Gå til innhold

Vi søker lærling IKT-servicefag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen sjanse for at dette kan utvides til VG3 Dataelektronikerfaget også? Da vi som har gått/går dataelektronikerfaget skal kunne omtrent det samme som en IKT Servicefagarbeider.

Selv vet jeg at jeg har erfaringen som trengs, og det er da utrolig surt å få avslag bare fordi jeg har gått "feil" linje på skolen...

Lenke til kommentar

Hmm, hva med folk som ønsker å ta fagbrevet i IKT men har kompetansebeviset for Data og Elektronikk?

 

Det må jeg sjekke opp. Vi er kun godkjent lærebedrift for IKT-servicefag og så vidt jeg kan se på Vilbli.no er det krav om at man har gått "Vg2 IKT-servicefag eller tilsvarende" for å kunne gå Vg3 og Vg4 (opplæring i bedrift). Spørsmålet blir da om Data og Elektronikk kvalifiserer som "tilsvarende".

Lenke til kommentar

IKT-Servicefag er vel ikke helt det samme som Dataelektroniker, det går vel litt mer på software og litt programmering, mens Dataelektroniker går mer på server og nettverk.

 

Etter hva jeg har forstått er sistnevnte noe de ikke er borti på IKT-servicefag.

 

Men dette varierer nok fra skole til skole. Om dere er ute ette en lærling som i hovedsak skal jobbe med utvikling, er IKT-servicefag mer "rett", da dette egentlig ikke inngår veldig mye i læreplanen til de som går dataelektroniker.

Lenke til kommentar

Bedriften jeg var Lærling i frem til jul (nå ansatt). Tok imot IKT service og data elektronikk elever på lik linje. De tok ut ifra karakterer, fravær og intervju. Selv om ikke fagene heter det samme, er de veldig like. Eneste forskjellen på de to linjene er at data og elektronikk også lærer om HW, mens ikt service bare lærer SW. Hvor jeg kommer fra er iallefall data og elektronikk ansett som en "hardere" linje enn IKT S.

Lenke til kommentar

ikt-servicefag sitt pensum er jo en spøk nå.

Lærer ikke engang om server og nettverk, ikke engang lærer de hva en ip er...

installere xp/w7 på en klient så yey utlært...

 

Men er mulig ta inn lærlinger under gamle ikt-driftsfag reformen enda om vedkommende gikk vgs før nye formen tredde i kraft, så privatist eksamen og i lære.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hmm, hva med folk som ønsker å ta fagbrevet i IKT men har kompetansebeviset for Data og Elektronikk?

 

Det må jeg sjekke opp. Vi er kun godkjent lærebedrift for IKT-servicefag og så vidt jeg kan se på Vilbli.no er det krav om at man har gått "Vg2 IKT-servicefag eller tilsvarende" for å kunne gå Vg3 og Vg4 (opplæring i bedrift). Spørsmålet blir da om Data og Elektronikk kvalifiserer som "tilsvarende".

Det er ikke noe særlig hokus-pokus å prøve å bli godkjent lærebedrift for dataelektronikere også. :)

Lenke til kommentar

Jeg har lest beskrivelsen av Vg3 og Vg4 Dataelektroniker nå, og jeg ser at vi har problemer med å innfri opplæring og tilstrekkelig praksis på alle temaene. I Mediehuset Tek vil jeg anslå at forholdet mellom hvor mye vi jobber med software/hardware er ca. 95/5. For eksempel driver vi i svært liten grad med feilsøking på elektronikkprodukter, men derimot masse feilsøking i programvare.

 

For IKT-servicefag kan vi imidlertid stille med det vi selv mener er et svært godt opplæringstilbud med varierte arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar

Dere kan nok ta inn ifra vg3 dataelektroniker også.

Såvidt jeg husker er det som kreves at dere må kunne dokumentere at de vil være innom en del av kompetansemålene som de har. Det er ikke påkrevd at en skal som lærling være innom alle kompetansemål for sine fag ifra skolen.

Går forøvrig selv IKT Servicefag VG2 for å ta fagbrev (greit med mere penger). Synd dere ikke holder til i Bergen =(

Lenke til kommentar
For eksempel driver vi i svært liten grad med feilsøking på elektronikkprodukter, men derimot masse feilsøking i programvare.

 

Det stemmer at en får opplæring i feilsøking på elektronikkprodukter på Dataelektronikk, men selv om det gis et sterkt inntrykk av at vi bare kan å fikse mp3-spillere er dette helt galt. Selv har jeg lært mere om feilsøking i datasystemer både SW og HW, vi har f.eks. fått grundig opplæring i software på server.

Grovt sett skal vi kunne omtrent det samme som en IKT Servicemedarbeider, pluss at vi kan enda mere på hardware.

Lenke til kommentar

Nevner igjen at jeg spesifikt nevnte personer som har kompetansebevis i Data og Elektronikk (VG2!), men vil ta IKT fagbrevet med den utdannelsen!

Skal sies at jeg har gått elektro -> Data og Elektronikk -> Påbygging -> lærlingetid IKT.

 

Hmm, hva med folk som ønsker å ta fagbrevet i IKT men har kompetansebeviset for Data og Elektronikk?

 

Det må jeg sjekke opp. Vi er kun godkjent lærebedrift for IKT-servicefag og så vidt jeg kan se på Vilbli.no er det krav om at man har gått "Vg2 IKT-servicefag eller tilsvarende" for å kunne gå Vg3 og Vg4 (opplæring i bedrift). Spørsmålet blir da om Data og Elektronikk kvalifiserer som "tilsvarende".

Selv har jeg Data og Elektronikk, men går IKT-servicefag som lærling. Når man søker lærling går de ut ifra 4 års utdanningstid. Her vil Service og Samferdsel eller Elektro trekke fra et år da dette er relevant utdannelse, og IKT er kryssløp. Om du da tar IKT på andre året, vil enda et år bli trekt fra, derimot, tar du Data og Elektronikk vil du bare få et halv år hvis du vil ta IKT-servicefag. I tillegg må du ta en teoretisk tverrfaglig eksamen.

 

Dermed, vil du ha fagbrevet i IKT med Data og Elektronikk kompetansebeviset får du 2 år 6 måneder med lærlingetid, og en ekstra teoretisk eksamen i motsetning til om du hadde gått IKT.

 

Derfor lurer jeg på hvorfor dere spesifikt spør etter personer som tar/har kompetansebeviset for IKT, da man også kan ta inn folk med Data og Elektronikk. :)

 

IKT-Servicefag er vel ikke helt det samme som Dataelektroniker, det går vel litt mer på software og litt programmering, mens Dataelektroniker går mer på server og nettverk.

 

Etter hva jeg har forstått er sistnevnte noe de ikke er borti på IKT-servicefag.

 

Men dette varierer nok fra skole til skole. Om dere er ute ette en lærling som i hovedsak skal jobbe med utvikling, er IKT-servicefag mer "rett", da dette egentlig ikke inngår veldig mye i læreplanen til de som går dataelektroniker.

Data og Elektronikk er andreåret. Her programmerer du, kabling (strøm, nettverk, o.l.), PC-komponenter, kretskort, Windows Server 2003, nettverk, etc. Dataelektroniker (litt usikker men men) er kretskort, feilsøking av monitorer, multifunksjonsskannere, TVer, svakstrøm, forsterkere etc. Dataelektroniker er egentlig tredjeåret/lærling (alt etter hva man vil, man har muligheten iallefall) og må ikke blandes med andreåret. :)

 

Men jeg nevner igjen, jeg tenker bare på personer med kompetansebeviset for Data og Elektronikk (andre året) som ønsker å ta IKT-servicefag uten å måtte gå et helt år ekstra.

 

Er det KUN de som har gått IKT-service fag som får søke? Har veldig lyst til å søke, har gått Data og elektronikk i to år hvis det er relevant i forhold til hvilke folk de vil ha?

 

Dette er nøyaktig det jeg lurer på. Selv vet jeg at det kan løses (jeg har bare gått elektro -> data og elektronikk -> påbygg istedenfor å ta tredjeåret).

 

Jeg har lest beskrivelsen av Vg3 og Vg4 Dataelektroniker nå, og jeg ser at vi har problemer med å innfri opplæring og tilstrekkelig praksis på alle temaene. I Mediehuset Tek vil jeg anslå at forholdet mellom hvor mye vi jobber med software/hardware er ca. 95/5. For eksempel driver vi i svært liten grad med feilsøking på elektronikkprodukter, men derimot masse feilsøking i programvare.

 

For IKT-servicefag kan vi imidlertid stille med det vi selv mener er et svært godt opplæringstilbud med varierte arbeidsoppgaver.

 

Henviser til det jeg skrev med uthevet tekst i starten av denne posten. :) Ja, jeg vet dere ikke innfrir det meste på læreplanen for Dataelektroniker. ;)

 

EDIT: Hei Leif.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Jeg har selv gådd vg1 elektro, så vg2 og vg2 dataelektronikerfaget og er nå lærling på IKT avdelinga til en videregående skole MEN jeg må utplasseres i 2 til 3 måneder i en "telekommunikasjons" lignende bedrift for å oppfylle kravene til læreplanen slik at jeg kan ta fagbrevet

Lenke til kommentar

Jeg har selv gådd vg1 elektro, så vg2 og vg2 dataelektronikerfaget og er nå lærling på IKT avdelinga til en videregående skole MEN jeg må utplasseres i 2 til 3 måneder i en "telekommunikasjons" lignende bedrift for å oppfylle kravene til læreplanen slik at jeg kan ta fagbrevet

Tar du fagbrevet i IKT-servicefag, eller dataelektroniker da?

 

Lednar, Data og Elektronikk er vg2 som du sa, men jeg skrev dataelektroniker, som er vg3.

 

Noen må bare finne/plante feil, eller hva..

Jada, fullstendig klar over det. :) Men emnet her er lærling i IKT-servicefag, og du trenger ikke (men kan om ønskelig, ingen anelse om dette vil trekke noe i din fordel fra de 4 årene de tar utgangspunktet i) å ta Dataelektronikerfagbrevet (enten ved lærlingetid, eller ta tredjeåret som f.eks Narvik VGS tilbyr) før du går ut som lærling i IKT.

 

Men når jeg leser det igjen, så tenker du vell sikkert på hva du sitter igjen med, både kunnskap, og erfaringsmessig etter du har tatt fagbrevet i de respektive utdanningene.

 

Grunnen til at jeg spurte i utgangspunktet er at jeg vet flere, i tillegg til meg før, som har hatt/får Data og Elektronikk kompetansebeviset etter endt VG2, men som ønsket seg IKT-utdanning egentlig. Selv ombestemte jeg meg når det var så kort tid til skoleslutt at jeg så ingen poeng i å slutte. Istedenfor å ta et helt år, kortet jeg den ned med 6 måneder, og tok den tverrfaglige eksamen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...