Gå til innhold

Anmeldelse: The Beatles: Rock Band (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6 av 10? Nå synes jeg du var vel streng med tanke på at det eneste det er å trekke på er vanskelighetsgraden. Det kan strengt tatt ikke Harmonix gjøre så mye med. Som man ser på låtene i RB2 så har de ingen redsel for å gjøre det grisevanskelig, det er bare at materialet de jobber med her ikke er så utfordrende å spille. Personlig foretrekker jeg at det forblir enkelt istedet for at de overcharter (som Guitar Hero). Ser at HMX har tatt seg noen friheter også, gitaren spiller iblant strykeinstrumenter f.eks. I tillegg, for mange, meg inkludert, er musikken den viktigste delen. Jeg spiller Rock Band for opplevelsen av den gode musikken og følelsen av samspill med de andre, ikke for følelsen av å mestre febrilsk onani på knappene. Så for mange blir vanskelighetsgraden mindre viktig og dermed synes jeg ikke at 6/10 blir riktig.

 

 

Om spillet:

Jeg var aldri noen stor fan av Beatles (er antagelig for ung, selv om jeg er født i 1980) og jeg hadde ingen planer om å like TBRB. Men jeg ga et lite forbehold om at Harmonix, som alltid før, har laget et kvalitetsspill som er knallbra likevel. Og det har hendt ofte før at de har introdusert meg til musikk jeg aldri ante at jeg ville like. Med The Beatles Rock Band har de laget en fantastisk juvel av et spill, dette er perfeksjon! Rent gull pakket pent ned på en DVD!

 

Som jeg sa tidligere i tråden er jeg ikke noen fan av The Beatles, trodde jeg, gud så feil man kan ta! Det er en haug med knallbra musikk og jeg og de jeg har spilt med har gått rundt med diverse Beatles-låter låst i hodet i periodene når vi ikke spilte. Musikken og lydeffektene er skarpe og klare, selv om originalmaterialet er gammelt er lydkvaliteten eksepsjonell. Grafikken er også fantastisk bra og bidrar til den gode stemningen i spillet. Alt fra introvideoen til videoene mellom de forskjellige nivåene i story-mode til grafikken mens du spiller er gjennomført og passer perfekt. Spesielt senere i storyen når gutta har inntatt rikelig med illegale substanser. Psykedelisk er vel det eneste ordet som er dekkende. :D

 

Harmonix har levert langt over hva jeg forventet og jeg håper de gir samme respektfulle og gjennomførte produksjon til andre store band. Det er vel få som er verdig å få et eget Harmonix-spill, men kan vi håpe på at U2 er neste ut?

Lenke til kommentar
Det er vel få som er verdig å få et eget Harmonix-spill, men kan vi håpe på at U2 er neste ut?

Det håper jeg aldeles ikke, det er vel et av de siste banda jeg kunne tenke meg et fullt spill fra, etter A-ha selvfølgelig. Kunne gjerne tatt imot en liten DLC-pack. Ser vel for meg noe ala Green Day i Harmonix fronten jeg.

 

Men syntes 6/10 virket lite med tanken på at Beatles: Rock Band ser ut til å være en liten revolusjon i seg selv, for hvis man først skal lage et band fokusert spill så er det vel på denne måten her det skal gjøres. I allefall ikke nede på det dårlige nivået til GH: Aerosmith :-/

Endret av Erik
Lenke til kommentar

Vel, selv om man ikke liker musikken så er fortsatt U2 verdens største band så de er vel den naturlige neste kandidaten. Harmonix har jobbet med å få U2s låter i spillene sine siden før Rock Band 2 (iflg. Alex Rigopoulos i et intervju med NY Times), og kanskje før det også. De er absolutt verdige sitt eget spill, og vi får bare håpe at Harmonix klarer å få en avtale begge parter kan leve med og at Activision ikke klarer det. Harmonix har ihvertfall levert en sterk søknad med The Beatles Rock Band.

Lenke til kommentar

Fin anmeldelse, virker som noe alle med sansen for våre kjære Beatles kan like. Hoppet nylig på RB/GH bølgen selv, og da er det ikke noen dum ting med ikke altfør høy vanskelighetsgrad, selv om det hadde bidratt til en lengre levetid mtp perfeksjonering. Virket som om det skulle være en 8'er utifra teksten, men hvis det holder seg unna nyskaping og utfordringer er vel 6 å forvente.

 

Forøvrig håper jeg på at Rock Band: Green Day blir det neste.

Lenke til kommentar

Føler at grunnen til at jeg legger meg såpass "lavt" som 6 av 10 (NB! En 6-er er en god karakter) kommer godt fram i anmeldelsen, men jeg kan forsøke å oppklare, med fare for å gjenta meg selv.

 

Først vil jeg poengetere at jeg ikke har noen vonde ord å si om spillets låtutvalg når det kommer til det musikalske. Jeg er glad i The Beatles, og nyter gjerne låtene deres på full guffe på stereoanlegget. Notebrettene som følger med låtene derimot, er ikke like fornøyelige.

 

Problemet er først og fremst mangelen på gjenspillingsverdi. Får jeg venner på besøk nå ser jeg for meg at vi kun spiller et par Beatles-låter før vi svinger over til tidligere Guitar Hero/Rock Band-spill. Det er låtene det går på - nærmere bestemt mestringsfølelsen de kan gi meg. Om utfordringen er fraværende forsvinner også mestringsfølelsen. Uten mestringsfølelse uteblir den store moroa. Da hjelper det lite at spillet overbeviser på alle andre plan. Det finnes grenser på hvor mye glede man kan få av perfekt utformede menyer og fornøyelige bakgrunnsvideoer :)

Lenke til kommentar
Håper dere virkelig på Rock Band: Green Day!? Er det 1. april idag?

Det er 22. september 2009 og vi håper på et Rock Band spill med Green Day i fokus. For dem som liker Green Day er det lite vi kan like mer. :)

Det er da tusen andre band som heller burde hatt et spill. Green Day har jo så vidt eksistert i 5 år.

Lenke til kommentar
Håper dere virkelig på Rock Band: Green Day!? Er det 1. april idag?

Det er 22. september 2009 og vi håper på et Rock Band spill med Green Day i fokus. For dem som liker Green Day er det lite vi kan like mer. :)

Det er da tusen andre band som heller burde hatt et spill. Green Day har jo så vidt eksistert i 5 år.

 

Og der bommet du med rundt 17 år.

 

Ingen vits i å argumentere i denne tråden for hvilket band som skal få sin egen Rock Band-versjon. Da sitter vi igjen med en telletråd hvor alle nevner favorittbandet sitt.

Lenke til kommentar

Green Day har holdt på i over tyve år. Dookie var hitplaten deres midt på nittitallet men de ble ikke virkelig store her til lands før American Idiot kom i 2004. Kan også nevne International Superhits! som en av deres plater med mange gode sanger for dem som liker den type musikk. International Superhits!, American Idiot og 21st Century Breakdown har alle mangfoldige sanger som hadde gjort seg knallbra i et RB/GH spill. Know Your Enemy, 21 Guns og East Jesus Nowhere :love: er elskverdige å spille i Rock Band alle sammen.

 

Agres, ser ut som om vi er skeptiske til det samme når det gjelder The Beatles: Rock Band. Det som er der er knallbra, men det er det som mangler (utfordringer, større bibliotek av sanger) som trekker.

Lenke til kommentar
Syns det var veldig merkelig at han ga 6\10 har ikke prøvd spillet selv men har lest og sett rund på nettet!

 

Metrascoren ligger jo på 89 prosent altså en 9\10 og det er gjennomsnittet! Er dette en veldig personlig anmeldelse? Hadde planer om å kjøpe dette, men begynner å lure når det får 6\10 her.

 

nå må folk slutte med sånne kommentarer, mange av de spillsidene som blir brukt i metacritic blir betalt. for no tull. Han sin mening, det er HAN sin mening.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt overrasket over 6/10. Jeg skjønner grunnlaget for karakteren, spillet er anmeldt av en som er ganske dreven i slike spill og da uteblir de store utfordringene og gjenspillingsverdien. For en som derimot kjøpte sitt første musikkspill i The Beatles: Rockband er dette lett 8-9/10. Jeg har absolutt ingen interesse av å sitte og pugge sangpartier om og om igjen for å klare det på expert, da plukker jeg heller opp gitaren min (som faktisk er et ordentlig instrument) og spiller på den. At dette ikke er noe man trekker frem på fest er jeg uenig i, det er vel få musikkspill som er så tilgjengelige som The Beatles: Rockband. Drar man frem Guitar Hero X med obskure metalriff får man med seg den harde kjernen, men Can't Buy Me Love og Yellow Submarine er sanger som alle kan være med på.

 

Man må jo selvfølgelig gi den karakteren man selv føler at spillet fortjener ut ifra egne forutsettninger, men det kunne kanskje vært nevnt at dette er et spill som i større grad sikter seg inn på et bredere publikum som ikke har shreddet seg igjennom samtlige spill i sjangeren. Deler av målgruppen her må jo være mor og far i huset, og de som vokste opp med The Beatles. Skal man trekke Wii Sports og andre familievennlige spill ned fordi de ikke utfordrer oss som vokste opp med å få juling av spill som Mega Man og Bionic Commando? (vel, jeg slet hvertfall litt med de).

Lenke til kommentar

Du skriver:

"Som seg hør og bør tar du på deg skoene til Paul, John, George og Martin og trakterer bass, gitar og trommer."

 

Det er da vitterlig ingen av Beatles-medlemmene som heter Martin?

Paul McCartney, John Lennon, George Harrison og Richard 'Ringo Starr' Starkey er medlemmene.

Mulig du tenkte på http://en.wikipedia.org/wiki/George_Martin aka 'the fifth Beatle'?

 

Ellers en veldig fin anmeldelse :)

Endret av Gaudaost
Lenke til kommentar
Jeg ble litt overrasket over 6/10. Jeg skjønner grunnlaget for karakteren, spillet er anmeldt av en som er ganske dreven i slike spill og da uteblir de store utfordringene og gjenspillingsverdien. For en som derimot kjøpte sitt første musikkspill i The Beatles: Rockband er dette lett 8-9/10. Jeg har absolutt ingen interesse av å sitte og pugge sangpartier om og om igjen for å klare det på expert, da plukker jeg heller opp gitaren min (som faktisk er et ordentlig instrument) og spiller på den. At dette ikke er noe man trekker frem på fest er jeg uenig i, det er vel få musikkspill som er så tilgjengelige som The Beatles: Rockband. Drar man frem Guitar Hero X med obskure metalriff får man med seg den harde kjernen, men Can't Buy Me Love og Yellow Submarine er sanger som alle kan være med på.

 

Man må jo selvfølgelig gi den karakteren man selv føler at spillet fortjener ut ifra egne forutsettninger, men det kunne kanskje vært nevnt at dette er et spill som i større grad sikter seg inn på et bredere publikum som ikke har shreddet seg igjennom samtlige spill i sjangeren. Deler av målgruppen her må jo være mor og far i huset, og de som vokste opp med The Beatles. Skal man trekke Wii Sports og andre familievennlige spill ned fordi de ikke utfordrer oss som vokste opp med å få juling av spill som Mega Man og Bionic Commando? (vel, jeg slet hvertfall litt med de).

 

Takk for god og gjennomtenkt tilbakemelding. Er enig med mye av det du skriver. Spillet gjør seg svært godt som en introduksjon til "sjangeren", så det kunne nok vært nevnt. Det har også, som du sier, potensiale til å nå ut til et bredere publikum på grunn av Beatles' appell til mennesker i alle aldre. Dette er vel mer eller mindre selvskrevet, men jeg kunne nok nevnt det også :)

 

Ellers spurte jeg samboeren min om råd før jeg spikret karakteren. Hun er enig med meg i at spillet kan bli noe montont etterhvert (om enn ikke i like stor grad som for meg) , selv om hun spiller på lavere vanskelighetsgrader (les: easy/medium). Da går det mer på at sangene har færre riff og soloer til fordel for akkordprogresjoner, noe som igjen fører til en lavere mestringsfølelse. Man føler seg fort 10 gang tøffere når man nailer en solo enn når man slår noen akkorder i et vers.

 

Til slutt vil jeg legge til at karakteren vi gir i en anmeldelse ikke er det man bør legge mest vekt på som forbruker. Den er en ok pekepinn på spillets generelle kvaliteter, men svaret på om spillet er noe for deg ligger i teksten vi har skrevet. Av den grunn er det viktig for oss som anmeldere å få fram spillets kvalitative egenskaper på en slik måte at du selv kan vurdere om det er verdt pengene dine eller ikke.

Endret av Agres
Lenke til kommentar
Du skriver:

"Som seg hør og bør tar du på deg skoene til Paul, John, George og Martin og trakterer bass, gitar og trommer."

 

Det er da vitterlig ingen av Beatles-medlemmene som heter Martin?

Paul McCartney, John Lennon, George Harrison og Richard 'Ringo' Starr er medlemmene.

Mulig du tenkte på http://en.wikipedia.org/wiki/George_Martin aka 'the fifth Beatle'?

 

Ellers en veldig fin anmeldelse :)

 

Haha. Hva i alle dager... Flaut! Hvor jeg har det fra og hvordan det har sneket seg igjennom korrekturen er for meg et stort mysterium. Om du ser nøye etter har jeg faktisk skrevet Ringo på side to, så jeg er ikke helt bak mål;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...