Gå til innhold

Asus gjør klart for Bulldozer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres veldig bra ut.

 

Noe som har erfaringer med bulldozer?

 

Siden ASUS har laget en beta versjon av bios oppdatering, vil jeg anta at det er snakk om den billigste bulldozer.

 

Vil bulldozer ha noe begrenset ytelse tap?

Altså man får ikke top ytelse, men tilsvarende ytelse?

 

Hvis man først har laget bios, må prosessorene være ferdig utviklet i så fall.

 

Noen som vet om AM3+ vil få UEFI isteden for bios?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er vel i tidligste laget å spørre etter erfaringer med Bulldozer ;)

 

Hvordan kan noen lage en bios til hovedkortet for en prosessor som ikke er ferdig utviklet?

 

Blir som å bake en kake og begynne med toppen av kaken først?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Thats no bulldoser! Thats a gravemaskin!

I LOL'ed

 

Det er vel i tidligste laget å spørre etter erfaringer med Bulldozer ;)

 

Hvordan kan noen lage en bios til hovedkortet for en prosessor som ikke er ferdig utviklet?

 

Blir som å bake en kake og begynne med toppen av kaken først?

Det er da ikke noe i veien for å lage toppen av en kake først. Har den flere lag, så er ikke det så dumt ;-)

 

Men all spøk til side, så har de som lager bios tett kontakt med de som lager prosessorer. Ellers ville det tatt LANG tid å få noe på markedet. De bruker bestemte protokoller for å overføre informasjon, og da jobber begge utviklerne ut i fra det :-)

Lenke til kommentar
Noe som har erfaringer med bulldozer?

 

Hvis man først har laget bios, må prosessorene være ferdig utviklet i så fall.

Ja, utviklingsavdelingen hos AMD hovedkortprodusentene har nok erfaring med bulldozer. :)

 

Siden ASUS har laget en beta versjon av bios oppdatering, vil jeg anta at det er snakk om den billigste bulldozer.

Det er ingen prinsipiell forskjell mellom de ulike bulldozer-modellene som gjør at støtten bare vil gjelde noen av modellene. Støtten vil nok gjelde over hele spekteret av Bulldozere.

 

Vil bulldozer ha noe begrenset ytelse tap? Altså man får ikke top ytelse, men tilsvarende ytelse?

Jeg antar det kan være noe som blir begrenset på AM3. F.eks at offisiell minnehastighet begrenses til DDR3-1600 i stedet for DDR3-1866 som kommer med offisiell støtte på AM3+. Det kan likevel godt hende at hovedkortprodusentene gir oss overklokkingsmulighet til DDR3-1866 og mer. Det kan være noe tilsvarende for hypertransport (HT) -bussen. Merk at dette bare er spekulasjoner fra min side i mangel av konkret info. Konkret info får vi nok ved lanseringen i juni.

Lenke til kommentar

Men all spøk til side, så har de som lager bios tett kontakt med de som lager prosessorer. Ellers ville det tatt LANG tid å få noe på markedet. De bruker bestemte protokoller for å overføre informasjon, og da jobber begge utviklerne ut i fra det :-)

 

Men det jeg aldri klarer å forstå.

Hvordan kan amd hele veien, lage hovedkort, og selge disse i 2 år.

 

Så senere lage bios til disse som støtter ny arketektur?

Riktig nok er AM3+ fysisk lik som AM3.

 

Men så kommer jo brikkesett, bios størrelse etc.

 

Betyr dette med mitt AMD hovedkort M4A78 PRO fint kunne oppgradere til AM3+ hvis jeg bare modifiserer bios? Riktignok får jeg ikke USB3, DDR3 ram og resten av hovedkortet er utdatert.

Heller ikke top prosessorytelse, men ja det virker jo stabilt? Siden da ville jeg hatt litt kraftigere prosssor en x6 1055T?

 

Så kunne jeg heller brukt penger på en SSD.

Trenger ikke USB3 enheter men ja blir det hvis man kjøper noe nytt.

 

Hadde vært morsomt å prøve, men tror jeg burde heller kjøpt nytt hovedkort i det tilfelle.

Går da heller for UEFI siden bios er gammelt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det noen som har tanker om OC på Buldozer. Tenker spesielt i sammenligning med Sandy Bridge, der clocken (Block) ikke kan endres grunnet at flere integrerte komponenter kjører på samme clock. Tenker vi det samme kommer til å være tilfelle for AMD's APUer?

Lenke til kommentar

Alle korta nevnt i artikkelen har vel 8xx-brikkesett. Er det store forskjellar mellom 8xx- og 7xx-serien (785G for min del), som gjer det utenkeleg at 7xx-hovudkort får støtte? :)

 

Hovedsakelig i DDR2 støtten og noen andre småting , + at disse kortene er jo eldre enn 8xx serien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er artig at ASUS gjør dette for de som allerede sitter med AM3 hovedkort. Allikevel vil jeg ikke anbefale å kjøpe et ASUS AM3 brett med tanke på Bulldozer, vent heller på AM3+. Jeg synes der er litt svakt av AMD og ikke allerede ha lansert AM3+ slik at folk kan installere Phenom's nå og oppgradere seinere.

 

Det bemerkes at AMD selv ikke vil supportere Bulldozer på AM3.

 

 

Riktig nok er AM3+ fysisk lik som AM3.

AM3+ har en pinne mer (942 vs 941)

Går da heller for UEFI siden bios er gammelt.

UEFI er et BIOS med annet brukergrensesnitt (og noen tilleggsmuligheter). Det er en liten evulosjon, men langt fra noen revulosjon.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Alle korta nevnt i artikkelen har vel 8xx-brikkesett. Er det store forskjellar mellom 8xx- og 7xx-serien (785G for min del), som gjer det utenkeleg at 7xx-hovudkort får støtte? :)

 

Hovedsakelig i DDR2 støtten og noen andre småting , + at disse kortene er jo eldre enn 8xx serien.

En del av 7xx-serien støtter DDR3. Jeg har selv et 785G med DDR3.

Lenke til kommentar
Først og fremst ville du fort støtt på problemer siden hovedkortet ditt støtter DDR2 mens Bolldozer støtter DDR3.

Har han (LMH1) hovedkort for DDR2? (AM2/AM2+)

 

Tolker det slik ja:

Riktignok får jeg ikke USB3, DDR3 ram og resten av hovedkortet er utdatert

 

I tillegg:

AMD Socket AM2+ / AM2 ;Phenom™II /Athlon™II /Phenom™ / Athlon™ /Sempron™ Processors

4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR2 1200(O.C.)/1066*/800/667 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory Dual Channel memory architecture

 

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=EbXqq06yxpJwlABf

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen AM2/AM2+ hovedkort får støtte for AM3+ -prosessorer.

 

Alle de eksisterende hovedkortene på lista over de som får bulldozer-støtte har AM3 sokkel og dermed ikke mulighet for DDR2. Jeg tviler også på at bulldozer får DDR2-støtte i minnekontrolleren slik AM3-prosessorene (Phenom II-serien) har. Phenom II har som kjent bakoverkompatibilitet så de kan brukes i AM2/AM2+ hovedkort med oppdatert bios.

 

Phenom: Kan brukes i AM2+ og AM2 sokkel og kun DDR2 minne

Phenom II: Kan brukes i AM3, AM2+ og AM2 hovedkort og støtter både DDR3 og DDR2 minne, avhengig av hvilken sokkel man bruker

Bulldozer: Kan brukes i AM3+ og AM3 hovedkort og takler kun DDR3 minne.

 

AM2 hovedkort: Støtter kun DDR2 minne. Støtter AM2 prosessorer og til dels AM2+ prosessorer.

AM2+ hovedkort: Støtter kun DDR2 minne. Støtter AM2, AM2+ prosessorer og til dels AM3 prosessorer.

AM3 hovedkort: Støtter kun DDR3 minne. Støtter AM3 prosessorer og til dels AM3+ prosessorer.

AM3+ hovedkort: Støtter kun DDR3 minne. Støtter AM3 prosessorer og AM3+ prosessorer.

 

DDR2 minne: Kan brukes i AM2 og AM2+ hovedkort og med AM2, AM2+ og AM3 prosessorer

DDR3 minne: Kan brukes i AM3 og AM3+ hovedkort og med AM3 og AM3+ prosessorer

 

Puh, det skal ikke være lett. Håper jeg fikk dette rett på første forsøk. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...