Gå til innhold

Feature: Tilfeldighetenes spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om Infinity Universe høres imponerende ut må jeg spørre megselv hva som er poenget med så mange datagenererte verdener.. Forsvinner ikke noe av poenget i å skape unike og tilfeldig genererte miljøer hvis ingen eller få personer besøker dem?

 

Poenget her er vel at hvis ingen besøker planetene, så blir de heller ikke generert. Dermed brukes det ingen ressurser på å generere noe som.. ikke blir generert :D

Lenke til kommentar
Det er forresten ikke bare omgivelsene som godt kan være dataskapte. Left 4 Dead-spillene er et glimrende eksempel på dette. Her styres fiendene av datamaskinen, og er ikke satt ut for hånd. Dermed blir hver gjennomspilling unik, selv om selve omgivelsene generelt er de samme fra gang til gang. Left 4 Dead leser hele tiden situasjonen, og endrer dynamisk taktikk basert på hva spillerne foretar seg. Det er vanskelig å tenke seg at disse spillene hadde hatt samme varighet og dynamikk om spilldesignerne selv hadde plassert ut zombiene.

 

I tillegg styrer også AI Director hvor og hvilke våpen som skal spawnes inn i spillet, samt hvor mye hjelp spillerne skal få i form av blandt annet helsepakker og piller. AI Director fikke en opppussing i L4D2 og styrer nå også hvordan kampanjene til en viss grad ser ut, men det har desverrre blitt tonet kraftig ned og spiller mindre rolle.

 

Som tandeg også påpeker har Borderlands autogenererte våpen, granatmoder, klassemoder og skjold, men også fiendene er til en viss grad autogenererte. Bruker samme model som loot-genereatoren, bare med færre valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Slik teknologi vil være alfa og omega i framtiden av spilling.

L4D gjør jo denne ideen meget bra. Og det kan gi spill mye. Skulle bare hatt et zombie gta spill med samme greia.

 

Mhm, det som er litt dritt i l4d med directoren er at det er litt vrient å sette seg inn i level design delen.. Rettere sagt, det er vanskelig å få AI'en til å oppføre seg som du ønsker i motsetning til f. eks unreal editoren. Man kan selvsagt prøve å få ai'en til å løpe som du vil med smarte level design løsninger, men dette legger på produksjonstid og virker dog kanskje mot sin hensikt da directoren vel er skapt for å redusere tiden det tar å plassere ut NPC'er... Noe som også gjør at jeg føler at mob's oppfører seg helt likt i alle brettene.. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker directoren eller ikke :p

 

Uansett kjempe spennende lesning i artikkelen.. Nå tilbake til puggingen av matte og fysikk eksamen i spillprog i morgen -.-'.. Forhåpentligvis klarer jeg også å lage noen funky matematiske løsninger en gang i fremtiden :p.. Laaaangt in i fremtiden.

Lenke til kommentar

Poenget her er vel at hvis ingen besøker planetene, så blir de heller ikke generert. Dermed brukes det ingen ressurser på å generere noe som.. ikke blir generert :D

 

Det var derfor jeg skrev "få" i tillegg til "ingen". Hvis du har tre tusen personer som bare reiser rundt og besøker og utforsker nye planeter hele tiden, vil de da i sanntid generere disse planetene og så lagre dem i _FALL_ en annen person besøker planeten om.. tja.. fire måneder?

 

Og hvis de ikke lagrer planetene, hva er da vitsen med å ha fire milliarder planeter, da kunne de likesågodt hatt den samme planeten med ALL_RANDOM gang på gang :S

 

Kanskje bare jeg som ikke ser poenget..

Lenke til kommentar

Det var derfor jeg skrev "få" i tillegg til "ingen". Hvis du har tre tusen personer som bare reiser rundt og besøker og utforsker nye planeter hele tiden, vil de da i sanntid generere disse planetene og så lagre dem i _FALL_ en annen person besøker planeten om.. tja.. fire måneder?

 

Det fine er at når du genererer data, så kan du fint lagre parametrene du brukte for å generere dataene. Du trenger ikke lagre resultatet, bare innstillingene du brukte for å få det sluttproduktet som du er interessert i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...