Gå til innhold

Eve Online får mikrotransaksjoner (PC, Mac)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir færre og færre MMO-er der ute som ikke inkluderer mikrotransaksjoner, og de som ikke gjør det dør sakte ut.

 

Nå synes ikke jeg at idéen med mikrotransaksjoner er dårlig, og det kan godt hende dette blir både god butikk for CCP, og en virkelig ekstraverdi.

 

Men det er skivebom å prøve å få det til å virke som spill som ikke har mikrotransaksjoner dør ut fordi de ikke har mikrotransaksjoner. Det er ikke fordi spill ikke har mikrotransaksjoner de dør ut, det er fordi de er dårlige. De er ikke dårlige fordi di ikke har mikrotransaksjoner, men fordi de som lager dem ikke kan sakene sine, være seg markedsføring, spillmekanikk eller community-bygging. Så kan man tjene ekstra penger på et allerede godt spill med slik ekstrabetaling, men det er ikke det som avgjør om spillet har livets rett.

Lenke til kommentar
Det blir færre og færre MMO-er der ute som ikke inkluderer mikrotransaksjoner, og de som ikke gjør det dør sakte ut.

 

Nå synes ikke jeg at idéen med mikrotransaksjoner er dårlig, og det kan godt hende dette blir både god butikk for CCP, og en virkelig ekstraverdi.

 

Men det er skivebom å prøve å få det til å virke som spill som ikke har mikrotransaksjoner dør ut fordi de ikke har mikrotransaksjoner. Det er ikke fordi spill ikke har mikrotransaksjoner de dør ut, det er fordi de er dårlige. De er ikke dårlige fordi di ikke har mikrotransaksjoner, men fordi de som lager dem ikke kan sakene sine, være seg markedsføring, spillmekanikk eller community-bygging. Så kan man tjene ekstra penger på et allerede godt spill med slik ekstrabetaling, men det er ikke det som avgjør om spillet har livets rett.

 

Spot on!

 

Det er også denne kommentaren fra CCP som irriterer en del spillere i EVE. Hvis CCP virkelig mener det er mangelen av microtransaksjoner som fører til mindre aktive spillere tar de grundig feil. Noen av årsakene til at spillere går fra EVE er at CCP gir ut ekspansjoner som har ført til lagg i store fleet-fights. I stedet for å fokusere 100% på å bedre lagg og andre "buggs" eller mangler gir de ut nye ekspansjoner som da igjen fører til flere bugs/mangler.

Det er også en liste lang som ett vondt år på ting/mekanismer/forbedringer som CCP har lovet spillere i årevis, mesteparten av disse er fortsatt ikke implementert (f.eks faction-war).

 

Ja, CCP hører på spillerene sine.. men jeg tviler av og til på om de tar oss alvorlig.

Er redd de er på god vei til å skyte seg solid i foten.

Lenke til kommentar

Ja, CCP hører på spillerene sine.. men jeg tviler av og til på om de tar oss alvorlig.

Er redd de er på god vei til å skyte seg solid i foten.

 

Selv synes jeg CCP er flere lysår foran andre større utviklere når det gjelder å lytte til spillerne sine og implementere endringer som spillerne ønsker. Hvis man i tillegg legger til at *alle* utvidelser og oppgraderinger er gratis så gir det oss som spiller EVE en kombinasjon som *ingen* andre kommersielle MMO-utgivere leverer. Det skal de ha enorm skryt for.

 

Når det er sagt, så er det vel også sånn at "mye vil ha mer" - dvs. når de legger listen for involvering av spillere på det nivået de gjør, så må de også forvente at spillere reagerer når ting ikke er som det skal. Og det gjør jo spillerne i EVE. Men noen ganger kan det være greit å huske på hvordan ting er i andre MMO-spill, som f.eks. WoW, der man *ikke* får utvidelser gratis, og der Blizzard ikke i samme grad som CCP involverer spillerne i spillets arkitektur, samfunn og mekanikk.

 

Det er alltid ting som kan forbedres, selv hos CCP, men jeg synes likevel at alternativene (andre kommersielle MMO'er) er utrolig mye dårligere på de tingene CCP er fryktelig gode på, nemlig å involvere spillerne.

Lenke til kommentar

Glad Wow ikke får samme prismodell med det første..(tenkte spille litt i jula nå som ny expansion er på trappene) Dog tvilsomt at de noen gang kommer til å trenge det

WoW har allerede samme betalingsmodell. Det står i artikkelen at CCP vil selge såkalte "vanity" items som feks logoer på romskip, ting som ikke påvirker gameplay. Akkurat det samme har allerede WoW, det er faktisk mengden idio..err... spillere i WoW som kjøper seg pets og nye flygedyr som får andre utviklere til å kopiere konseptet. Når Blizzard tjener millioner av dollar på å bruke et par timer på å tegne ett lite kjæledyr så skjønner man hvorfor andre vil gjøre det samme.

Lenke til kommentar

"Utviklerne har ingen konkrete planer enda, men noen av gjenstandene de spekulerer i å ta betalt for er møbler i den kommende utvidelsen Incarna, utvendig dekorasjon av romskip og mulighet til å endre spillerportrettet. De nevner ingenting om den potensielle prisen på slike tjenester, men det er ingen grunn til å tro at det er snakk om store summer."

 

personlig syns jeg de burde holde seg til en av tingene: enten den tradisjonelle med en måndelig sum, eller mikrotranaksjoner, som f.eks ringenes herre: online tydeligvis har stor suksess med.

 

ps: noen som vet ca. når utvidelsen Incarna kommer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...