Gå til innhold

Anmeldelse: Operation Flashpoint: Dragon Rising (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er enig med karakteren. Jeg har prøvd dette til PC, og allerede ved oppstart hvor det står "Press ENTER to continue" føler jeg konsollifiseringen. Man ser tydelig at utvikleren har gjort kompromisser. Det samme merkes når man skal gi ordre til medsoldater. Trykk OPP for offensive manøvre, trykk VENSTRE for defensive, trykk NED for å regruppere, osv.

 

I forhold til ArmA-serien, og gamle Operation Flashpoint, er Dragon Rising dummet ned for å tilpasse Xbox 360 og PS3s kontrollere.

 

Jeg tror hardcore fans av realistiske militærspill i stor skala vil ha mer glede av ArmA II, men Dragon Rising sikter seg inn på en bredere kundemasse med sin brukervennlighet.

 

OT Edit: Hva i svarte? Jeg trykker på "Post", og opp kommer en pop-up med nettsiden til www.lillehammerhotel.no? Bruker Opera v9.64

Lenke til kommentar

Er enig med karakteren. Jeg har prøvd dette til PC, og allerede ved oppstart hvor det står "Press ENTER to continue" føler jeg konsollifiseringen. Man ser tydelig at utvikleren har gjort kompromisser. Det samme merkes når man skal gi ordre til medsoldater. Trykk OPP for offensive manøvre, trykk VENSTRE for defensive, trykk NED for å regruppere, osv.

 

I forhold til ArmA-serien, og gamle Operation Flashpoint, er Dragon Rising dummet ned for å tilpasse Xbox 360 og PS3s kontrollere.

 

Jeg tror hardcore fans av realistiske militærspill i stor skala vil ha mer glede av ArmA II, men Dragon Rising sikter seg inn på en bredere kundemasse med sin brukervennlighet.

 

OT Edit: Hva i svarte? Jeg trykker på "Post", og opp kommer en pop-up med nettsiden til www.lillehammerhotel.no? Bruker Opera v9.64

 

 

Enig. Nå er det sånn at jeg ikke sjønner at et skytespill som skal være så realistisk har noe på konsoll og gjøre... Jeg personlig mener at skyte spill er driit dårlig på konsoll med få unntak. Når de da bestemmer at de skal lage et spill som skal være bygd for konsoll og pc så ender det nesten alltid opp med at spillet blir dummet ned og dårligere pga at det blir laget på konsoll. Bilspill, slåsspill og sportsspill passer ypperlig til konsoll...

Lenke til kommentar
Operation Flashpoint: Dragon Rising er den offisielle oppfølgeren til det svært gode Operation Flashpoint: Cold War Crisis, som kom ut for drøye åtte år siden.

Wait, what?

 

Var det ikke nettopp det det ble laget en stor sak om?

http://www.bistudio.com/bi-press-releases/the-name-game-codemasters-marketing-of-new-ofp-creates-confusion-provokes-protest-3_en.html

 

 

"Spirituell" oppfølger blir vel mer korrekt vil jeg si.

 

edit: blir vel mer korrekt å si at ArmA er den spirituelle oppfølgeren.

Endret av Generalen
Lenke til kommentar

Xbox versjonen av Operatin Flashpoint, Elite, var ett godt eksempel på at realisme i stor grad kan gjøres på konsoll.

 

 

Dragon Rising vil jeg gi en 5/10, og det er gode grunner til at dette spillet er 10 ganger mindre buggy. det er rett og slett ti ganger mindre fritt, ti ganger mindre taktisk og ti ganger mindre innhold.

 

Ofp elite:

 

http://www.youtube.com/watch?v=cGb2UGTl8UM

 

http://www.youtube.com/watch?v=emUx93kif14

Endret av Sparks50
Lenke til kommentar

I forhold til ArmA-serien, og gamle Operation Flashpoint, er Dragon Rising dummet ned for å tilpasse Xbox 360 og PS3s kontrollere.

Faen.

For et slikt spill som dette, så er forenklede kontroller totalt no-go i mine øyne.

Når jeg i tillegg ser at han Gla'blad-duden klage over at han ikke kan se rundt hjørner, eller snu hodet når en kjører bil, så kommer jeg neppe til å kjøpe spillet.

Endret av Miles Teg
Lenke til kommentar

Er enig med karakteren. Jeg har prøvd dette til PC, og allerede ved oppstart hvor det står "Press ENTER to continue" føler jeg konsollifiseringen. Man ser tydelig at utvikleren har gjort kompromisser. Det samme merkes når man skal gi ordre til medsoldater. Trykk OPP for offensive manøvre, trykk VENSTRE for defensive, trykk NED for å regruppere, osv.

 

I forhold til ArmA-serien, og gamle Operation Flashpoint, er Dragon Rising dummet ned for å tilpasse Xbox 360 og PS3s kontrollere.

 

Jeg tror hardcore fans av realistiske militærspill i stor skala vil ha mer glede av ArmA II, men Dragon Rising sikter seg inn på en bredere kundemasse med sin brukervennlighet.

Helt enig med dette. Straks jeg la merke til dette falt spillet i karakter hos meg. Det er også mye annet å nevne som ikke er godt nok for et spill i denne klassen. Hver gang jeg løper ler jeg bare og rister på hodet. Ingen løper slik og hvertfall ikke så tregt! Nå spilte jeg bare det første oppdraget, men fy for et spill. Konsollene har ødelagt dette for min del. Skal forsøke å spille mer i helgen. Lover ikke godt.

Lenke til kommentar

Det følger med en oppdrags editor, men den har en noen begrensninger i forhold til originalen.

Blant annet er maks enheter 63 plasserte ting.

 

Det har ikke blitt sluppet noen Dev kits ennå(som er hva man trenger for å modde), og siden det er planlagt Downloadable Content, så er nok sjansen for at disse verktøyene blir sluppet helt minimal.

 

Hvem vil vel kjøpe DLC når det er en stor flora av mods allerede ute?

Endret av Sparks50
Lenke til kommentar

Det følger med en oppdrags editor, men den har en noen begrensninger i forhold til originalen.

Blant annet er maks enheter 63 plasserte ting.

Oh dear...  :/ Høres temmelig patetisk ut. Snakker vi her om "enheter" som i "soldater", "stridsvogner", "helikopter" osv? Vil det si at store slag med f.eks 200 soldater er ut?

Det har ikke blitt sluppet noen Dev kits ennå(som er hva man trenger for å modde), og siden det er planlagt Downloadable Content, så er nok sjansen for at disse verktøyene blir sluppet helt minimal.

Uff. Da gjenstår det egentlig bare å håpe at noen modder ARMA II slik at lag-kommandoen blir like grei som i OFP:DR, istedenfor det eksisterende, noe vanskelige tall-kommando-oppsettet de har nå.  :)

 

Tilbake til ARMA II   B)

Lenke til kommentar

Det er en rekke punkter jeg ønsker å berette om mine synspunkt i relasjon til denne artikkelen og Operation Flashpoint Dragon Rising. For det første så er det en nisjeprodukt for spesielt interesserte. For en entusiast av taktiske krigsspill så er dette spillet på øverste hylle. For en unge som bare vil campe og skyte så er det vel 7/10.

Et slikt spill skal heller aldri være morsomt og avslappende, men intenst, spennende og krevende - akkurat som en militæroperasjon vil være det. Man kan heller ikke lage et lynkurs i militærtaktikk slik man lager et lynkurs i knappene på f.eks. et hockeyspill. Kort fortalt så må man innhente kunnskap om operasjonen - fiendestyrker, terreng, osv. og deretter så må man tenke og planlegge. Hvis man ikke greier å vurdere situasjoner og legge taktikk for hvordan å løse oppdragene så er det et helt fantastisk spill i butikkene nå som heter Halo 3 ODST, blant andre, som er gode alternativ til realismebaserte spill.

Lenke til kommentar

Det er en rekke punkter jeg ønsker å berette om mine synspunkt i relasjon til denne artikkelen og Operation Flashpoint Dragon Rising. For det første så er det en nisjeprodukt for spesielt interesserte. For en entusiast av taktiske krigsspill så er dette spillet på øverste hylle. For en unge som bare vil campe og skyte så er det vel 7/10.

Et slikt spill skal heller aldri være morsomt og avslappende, men intenst, spennende og krevende - akkurat som en militæroperasjon vil være det. Man kan heller ikke lage et lynkurs i militærtaktikk slik man lager et lynkurs i knappene på f.eks. et hockeyspill. Kort fortalt så må man innhente kunnskap om operasjonen - fiendestyrker, terreng, osv. og deretter så må man tenke og planlegge. Hvis man ikke greier å vurdere situasjoner og legge taktikk for hvordan å løse oppdragene så er det et helt fantastisk spill i butikkene nå som heter Halo 3 ODST, blant andre, som er gode alternativ til realismebaserte spill.

 

Velkommen til forumet :)

 

Det er morsomt hvordan du impliserer at jeg er en unge som bare vil campe og skyte, og ikke er interessert i taktiske skytespill. Jeg er 26 år, har tjent som profesjonell soldat, elsker taktiske skytespill, våpen og anser meg selv for å være langt over middels interesserert i militært materiell, taktikk og deres virkemåte.

 

Jeg er glad at dette er krevende, ikke morsomt og avslappende, men jeg føler det er min plikt og fortelle det i anmeldelsen min. Min kritikk til at det ikke er noen opplæring, faller ene og alene på at det faktisk ikke er et lynkurs på knappene engang.

 

Jeg vil også ettertrykkelig påpeke at 7/10 overhodet ikke er noen dårlig karakter.

Lenke til kommentar

Det er en rekke punkter jeg ønsker å berette om mine synspunkt i relasjon til denne artikkelen og Operation Flashpoint Dragon Rising. For det første så er det en nisjeprodukt for spesielt interesserte. For en entusiast av taktiske krigsspill så er dette spillet på øverste hylle. For en unge som bare vil campe og skyte så er det vel 7/10.

Et slikt spill skal heller aldri være morsomt og avslappende, men intenst, spennende og krevende - akkurat som en militæroperasjon vil være det. Man kan heller ikke lage et lynkurs i militærtaktikk slik man lager et lynkurs i knappene på f.eks. et hockeyspill. Kort fortalt så må man innhente kunnskap om operasjonen - fiendestyrker, terreng, osv. og deretter så må man tenke og planlegge. Hvis man ikke greier å vurdere situasjoner og legge taktikk for hvordan å løse oppdragene så er det et helt fantastisk spill i butikkene nå som heter Halo 3 ODST, blant andre, som er gode alternativ til realismebaserte spill.

Skulle jeg anmeldt dette hadde jeg gitt det 11/10 for gameplay, men 3/10 da man enkelt kan komme gjennom singleplayer på en kveld(!). Oppdragene i seg selv er heller ikke veldig lange... Det bør ikke ta mye lenger enn en måned før første utvidelsen kommer. Codemasters kunne gjort så utrolig mye mer med dette. F.eks. ti single player missions, som ikke har noe som helst med hovedoppdragene å gjøre, hadde trukket det veldig mye opp. Da kunne man prøvd seg på rene tanks-oppdrag, eller ødelegge konvoier med helikopter. Kanskje til og med rene snike-oppdrag hvor eneste målet er å observere uten å bli tatt.

 

Har ikke prøvd å spille over nett enda, men vil tippe at det er 10x artigere enn singleplayer (så lenge man kjenner og/eller kan kommunisere med dem man spiller med).

 

Åtte år har det tatt før vi fikk en oppfølger til en genial krigssimulator som gav oss mye mer enn hva CoD, MoH og andre krigs/skytespill kunne by på. Og hva får vi? Åtte timer med singleplayer... Codemasters begynte som en veldig lovende produsent, men etterhvert kommer det bare mer og mer møkk fra dem... Akkurat som EA. Konseptene og spillbarheten har et utrolig potensiale, men det blir ikke utnyttet nok og vi får servert en heller kjedelig spillopplevelse.

 

Eneste oppdraget i OF:DR, var å stalke General Han. Da fikk man følelsen av at man gjorde noe viktig, og det var livsviktig å ikke bli oppdaget. Å løpe 10 kilometer i løpet av et oppdrag gjør ingenting, så lenge opplevelsen av realisme er der. De to kilometerne man må løpe tilbake fra oppdraget er og veldig spenningsfylte. Man venter hele tiden på at man skal bli forfulgt av kuleregn :)

 

AI kan til tider være latterlig tragisk. Et eksempel: Vi sniker oss rundt en bygning, og blir overrasket av et sniperteam. Siden vi er i snike-modus er det ingen som skyter fienden (som står 50 cm unna!!). Jeg blir plaffet ned før jeg rekker å reagere, og roper på medic. Og hva skjer? Jo, jeg blir liggende å vente til jeg dør mens lagkammeratene (om de kan kalles det..) prøver å bestemme seg om de skal hjelpe meg eller skyte fienden... Det var like før jeg kastet skjermen ut av vinduet.

En annet eksempel er når man har fiender 300 meter bak seg eller på sidene og vi skal rett frem, nekter de å følge "følg meg" kommandoen. De skal absolutt bli skutt på og sløse ammo...

Og hvor er knappen for enkeltskudd og flerskudd? På flere av geværene er det forhåndsinnstilt på burst (tre og tre skudd). Da sløser man jo automatisk 2 skudd med mindre fienden er mindre enn 50 meter borte...

Lenke til kommentar

Spiller du på konsoll eller på PC? På PS3 (og 360 regner jeg med) så trykker man til venstre på D-Paden. :)

Prøvde spillet for første gang i går. Vet ikke helt hva jeg synes om det enda. Grafikkmessig så kunne det hvert bedre. ;)

Nå har ikke jeg noe erfaring med det militære i verden. Men for meg virket dette veldig realistisk. Så ser fram til å bli ferdig på jobb sånn at jeg kan få prøvd det mer :D

Endret av Shivertone
Lenke til kommentar

 

Åtte år har det tatt før vi fikk en oppfølger til en genial krigssimulator som gav oss mye mer enn hva CoD, MoH og andre krigs/skytespill kunne by på. Og hva får vi? Åtte timer med singleplayer... Codemasters begynte som en veldig lovende produsent, men etterhvert kommer det bare mer og mer møkk fra dem... Akkurat som EA. Konseptene og spillbarheten har et utrolig potensiale, men det blir ikke utnyttet nok og vi får servert en heller kjedelig spillopplevelse.

 

 

 

Vil nå si at ARMA og ARMA II er oppfølgerne. De har i det minste ånden fra Operation Flashpoint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...