Gå til innhold

Nokia vil vise frem Symbian-nyheter  


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trodde du Symbian var et operativsystem på vei ut? Da må du tro om igjen.

Symbian _er_ på vei ut. Symbian vil dog fortsatt brukes i en overgangsfase til WP7, og i den perioden vil blant annet grensesnittet kraftig forbedres. Men Symbian er absolutt på vei ut, selv om det vil ta tid. Dette har Nokia vært krystallklare på.

 

Symbian OS vil etter Nokias planer brukes i litt rimeligere smarttelefoner, mens Windows Phone 7 og MeeGo vil være operativsystemene i toppmodellene.

Elop har også klart og tydelig sagt at det å introdusere WP7 for lavere prisklasser er et viktig satsningsmoment. MeeGo blir sett på som et forsknings/fremtids-prosjekt.

 

 

Denne artikkelen er formulert veldig misvisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var til stede ved lanseringen av Nokia N8 i Norge, og det var helt utrolig hvor stolte de tilsynelatende var over at de ikke hadde kastet seg på Android-bølgen. Samtidig skrøt de uhemmet av hvor bra nyeste Symbian var, og at det var mye bedre enn Android. Brukerne skal kunne kjenne seg igjen med Symbian, selv om de siste versjonene har gjennomgått vesentlig forbedringer, blant annet når det gjelder stabilitet og respons. Symbian var og skulle forbli fremtiden til Nokia, og det var de stolte over!

 

Ser vel ikke ut som om planen har lykkes helt...

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg helt enig i Symbian-hetsen her. Først og fremst er ikke Symbian, iOS og Android sammenlignbare. Det Android gjør er at de gir deg en halvferdig platform, og ber brukeren endre på og/eller fylle inn det han føler at mangler. Det er et kjempesystem, men det er virkelig ikke for alle. iOS gjør mye av det samme som Android, men mindre fleksibelt. (Gud ikke la dette bli en Android vs. iOS-diskusjon.)

 

Dette er punktet jeg mener Symbian triumferer på. Symbian er et låst system. Punktum. Slik er det. Symbian er kjempelett for eldre touch-brukere eller førstegangs touch-brukere å ha med å gjøre. Det knuser både iOS og Android, nettopp fordi at det er komplett, rett utav eska. Dette er noe det "eldre klientellet" som kjøper telefoner vet å sette pris på. Symbian har alltid vært mindre ressurskraftig (og mindre ressurskrevende) enn iOS og Android. Derfor tror jeg personlig at Nokia gjør lurt i å tviholde på Symbian til Touch & Type-serien sin. Der er det fortsatt enorme mengder penger å hente.

Lenke til kommentar

Vel, smak og behag, noen liker mora osv... For meg var det nesten en befrielse å gå tilbake til min N97 (riktignok en murstein av en mobil) fra HTC Wildfire og et OS som liknet på noe som var snekret sammen på gutterommet en fredagskveld. Men jeg ser jo selvfølgelig fordelen med alle mulige (og umulige) apps som forteller deg om hvordan været er akkurat nå, hvor mange skritt du har gått siden du stod opp, ørten måter å skrive sms på osv.... :cool: Etter å ha testet C7 er jeg enda mer fornøyd med gode gamle Symbian, dog i ny drakt men ikke bra nok for all the geeks. :thumbup:

Endret av Toucan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mangler man på en standard HTC Desire som man har på en Nokia Symbian-telefon?

 

Jeg kommer ikke på noen apps jeg bruker som er nødvendige å installere for en eldre bruker, selv om noen av de er kjekke (95% av tiden bruker jeg kun Spotify og Angry Birds av apps som ikke følger med, ellers går det i kart/browser/gmail som følger med).

 

Jeg kan være enig i at den facebook/gmail-integrerte telefonboken kan være litt rotete å forholde seg til for eldre.

 

For øvrig kan jeg nevne at C7 ble innkjøpt til min far, han skjønte ingenting av den og skrapet den til fordel for sin gamle E71 :)

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Må si meg enig med flere over her som liker Symbian, jeg syns personlig att Symbian er det OSèt som passer meg best iallfall:)

 

Men av erfaring fra tidligere forum debatter blir man aldri enig om hvilken OS som "er best". Det er mange ting og brukerbehov som spiller inn her og det er derfor en endeløs diskusjon....

 

Det er mye enklere å diskutere hva som er bra/dårlige mobiler, da de kan sammenlignes utifra målbare verdier/fysiske størrelser etc, sånn er det bare ;)

Lenke til kommentar

Symbian er helt klart et godt alternativ for mange, kanskje det beste alternativet også. Men når Nokia hevder stolt at Symbian er mye bedre enn Android, og at dette er fremtiden, så mener jeg at de gjorde en stor bommert. Selv om jeg personlig foretrekker Android, så blir det håpløst å diskutere hva som er best - men det var jo det Nokia gjorde da...

 

Uansett, fremtiden er Symbian? Nekter å tro at Nokia da siktet til det kommende smale utvalget som er spesielt beregnet på den eldre garde og andre som ikke er like teknofriker som meg. Avtalen med Windows sier vel sitt.

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar

Symbian, Meego, WP7. Nå får Nokia ta seg sammen og bestemme seg for EN plattform. Tror de at de kan konkurrere med Apple sit iOs og Andriod når de sprer ressursene slik? De er avhengig av en stor brukermasse på plattformen slik at uvikler gidder lage apps til operativsystemene deres. Med mye færre apps kontra Andriod og appstore tror jeg de vil fortsette å slite.

Lenke til kommentar

Symbian, Meego, WP7. Nå får Nokia ta seg sammen og bestemme seg for EN plattform.

Nokia har bestemt seg; WP7. Det betyr dog ikke at verdens mestselgende mobile operativsystem skal dø over natten.

 

WP7 på toppmodellene ja, på alle andre mobiler skal fortsatt Symbian brukes ;)

 

Personlig syns jeg det er synd att Nokia ikke beholder Symbian også på toppmodellene :(

Lenke til kommentar

WP7 på toppmodellene ja, på alle andre mobiler skal fortsatt Symbian brukes ;)

 

Personlig syns jeg det er synd att Nokia ikke beholder Symbian også på toppmodellene :(

Det du beskriver er en overgangsfase. Nokia, ved Elop selv, har vært veldig tydelig på at Symbian skal bort. Det er kun i en overgangsfase at Symbian fortsatt vil bli brukt. WP7 skal introduseres for lave prisklasser.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...