It is common for console FPS games to have this feature to compensate for the lack of precision in analog-stick control pads, compared to a PC mouse.

Hva som helst kan "fungere" med hvilken som helst kontroller bare man lar spillet mer eller mindre styre seg selv.

Det finns vel allerede slike programmer for PC-MMO`s slik at man slipper å spille selv.

Det må jo være perfekt for konsollspillere som ikke orker å spille på disse slitsomme datamaskinene der man må gjøre alt selv.

Lenke til kommentar
For noen år siden sa jo folk at førstepersonsskytespill ikke fungerte på konsoller, og det har jo Microsoft motbevis med Halo og andre spill.

Vil bare påpeke at det faktisk var Nintendo/Rare som motbeviste dette, med sitt Goldeneye 64.

 

Ja, det fungerer, desverre fungerer det dårligere. Men tydligvis ikke så dårlig at folk ikke takler det helt greit.

 

AtW

 

Å avskrive FPS på konsoll med at "fungerer dårligere" er bare tull i mine øyne. Om det funker dårligere for deg er det mest sannsynlig fordi du er vant til det på PC, for min del er det andre veien rundt. Jeg foretrekker konsoll som spillplattform, også når det gjelder FPS. Jeg opplever ikke kontrollene som mindre responsiv eller vanskeligere å bruke, jeg opplever at jeg har mer kontroll fordi en håndkontroller har alle knappene lett tilgjengelige og større mulighet til å konsentrere meg fordi jeg da kan regulere sittestilling uavhengig av tastatur og mus.

Lenke til kommentar

De fleste spillere har alle knappene lett tilgjengelige på et tastatur. Faktisk har vi langt flere knapper å velge i også. Men å spille FPS på konsoll blir aldri det samme som å bruke tastatur og mus. Greit nok, det fungerer. Men det er bare fordi spillene er laget for å spilles med gamepad, noe vi ser på blandt annet måten fiendene dukker opp på. Når var sist du så en hel drøss fiender angripe fra alle steder samtidig i et FPS på konsoll? OG med alle sider samtidig mener jeg alle retninger rundt deg pluss ovenfra og fra bakken. Uten auto-aim ville det ikke vært mulig på konsoll fordi en gamepad ikke er responsiv nok. Uansett hvor raskt du klarer å snu deg med gamepad kan du gjøre det minst dobbelt så rakt med mus, og da mye mer nøyaktig i tillegg selv uten auto-aim.

 

@Odesseiron: Jeg har ingenting imot hva folk spiller og hvordan de spiller det. Problemet er når utviklerer tror folk kun spiller på konsoll, så de ødelegger PC-spill fullstendig. Det blir bare færre og færre spill på PC, og de få vi har er svært ofte tydelig merket av konsoller. Det seneste jeg spilte er Two Worlds 2 på PC. Jeg prøvde å spille med tastatur og mus, men gav fort opp. I stedet spiller jeg med gamepad. Morrowind var utrolig bra, men Oblivion er helt klart et konsollspill. Det samme gjelder Bioshock og flere andre. Inventoriet for eksempel er håpløst med tastatur og mus, fordi det er optimisert for gamepad. Nok er nok. Jeg elsker PS3en min og Wii'en min, men jeg nesten gitt opp å spille på PC. Samtlige av spillene jeg har til PC har vist seg å være dårlige porter fra konsollspill, selv om samtlige gjør det best på PC. Dvs de ville ha gjort det om de ikke hadde vært konsollifisert.

Endret av PityTheFool
Lenke til kommentar
For noen år siden sa jo folk at førstepersonsskytespill ikke fungerte på konsoller, og det har jo Microsoft motbevis med Halo og andre spill.

Vil bare påpeke at det faktisk var Nintendo/Rare som motbeviste dette, med sitt Goldeneye 64.

 

Ja, det fungerer, desverre fungerer det dårligere. Men tydligvis ikke så dårlig at folk ikke takler det helt greit.

 

AtW

 

Å avskrive FPS på konsoll med at "fungerer dårligere" er bare tull i mine øyne. Om det funker dårligere for deg er det mest sannsynlig fordi du er vant til det på PC, for min del er det andre veien rundt. Jeg foretrekker konsoll som spillplattform, også når det gjelder FPS. Jeg opplever ikke kontrollene som mindre responsiv eller vanskeligere å bruke, jeg opplever at jeg har mer kontroll fordi en håndkontroller har alle knappene lett tilgjengelige og større mulighet til å konsentrere meg fordi jeg da kan regulere sittestilling uavhengig av tastatur og mus.

 

Det er ikke mest sannsynlig fordi jeg er vant til det i det hele tatt. Det er mest sannsynlig fordi det fungerer bedre, det er en overveldene mengde objektiv informasjon som tyder på at det fungerer dårligere. 1. Ingen, absolutt ingen i verdenseliten i FPS-spill bruker joypad om mus og tastatur er et alternativ. Tror du virkelig det er forid det bare tilfeldigvis er fordi samtlige er mest vant til tastatur og mus? 2. De få spillene der konsoller og PC-folk er på noenlunde jevnt nivå online nerfer mus og tastatur og har autoaim.

 

Du kan gjerne oppleve ting forskjellig, men det er ingen vits å framstille dette som utelukkende en treningssak. Det er rett og slett en objektiv sannhet av mus og tastatur fungerer bedre på FPS.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det værste skytespillet jeg har spilt på konsoll er nok Team fortress 2. Helt overfølsomt og elendig, vanvittig motion blur som gjør det umulig å orientere seg om slagmarken rundt! Også xbox live som man må betale for. Og i tillegg ingen oppdateringer. Det er vel også et hinder for fps på konsoll: se på pc-platformene, oppdateringene er gratis med mindre du har å gjøre med grådige utviklere som activison.

 

Dice er her et prakteksempel. Alle map-pack'ene til pc er gratis, og til konsoll må du kjøpe dem. Det er p.g.a skikkelig grådige microsoft og sony som krever at alt ekstrainnhold skal koste. Microsoft er imidlertidig verre, hvor man må betale i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...