Gå til innhold

Hva betyr IPv6 for deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange mener NAT blir borte nå IPv6 kommer for fullt. Det er (desverre?) ikke sant. Mange nettleverandører kommer fortsatt bare til å levere én ip-adresse per kunde, så personer som har en slik nettleverandør blir fortsatt nødt til å benytte NAT for å få flere maskiner på nett samtidig.

 

Hovedproblemet foreløpig med IPv6 er ikke støtte i backbone, men i sluttbrukerutstyr. Selv de nå helt nye cisco linksys routerene kommer ikke med IPv6 støtte, bare "planlagt til høsten".

 

Blir spennende å se 8. juni, hvor mye problemer folk kommer til å oppleve med dual-stack. http://ipv6jumpday.com/

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ISP'ene gjerne vil fortsette å kun gi ut én IP-adresse (IPv6) til hver abonnent og at multiple IP-adresser vil være noe man evt. kan kjøpe. (NAT har nok vært et skikkelig irritasjonsmoment for mang en ISP.)

 

Og i landet som uten å mukke betaler 50,- kr. for 1l vann vil det neppe møte mye motstand. (For det er ikke akkurat slik at protester på diskusjon.no, opprop.no e.l. har så stor påvirkningskraft ...)

Lenke til kommentar

Har Ventelo og får en IPv4 adresse pr maskin. Alle mine PCer har dessuten IPv6 adresse som brukes på LAN via en D-Link switch (DGS-1008D).

 

Fikk nylig en ny router av Ventelo. En Thomson SpeedTouch 546i v6. Noen som vet om denne støtter IPv6? Navnet hinter jo om det.

 

Ja men man må ha speed også, lyse etc..

Lenke til kommentar
Den største utfordringen ved overgangen er at IPv4 og IPv6 ikke er kompatible med hverandre.

^fix

 

Vil ISP-standard bli å levere statisk IP uten ekstra pristillegg nå da det blir så mange flere å ta av? Såvidt jeg har skjønt er dynamisk IP først og fremst en måte å distribuere tilgjengelige IP-adresser når dette antallet er lavere enn antall bredbåndskunder.

Lenke til kommentar

En annen utfordring er å huske IPv6-adresser ...

IPv6 adresser trenger ikke bli vanskeligere å huske. For eks 2001:610:158::1

 

Når vi er i full gang med IPv6 vil det kanskje være slik at vi privatkunder får flere IP adresser på hjemmenettverket våres? Iallefall hvis vi spør /og /eller betaler for det?

Fra RFC 3177:

In particular, it recommends the assignment of /48 in the general case, /64 when it is known that one and only one subnet is needed and /128 when it is absolutely known that one and only one device is connecting.

Om ISP'n din forholder seg til RFC'n blir det et /64 subnet på deg - med andre ord langt flere adresser enn hybelkaniner :)

 

Fikk nylig en ny router av Ventelo. En Thomson SpeedTouch 546i v6. Noen som vet om denne støtter IPv6? Navnet hinter jo om det.

Har du ringt dem og hørt?

http://www.digi.no/854835/snart-kommer-de-norske-isp-ene-med-ipv6

Lenke til kommentar

...

Om jeg skal ha en ISP som gir meg flere IP'er nytter det ikke om det er en ISP som ikke greier å levere speed, trenger 100/100+

Hehe hadde jeg hatt råd til 100/100 ville jeg nok bytta til Telenor. De er de eneste som leverer fiber her jeg bor og nærmeste DSLAM er 2.3km unna så meste jeg får er 10/1 på en god dag :)

Lenke til kommentar

Når vi er i full gang med IPv6 vil det kanskje være slik at vi privatkunder får flere IP adresser på hjemmenettverket våres? Iallefall hvis vi spør /og /eller betaler for det?

 

For jeg vet du ikke engang får lov å betale for det nå...

Det blir litt feil å tenke antall adresser i v6-verdenen, mer riktig blir det å tenke subnets.

Se på det slik: Hver ISP får /32 som inneholder ~4,3 milliarder subnets. Hver kunde får et eget subnet, altså et /64. Et /64 inneholder 18,446,744,073,709,551,616 adresser. Det er et tall så høyt at vi nesten ikke kan navngi det.

 

Lesestoff

Lenke til kommentar

Vi hadde aldri trengt noe annet en IP v4 om vi i vesten hadde vært litt mer sparsom. Vi har jo mange ganger antall ipadresser en vi er folk.

Hvorfor kjører større bedrifter og offentlige etater en offentlig ip adresse på hver maskin de har. Hadde vært mye bedre å rutet alt inn fra mindre antall istede for å drive å betale i fjell og gevær for noe man egentlig aldri i verden har bruk for....

Lenke til kommentar

Vi hadde aldri trengt noe annet en IP v4 om vi i vesten hadde vært litt mer sparsom. Vi har jo mange ganger antall ipadresser en vi er folk.

Hvorfor kjører større bedrifter og offentlige etater en offentlig ip adresse på hver maskin de har. Hadde vært mye bedre å rutet alt inn fra mindre antall istede for å drive å betale i fjell og gevær for noe man egentlig aldri i verden har bruk for....

Vi hadde aldri trengt noe annet enn FAT32 hvis ikke vi i vesten hadde vært litt mer sparsom. Vi har jo mange ganger antall piksler enn vi er folk!

Hvorfor vil alle ha 1080p. Hadde vært mye bedre å se på svart hvitt CRT TV...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...