Gå til innhold

Nettleserne gjennom tidene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode gamle Netscape 2 til Unix. Kombinert nettleser, emailklient og newsleser.

 

Husker man i tidlige versjoner via javascript kunne ikke bare lage en mailto-link med subject, mottager og body, men også sende mailen på brukerens vegne. :)

 

Og - min favoritt - det fantes et valg Undo i menyen når man skulle redigere tekst i en mail - men det var grået ut, og prøvde man hurtigtasten til Undo, så kom det en popup "Not implemented". :D :D

Lenke til kommentar

Google Chrome har jo klart seg utrolig bra! Startet med god konkurranse og har vokst helt sinnsykt. Noe sier meg at det har noe med markedsføringen deres i tillegg til at de satser på å være raskest mulig. Chrome er faktisk veldig rask, bruker lite ressurser, veldig lite minne. Bra laget synes jeg. FireFox har jeg gitt opp, det bruker alt for mye minne og prosessorkraft.I tillegg er programvaren ustabil. Det skal sies at jeg er en person som bruker mange faner, og kan ha prosessen kjørende i lang tid.

Lenke til kommentar

"Nettstedet gizmodo.com har lagt ut et bilde som viser utviklingen fra 1994 til 2011."

 

Og så kommer bildet i artikkelen, men dette er et bilde som går fra og med 2007. En kilde til grundig forvirring.

 

History of the Opera web browser er forresten en interessant sak for å få et inntrykk av hvordan nettleseren(e) har utviklet seg. De tidligste versjonene ser en smule kjedelig ut.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Hva skjedde egentlig med Netscape ?

I korte trekk prøvde de å stappe for mye inni den. HTML editor, epostleser og en hel masse annet dritt. Stor og kronglete pakke, og det hjalp ikke mye at IE var kjappere og penere og ble levert med Windows. Ikke minst var javascript en utfordring for Netscape.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjedde egentlig med Netscape ?

I korte trekk prøvde de å stappe for mye inni den. HTML editor, epostleser og en hel masse annet dritt. Stor og kronglete pakke, og det hjalp ikke mye at IE var kjappere og penere og ble levert med Windows. Ikke minst var javascript en utfordring for Netscape.

Det store problemet var at både Netscape og IE kjørte sine egne løp med proprietære løsninger konkurrenten ikke kunne implementere og da IE ble levert med Windows og Windows tok ordentlig av, ble det spikeren i kista for Netscape. Ut av asken kom dog Phoenix som senere endte som Firefox :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så kommer bildet i artikkelen, men dette er et bilde som går fra og med 2007. En kilde til grundig forvirring.

Eller man kan klikke på bildet for å se det hele, egentlige bildet. Litt krøkkete å vise hele bildet på 550 x 4250 piksler i artikkelen

"Nettstedet gizmodo.com har lagt ut et bilde som viser utviklingen fra 1994 til 2011" og så serverer man et bilde som gjelder for perioden 2007-2011. Du ser vel hvordan dette blir feil? Man burde sagt at bildet i artikkelen gjelder for perioden 2007-2011 og for å se hele perioden kan man klikke på bildet.

 

Skummer man artikkelen og ikke tenker over saken sitter man igjen med feil inntrykk.

Lenke til kommentar

FlinkeFreddy

 

Hva skjedde egentlig med Netscape ?

 

--------------------------------

 

Den endte opp med Navigator 9 som ble siste utgaven. Netscape hadde sin eget domene og mailserver. Denne ble kjøpt opp av AOL (American Online.)

 

Men det meste startet opp med Mosaic, som NCSA selskapet som senere startet opp med Netscape

 

Se her!

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Timeline_of_web_browsers.svg

Lenke til kommentar

Skal innrømme at Opera aldri har vært særlig stor, men når bildet viser samme ikon for alle versjoner av Opera, så levner det vel liten tvil om at det ikke har gått veldig mye research inn i dataene for akkurat denne leseren?

 

Det er ikke så legne siden Opera byttet ikon, i alle fall kunne de klart å spadd fram den forrige bare for å forbedre bildet bittelitt?

 

/end rant

 

Savner forøvrig den animerte Netscape logoen med stjerneskudd på, den var god underholdning mens nettsider lastet. <3

Lenke til kommentar

Skal innrømme at Opera aldri har vært særlig stor, men når bildet viser samme ikon for alle versjoner av Opera, så levner det vel liten tvil om at det ikke har gått veldig mye research inn i dataene for akkurat denne leseren?

 

Det er ikke så legne siden Opera byttet ikon, i alle fall kunne de klart å spadd fram den forrige bare for å forbedre bildet bittelitt?

 

/end rant

 

Savner forøvrig den animerte Netscape logoen med stjerneskudd på, den var god underholdning mens nettsider lastet. <3

Det er det jeg forbinder med internett fra barndommen og, brukte stort sett netscape på slutten av nittitallet, etter det brukte jeg av en eller annen merkelig grunn IE et par år, får jeg konverterte til å bli Opera-frelst, har vel brukt opera siden 2003 fram til i dag, og er fortsatt like fornøyd. Ulempene opp igjennom årene har vært at en del sider ikke har blitt vist riktig i Opera..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...