Gå til innhold

Entusiastbrikkesett kommer 8. mai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Entusiastbrikkesett uten entusiasthovedkort!

 

Z68 har helt klart fordeler, men skal du ha den råeste ytelsen må du nok desverre fortsatt benytte deg av P67 baserte hovedkort.

 

Grunnen til dette er at hovedkortene som er annonsert til Z68 er for svake hva angår overklokking, de har bl.a. alt for få faser i strømforsyningsdelene og det er ikke planlagt lansert noe ultra high-end kort som f.eks. Asus Maximus IV på Z68 chipsettet.

 

Du drar lett over 200MHz ekstra ut av en Sandy Bridge CPU på et ultra high-end hovedkort, men Z68 kortene som kommer er kun middels high-end. Ytelsen på de beste P67 vil derfor overgå alle Z68 kort, og det med god margin...

Endret av ArcticOC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ArcticOC: Var det ikke sånn at Intel fjernet muligheten for å overklokke via FSB, og man bare kan overklokke ved å øke multiplieren? Med andre ord overklokker man ikke hovedkortet lenger, bare prosessoren, ikke sant? Eller er det noe jeg har oversett?

Dette handler ikke om å klokke FSB, man overklokker med multiplier på "K" prosessorer og hovedkortet har like stor betydning som før! Der du stopper på en multiplier på x48 med et middelmådig Z68 kort fortsetter et Ultra high-end P67 på f.eks. multiplier x50. Det utgjør naturligvis en stor forskjell i ytelsen.

 

Tror ikke du er helt inne på overklokking virker det som...

 

Hvis jeg kan kjøre en i5-2500K eller en i7-2600K på ~4,0 GHz på et Z68-hovedkort, så er jeg mer enn fornøyd.

Tja, det holder vel for vanlige folk, men for en skikkelig entusiast eller overklokker ville det vært en stor skuffelse. Du er jo ingen entusiast, så derfor bryr du deg ikke nevneverdig mer enn det mora mi gjør om samme saken ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Jeg ble veldig overasket over hvor høyt de billigere hovedkortene klarte å klokke de Sandy-Bridge K prosessorene i forhold til mitt P67A-UD7 hovedkort.

 

Jeg klarte 5560Mhz uten å gå over 1.58v så det er nok mer i CPU-en enda, men samtidig så jeg at svært mange med billigere hovedkort, blant annet Gigabyte sin UD4 modell, klarte enda høyere resultater.

 

Hvis man blar gjennom Hwbot.org ser man at det ikke er bare tillfeldig og at det går ann å få en bra overclock uten en entusiast klasse hovedkort.

 

Men når det er sagt kommer jeg aldri til å kjøpe et budjet hovedkort om jeg skal klokke CPU-en. Enthusiast all the way!

Lenke til kommentar

Må si jeg ikke skjønner helt vitsen... Den typiske overklokkeren vil vel neppe bruke Intel HD graphics uansett?

 

Ja det er sant det :), men med Z68 får du muligheten til å benytte deg av Quick Sync som er støttet av HD graphics. SSD caching ikke har noen betydning for meg siden jeg alleredy har en SSD, men Quick sync kunne ha vært ganske bra å ha egentlig!

Lenke til kommentar

Skal også nevnes at det er løsninger for å bytte mellom grafikkløsninger hvis man installerer et dedikert grafikkort.

LucidLogix’s Virtu setter hvilken grafikkløsning som skal benyttes, og det loves også at man skal kunne skru av det dedikerte grafikkortet helt når det ikke er i bruk. Det ryktes også om at nVidia og AMD jobber med tilsvarende løsninger via software/driver.

 

Lavere strømbruk samt mindre støy og varme er gode ting i min bok :thumbup:

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Quick sync er helt overlegent i forhold til å konvertere videoer. Det raser fra konvertering både med cpu og separat grafikkort. Det er helt krise at P67-kortene ikke støttet dette. Jeg skal ikke gå inn i noen diskusjon om kriteriene for å kunne benevne et hovedkort for "entusiastkort", men for meg er det en kritisk mangel at et hovedkort ikke støtter denne teknologien uansett hvor mye annet snacks det har å by på. Jeg vil selvfølgelig overklokke så mye som mulig så jeg håper Z68-kortene ikke skuffer der. Micro ATX-kortene til Asus overklokker jo som bare faan så jeg må si jeg tviler på at Z68-kortene skal bli så dårlige på dette.

 

Det jeg virkelig håper på er et Z68-kort i miniITX-format som er bygd for overklokking. Det kom noen kort for 1156-sokkelen som flere entusiaster kastet seg over og overklokket til bristepunktet (og forbi det også). Dessverre blir det utfordringer med kjøling (og strømforsyning) så det er ikke lett å konkurrere med microATX og ATX-kortene. Vi får se etterhvert som Z68-kortene dukker opp.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Vel.. der var der heldige! Ser ut som mine bekymringer om at det ikke finnes entusiasthovedkort til Z68 var grunnløse. Snubla over denne i dag ;)

 

GA-Z68X-UD7-B3

 

GIGABYTE Mainboard S-1155 Z68 ATX

4xPCI-E Audio7.1 2xGbLAN SATA3 USB3.0 Raid DDR3 1394 SLI

 

 

http://www.multicom.no/GIGABYTE-Mainboard-S-1155-Z68-ATX-4xPCI-E-Audio71-2xGbLAN-SATA3-USB30-Raid-DDR3-1394-SLI/cat-p/c36123/p3928067

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...