Gå til innhold

David Cage: – Actionspill er som porno (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en som runder straks 32år og som har spilt siden jeg var rundt 8 år så har spill bare blitt kjedeligere og kjedeligere..ja det blir bare bedre med tanke på grafikk men det har strengt tatt vært det samme siden jeg var 8år og synes dette var utrolig morro. Like morro idag? Nei ikke helt....det er utrolig bra at personer som David Cage får lage spill som Heavy Rain, et av 2010 beste spill for min del....

 

På høy tid vi tar spill ut av den barnslige og trangsynte sjangeren hvor det er bare drepe drepe drepe og ja du gjettet korrekt...drepe. Det hadde ikke vært et "problem" om noen laget slike spill...men når omtrent samtlige spill går kun ut på dette og somregel pakket inn i en tragisk dårlig historie.

 

Bra at spill begynner å bli voksent!

Lenke til kommentar

Når David Cage snakker, lytter man. Det er ikke et gammelt jungelord, det er kalde fakta.

Les hele saken

 

Jeg er en av dem som desverre ikke lot seg engasjare så mye av Heavy Rain som Cage sikkert hadde ønsket.

Synes i likhet med Fahrenheit, at historien ikke levde opp til forventningene. Det begynnte bra, men den klarte ikke å engasjere meg på den måten jeg hadde håpet...

Hadde også litt problemer med kontrollene, og det var da SINNSYKT irriterende hvis f.eks. en karakter døde på grunn av at jeg ikke var nøyaktig nok med spaken...)

 

MEN, jeg er veldig glad for at spillutviklere som David Cage finnes, fordi han faktisk prøver å gjøre noe nytt, istedenfor å kjøre på med det "samme gamle" (hvis en kan si det slik).

Er mange i spillbransjen som har noe å lære her...

 

 

 

Jeg gleder meg til å se hva hans neste prosjekt blir :)

Lenke til kommentar

Dumt at han fremdeles ikke er noe særlig god til å skrive historier. :p Men, han skal ha all ære for at endelig et eventyrspill klarer å hamle opp med 3D-grafikken i andre sjangere, slik at det selger godt. Trist at det grafikken sin fortjeneste (og kanskje at det var PS3 eksklusivt?) at folk fatter interesse i første omgang.

Lenke til kommentar

Takk gud for at ikke alle spill er som Cage vil at de skal være. "Spill skal ikke være moro, det skal være kunst". Kunst? Om jeg går på kunst-museum så er det fordi noen tvinger meg med håndvåpen. Jeg spiller spill av alle grunner, av og til fordi jeg føler meg kreativ (hvor spill som LBP og Garry's Mod er gode), noen ganger for å få en god historie fortalt til meg (akkurat nå spiller jeg The Witcher), og til tider har jeg rett og slett bare lyst til å slakte massevis av E-mennesker med kompiser på ventrilo (CoD må nevnes her). Jeg har ikke spilt Heavy Rain, men jeg har sett mange videoer og lest anmeldelser (osv). Jeg hadde litt lyst til å spille det, men så har jeg hørt at historien ikke er all verden, og at den er full av plotthull. Om man skal spille et spill kun på grunn av det kunstneriske elementet og historien - IKKE for gameplay'et... da må i det minste det kunstneriske elementet og historien holde høy standard. Grafikken i Heavy Rain er grei nok den, men jeg har da sett skytespill med bedre grafikk. Historie kan man få av å se en film eller lese en bok, uten at man må trykke på blinkende knapper og vri på hjul.

 

_LarZen_, jeg er nå ti år yngre enn deg, men jeg har spilt spill siden jeg var om mulig yngre enn det du var, og jeg synes absolutt ikke spill-evolusjonen har stått stille. Om man ser på salgstall, så er det "hjernedøde" skytespill som Modern Warfare som topper de fleste listene. Man finner massevis av gode spill som ikke selger like bra. Skyld heller på spillernes "latskap" eller markedsføringen fra spillutgiverne, ikke på spillutviklerne, for det finnes MANGE dyktige og kreative utviklere der ute, som lager gode spill hvert år.

 

Og er det da ikke slik i film- og musikk-verdenen også? Transformers-filmene er da ikke noe Oscar-materiale, men de selger som bare det. Diverse pop-artister selger mye mer enn hva enkelte metal-band gjør, selv om at metalbandene ofte arbeider mye hardere enn mange pop-artister gjør.

 

Grunnen til at Heavy Rain har solgt så godt er, som med Modern Warfare 2, at det ble ekstremt tungt markedsført før lanseringen. Spør du meg, så har det faktisk MER med dette enn at spillet er bra. Som vi har sett før, så finnes det mange knallgode spill som nesten ingen har spilt. Dette har mer med markedsføring enn kvaliteten på produktet.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Heavy Rain var en av mine best spillopplevelser noensinne. Forstår godt hvorfor man er skeptisk, det er veldig elsk og hat, men føler at det blir litt feil å utrykke seg om spillet dersom man ikke har spilt det selv. Heavy Rain er et spill basert på følelser og valg, og det å se noen filmer på youtube er ikke likt som å spille det selv i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Kudos til Cage for at han prøver å tenke nytt. Heavy Rain hadde som Farenheit også noen friske momenter ved seg. Men det må da være mulig å prestere en noe bedre historie? Er så utrolig irriterende at ambisjonsnivået på spilldesignere er så lavt på fortellernivå. Tror de at gamere er blitt dumme? Forøvrig hjelper det jo heller ikke å skrive 2000 sider om du er blottet for skrivetalent...

Lenke til kommentar

Det kontrolloppsettet i Heavy Rain var ikke akkurat kunst.

Mer som "ramblings of a madman".

Heavy Rain har lagt i hylla mi i 6 mnd nå. Jeg spilte gjennom demoen og 2(!) minutter av selve spillet.

Jeg prøver å manne meg opp til å spille, men det går ikke. Da frister det mer med spill der kontrollerne sitter som skudd med en gang. Gidder ikke sitter 3 timer å banne til kontrolleren for kanskje å få 2 timer med interaktiv film.

Ta et kurs av de som lagde Pure, MW2 og Alan Wake, så snakkes vi kanskje til neste spill.

 

Edit: Glemte et ord.

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke blande meg inn i debatten om hva som er best - interessant og umorsom kunst eller hjernedød moro skyting.

 

Mangler samtlige av de som klager på kontrollen fingre? Vet en hvor knappene sitter på kontrollen, går opplevelsen glatt. Noen steder i spillet kan det være en utfordring, men ikke så stor at den ikke kan overvinnes! Spillet kan nytes med lav vanskelighetsgrad også ;)

Lenke til kommentar

HR. Jenssen

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det kan ikke være annet enn godt at det finnes totalt forskjellige utviklere som produserer med forskjellige visjoner, da får vi nemlig et variert landskap å bevege oss i. Dermed bidrar Cage på sin gode måte. Men det er så ekstremt viktig at spill kan være alt fra ren slakting til engasjerende historiefortelling. Spør du meg, så er også gameplay svært viktig. Det er jo tross alt derfor man spiller og ikke rett og slett ser en film e.l.

 

En annen ting skal forresten Cage her ha. Han bidrar, som nevnt av noen andre her, til å skape noe litt mer "voksent" innen spillverden, og det er i seg selv med på å skape mer respekt og anerkjennelse for spill som medium og kultur, spilleren som bruker og seriøs målgruppe og til slutt spillutvikleren som en desto mer seriøs kulturformidler og også en subsidieringskandidat f.eks. her til lands.

Lenke til kommentar

Husker han sa noe veldig lignende som det han sier i tittelen tidligere. Artig at han utdyper det litt.

 

Eller kan jeg si at jeg likte Heavy Rain veldig godt, og lot meg heldigvis ikke påvirke av at kontrollene eller historien var helt på topp, men fant istedet glede i det som utvikleren prøvde å gjøre, altså å få meg følelsesmessig engasjert. Og om noen mener Cage bommet på blinken med Heavy Rain, er det i det minste godt at bransjen har folk som tenker nytt (det er forøvrig flere av dem), selv om jeg ikke vil at "lekespillene" skal forsvinne de heller.

Lenke til kommentar

Heavy Rain var en av mine best spillopplevelser noensinne. Forstår godt hvorfor man er skeptisk, det er veldig elsk og hat, men føler at det blir litt feil å utrykke seg om spillet dersom man ikke har spilt det selv. Heavy Rain er et spill basert på følelser og valg, og det å se noen filmer på youtube er ikke likt som å spille det selv i det hele tatt.

 

Jeg dømmer ikke Heavy Rain for noe som helst, da jeg - som du sier - ikke har spilt det. Jeg nevnte bare at jeg ikke har spilt spillet, så jeg velger å ikke uttale meg så mye om det (annet enn hvorfor jeg valgte å ikke skaffe det).

 

Nei, jeg kritiserer ikke Heavy Rain. Jeg kritiserer simpelthen bare Cage's nærmest ekstremistiske syn på videospill. :)

Lenke til kommentar

Helt enig i at spillindustrien satser på et alt for smalt spekter. sikkert noe med at det blir mer og mer kostbart og utvikle, og at folka som står bak ikke er så villige til å eksperimentere når det er så mye penger på spill.

 

Men med tanke på at generasjonen som er vokst opp med spill nå begynner å bli 30 something, og at f.eks spill som heavy rain, og demon's souls selger mye mer enn de burde, så burde det da være et ganske stort nisje-marked her også. Jeg savner spill som ikke undervurderer deg, og det tror jeg veldig mange andre gjør også. skulle ønske flere utviklere dro nytte av det

Lenke til kommentar

Jeg vet nå ikke helt om jeg er enig med artikkelen om at begrensingene til en hådnkontroll (om det er problemet, hvorfor PS3?) er ungått på "elegant vis", kontrollmetoden i Heavy Rain er kjedelig dritt. Ikke er historien særlig fantastisk heller, skal man liksom unnskyldes for kjedelig gameplay fordi man får en halveis historie med på kjøpet? Er det dette som er "voksen"-gameplay?

 

AtW

Lenke til kommentar

Cage snakker som en man som har latt suksessen gå til hodet på ham. At Heavy Rain ble en salgs-suksess har vell mye å gjøre med at dette var noe nytt og unikt. Personlig likte jeg dette kun fordi det var artig å se hvordan man kunne påvirke utkommet av de forskjellige situasjonene. Selve historien og det følesesmessige som Cage snakker om var heller så som så. Personlig tror jeg ikke at jeg noensinne kommer til å la meg bevege av spillkarakterer som desperat og påtrengende gråter sine små CG-krokodille-tårer.

 

Som andre har sagt, så må følelsene hos spilleren bygges opp av gameplayet. Pur glede: Litle Big Planet. Frykt og sorg - Silent Hill 2. Ensomhet og lengsel - Shadow of the Colossus. Liten og usikker (med gradvis utvikling til fortjent mektig og selvsikker) - Demon's Souls. Dette er titler som har brent seg inn som høydepunter i en spillværdag som vanligvis består av berg og dalbane opplevelser (spill som gir et kjapt kick men som fort blir glemt så snart neste tittel er ute).

Lenke til kommentar

Fullstendig enig med den godeste herr Cage.

 

Jeg er lei av at spill som kun leverer litt mer glansfull innpakning på den middelmådige actionorgien vi får servert i 90% av alle spill per dags dato automatisk skal bli lovprist opp i skyene. Det virkersom utviklerne bare er ute etter den enkleste måten for å tiltrekke flest mulig. Eller hjernedød underholdning som man også kan kalle det.

 

Hvor blir det av spillene som vil være noe mer? De som vil prøve å fremstille nye muligheter. Jeg er sikker på at det er et marked for det. Som det sies begynner mange av de opprinnelige gamerene å bli godt voksne nå, og mange av dem ser nok da også behovet for andre tyer spill. Og mange med dem, meg selv inkludert.

 

Som en forkjemper for historie i spill synes jeg fokuset David Cage presenterer her er svært gledelig. Selv om historie kommer mest til sin rett i bokform er det ingen tvil om at det er en stor og viktig del av spillopplevelsen. Desverre er det praktisk talt ingen spill i dag som tar historie i spill på alvor og utnytter dets fulle potensiale. Dette er noe jeg håper David Cage, og suksessen som Heavy Rain ble, kan endre på.

 

Det levnes vel heller ingen tvil om at jeg elsket Havy Rain. ;)

 

Takk gud for at ikke alle spill er som Cage vil at de skal være.

Men hva er nå dette? Det er jo ingen spill i dag som er slik Cage vil at de skal være, så jeg skjønner ikke helt hva du baserer det utsagnet på.

 

Det er heller ikke slik at det ene utelukker det andre. Det kommer ikke til å slutte å lages actionspill selv om flere spill lik Heavy Rain entrer banen. Hverken jeg eller herr Cage ønsker actionspillene til livs. Vi ønsker simpelten at det fokuseres på å lage litt andre typer spill også. Slik får alle det de vil ha. Litt variasjon skader aldri. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...