Gå til innhold

Anmeldelse: Mass Effect 2 (X360, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var redd for at Bioware skulle kutte noen av (de få) delene som gjorde at det forrige spillet opplevdes som et RPG til tross for den store mengden action og det ser ut til at jeg ikke var redd for ingenting. Blant annet dette at de har mer eller mindre fjernet både loot, karakterbygging i form av XP og skills samt lagt veldig mye fokus på kamp er noe jeg ikke liker særlig godt. Mass Effect var for meg en fantastisk blanding av RPG og TPS, men det ser dessverre ut som om serien tar veien som leder mot TPS for å selge bedre. Synd er det.

 

Men uavhengig av dette er jeg ekstatisk over å få fatt i spillet og fortsette ferden som jeg innen release forhåpentligvis vil ha rukket og fullføre en siste gang. Du vet, for å gjøre klar en karakter for importering til oppfølgeren sin. Det har ingenting med at jeg kun mangler to achievements. Neida.

 

Var det forresten bare jeg som leste "rompemos" i førsteposten? ^_^

Lenke til kommentar

Jeg intervjuet BioWare-president Ray Muzyka i London her i vinter (intervjuet kommer i løpet av de neste dagene), og dette med at Mass Effect 2 har et langt klarere skytespillfokus var noe vi diskuterte. Mass Effect var aldri ment å være et tungt rollespill, og den rendyrkingen som har skjedd har vært et forsøk på å virkeliggjøre visjonen de hadde med det første spillet snarere enn et kommersielt stikk.

Lenke til kommentar

Joda, men når de først har gitt ut det første Mass Effect, uavhengig av om det var slik de egentlig ville ha det eller ikke, er det jo klart at fansen vil ønske mer av det samme. Spesielt de av oss som er glade i rollespill. Men man vil uansett ikke kunne tilfredsstille alle helt 100%.

Lenke til kommentar

Honnør til gamer for å nevne mangelen på åpenhet etc, absolutt en av de tinga som skiller seg veldig ut fra en'ern men samtidig ikke er veldig åpenbar. Kan ikke si jeg er helt enig i at planet-skanninga er veldig interessant da :p

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Gikk til anskaffelse av Mass Effect på Steam for en knapp uke siden, og jeg er ennå ikke ferdig med å være sinna på meg selv for at jeg ikke har startet på det før nå. Dragon Age: Origins er et knusdeilig spill men det er lenge siden jeg har kost meg så mye med et spill som jeg gjør nå med Mass Effect 1.

 

Jeg kommer til å trenge en solid dose disiplin men jeg er fast bestemt på å bli ferdig med eneren før jeg starter på denne tittelen, spesielt da jeg har lest i andre anmeldelser at man går glipp av en del godbiter historiemessig hvis man starter "fersk" på Mass Effect 2 uten å ha gått gjennom det første spillet.

 

Det som nevnes om at handlingene dine i dialoger kan få ganske drastiske konsekvenser er også noe jeg har savnet sårt i de rpg'ene jeg har vært gjennom de siste årene, og jeg gleder meg enormt til jeg er ferdig med ME1 så jeg kan ta fatt på dette spillet :)

 

Blir et sikkert kjøp for PC, men det bør sies at det går rykter om en snarlig utgivelse på PS3 og, visstnok ganske fersk hear-say fra Bioware-munn. Verdt å følge med på for PS3 eiere som ikke har xbox eller en god gaming pc som ble tørste på rompemos etter denne anmeldelsen. ;)

Lenke til kommentar

*snip* Blant annet dette at de har mer eller mindre fjernet både loot, karakterbygging i form av XP og skills *snip*

 

Jeg kjøpte det på Steam selv, men klarte faktisk ikke å vente og endte dermed opp med å synde :(

 

Men uansett, ja, jeg savner lootbiten av eneren. Men savnet er ikke så intenst at spillet mister noe som helst holdbarhet i min leir. Karakterbygging i form av XP og skills finnes jo, om ikke helt i like stor grad som eneren.

 

Nærmer meg slutten på første gjennomspilling, og det skal utrolig mye til for at ett spill skal toppe den opplevelsen jeg sitter igjen med etter gode 25-26 timer i spillet, i år. Det har noen mangler selvfølgelig, men for meg blir det bagateller.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke så bekymret for at rollespillelementene må ta en tur i baksetet i ME2. Det var aldri exp, lootz og skillpoints som gjorde Mass Effect for meg, det var stemningen, karakterene, dialogen og historien. Det gjenstår jo å se hvor godt det fungerer når jeg får prøvd det selv, men ut ifra de anmeldelsene jeg har lest til nå så virker det absolutt lovende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...