Gå til innhold

Anmeldelse Arcania: Gothic 4 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig enig med artikkelforfatter. Har vell spillt ca. 10 timer med Arcania nå og det er et ok rollespill, men ikke noe gothic 4. Kommer nok til å fullfuøre det for å få med meg historien dåg.

 

Har også merket at spillet er veldig tungt å kjøre, jeg har en relativt kraftig maskin og spillet har en veldig lav fps uansett hvilke grafikk settings jeg bruker.

Virker som det er dårlig optimalisert, så det kan vell hende de kan gjøre noe med dette i en patch.

Lenke til kommentar

Har ikke spilt noe nevneverdig Gothic 1 eller 2, men brukte mye tid på Gothic 3 med community patch, og det var et fantastisk rollespill. Risen er også et meget godt rollespill, og et mye bedre spill "out of the box" i forhold til Gothic 3 som nesten ikke var spillbart uten community patch.

 

Om man er ute etter en dyp og involverende opplevelse hvor man selv kan forme verdenen og spillfiguren, ja da er ikke ArcaniA spillet. Spillet har dybden av en sølepytt, og friheten av en tvangstrøye.

 

Det er likevel et knallgodt action-orientert rollespill. Jeg vil ikke kalle ArcaniA for et rollespill i klassisk forstand. I så måte kommer det til kort. Etter hvert ble jeg klar over at spillet tilbyr nydelige omgivelser, en bug-fri opplevelse, og et avslappende hack-n-slash action-RPG format som faktisk er, om man tar spillet for hva det er og ikke hva man forventet det skulle være, et meget godt spill.

 

8 / 10 fra meg.

Lenke til kommentar

Gjentar meg selv overalt nå.... Men dette minner mer om Fable rpg en Gothic, jeg var klar over dette på forhånd så ble ikke sjokkert av den totale manglen av det et Gothic spill skal ha. Det har Risen så jeg venter på Risen 2.

 

Men enig, et helt greit spill i Fabel stil som nevnt. - Så langt gir jeg rundt 06 av 10 .

 

ps:Men sitter du og forventer Gothic blir det solid slakt , Samme følelsen som med Oblivion omtrent (om man ventet på et morrowind spill)

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Gjentar meg selv overalt nå.... Men dette minner mer om Fable rpg en Gothic, jeg var klar over dette på forhånd så ble ikke sjokkert av den totale manglen av det et Gothic spill skal ha. Det har Risen så jeg venter på Risen 2.

 

Men enig, et helt greit spill i Fabel stil som nevnt. - Så langt gir jeg rundt 06 av 10 .

 

ps:Men sitter du og forventer Gothic blir det solid slakt , Samme følelsen som med Oblivion omtrent (om man ventet på et morrowind spill)

 

Men hadde du kjøpt spillet hvis det hadde hett "jonas og undulaten" ?

Lenke til kommentar

Nei, men fikk Gothic 3 på kjøpet som jeg nå har fått til å fungere helt flott (Slet med for mange bugs ved release så fikk aldrig runnet spillet) som jeg skal fortestte på i fordel for Arcania. Skal spille Arcania ferdig men jeg kommer ikke til å antrenge meg for å gjøre det.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Nei, men fikk Gothic 3 på kjøpet som jeg nå har fått til å fungere helt flott (Slet med for mange bugs ved release så fikk aldrig runnet spillet) som jeg skal fortestte på i fordel for Arcania. Skal spille Arcania ferdig men jeg kommer ikke til å antrenge meg for å gjøre det.

 

Gothic 3 er et fantastisk spill, et grafikk-messig mesterverk også. Lenge sia jeg har spilt det nå, musikken er noe av det beste innenfor sjangeren.

Lenke til kommentar

Helt seriøst? 7/10? Spillet har bugs i hytt og gevær og er så linært at det er å spy av. Spillet bruker om og om igjen de samme fjesa på NPCene som ødelegger en god del av opplevelsen i tillegg til utrooolig dårlig voice acting. Der er alt for få quester å gjøre, mesteparten av tiden explorer du noe som tar 10 min for absolutt ingen grunn. Det positive med spillet er combat er grei. Den er faktisk bedre enn Risen der du må backe fiender i hjørne for å klare å treffe dem. Verdenen er fantastisk vakker og det var gøy å explore selv om spillet ga deg 0 grunn til å gjøre det. Jeg gir ikke Arcania mer enn en solid 4/10.

Lenke til kommentar

Har nettopp installert det (etter å ha strevd med Gamersgate som hevdet at spillet allerede var installert) og spilt i fem min.

Har på høyeste instillinger og det virker å fungere greit selv om CPUen min faktisk er under minimum. Men det er litt "tearing" i skjermbildet av og til, og ser flere har kommentert det rundt omkring.

Lurer også på om jeg skal velge amerikanske eller europeiske farger (morsom fordeling forresten). De europeiske ser egentlig bedre ut, men tenker meg at de kan bli litt for mørke i huler og slkt.

 

Forventer egentlig ingenting av dette spillet så tror ikke jeg vil bli skuffet i hvert fall. Jeg har allerede spilt Gothic 4 (altså Risen), og etterhvert kommer Gothic 5 ut (Risen 2). Skjønner egentlig ikke hvorfor de absolutt måtte kalle det Gothic 4. Markedet de tydeligvis prøver å nå (de som liker korte, enkle spill) vet ikke hva Gothic er eller hater det som pesten. De av oss som er Gothic fans vet at Risen var Gothic 4 så det er ikke større sjanse for at vi kjøper spillet. Så hva var poenget?

 

Har satt spillet på hard nå, men ender vel opp med å bytte til gothic hvis det er så enkelt som folk sier. Gothic spillene har aldri hatt en veldig god historie derfor har utforskning og kamp vært hovedfokuset. Det er dette utviklerene her tydeligvis ikke forstår. Hvis du gjør spillet for enkelt og fjerner alt av utforskning så flytter fokuset seg over til andre ting som blant annet historien. Hvis da historien ikke er av Black Isle eller Bioware kvalitet så sitter man igjen med et veldig middelmådig spill.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

hehe de har nok fjernet mye mer en som så, veldig vansklig å forklare men den enorme friheten der man følte man kunne løse quest nøyaktig hvordan man ønsket og samtidig lure, backstabe osv osv for å få enda mer ut av questene er helt blåst bort. Npc etter hva jeg har sett til nå i Arcania reagerer bare på 1 ferdig forhåndsprogramert måte.

 

I sentrum av Gothic spillene har det også stått muligheten til å kunne velge hvilken gjeng du ønsket å tillhøre eller drite i å tillhøre noen. Noe som også gjordet Gothic spillet helt unikt for veien til å forme din karakter og reaksjoner fra omverdnen ble nesten alrdrig lik.

 

Det må med andre ord være utrolig vansklig å lage et Gothic spill buggfritt med tanke på dette. Men å lage et Arcania bugfrit må være veldig lett da dette ligner mer på et linjært Fable spill der nøyaktig det samme skjer hver gang, ergo veldig mye lettere å gjøre buggfritt og teste.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Jeg synes dette var en god anmeldelse, og det er en fryd å lese at personen som skriver anmeldelsen faktisk har peiling på hva han snakker om! :) (Ikke at gamer.no pleier å skuffe i den kategorien, bare at Gothic er litt touchy område for oss blodfans) Er enig i mye av det som skrives, og synes karakteren er grei, selv om jeg personlig ser for meg at 6'ern passer bedre. Men nå er jeg ikke ferdig med spillet enda, kanskje en god historie trekker opp.

 

Jeg er er ikke helt enig i at grafikken er så fantastisk. Den er helt grei, men mangler kunstnerisk touch, sjel, som du finner i Gothic-titlene. Har ikke opplevd å løpe rundt og nyte naturen som jeg pleier å gjøre i Gothic 3 *sukk*

Dessuten er ytelsen helt horribel, spesielt når du forsøker å sikte på et monster langt inne i skogen, og du ser at monsteret beveger seg med ca 1 frame pr. sekund. Jeg har HD5850 og view distance satt til 50%. Burde være nok til å få glatt grafikk. Mye tyder på dårlig optimalisering her.

 

Det største problemet til Arcania i min bok er imidlertid den manglende følelsen av innlevelse i spillverdenen. Det at det er såpass mange NPC som har helt like ansikter, og benytter nøyaktig samme kroppsspråk gang etter gang, ødelegger totalt for meg. Dette hadde krevd så lite for å gjøre så mye bedre, og det er litt synd igrunn. For det er lett å se at de etterstreber Gothic på mange måter. Det som krever mer innsats, og som de ikke engang har prøvd på, er å lage en åpen verden. Men det finnes lineære spill som har lykkes.

 

Jeg støtter opp om det mange allerede har sagt, dette er ikke noe Gothic-spill. Det er totalt uten dybde og forferdelig lineært. Men det er heller ikke et forferdelig dårlig spill. Det er rett og slett bare middelmådig. Det har en viss spillbarhet og tar seg forhåpentligvis opp mot slutten.

 

Har satt spillet på hard nå, men ender vel opp med å bytte til gothic hvis det er så enkelt som folk sier.

Jeg synes Gothic er en passende vanskelighetsgrad, har faktisk blitt drept et par ganger (er vel snart halvveis)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er ytelsen på Xbox 360 den dag i dag? Jeg har lyst til å prøve spillet, men er redd for at det oppfører seg som demoen - ikke akseptabelt. Jeg hørte noe om en ytelses-patch som skulle komme ut en gang etter spillets release, men i mellomtiden har spillet falt blankt ut av radaren min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...