Gå til innhold

Dragon Age imiterer Mass Effect (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si grafikken var bedre enn jeg fryktet, men ser ut som det meste er forstørret, noe jeg synes gir et litt "klumpete" inntrykk.

 

Det nye dialogsystemet synes jeg er et skritt i feil retning. Synes det var mye mer spennende når resultatet av valgene mine ikke var åpenbare. Dessuten blir det (i mine øyne) en fordummende forenkling av verden om det bare eksisterer to moralske poler..

Endret av Folen
Lenke til kommentar

Hvem sier at resultatene av valgene vil være åpenbare? Ikke sikkert at du får den responsen du håper på, om du flørter eller hisser deg aldri så mye opp. Og så skjønner jeg ærlig talt ikke dem som liker å bli overrasket over at karakteren sin tydeligvis ikke sa ting på den måten de forventet (forskjell på å tulle med/flørte og å gjøre narr av, for eksempel). For hvordan du sier noe kan være vel så viktig som hva du sier. DA2 skal heller ikke ha noe som tilsvarer paragon/renegade-systemet.

 

Når det gjelder det nye dialogsystemet, tar jeg altså ikke sorgene på forskudd.

 

Grafikken begeistrer foreløpig ikke - men så er det heller ikke mye vi har sett ennå.

Lenke til kommentar

Må si jeg stiller meg veldig skeptisk til den ye grafikstilen de har valgt.

Angående det dialogsystemet var jeg veldig fan av det forrige dragon age dialogsystemet, men her tar jeg ikke sorgene på forskudd. Bioware er jo goe på dialogsystem så her stoler jeg på de foreløbig hvertfall.

Lenke til kommentar

Så lenge spillet utvikles hovedsaklig med tanke på PC igjen, så er det greit nok for meg. Synd for de som vil ha en skikkelig rollespillopplevelse på konsoll at de velger å fordumme det, men jeg ser jo at det kan være vanskelig å få det til med de naturlige begrensningene konsollen har.

 

Kjedelig at de bare gir oss et valg av hovedkarakter bare fordi de skal kunne ha voice over på hovedkarakteren. Det er totalt unødvendig, og tilfører ingenting til sjangeren. De burde latt det tilhøre actionrollespillene de gir ut i stedet. Akkurat dette gjør at jeg er litt skeptisk til Dragon Age 2. Håper virkelig ikke at de prøver å gjøre det mer Mass Effect enn Baldur's Gate. Da skyter Bioware seg selv i foten.

 

Skjønner ikke helt hvorfor de forandrer den grafiske stilen heller. Var ingenting galt med Dragon Age på det punktet.

Lenke til kommentar

Jaja, får se hvordan dette blir. Håper jeg fortsatt føler jeg har kontroll på hvordan karakteren min oppfører seg, Å flørte kan bety så mangt, samme gjelder trusler. Men får se, det kan bli bra.

 

Grafikk stilen likte jeg ikke, den ser rett og slett dårligere ut enn orginalen. Hva er poenget med å fjerne detalje nivå i en oppfølger? Det skal da helst gå andre veien. Likte stilen til DA, men bioware er tydeligvis ikke enig med meg der.

 

Er mer skeptisk enn jeg trodde jeg kom til å være til en oppfølger til DA...

Lenke til kommentar

Uff Uff, nå skal de kjøre en så ny herlig franchise rett ned i gjørma tydeligvis. Akkurat som de klarte med mass effect, dummer ned alt for å gjøre ting mer action orientert, syns det rett og slett er helt feil rettning og gå. Må kunne lage en balanse for å gi action nerdsa det de vil ha og så gi rpg nerdsa det de vil ha.

Noe de ikke håndterte i Mass Effect 2, som ble platt og kjedelig i forhold til sin forgjenger. Bioware tar bare skritt i feil rettning disse dagene, håper det skjer noe snart.

Lenke til kommentar

Synes det er kjempe bra dem gjør spillene mer motakelig til flere og ikke kun for en liten gruppe hardcore nerder. Mass Effect 2 har jo fått glimrende reviews over hele linja..noe Metacritic også viser klart http://www.metacriti...seffect2?q=Mass Effect 2

 

Hver gang jeg leser om en håndfull pc brukere som griner over at spillene blir "dummet" ned til konsoll nivå så ler jeg godt. Dette er en naturlig overgang fra gammeldags og dårlig gameplay over til noe som folk generelt liker bedre, å være i kontroll i spillet istede for å se på en rekke knapper en skal trykke på for å se en fin animasjon.

 

Godt å vite at utviklerne prioriterer konsoll utgaver og forhåpentligvis kutter ut helt å produsere til pc i fremtiden for å ha full fokus på å gjøre konsoll utgavene så bra som mulig, selv om det er nok lite trolig. Og for å ikke tenke på kostnader, det er jo uten tvil minst penger å hente på pc utgaven av dem aller fleste spill.

Lenke til kommentar

Skal man først kutte kostnader, så sier jeg drit i konsollene og lag flere spill som er rendyrket for tastatur+mus. :rolleyes:

 

Det blir dessverre vanligere og vanligere med konsollfisering, og det er som antydet ikke bra for spillvariasjonen. Om dette ødelegger DA2 gjenstår å se - jeg velger å være litt optimistisk for en gangs skyld.

Lenke til kommentar

Godt å høre dem gjør det mer action orientert på konsoll, påtide en går vekk ifra den gammeldagse og kjedelige måten en spiller dem fleste rpg og mmo spill på. Klikk på knapp se hva som skjer er rimelig patetisk....

 

Dette er da langt ifra det som er tilfellet i Dragon Age. Om du spiller på en høyere vanskelighetsgrad, vil du trenge massevis av taktikk, stor kjennskap til karakterenes evner og roller, og bruke disse for å skape gode kombinasjoner. Det hele blir veldig utfordrende, og jeg kan med hånden på hjertet si at Dragon Age var et av de aller vanskeligste spillene jeg spilte i fjor. FPSer som Bad Company 2 og actionspill som God of War og Bayonetta er rett og slett mye enklere.

 

Dessuten er det sant at man "trykker på en knapp for å se hva som skjer" i MMOer (selv om dette også er hva som er tilfelle i alle spill, unntatt EyeT oy og lignende), til en viss grad, men i nyere RPGer (ikke online) er dette langt ifra tilfellet. Dragon Age ble hyllet for å ha gått tilbake til røttene sine, slik Baldur's Gate var på sent 90-tall/tidlig 2000-tall. I mellomtiden har vi blitt mye mer kjent med kampsystemene vi kjenner igjen fra f.eks Morrowind/Oblivion, Gothic, Two Worlds, Risen, og lignende, som er et hav av forskjell fra det vi finner i Dragon Age. Jeg vet ikke om du har spilt noen av disse spillene, men du kan se en eksempelvideo

. Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Det var vel kanskje ikke så bra eksempel, for i ingen av de spillene du nevner styrer man en gruppe. Og det var det som var det største problemet med DA:O når det gjelder konsollene, at man ikke fikk mulighet til hurtigtaster for å gi kommandoer til hele gruppa eller bare den enkelte av de. Jeg spilte DA:O på 360, og det ble i det hele tatt en veldig knotete opplevelse. Det var jo ett veldig strategisk spill som du sier, men det var ikke det til konsoll, ikke for meg iallefall.

 

Mye av problemet er kontrollerene sin feil, og spillene idag fokuserer mye på bruken av analogspakene. Når man må flytte tommelen vekk ifra den venstre spaken for å trykke mange ganger på D-pad, så mister man hele flyten i det. Har blitt drept utallige ganger online i Demon's Souls pga. jeg leter etter buffs eller grass o.l. Jeg savner noen knapper på undersiden, for der er det jo mye plass egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...