Gå til innhold

Anmeldelse: Victoria II (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykt imponende detaljnivå på det spillet.

 

 

Slik behøver du ikke å stå for hele industrialiseringen selv, men kan i stedet la de rike i samfunnet gjøre deler av jobben uten at det koster nasjonen noe særlig. Mange av fabrikkene trenger likevel subsidier hvis du vil at de skal overleve, og det er ofte at kapitalistene ikke tar de aller beste valg når det gjelder hvilke varer de skal produsere.

 

Mulig du bommer litt her, jeg tror det kommer an på styresettet. Jeg kjørte beinhard planøkonomi hele veien igjennom og da måtte jeg bygge så og si alt med statlige midler. :)

Lenke til kommentar

Han skriver vel det ca i den neste setningen? At hvis du er kommunist bestemmer du selv hva, hvor mye og når du vil lage, men da må du også finansiere selve byggingen av fabrikkene med statlige midler.

 

Overraskende med en såpass høy karakter for et spill som fullstendig har gått under radaren min, men there you go. Jeg tror imidlertid at det blir litt for innfløkt for meg, jeg ender sikkert opp med å bli frustrert og gi opp halvveis til gullskatten på bunnen.

Lenke til kommentar

 

Mulig du bommer litt her, jeg tror det kommer an på styresettet. Jeg kjørte beinhard planøkonomi hele veien igjennom og da måtte jeg bygge så og si alt med statlige midler. :)

 

Som Zealuu sier Avien, i neste avsnitt forklares poenget ditt. Men kjempefint at du liker spillets dybde du også.

 

Og ja Zealuu. Til tross for karakteren er ikke dette spillet for alle. Men hvis du liker Paradox-spill fra før eller elsker strategispill bør du helt klart ta deg en titt.

Lenke til kommentar

 

Mulig du bommer litt her, jeg tror det kommer an på styresettet. Jeg kjørte beinhard planøkonomi hele veien igjennom og da måtte jeg bygge så og si alt med statlige midler. :)

 

Som Zealuu sier Avien, i neste avsnitt forklares poenget ditt. Men kjempefint at du liker spillets dybde du også.

 

Og ja Zealuu. Til tross for karakteren er ikke dette spillet for alle. Men hvis du liker Paradox-spill fra før eller elsker strategispill bør du helt klart ta deg en titt.

Har brukt skummelt mykje tid på Europa Universalis III, (Særleg etter at tilleggspakken "Heir to the throne" kom ut.) so dette vert nok eit kjøp. Tunge strategispel er fantastisk gode når ein leggjer ned ein del tid i dei.

Lenke til kommentar

Veldig bra spill, dog med noen rebell problemer som blir fikset i neste patch.

 

Spiller akkurat nå et game med 3 andre playere, og det er mye ustabilitet når vi alle samme kjører en hard ekspanderings politikk.

(China blir overfalt av Britene fra India, og Russerne nordfra.)

Det at England får så mye militær poeng fra India, er noe jeg synes er feil, samt det at flere land ikke kommer til å eksistere for at AI'en ikke lager puppets / Nationalist rebeller ikke kommer frem for å få uavhengighet. (Finland, Tyskland, India, Polen, Baltiske Stater, Canada, etc)

Disse nasjonene burde kommer frem via Valg (Decisions) og Events, men det er det mangel av.

Samme med Sverige-Norge unionen, som er dårlig representert i spillet.

Det er mulighet for å lage en union allianse, men Paradox har selvfølgelig valgt å ha Norge som Svensk-eid. Dårlig.

 

 

Spillet er lite historisk når spillet nærmer seg 1900-tallet.

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje eksempler på en litt mer innfløkt utgave av historieproblemene som har en tendens til å dukke opp i Total War-spillene, da særlig Medieval (2) og Empire ... Greit nok at meningen med spillet er å skrive om historien, men det blir litt voldsomt når f.eks. pavestaten allierer seg med det egyptiske kalifatet, eller at England og Frankrike gjør det samme. Vi vet jo allerede fasiten, mens spillet følger sine egne rutiner og nasjonenes AI, med de resultater det gir.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg prøvd Victoria 2 en del, og etter å ha kjørt gjennom tutorialene klarer jeg å hanskes høvelig med allerede velutviklede land, som de 16 øverste. Jeg forstår dog f.eks. fremdeles ikke hvordan man skal klare å bringe et usivilisert land ut av den økonomiske og teknologiske hengemyren (prøvde litt som Japan, med heller katastrofale resultater). På den annen side, det er vel det spørsmålet store deler av det afrikanske og asiatiske kontinentet har slitt med de siste hundre årene, jeg burde kanskje ikke forvente å finne løsningen på det i løpet av en kveld. :p

Lenke til kommentar

Sanntid.

 

Uansett, synd at det alltid er AI som er flaskehalsen i disse spillene..

 

Nå er vel AI'en i Victoria 2 utenom de andre.

Jeg har sagt allerede at spillet er lite historisk i det stadiet det er nå (Men sånn har det vært med alle Paradox spill ved utgivelse.)

Det som er både veldig konge og litt irriterende, er at AI'en er forskjellig for vært kart du spiller.

 

Noen ganger er det Russland som går rundt å plyndrer og voldtar, andre ganger blir Tyskland skapt og han tokter.

(Dog, siden UK har India, så er det vanligvis han som er storebror, selv om jeg i mitt siste kart, var vitne til at Russland, Spania og Frankrike gikk alle på England, hvor de ville ha England til å trappe ned. :D )

 

 

Dog her er en liste om hva vi kan forvente i neste patch:

(Den vil trolig komme Fredag neste uke, om ikke uka etter der.)

 

The patch will obviously contain a lot more, but these are some headlines we think you'll like to see:

 

  • Improved AI handling of rebels.
  • The Diplomatic AI have gotten an overhaul and the AI is more likely to intervene, and also will form alliances with other GP's.
  • Mid and endgame economy have been tweaked, and the capitalists should understand more what is profitable or not.

 

More news to come, like the date of the release and more fixes of course.

 

 

EDIT

An update from August 30

Let's see, the eternal question what was Paradox upto last week on Victoria 2

 

Johan - Was off playing around the rebel and refrom system to get it working better

Doomdark - Spent some time improving the rebel fighting AI

Brother Bean - Adding Events and decision, plus fixing things here and there

Besuchov - Doing a whole of host of small fixes for minor issues

Me - Did various economic and tech tweaks to improve mid to late game economic balance.

Endret av Orrie
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått spilt tilstrekkelig slik jeg kan uttale meg litt om spillet. Det gikk ganske greit å lære seg spillet, har du spilt eu3 og hoi, er det ikke veldig annerledes. Etter de første timene inn i et spillet er veldig spennende, må si jeg var veldig enig med anmeldelsen og var svært begeistret for det tilsynelatende avanserte og vågale politiske system. Et flust av partier, stilige teknologier og forske på, og mange valg som kom til å forme nasjonen min som enten det ene eller det andre. Men noen timer inn i hvert game blir alt dette utrilig irrelevant, det kommer stadig opp valg jeg må velge, om jeg skal støtte x eller y, hvilke spm jeg tar opp i den politiske debatten rett før et valg, bygning av togbane, fort, fabrikker. Kanskje det er bare meg, men i hvert game hadde jeg så mye penger, at, og det var så lite å bry seg om uten å øke hæren, og styre den at jeg klikket bare helt tilfeldig på disse popup spørsmålene som kom. De hadde ingenting å bety uansett, det var bare irriterende.

 

Det starter lovende, det prøver virkelig, og det er på en måte lærerikt, men det blir også svært overfladisk etter noen timer inn i spillet. Det er veldig veldig synd. Man kan vel si det samme om eu3, har man spilt tja kanskje 50-100 år så kan man være så mektig at det er ikke så mye annet å gjøre enn og erobre, og slå ner opprør, vel det kan være sant. Men det har i allfall ikke alle disse såkalte nye politiske elementene i seg som blir så irrelevante ut i spillet.

 

Forhåpentligvis kan en patch rette på en del bugs, og justere på en del små ting, i tillegg til å øke farten på spillet, det går sabla treigt etter en stund. Men det som blir viktigst for meg er at noen gluper hoder, får lagt en bra mod eller to, der man bryr seg om litt mer enn militære ut over i spillet.

 

Første inntrykk 9, stort sett enig med anmeldensen, det er en stund siden jeg har sittet så klistrert til skjermen. Inntrykk etter et par dager, vel kanskje så lavt som 5, det er rett og slett kjedelig når man nærmer seg 1900 og jeg synes spillet rett og slett er svært overfladisk.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fikk dette spillet nå som jeg ble 'ekstra medlem' gratis for en måned. Er stygt redd for at jeg absolutt ikke kommer til å kunne klare å spille spillet grunnet denne enorme lærekurven.

Lenke til kommentar

Det spillet er etter min mening ett av de beste jeg har spilt, og kanskje det jeg har tilbrakt de fleste timene med. Replayability er utrolig godt fordi man kan starte på nytt med et veldig stort utvalg av nasjoner hver gang. Jeg anbefaler at man spiller den nyeste"delen", "Heart of Darkness". Den forbedrer mange, mange aspekter av spillet og gjør spillet enklere uten å ta bort fra kompleksiteten og la en kontrollere flere aspekter selv, hvis man ønsker det. I hvert fall er det kjempebra å skape en ny stormakt av Sverige, for eksempel... Det Nordgermanske Riket ble den mektigste makten i 19-tallet ;D

Lenke til kommentar

Hvi du ikke vil se videoer, er Vicky 2 såpass gammelt nå at det nesten garantert finnes noen tutorial-AARs på Paradox-forumene. Eventuelt kan du heller prøve å spille Crusader Kings 2 eller Europa Universalis 4 først, så går sikkert Vicky litt lettere etterpå.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...