Gå til innhold

Fable 3 utsatt til PC (X360, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjokk... Not.

 

Dette regnet jeg med allerede da de annonserte at det skulle komme til begge plattformer samtidig. Satser på at folk lar seg lure til å kjøpe på begge plattformer. Uttallige spill som følger denne trenden, spesielt når det i utgangspunktet er et konsollifisert spill. Dessverre har jeg aldri sett at en konsollversjon som har kommet til PC noen måneder senere har vært særlig mer tilpasset.

Lenke til kommentar

Ikke noe uvanlig taktikk dette. Gi ut spillet først på konsoll, der piratkopiering er en promille i forhold, for så å gi det ut på PC senere når salget begynner å dabbe av. Det koster lite å gi ut en uoptimalisert konsoll port, så de får iallefall litt ekstra gronker til tross for at halvparten av PC spillerne piratkopierer.

 

Synd at piratkopiering har ødelagt PC som spillplattform, det er jo egentlig der potensialet ligger...

Lenke til kommentar

Dessverre har jeg aldri sett at en konsollversjon som har kommet til PC noen måneder senere har vært særlig mer tilpasset.

 

Tja, Fable 1 er jo et hederlig unntak (noe som lover godt for Fable 3 på PC), sammen med bl.a. Mass Effect 1.

 

halvparten av PC spillerne piratkopierer.

 

...

 

Synd at piratkopiering har ødelagt PC som spillplattform, det er jo egentlig der potensialet ligger...

 

Hurra for dårlig funderte myter.

Lenke til kommentar

Både Fable1 og Mass Effect kom vel et halvt år etter sine xbox utgivelser, og var absolutt ikke mer enn man kunne forvente av konsollporter.

 

At PC gaming, og da spesielt single-player spill, er sterkt svekket pga piratkopiering er vel knapt nok noen myte...

Endret av Galten
Lenke til kommentar

Gah, det er jo typisk. Krysser fingrene for at vi ender opp med det beste resultatet, et spill som er godt optimalisert for PC ikke så altfor lenge etter konsollversjonen. Og at vi ikke ender opp med nok et Ubisoft-syndrom, et spill som kommer lenge etter konsollversjonen, ikke er optimalisert på noen måte, og i stedet har fått implementert et mildt sagt lite forbrukervennlig sikkerhetssystem. :angry:

 

som for øvrig er det første Fable-spillet til PC siden eneren

Synes denne linjen var litt morsom. Fikk det til å høres ut som det er mange spill som ikke har kommet til PC, men det er vel bare nr. 2 som var X360-eksklusiv? :p

Lenke til kommentar

Både Fable1 og Mass Effect kom vel et halvt år etter sine xbox utgivelser, og var absolutt ikke mer enn man kunne forvente av konsollporter.

 

Hva mener du egentlig med det? Det man forventer av konsollporter er et UI, kontrolloppsett og menysystem som tilsynelatende er lagt opp for at man ikke skal ha et tastatur, fiskeøyne-FOV og dårlig PC-optimalisering. Verken Fable 1 eller Mass Effect 1 til PC gikk i disse fellene.

 

Spill på PC selger som aldri før, til tross for piratkopieringen. Spillbransjen som et hele vokser, og veksten er ikke begrenset til konsoller. PR-armene til utgivere og andre lobbyister jobber imidlertid hardt for å få deg til å tro det motsatte; at PC-spilling er døende, siden det til syvende og sist er lettere for dem å utvikle kun til konsoller, og det dermed ville vært fryktelig greit om de kunne sluse alle potensielle spillere over på konsollplattformene. Messingen om at PC-spilling er døende, kan sees som en av to ting: Enten et forsøk på å gjøre det til en selvoppfyllende profeti, eller en veldig billig forklaring når aksjonærene lurer på hvorfor Utvikler Xs middelmådige til dårlige spill enda ikke har gjort dem til milliardærer over natten.

Lenke til kommentar

Jeg følte vel aldri at jeg satt og spillte porter som var spesielt optimalisert for pc i noen av de tilfellene, selv om de var bedre enn mange skrekk eksempler.

 

Når det gjeldre piratkopiering kan jeg jo bare henvise hit. Tviler vel på at en merkbar andel av de 4.1 millioner nedlastede PC kopiene (og alle som er lastet ned etter dette) konverterte til å kjøpe senere... Det går sikkert bra, for noen utviklere, men for de fleste er det ganske trangt om beinet. Det sier seg selv at om PC spilling hadde vært lønnsomt hadde det hatt større fokus. De største PC spillene i dag er MMORPGS og spill som baserer seg mest på multiplayer med bindende kontoer.

Lenke til kommentar

halvparten av PC spillerne piratkopierer.

Hurra for dårlig funderte myter.

 

Vel, nå har ikke jeg noen data på dette, og sier ikke at det gjelder "hardcore" gamere, men av de i min "krets" (altså både de jeg er venner med, og de jeg vet om) er jeg den eneste som kjøper PC-spill jevnlig. Av de som spiller, så klart. Maksimum 1/10 spill som de andre spiller, er kjøpt. Jeg blir sett rart på når jeg sier at jeg er imot piratkopiering. Jeg kan selvsagt befinne meg i et vanvittig dårlig miljø, men jeg ser ikke bort ifra at det er flere PC-spill i dag som piratkopieres flere ganger enn det kjøpes.

 

EDIT: Ikke at jeg mener at plattformen er døende, selvsagt. Selv om bransjen har mer eller mindre alvorlige problemer er den allikevel, som du sier, i sterk vekst.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at om PC spilling hadde vært lønnsomt hadde det hatt større fokus.

 

Dette er den samme bakvendte logikken som utviklere bruker for å forsvare nedprioriteringer når det gjelder PC-utvikling. PC-utvikling blir gradvis mindre lønnsomt fordi PC-spill gradvis blir dårligere, i takt med at mindre tid og færre ressurser vies porting eller direkte utvikling til PC. Klassisk ond sirkel, med den forskjellen at dette er fullstendig bevisst fra utviklernes side. Dårlige PC-spill selger dårlig, uansett om de var gode konsollspill for tre/seks/tolv måneder siden - utstrakt piratkopiering av PC-titler er et symptom, ikke en underliggende årsak.

 

Dersom man sikter seg inn på PC-markedet, utvikler spill som benytter seg av de mulighetene PC-plattformen gir, og ikke forsøker å kriminalisere kundene med DRM-løsninger fra første halvdel av 1940-tallets Tyskland, er PC-utvikling i høyeste grad lønnsomt. Det er sågar "svært profitabelt", når man gidder å lage skikkelige PC-titler.

Lenke til kommentar

Så hvis vi går ut ifra at du har rett, hvorfor velger da utviklere å kontinuerlig nedprioritere pc spill når dette tross alt er den største platformen av dem alle?

Ok se på det slik.

 

I motsetning til på konsollene så er brorparten av PC-gamere mer "hardcore", altså de kjøper flere spill, og er mer kresen til hvilke spill de kjøper.

 

Konsollen vokser frem og blir umåtelig populær blandt utviklere og utgivere. Noe som resulterer i at færre spill utvikles direkte til PC, og de som kommer er ofte dårlig optimaliserte konsoll-ports.

 

PC-gameren, som ofte er kresen av natur, kjøper dermed færre spill og eller laster ned mer.

 

Utviklerene og spesielt utgiverene ser på dette som at PC-markedet ikke lenger er like lønnsomt, så de nedprioriterer platformen ytteligere. Og PC-gameren kjøper enda mindre/laster ned mer.

 

Slik skapes en ond, selvforsterkende sirkel.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Men PC markedet er jo enormt mye større enn konsoll markedet. Så selv om brorparten skulle være "hardcore", er det fremdeles mye mer å ta av. Resten underbygger jo bare mitt poeng i utgangspunktet. At uviklere skal gå og håpe på at de blir "belønnet" av forbrukerne for sine gode spill med gode salgstall forstår jeg veldig godt at de ikke satser på lenger når man ser omfanget av piratkopieringen.

Lenke til kommentar

Vel jeg synes prosjektet med Humble Indie Bundle som var tidligere, beviste akkurat det. Der kunne du betale praktisk talt ingenting for fantastiske produkter, men ved slutten av prosjektet hadde 138,813 personer bidratt med et totalbeløp på $1,273,613. For meg er det bevis på at piratkopiering ikke er et så stort problem som utgivere skal ha det til, og når de blir presentert for gode spill og gode distribusjonsløsninger så viser spillerne sin takknemmelighet. :)

Lenke til kommentar

Så hvis vi går ut ifra at du har rett, hvorfor velger da utviklere å kontinuerlig nedprioritere pc spill når dette tross alt er den største platformen av dem alle?

 

Dette har jeg forklart i ørten poster tidligere, men la gå. Det er lettere å utvikle til konsoller enn til PC, fordi enhver Xbox og Playstation innvendig er nøyaktig lik den neste. PC-utvikling krever mer arbeid fordi det finnes en uendelig mengde kombinasjoner av hardware, drivere og operativsystemer. Med konsoller slipper man også å ta hensyn til at det finnes sprikende nivåer av hardwarekvalitet, og kan dermed legge seg på ett bestemt grafikknivå uten å tenke på å ta hensyn til foreldet hardware.

 

I tillegg kommer små, men hendige momenter som at konsolleiere kjøper langt mer shovelware enn PC-brukere, og at piratkopiering til konsoll forutsetter (potensielt ødeleggende) modifikasjon av selve konsollen, og dermed er vanskeliggjort i forhold til på PC.

 

Sistnevnte er imidlertid langt i fra noe egentlig hovedargument for økt konsollfokus hos utgivere - det bare tar seg bedre ut i PR-sammenheng når Ubisoft sier "piratkopiering ødelegger for oss, derfor har vi denne supre DRM-en", når det de egentlig mener er "det er lettere å utvikle til konsoll, derfor gjør vi PC-utgivelsene våre så horrible som mulige, slik at kundene enten flytter spillingen sin over til konsoll, eller bare lar være å kjøpe PC-spill - sånn at vi kan avvikle PC-utvikling fullstendig, og forsvare det med antipiratretorikk". Jeg har faktisk såpass tro på mine medmennesker at jeg regner med Ubisoft er fullt klar over at grunnen til de labre salgstallene for deres seneste eventyr på PC-markedet er at konsollversjonen er et mye bedre produkt, og at de ikke på alvor mener at noen skal finne seg i DRM-løsningen deres.

 

Ubisoft er de mest gjennomsiktige når det gjelder dette, men sannsynligvis sitter alle utgivergigantene og tripper i spenning, mens de venter på at piratkopieringstallene skal overstige salgstallene med såpass margin at de også kan komme med annonseringen.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
PC-utvikling krever mer arbeid fordi det finnes en uendelig mengde kombinasjoner av hardware, drivere og operativsystemer.

 

Litt underlig da de fleste artikler jeg har sett om temaet heller mot det motsatte. Det er ikke sånn at konsoll utviklking gjør seg selv akkurat. PC Game Piracy Examined

 

Console vs. PC Development

 

Differences between console and PC development

 

Man kan diskutere i det vide og brede, men konklusjonen er vel uansett at PC gaming har potensiale til være MYE større enn det er idag. Mye er sikkert utvikleres/utgiveres egen feil. Jeg er enig i at mye av DRM tullet ikke bare er bortkastet men en direkte plage for dem som faktisk er ærlige og kjøper spillene. Men man kommer ikke unna at holdningen til piratkopiering er skremmende slapp blant den gjevne forbruker, og at dette mest sansynlig er blant hovedgrunnene til at vi ser disse "utsettelsene", som i Fable3 sitt tilfelle.

 

derfor gjør vi PC-utgivelsene våre så horrible som mulige, slik at kundene enten flytter spillingen sin over til konsoll, eller bare lar være å kjøpe PC-spill - sånn at vi kan avvikle PC-utvikling fullstendig, og forsvare det med antipiratretorikk"

 

Det der blir vel i overkant søkt... hva med bare å legge ned pc utviklingen deres om det skulle være så ille?

Endret av Galten
Lenke til kommentar

Får jeg minne dere om at dette kommentarfeltet er for å diskutere utsettelsen av PC-porteringen av Fable 3?

 

Ta for all del denne diskusjonen i en annen tråd - et spennende emne med en god diskusjon gående - men ikke her. Dette er off topic og har ingen ting med emnet å gjøre.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...