Gå til innhold

Radiohead i rå lydkvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen skrev dette på et annet forum:

 

Just replay-gained the whole album and it comes in at -8.96 dB and one track -10.83 dB, nice..."

 

Må skaffe meg dette ja!

Kan du forklare denne uttalelsen om replaygain?

Jeg regner med den handler om dynamisk omfang i sporene.

Er ikke replay-gain bare for å utjevne lydvolumet over sporene?

Lenke til kommentar

Om du har eksternt lydkort eller DAC via USB, får du ikke mer enn Cd-kvalitet uansett. Pga båndbredde blir lyd via USB nedsamplet til 16bit/44.1 kHz.

Med USB 1.0 kanskje. USB 2.0 er mer enn raskt nok for 24bit wav.

 

nope, dette gjelder USB 2.0. uansett om båndbredden er stor nok blir lydkvaliteten nedjustert. jeg skrev forresten bittelitt feil, det er 16 bit/48kHz. se http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity_33.pdf side 58-60.

 

flere usb-dac reklamerer med 24 bit men dette er hvit løgn, signalet oppsamples til 24 bit i dac'en, på samme måte det kan gjøres i en cd-spiller. USB er fremfor alt billig, derfor det har blitt standard i pc-verdenen. skal du derimot ha maks lydkvalitet må du til med FW, optisk, coax eller hdmi.

 

om du hører forskjellen er noe annet. men å kjøpe denne innspillingen for så å bruke usb som bindeledd er bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Høres suspekt ut at USB-standarden skal ha begrensninger på en bitstøm (lyd), men ikke på en annen (filoverføring). Tror ikke et sekund på at mitt USB EMU-kort (24bit/192kHz) mottar og oppsampler 16bit. Jeg vet den gjør det om jeg benytter Microsoft's lydmotor, men både Asio-drivere og EMU's egne går rundt denne sperren.

Nå har jeg ikke hørt denne plata enda, men håper den er mer interessant enn den forrige...

 

 

Lenke til kommentar

Les gjennom artikkelen før du avfeier det som sprøyt. Det er en begrensning i software, ikke hardware.

 

"Denne opplagte mangelen kan være vond å forstå i 2008. Men USB standarden ble fastlagt på 90-tallet, før de første 24/96 D/A-chipene begynte å rulle ut på samlebåndet. Sånn sett har utviklingen gått litt i fra USB formatet. (I følge velinformerte kilder er det teoretisk mulig å overføre hi-rez filer i USB, men da må det anvendes egenutviklede drivere)."

 

Hvorfor skal det være så vanskelig å godta at det ble begrenset i USB 1 for så å ikke bli oppdatert med USB 2.0? USB var aldri tiltenkt lyd for audiofile. FW derimot brukes mye til profesjonell lyd, kanskje nettopp pga dette. (og fordi lyd- og grafikkbransjen elsker Mac).

 

Frem til du hoster opp noe dokumentasjon som sier det motsatte tar jeg (og en samlet hifiverden) dette for god fisk. Skribentene i Fidelity leker ikke hifi, hadde det vist seg at denne artikkelen ikke hang på greip ville de trykket minst en helsides unnskyldning/forklaring og kjølhalt journalisten som skrev det.

 

Har forstått at du er et slags orakel på audiovisuelt.no-forumet, du har mange bra tips i tråden din og mye innsikt i hifi, men det betyr ikke at du vet alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen skrev dette på et annet forum:

 

Just replay-gained the whole album and it comes in at -8.96 dB and one track -10.83 dB, nice..."

 

Må skaffe meg dette ja!

Kan du forklare denne uttalelsen om replaygain?

Jeg regner med den handler om dynamisk omfang i sporene.

Er ikke replay-gain bare for å utjevne lydvolumet over sporene?

 

Vet ikke helt, men det virka som om det ikke er pøst på med limiter, slik de digitale versjonene er. Tror uansett det vil være best med en vinylrip i FLAC jeg da.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...