Gå til innhold

Hjemmenettverket skal bli en lek


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neppe, men det gjør Amahi. Ser ut til at Amahi nå har parkert whs for godt på stort sett alt av funksjonalitet. Tittelen på artikkelen er vel rimelig fjern når drive extender er borte, hva er det da som er enklere med whs enn alternativer?

Etter å ha testet Amahi en god stund gikk jeg vekk fra det da version 6 (endelig fra fedora 12 til 14) nå ble lansert. Amahi gjør mye rett men også en del idiotiske ting som at den må være dns og dhcp server for at selv enkle ting utenom fillagring skal fungere. Man kan jo ikke engang fjernstyre transmission uten det. Med mitt modem- og router-oppsett funker det ikke å ha NAS min som DHCP og DNS server.

Jeg likte også dårlig at de introduserte at man må betale for ganske mange utvidelser. (de til 5 er fortsatt gratis men da må man fortsette med fedora 12 noe som ikke anbefales)

Etter min oppfatning hadde Amahi et enormt potensial, det var lett å installere (sett i dvd og trykk neste neste) og har enormt med gode plugins som er enkle å få installert via webside.

Desverre så har den siste versjonen ødelagt mye samt at det ikke er mulig å bruke de gode funksjonene uten dhcp/DNS. Jeg har lagt inn forslag om at det i fremtiden blir mulig å bruke IP som peker men foreløpig vil de ikke.

 

Etter testing av flere NAS løsninger ender jeg alltid tilbake til "standard linux" og samba. Kjører nå Kubuntu og webmin som jeg synes funker utmerket.

 

Det neste NAS prosjektet mitt kommer jeg til å teste OpenMediaVault som Volker (tidligere FreeNas utvikler) jobber med. Desverre har dette tatt sinnsykt lang tid og han nekter å dele kode (og da få hjelp av andre) slik at ingen vet helt hvor nært forestående lansering er. Prosjektet har derimot gode ideer (basert på ubuntu) og Volker er kjent som en dyktig utvikler som har levert i "alle år" på FreeNas.

 

WHS er vel uansett et B produkt som jeg ikke hadde stolt på. Skal man ha hjemmeserver fra MS ville jeg kjøpt small business server (som strengt tatt Vail er bygget på).

Lenke til kommentar

Etter å ha testet Amahi en god stund gikk jeg vekk fra det da version 6 (endelig fra fedora 12 til 14) nå ble lansert. Amahi gjør mye rett men også en del idiotiske ting som at den må være dns og dhcp server for at selv enkle ting utenom fillagring skal fungere. Man kan jo ikke engang fjernstyre transmission uten det. Med mitt modem- og router-oppsett funker det ikke å ha NAS min som DHCP og DNS server.

Svært mye fungerer uten dhcp og dns, men da mister man mye. Dette er vel også den eneste krevende biten med å sette opp Amahi. De fleste routere i dag støtter dog å sette opp dette relativt enkelt, så det burde være overkommelig for de fleste.
Jeg likte også dårlig at de introduserte at man må betale for ganske mange utvidelser. (de til 5 er fortsatt gratis men da må man fortsette med fedora 12 noe som ikke anbefales)
Det var jeg ikke klar over, kan du fortelle hvilke utvidelser som koster penger? Amahi skal være et åpent prosjekt, men de har noen premium nettjenester såvidt jeg har forstått. Hvis jeg har misforstått er jeg svært takknemlig for å få det oppklart. Til sammenligning med whs hvor OS alene veier inn med tusenlappen burde er ikke det et stort poeng, men andre linuxalternativer som er marginalt mer jobb å sette opp finnes som du forklarer.
Etter testing av flere NAS løsninger ender jeg alltid tilbake til "standard linux" og samba. Kjører nå Kubuntu og webmin som jeg synes funker utmerket.
Der er vel jeg også, som signaturen min vel gir klart inntrykk av. For hvermansen er det vel likevel en viss terskel.
Det neste NAS prosjektet mitt kommer jeg til å teste OpenMediaVault som Volker (tidligere FreeNas utvikler) jobber med. Desverre har dette tatt sinnsykt lang tid og han nekter å dele kode (og da få hjelp av andre) slik at ingen vet helt hvor nært forestående lansering er. Prosjektet har derimot gode ideer (basert på ubuntu) og Volker er kjent som en dyktig utvikler som har levert i "alle år" på FreeNas.
Spennende. Blir interessant å se hva som kommer ut av det.
WHS er vel uansett et B produkt som jeg ikke hadde stolt på. Skal man ha hjemmeserver fra MS ville jeg kjøpt small business server (som strengt tatt Vail er bygget på).
Hvorfor skulle du (eller noen andre) hatt en hjemmeserver fra MS?
Lenke til kommentar

Svært mye fungerer uten dhcp og dns, men da mister man mye. Dette er vel også den eneste krevende biten med å sette opp Amahi. De fleste routere i dag støtter dog å sette opp dette relativt enkelt, så det burde være overkommelig for de fleste.

Det er flere som har problemer med dette. For det er første er det leverandører som ikke gir deg tilgang til kombinert modem/router og dermed kan man ikke skru av dhcp. Leverandøren sier de har levert et produkt med dlns og at det dermed ikke er noen grunn til at brukere skal inn og endre ting.

Problemet hos meg er at jeg har mer enn en trådløs sender og disse skal snakke sammen. Jeg bruker Apple airport extreme og airport express som snakker sammen via kabel men som tilsammen skaper ett trådløst nettverk med handover fra en sender til den andre. Extremen fungerer som router. Har man kun en vil det fortsatt skape problemer da man ikke kan skru av dhcp uten å samtidig skru av NAT, noe jeg gjerne vil ha. Jeg løst problemet med en sender ved å lage dhcp range på 2 iper som ble tildelt fast MAC adresse som var NASen.

 

Jeg er av den oppfattning av at folk fint kan klare seg med IPadresser og dermed få en nettverk til å fungere utmerket uten masse tull med endring av dhcp server. NASen må jo også da stå på 100% av tiden noe jeg ikke liker.

 

Man kan skru av DHCP/DNS på Amahi men som nevnt vil mange tjenester forsvinne. Selv fjernstyring blir et problem da alle webapps henviser til dns navnet som da gjerne har adresse nas.home.com og man havner på nettsiden home.com.... Dersom de lagde systemet slik at dersom man skrudd av dns/dhcp så ble adressen endret til nas.localhost eller IP ville systemet fungert utmerket. Som sagt så kan jeg ikke engang bruke transmissions webinterface selv om jeg ved å ta portscan ser at porten er default 9091 og jeg burde da kunne skrive inn 10.0.1.2:9091 og få det opp slik jeg gjør på andre maskiner.

 

Det var jeg ikke klar over, kan du fortelle hvilke utvidelser som koster penger? Amahi skal være et åpent prosjekt, men de har noen premium nettjenester såvidt jeg har forstått. Hvis jeg har misforstått er jeg svært takknemlig for å få det oppklart. Til sammenligning med whs hvor OS alene veier inn med tusenlappen burde er ikke det et stort poeng, men andre linuxalternativer som er marginalt mer jobb å sette opp finnes som du forklarer.

Jeg har etterspurt selv hvilke apps som skal koste penger på forumet deres og fått til svar at alt som ikke var core functunatlity skulle koste penger. Jeg ser at de har endret en del andre restriksjoner som antall gratis naser (nå 2 stk, tidligere kun 1) så hva de til slutt ender med vet jeg ikke. Det ser ikke ut til at de helt har bestemt seg så da er det vel kanskje enda håp.

 

Spennende. Blir interessant å se hva som kommer ut av det.

OMV er virkelig spennende. OMV skal i utganspunktet konsentrere seg om filserverrollen men Volker skriver at alt som finnes i debian skal kunne installeres og folk kan lage tillegg så mye de vil. Jeg har virkelig tro på dette prosjektet. FreeNas er på mange måter det beste jeg har brukt men liker ikke BSD (selv om jeg skriver dette på en Mac..) og filsystemet man må kjøre der. Har preferanse på ext4.

 

Hvorfor skulle du (eller noen andre) hatt en hjemmeserver fra MS?

Hehe ja si det. Mange kjøper MS fordi de tror de får en bedre hverdag av det. De som testet forrige versjon av WHS vet hvor mye tull man kunne oppleve og det værste var når alle dataene forsvant for folk. På jobb kjører vi stort sett MS (Server 2003 og 2008) terminalserver, filserver og exchange. Skulle gjerne fridd meg fra hele MS men det er så få som kan supporter andre systemer at vi tør ikke bytte. Privat derimot kan jeg leke så mye jeg vil, da jeg alltid har backup (utenomhus) slik at skulle noe feile er det maks noen timer å få det opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...