Gå til innhold

Førsteinntrykk: Final Fantasy XIV Online (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske jeg leste denne sniktitten før jeg kjøpte FFXIV. Jeg er helt enig på alle punkter. Ting ble dog litt bedre når jeg skiftet til hardware cursor, så slapp jeg mouse laggen i alle fall... Men quest-systemet er jo bare smerte. Og kartet er nærmest ubrukelig hvis du skal navigere over større avstander hvor du ikke har vært før. Det er liksom enten hele verdenskartet presset inn i et lite vindu, eller et kart som kun viser de nærmeste områdene. F.eks. brukte jeg litt tid på å finne den første campen. Jeg hadde fått et kart som viste campen og litt av området rundt (og det var slett ikke lett tilgjengelig igjennom menysystemet... :S ), og så hadde jeg kartet over hvor jeg var som viste litt av byen. Overhodet ingen overlapp, det eneste jeg visste var at det var et eller annet sted sør for meg...

 

Dette er en av de sjeldne gangene jeg skulle ønske jeg hadde brukt pengene på noe annet. Selv ga jeg opp etter bare noen få timer, men jeg kommer nok til å prøve det igjen når oppdateringene kommer.

Lenke til kommentar

*Rister på hodet*

 

Med fare for å gjenta meg selv; Square må holde seg til singleplayer-rollespill. Hver gang de beveger seg utenfor sjangeren sin ender det med middelmådige eller som i dette tilfellet direkte dårlige produkter. Frem til nå har de skilt ut disse eksperimentelle prosjektene i spin-offs og holdt selve Final Fantasy-hovedserien kvalitetsmerket og fri for flopper, men den tiden er over med FFXIV.

 

Det er litt bittert for meg som er vært FF-fan siden VII kom ut. FF er ikke lenger en ubrutt serie av kvalitetsspill og hvis FFXV ikke reiser kjerringa kan vi være på vei mot slutten av en era.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som faktisk har det litt gøy i spillet? o.O

Forstår og er enig i ganske mange av punktene, men de har allerede annonsert at de vil fikse nesten 90% av de feilene det blir klaget mest på, inkludert brukergrensesnittet.

 

Gamer.no tar som regel hensyn til MMOer har vært ute i kort tid, men virker ikke ut til å være tilfelle denne gang så er litt skuffet. Er som sagt enig med det meste, men har aldri spilt en MMO som ikke har hatt flere problemer med oppstart. FFXIV er ikke et untak. Håper på en ny oppdatering av intrykket i November/Desember dersom det forbedrer seg i det minste. :)

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som faktisk har det litt gøy i spillet? o.O

Forstår og er enig i ganske mange av punktene, men de har allerede annonsert at de vil fikse nesten 90% av de feilene det blir klaget mest på, inkludert brukergrensesnittet.

 

Gamer.no tar som regel hensyn til MMOer har vært ute i kort tid, men virker ikke ut til å være tilfelle denne gang så er litt skuffet. Er som sagt enig med det meste, men har aldri spilt en MMO som ikke har hatt flere problemer med oppstart. FFXIV er ikke et untak. Håper på en ny oppdatering av intrykket i November/Desember dersom det forbedrer seg i det minste. :)

 

Jeg tror alle er klar over det, men det er så mye feil på så mange forskjellige nivåer at det er vel optimistisk å håpe at 90% blir fikset.

 

Kommer de til å fikse de seige, forvirrende menyene? Kommer de til å fikse at du må justere grafikken i et separat program? Hva med det tungvine handelssystemet? De store tomme områdene? De uinspirerte oppdragene? Kampsystemet? Installasjonsprosessen? Det er så mye at å løfte dette til å bli et godt spill vil kreve omtrent en total remake av alt utenom det grafiske.

 

Det tror jeg ikke vil skje, men med litt innsats kan de kanskje klare å løfte det til å bli et middelmådig og helt greit MMORPG, for hva det er verdt.

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig at jeg fikk tak i en beta key til dette...men vent, Square Enix klarte aldri og sende meg nøkkelen :D

 

Men jeg klarte fint og se på videor at spillet ville bli helt ubrukelig, når en marihøne dreper en gruppe på 6 stykker så gjør det at jeg får vondt i sjela.

 

Er relativt enig med Spoony, anbefaler alle og se denne hvis de vil ha seg en god latter: http://spoonyexperiment.com/2010/09/13/pax-coverage-final-fantasy-xiv-guild-wars-2/

Lenke til kommentar
Gamer.no tar som regel hensyn til MMOer har vært ute i kort tid, men virker ikke ut til å være tilfelle denne gang så er litt skuffet. Er som sagt enig med det meste, men har aldri spilt en MMO som ikke har hatt flere problemer med oppstart. FFXIV er ikke et untak. Håper på en ny oppdatering av intrykket i November/Desember dersom det forbedrer seg i det minste. :)

 

Det står vel at dette er en føresteinntrykksreportasje og ikke en anmeldelse. Om det noen gang kommer en anmeldelse tar de nok hensyn til tidsaspektet du nevner.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...