Gå til innhold

Profitt fremfor moro hos Activision


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kotick snakket også om den noe spesielle firmakulturen han har forsøkt å byge opp i Activision. Under hans styre har Activision fokusert på fortjeneste over alt annet, og Kotick mener han har lyktes i sitt prosjekt med å vende de ansattes tanker mot profitt:

 

- Vi har studiosjefer som for fem år siden ikke viste noe om budsjettering, og nå krangler de regelmessig til seg bevilgninger fra finanssjefen vår.

 

Målet de siste ti årene har vært å ta all moro ut av spillutvikling hos Activision og konsentrere seg om de finansielle resultatene

Får håpe at dette ikke går utover den generelle kvaliteten på spill og de ansattes trivsel på jobben (som også kan påvirke spill kvaliteten vil jeg tro). Da kan det fort skje at den kortsiktige økte profitten går på bekostning av den langsiktige når/hvis kundene uteblir.

Er selvfølgelig viktig å tenke profitt, men er nok en balanse som må opprettholdes her også.

Lenke til kommentar

Det har ikke vært noe poeng å handle fra Activision på lang lang tid. Det er jo to år siden de først starta å voldta Guitar Hero-franchiset. I tillegg har de vært i noen ganske kjipe runder i retten, først med Harmonix og nå sist med Double Fine der Activision prøvde å stoppe utgivelsen av Brütal Legend. I tillegg drepte de Ghostbusters-spillet som heldigvis Atari plukket opp. Activision er det nye EA. Greit å ha noen i spillbransjen å hate ;)

Endret av Alpha
Lenke til kommentar

Plutselig veldig glad jeg ikke spiller guitar hero så mye :p Har vel guitar hero 2, og foruten å ape etter rock band så har det ikke forandret seg mye (foruten andre sanger da).

 

Ganske redd hvordan dette skal påvirke blizzard, som på mange måter har vist at om man fokuserer på gleden så er ikke profitt noe å engste seg over.

 

Men men, de kan for all del ta all moroa utav spill hvis de vil. Det finnes heldigvis andre som utvikler og utgir spill.

Lenke til kommentar

Jo høyere man er, desto hardere faller man. Det er klart at de passer seg for å ha en dønn stabil økonomi når de gamle store spillfirmaene faller som fluer rundt dem, saksøker hverandre i hytt og pine, og den generelle utviklinga av spillindustrien.

 

Litt rart at de forklarer det så direkte til kundene syntes jeg, da det tydeligvis skaper bare negative reaksjoner. Får håpe Activision tar seg av profitten, og Blizzard fortsetter med moroa.

Endret av azper
Lenke til kommentar

Dette er nok den generelle leveregel for samtlige utviklere der ute, de tjerner ikke penger på å gå med underskudd bare fordi spillene deres er fantastiske.

Ser ingen grunn til å boikotte bare fordi sjefen tar bladet fra munnen, men det er jo aldri lystig lesning å lese at utviklerne faktisk gjør det for pengenes skyld.

 

Hvorfor skal jeg ikke støtte en utvikler som gir meg spill jeg liker og syns er morsomme? Boikott er utenkelig så lenge de forer meg med spill jeg liker. Det spiller ingen noen rolle. Så lenge spillene er underholdende og av bra kvalitet gir jeg en rottes rompe i hva slags tanke som ligger bak.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

At utgivere er ute etter penger sier seg selv, men man får vel håpe at utviklerteam liker det de gjør såpass godt at det resulterer i solid innsats på prosjekt etter prosjekt og mange gode spill.

 

Det var ikke et direkte sitat, men jeg holder fast på at "ta all moro ut av spillutvikling" høres snodig ut. Jo kjipere de ansatte har det, jo bedre spill? Neppe.

Lenke til kommentar

Det finnes en håndfull utviklere der ute som prioriterer kvaliteten før finansen, og, med fremtidens lanseringsmuligheter over internett (utviklere blir utgivere) gjør at gode spill faktisk tjener også.

 

Et av stegene er da at vi faktisk bremser ned piratvirksomheten litt.

Endret av Koffeinkanin
Lenke til kommentar

At dei vil tene pengar er jo sjølvsagt forståeleg, problemet her er vel at Kotick er så j**la høglytt om det. Greit, Activision vil tene pengar, men Kotick burde holde kjeften sin. Enkelte utsagn får han spare til aksjonærane sine.

 

Når det gjeld utviklarane trur eg det er svært få som gjer det kun for pengar. Utviklarar, grafiske artistar og liknande blir i mange tilfelle grovt utnytta. EA var vel ganske stygge på det området ei stund og det vart litt oppstyr rundt det. Eg er ganske sikker på at dei ikkje var/er dei einaste ;)

Lenke til kommentar

Det har da vært utrolig tydelig at Activision har vært ute etter penga hele tida, men det at han sier det på denne måten er idiotisk. Her ramser jeg opp litt av Activisions grådighet

 

1: Tre forskjellige utgaver av spillet Modern Warfare 2: Én steelbook-edition til et par hundre kroner ekstra, det er vel ok. Men en pakke til over 2000 med nightvisionbriller? Tydelig at disse vil være billig plastikk, da vanlige NV-briller koster rundt 4000, og siden Activision er ute etter penger blir nok dette billig og elendig.

 

2: Ikke mindre en 5 spill i Guitar Hero-serien i år (riktignok er Van Halen utsatt). Alle er fullprisspill med fullprisinstrumentpakker som følger med.

 

3: Mellom disse spillene fungerer tydeligvis ikke NOE av det nedlastbare materialet du har lastet ned (usikker på hvordan det er med GH5). Altså, du må laste ned alle favorittsangene om du ikke gidder å bytte disk for hver sang du skal spille.

 

4: Mappacks til rundt 100 kroner til CoD-spillene (40 kr holder)

 

Åpenbart at dette blir litt i overkant, og selv har jeg kjørt full Activision-boikott siden slutten av 2007. Selv om EA var akkurat slik for noen år siden, syns jeg de har skjerpet seg og begynt å servere kvalitetsspill uten at grådigheten til stede, i allefall ikke så alt for tydelig.

Endret av CheeseyJunk
Lenke til kommentar

Herregud skal de tjene penger?! BOIKOTT!

 

...det var ironi. Synes selv uttalelsen var tøff, om en litt vågal nettopp fordi han kan bli sitert utenfor kontekst.

 

Men jeg lar meg stadig imponere av det jeg kaller ungdommelig naivitet da. "Næh skal de tjene penger, da vil jeg ikke handle fra dem."

...dette ofte fra dem samme som sier; "Skal jeg rydde på rommet mitt og gå ut med søpla skal jeg ha lomme penger."

Hva i huleste er gale med å tjene penger???!! De små utviklerne som ikke har fokus på dette går enten konkurs eller blir heldigvis kjøpt opp av noen som har vett til å tjene penger.

Sannhetene er at disse store selskapene driver R&D som er langt større en "forskningsløftene" fra våre lokale politikere.

 

At de "melker" et produkt..so? Du velger selv om du vil kjøpe tilleggspakken.

Personlig skulle jeg ønske flere var flinke å tjene penger. Det finnes en masse frivillige MODe prosjekter jeg heller så var betalte prosjekter, for da hadde de kanskje kommet oftere eller iallefall kommet ut.

Eksempelvis kunne SEGA ha fått melket meg så mye de ville hvis de hadde fortsatt med ad-ons til Total War Medievial II (istedet for Empire).

 

De fleste av dere har eller skal en dag ha betalt jobb.....er det så j*kla rart at andre også vil ha betalt for jobben de gjør?

Er det ikke TOPP at det finnes 5 x guitar hero? Eller at vi har kommet opp i totalt 6 x CoD?

 

Jeg betaler i dag det samme som jeg betalte for mine Commodore 64 spill...faktisk mindre som regel. Nå har jeg masse mer å velge mellom til langt bedre kvalitet. Dette takket være at industrien har vett til å gå med overskudd.

Uten det overskuddet hadde det heller ikke vært mulig å drive forskning og utvikling av nye spillkonsepter.

Lenke til kommentar
Men jeg lar meg stadig imponere av det jeg kaller ungdommelig naivitet da. "Næh skal de tjene penger, da vil jeg ikke handle fra dem."

...dette ofte fra dem samme som sier; "Skal jeg rydde på rommet mitt og gå ut med søpla skal jeg ha lomme penger."

Hva i huleste er gale med å tjene penger???!!

Det er ikke noe i veien med å tjene penger. Men sånn jeg ser det er det definitivt noe i veien med å oppføre seg som om penger er alt som betyr noe her i verden. Og med uttalelsene sine framstår Kotick som en sånn. Kvalitet betyr ingenting, innovasjon betyr ingenting, de ansattes trivsel betyr ingenting, kundeforholdet betyr ingenting så lenge det blir klingende mynt i kassa.

 

Sannhetene er at disse store selskapene driver R&D som er langt større en "forskningsløftene" fra våre lokale politikere.

Meningsløs sammenlikning. Forskning med offentlig støtte gjøres med helt andre mål for øyet. Uten den offentlige forskningen hadde ikke kommersiell R&D hatt et vitenskapelig bein å stå på, i det at det meste av offentlig forskning gjøres på områder der den økonomiske gevinsten synes å være 0 - men like fullt områder der bedre kunnskap en eller annen gang i framtida kanskje gi industrien noe å jobbe med. Til gjengjeld sørger industrien, etter litt tid, for at vi faktisk får produkter inn i hjemmene våre som bruker den nye kunnskapen. De to utfyller hverandre, de er ikke konkurrenter.

 

At de "melker" et produkt..so? Du velger selv om du vil kjøpe tilleggspakken.

Nettopp. Activision har ikke "rett til" mine penger. Og hvis jeg syns de oppfører seg som pengegriske drittsekker får de ikke pengene mine. Jeg foretrekker å betale noen som brenner for det de driver med, og sånne er det fremdeles nok av i spillbransjen.

 

Personlig skulle jeg ønske flere var flinke å tjene penger. Det finnes en masse frivillige MODe prosjekter jeg heller så var betalte prosjekter, for da hadde de kanskje kommet oftere eller iallefall kommet ut.

Har det slått deg at det ikke er sikkert at teamene bak disse modprosjektene faktisk ØNSKER å ta det til et kommersielt nivå? Jeg var selv involvert i flere modprosjekter til HL1 og jeg har mappet siden DOOM 1, og jeg kan garantere deg at drivkraften for mange av disse gutta er noe HELT annet enn penger.

 

Edit: Eller å få et produkt ut døra, for den saks skyld. Motivasjonen bak frivillige modprosjekter er mye mer nyansert - gleden i å skape noe, i å gjøre noe kreativt er sentral. Ikke for å tjene penger, eller for noen annen ekstern grunn, bare å gjøre det. Jeg finner mye glede i å utvikle mine egne evner og skape ting, men å gjøre produkter ut av det har _aldri_ vært en sentral tanke. Mye av det jeg lager - stort sett digitalt - er det faktisk bare jeg selv som har sett, og like fullt føler jeg at jeg fått noe ut av det.

 

Det er ikke det at jeg ikke klarer å tjene penger på det. Det er at jeg ikke VIL! Jeg vil heller beholde den kreative gleden enn å gjøre det til en jobb.

 

Eksempelvis kunne SEGA ha fått melket meg så mye de ville hvis de hadde fortsatt med ad-ons til Total War Medievial II (istedet for Empire).

 

De fleste av dere har eller skal en dag ha betalt jobb.....er det så j*kla rart at andre også vil ha betalt for jobben de gjør?

Ærlig talt, de får betalt. Dette er snakk om "mye vil ha mer". Det er ikke rart at andre vil ha betalt for jobben de gjør. Men jeg har ikke respekt for folk som ikke bryr seg om annet enn penger.

 

Er det ikke TOPP at det finnes 5 x guitar hero? Eller at vi har kommet opp i totalt 6 x CoD?

Faktisk ikke. Jeg tar gladelig færre spill i bytte mot høyere kvalitet. Takk skaperen for at Infinity Ward fortsatt har integritet, for Treyarch overbeviser ikke. Når det gjelder Guitar Hero virker det som de er mer interessert i å spytte ut så mange spill som mulig mens musikkspill fortsatt genererer høye salgstall enn de er interessert i å lage genuint gode spill. Jeg har mange timer bak meg i GH, men jeg er lite imponert over utviklingen.

 

Et annet poeng er jo at så mange like spill (GH) over et så kort tidsrom faktisk kan drukne markedet. Foreløpig er de ikke helt der, men jeg regner med at de neste 5 de planlegger å gi ut mellom nå og neste sommer hjelper på. Da GH2 var ferskt slukte jeg GH rått - var det utsikter til mer heiv jeg meg på, samme hva slags musikk det var. Men nå har utvalget blitt så stort at jeg har slutta å kjøpe når ikke 80-90% av en setlist faller meg i smak. Har rett og slett fått nok, og spiller bare når det er musikk jeg liker.

 

Jeg betaler i dag det samme som jeg betalte for mine Commodore 64 spill...faktisk mindre som regel. Nå har jeg masse mer å velge mellom til langt bedre kvalitet. Dette takket være at industrien har vett til å gå med overskudd.

Uten det overskuddet hadde det heller ikke vært mulig å drive forskning og utvikling av nye spillkonsepter.

Riktig, men uten fokus på forskning og utvikling hadde det heller ikke vært mulig å gå med overskudd. Det Kotick har sagt i det siste er faktisk rett og slett at Activision skal konsentrere seg om melkekyr. Originalitet og innovativt gameplay ser ikke ut til å være fokusområder, og da vender jeg heller nesen mot selskaper der ikke bare penger står i høysetet.

 

Jeg gir blaffen i at Activision "vil tjene penger". De har ikke rett til mine penger med mindre jeg bruker produktene. Det er mitt valg om jeg har lyst til å bite på kroken eller ikke, og når toppledelsen oppfører seg som rasshøl velger jeg å plassere pengene mine et annet sted.

 

Det er så avgjort ikke "ungdommelig naivitet" å slutte å kjøpe Activisions produkter, eller å oppfordre til det. Det er å ha et bevisst forhold til markedsaktørene, noe jeg skulle ønske flere hadde.

Endret av Nivlheim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...