Gå til innhold

Test: Corsair H60    


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow! Jeg er kraftig imponert. Ikke over produktet; det var som forventet. Det jeg er imponert over er konklusjonen i testen. Etter at dere gang på gang har anbefalt slike kompakte vannkjølingssystem på tross av at "gigantiske luftkjølere" gir mye bedre ytelse for prisen, kommer dere denne gangen med en mye mer "riktig" konklusjon. Hverken dette settet eller noen av de andre kompakte vannkjølingssettene er verdt det hvis du er yte etter best mulig ytelse for prisen. Men når man ikke har plass til en gigantisk kjler kan disse absolutt være et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vannkjøling er noe helt annet enn luft, så uansett om luftkjøling kan avskaffe varmen mer effektivt, så vil en luftkjøler aldri kunne kjøle så direkte på prosessoren som vannkjøling.

Lol wut?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette. Store luftkjølere gir lavere prosessortemperatur enn vannkjølere som denne. Og det er faktisk på mange måter det eneste som teller.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Det han mener er nok at med en slikt vannkjølings-sett får du varmen vekk fra CPU og ut av kabinettet, imotsetning til en luftkjøler hvor varmen blir flyttet fra CPU til "midt i kabinettet"

 

Er ihvertfall storfornøyd med storebroren H70

 

EDIT: Du får også en mer stabil tempratur ved "spikes"

Endret av mathiastro
Lenke til kommentar

Vannkjøling er noe helt annet enn luft, så uansett om luftkjøling kan avskaffe varmen mer effektivt, så vil en luftkjøler aldri kunne kjøle så direkte på prosessoren som vannkjøling.

 

lol, det innlegget var utrolig dårlig skrevet :D

Tolkningen til mathiastro er vel det eneste som er logisk.

 

OT: Personlig ville jeg gått for noe slikt framfor å ha en gigantisk kjøleribbe i pc'en. Man kan ha det i nesten alle kabinett, mindre sjanse for at det krasjer med f.eks. minnemodulene etc og dermed lettere å bytte vifter,minnemoduler etc. I tillegg slipper man å bekymre seg så mye for hovedkortet når man skal frakte pcen da det ikke henger et dråg av en kjøler på hovedkortet :p

 

Edit: har nå en noctue kjøler med to 120mm vifter (husker ikke nøyaktig modellnavn) og er storfornøyd med den når det gjelder ytelse, men det er ikke uten grunn at jeg skrev de argumentene for vannkjølingssett slik som (f.eks.) h60 :p

Endret av Deep87
Lenke til kommentar

Fordelene med vannkjøling er desverre ikke noe som kommer fram i denne enheten :

 

*Ingen mulighet til å dimensjonere vanntanken og vannflyten.

*Ingen mulighet til å tilpasse selv valget av cpu og gpu , NB/SB kjølere.

*Ingen gode muligheter til å ta i bruk kreative løsninger for reservoar på flere titalls liter.

 

Uansett så vil jeg selv påstå at av H50 , H60 og H70 så hadde jeg personlig sannsynligvis satset på H70 siden det er den som gir best ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Fordelene med vannkjøling er desverre ikke noe som kommer fram i denne enheten :

 

*Ingen mulighet til å dimensjonere vanntanken og vannflyten.

*Ingen mulighet til å tilpasse selv valget av cpu og gpu , NB/SB kjølere.

*Ingen gode muligheter til å ta i bruk kreative løsninger for reservoar på flere titalls liter.

 

Uansett så vil jeg selv påstå at av H50 , H60 og H70 så hadde jeg personlig sannsynligvis satset på H70 siden det er den som gir best ytelse for pengene.

 

Helt enig, men dette er vel mer beregnet på de som ikke orker eller tør å skaffe skikkelig vannkjøling (slik som meg) :blush:

Lenke til kommentar

Hva er det som holder et slikt ferdigsett mest tilbake når det gjelder ytelsen? Er det kjøleblokken, pumpa, radiatorstørrelse eller vifta? Er vel mest sansynlig en kombinasjon, men det hadde vært interesant å fått testet hvorvidt det hadde hatt noe for seg å montere på ei kraftigere vifte, eventuellt 2 vifter i push/pull. Støyen hadde jo økt, men man finner ut 2 ting: Er det i det hele tatt mulig å trimme ytelsen til enheten på en enkel og billig måte, samt hvorvidt forholdet støy/ytelse kunne komme opp mot de beste av luftkjølerene.

Lenke til kommentar

Ytelsen er avhengig hvor stor mengde energi et element kan lede vekk fra et system.

 

Vi har medium som er i tilfelle vann. Vann har stor varmekapasitet og har bra evne til å transportere energien vekk fra et system siden den er flytende og kan transportere energi relativt raskt.

 

Men hvor skal vannet videre gå og avkjøle seg, dumpe denne energien? Nemlig radiatoren.

Radiatorens evne til å avkjøle seg er avhengig av hvor stor kontaktflaten den har med den andre systemet som skal ta imot energi ( som i dette tilfelle er lufta). Større overflateareal = større evne til å overføre energi. Energioverføringen er også avhengig av hvor høy energi mottakersystemet (luft) har. For å ha konstant energioverføring må man ha en mottakersystem som har omtrent samme energinivå i en gitt volum enhet, og det er her viftene kommer inn, ved å "skifte" ut lufta mellom radiotorfinnene som tar imot energien.

 

Så det koker ned til tre ting.

 

Pumpa som sørge for volumstrømmen til radiatoren. Jo større volumstrøm, jo bedre.

 

Radiator som skal bli kvitt varmen. Jo større kontaktflate jo bedre.

 

Viften på radiatoren som skal "skifte" ut lufta ved å blåse gjennom radiatoren. Jo større luftvolum pr tidsenhet, jo bedre.

Lenke til kommentar

Så det koker ned til tre ting.

 

Pumpa som sørge for volumstrømmen til radiatoren. Jo større volumstrøm, jo bedre.

 

Radiator som skal bli kvitt varmen. Jo større kontaktflate jo bedre.

 

Viften på radiatoren som skal "skifte" ut lufta ved å blåse gjennom radiatoren. Jo større luftvolum pr tidsenhet, jo bedre.

 

Det er en vesentlig ting du har glemt her, nemlig overføring av varmeenergi fra prosessoren til vannet, også kjent som vannblokken. Nå vet jeg ikke helt hvordan det henger sammen i et sett slik som dette, men i mitt vannkjølingsanlegg (står i signatur) ligger prosessoren rundt 35 grader over romtemperatur overklokket og under load. Vannet ligger rundt 10 grader over romtemperatur (ved 1000 RPM på viftene), noe som betyr at de resterende ~25 gradene ligger i vannblokka.

 

Hvis vi antar at denne radiatoren er i nærheten av like effektiv per areal som de beste på markedet, vil delta T (vann/luft) ligge rundt 10 grader ved 120W. (kilde) Selv hvis vi antar en delta T (vann/luft) på 15 grader, har prosessorblokken klart mest å si på temperaturen.

 

Pumpen har for øvrig også en del å si for ytelsen til vannblokken da mer gjennomstrømning -> mer turbulens -> mer varmeutveksling. Jeg vil tro (kvalifisert gjetting) at dette settet blir holdt tilbake først og fremst av en veldig svak pumpe, men også av en vannblokk som ligger langt bak de beste på markedet.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Tja, mange klager på at disse ferdig komplette cpu vannkjølings settene blir anbefalt forran feks Noctua.

 

Det kan jeg forøvirg persnlig også gjøre, har i flere år brukt Noctua (både på mine pcer og pcer jeg har bygd for andre) og disse settene som man kan få helt ned i 480 kr nå er bedre til å holdet tempen nede en Noctua, mye bedre etter hva jeg ser i loggene på mine pcer. Jeg har også oppnådd bedre resultat ved å sette en vifte på hver side av radioatoren. Under stress testing av cpu klarer disse ferdige setten og holde tempraturen igjen slik at den ikke stiger så raskt i forhold til Noctua, med andre ord ser jeg et bedre resultat. Dette er ganske logisk for meg da det må være mer effektivt å få nedskjølt vann på cpu en luftkjølt ribbe, som da blir raskere varm i takt med systemet og kabinettet

Lenke til kommentar

Vannkjøling er noe helt annet enn luft, så uansett om luftkjøling kan avskaffe varmen mer effektivt, så vil en luftkjøler aldri kunne kjøle så direkte på prosessoren som vannkjøling.

Lol wut?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette. Store luftkjølere gir lavere prosessortemperatur enn vannkjølere som denne. Og det er faktisk på mange måter det eneste som teller.

 

 

Vannkjøling er noe helt annet enn luft, så uansett om luftkjøling kan avskaffe varmen mer effektivt, så vil en luftkjøler aldri kunne kjøle så direkte på prosessoren som vannkjøling.

 

Hehehe, hva? Gidder du å forklare hva det der egentlig betyr?

 

 

Vannkjøling er noe helt annet enn luft, så uansett om luftkjøling kan avskaffe varmen mer effektivt, så vil en luftkjøler aldri kunne kjøle så direkte på prosessoren som vannkjøling.

 

lol, det innlegget var utrolig dårlig skrevet :D

 

Det jeg sier er at varmen blir avskaffet mer effektivt med vannkjøling fordi man får varmen raskere fra prosessoren til radiatoren. I en luftkjøler så ender man opp med at mye av varmen sitter i foten av kjøleren. Resultatet blir (av egen erfaring) at tester slik som IBT gir ekstremt høye temperaturer, nettopp fordi luftkjøleren ikke avskaffer temperaturen effektivt nok.

 

Topp-temperaturen kan være lav på en luftkjøler, men på grunn av den lengre avstanden fra varmekilden til der varmen blir avskaffet, så vil man oppleve at tester som IBT eller annet høyt stress-nivå kan få prosessoren din i ekstreme temperaturer.

 

Beklager at mitt forrige innlegg ble litt dårlig forklart.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...