Gå til innhold

Fleksibel Radeon HD 6950


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her mikses det altså på en ny vri med skjermtilkoblingene.

 

Jeg synes likevel når de først tar steget med å forandre på ting, så burde de altså ta vekk en av de eldre standardene. Det skulle vel holde med 2 typer tilkobling på ett slikt kort.

 

Vekk med DVI, så får heller de som synes det er hyggelig med eldre skjermstandarder ta seg en bolle! Alternativt kan de kjøpe ett skjermkort med DVI-kontakt som det finnes flust av fra før.

Endret av G
Lenke til kommentar
...Vekk med DVI, så får heller de som synes det er hyggelig med eldre skjermstandarder ta seg en bolle! Alternativt kan de kjøpe ett skjermkort med DVI-kontakt som det finnes flust av fra før.

Om kortet skal selje så må dei nok ha DVI ei god stund til. Er mange som har skjermar med DVI. Hugse på at ein byter ikkje skjerm så ofte. Går vel mellom 5 og 10 år skulle eg tru.

 

Eg sit framleis på ein Eizo S2431W som eg kjøpte tidleg i 2008. Denne er meir enn god nok for meg så lenge den ikkje får feil. Kjempe godt bilete osv. Den nærmar seg 16k timars bruk og eg håpar den skal vare minst det dobbelte.

 

Trur nok du må tenke litt lenger enn fram til nasetippen ;)

Lenke til kommentar

Skjermkabel standarder har en tendens til å holde ganske lenge, har en Asus G73JH og den har HDMI og VGA.....

 

Edit: Dessuten bruker jeg pappa sin gammle 17" 4-3 format skjerm, som kun har VGA. Tror den er fra 2005.

Endret av Zero-
Lenke til kommentar

DVI har enda livets rett, VGA derimot burde vært fjernet fra markedet for mange år siden! Utrolig at de ikke mener at VGA skal være borte før i 2015(?)!

 

Ellers et spennende kort må jeg si! Skulle likt å se noen tester på støy, da dette er det eneste jeg synes min HD5850 failer på så langt..

Lenke til kommentar

DVI har enda livets rett, VGA derimot burde vært fjernet fra markedet for mange år siden! Utrolig at de ikke mener at VGA skal være borte før i 2015(?)!

 

Ellers et spennende kort må jeg si! Skulle likt å se noen tester på støy, da dette er det eneste jeg synes min HD5850 failer på så langt..

 

Hvilket 5850 har du?

Lenke til kommentar

DVI har enda livets rett, VGA derimot burde vært fjernet fra markedet for mange år siden! Utrolig at de ikke mener at VGA skal være borte før i 2015(?)!

 

Ellers et spennende kort må jeg si! Skulle likt å se noen tester på støy, da dette er det eneste jeg synes min HD5850 failer på så langt..

 

Hvilket 5850 har du?

 

Club3D med ref. kjøler (hvis jeg ikke tar feil)

Lenke til kommentar

DVI har enda livets rett, VGA derimot burde vært fjernet fra markedet for mange år siden! Utrolig at de ikke mener at VGA skal være borte før i 2015(?)!

 

Ellers et spennende kort må jeg si! Skulle likt å se noen tester på støy, da dette er det eneste jeg synes min HD5850 failer på så langt..

 

Hvilket 5850 har du?

 

Club3D med ref. kjøler (hvis jeg ikke tar feil)

jaha ja

burde ha skaffet deg et sapphire med 9" vifta :]]]] veldig stillegående

Lenke til kommentar

Kutte ut DVI? Jeg ser ikke helt for meg hvordan det skal gå å koble opp de gamle CRT skjermene mine om de kontaktene hadde forsvunnet. sitter fremdeles på en samsung syncmaster 753s som putrer og går enda. Tror den er fra 1997..

 

Jeg ser heller at skjermkortene kunne hatt flere DVI kontakter som et alternativ. gjerne 4 stk.

Lenke til kommentar

Kutte ut DVI? Jeg ser ikke helt for meg hvordan det skal gå å koble opp de gamle CRT skjermene mine om de kontaktene hadde forsvunnet. sitter fremdeles på en samsung syncmaster 753s som putrer og går enda. Tror den er fra 1997..

 

Jeg ser heller at skjermkortene kunne hatt flere DVI kontakter som et alternativ. gjerne 4 stk.

 

DVI er ikke nødvendig, de kunne godt hatt HDMI utganger og heller levert med HDMI -> DVI adapter for min del. Men å si at DVI burde avlives er litt veldig tidlig!

 

EDIT: Stokket om bokstavene.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

DVI har enda livets rett, VGA derimot burde vært fjernet fra markedet for mange år siden! Utrolig at de ikke mener at VGA skal være borte før i 2015(?)!

Vel, hvis de hadde kommet med standarder og skjermer som på alle måter var bedre enn de analoge, så har du et poeng. Men nå er det engang slik at både DVI og HDMI har seriøse mangler når det gjelder båndbredde (hvis man ser bort fra nyere revisjoner) og har ikke støtte for mer enn 60Hz refresh ved moderate oppløsninger. Gjennom en VGA-kabel kunne du for 10 år siden lett kjøre 120Hz, dette trenger du DVI dual-link for å få til idag. (Meg bekjent er det ingen 120Hz skjermer som kjører nyere revisjoner av DVI/HDMI eller displayport)

 

Så ja, kjipt at vi ikke har fått på plass standarder som faktisk er BEDRE på ALLE områder. Inntil den tid er det greit at vi med gode CRT-skjermer får lov til å kjøre 100-120 Hz gjennom en VGA-kabel og faktisk får utnytte de 100-120 FPS vi får ut av disse grassalt raske skjermkortene folk har idag. JA, en VGA-kabel vil faktisk la deg utnytte hardwaren din bedre idag enn mange av de digitale standardene! Helt utrolig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DVI har enda livets rett, VGA derimot burde vært fjernet fra markedet for mange år siden! Utrolig at de ikke mener at VGA skal være borte før i 2015(?)!

Vel, hvis de hadde kommet med standarder og skjermer som på alle måter var bedre enn de analoge, så har du et poeng. Men nå er det engang slik at både DVI og HDMI har seriøse mangler når det gjelder båndbredde (hvis man ser bort fra nyere revisjoner) og har ikke støtte for mer enn 60Hz refresh ved moderate oppløsninger. Gjennom en VGA-kabel kunne du for 10 år siden lett kjøre 120Hz, dette trenger du DVI dual-link for å få til idag. (Meg bekjent er det ingen 120Hz skjermer som kjører nyere revisjoner av DVI/HDMI eller displayport)

 

Så ja, kjipt at vi ikke har fått på plass standarder som faktisk er BEDRE på ALLE områder. Inntil den tid er det greit at vi med gode CRT-skjermer får lov til å kjøre 100-120 Hz gjennom en VGA-kabel og faktisk får utnytte de 100-120 FPS vi får ut av disse grassalt raske skjermkortene folk har idag. JA, en VGA-kabel vil faktisk la deg utnytte hardwaren din bedre idag enn mange av de digitale standardene! Helt utrolig!

 

Det har nok noe med at LCD skjermer (primært brukt på datamaskiner) kun har 60 hz refresh. Lysrørene/LED pærene lyser jo opp matrisen i skjermen bakfra mens det er pixlene som justerer seg fra lukket til åpen, det er slik farger osv kommer frem. disse beveger seg helt greit om skjermen har gode nok standarder og ned til 2 ms responstid slik at man ikke opplever etterslep. De gamle CRT skjermene flimrer jo ved 60hz, derfor de var bedre jo høyere hz de fikk kjøre på, alt fra 100 og oppover er levbart, mens en LCD skjerm holder seg greit ved 60hz

 

PS: det er lettere å kjøre framesync i spill f.eks i dag så spillene ser bedre grafisk ut og har jevnere FPS enn å la skjermkortet jobbe så fort den overhodet klarer. De "throttler" jo i verstefall om de får lov til å sprute tusen i endel spill, f.eks spill som har kommet ut for et par år siden og krever litt mindre ressurser enn dagens spill.

 

(mine teorier og gi meg smekk på pung om jeg har uttalt noe feil)

Lenke til kommentar

DVI har enda livets rett, VGA derimot burde vært fjernet fra markedet for mange år siden! Utrolig at de ikke mener at VGA skal være borte før i 2015(?)!

Vel, hvis de hadde kommet med standarder og skjermer som på alle måter var bedre enn de analoge, så har du et poeng. Men nå er det engang slik at både DVI og HDMI har seriøse mangler når det gjelder båndbredde (hvis man ser bort fra nyere revisjoner) og har ikke støtte for mer enn 60Hz refresh ved moderate oppløsninger. Gjennom en VGA-kabel kunne du for 10 år siden lett kjøre 120Hz, dette trenger du DVI dual-link for å få til idag. (Meg bekjent er det ingen 120Hz skjermer som kjører nyere revisjoner av DVI/HDMI eller displayport)

 

Så ja, kjipt at vi ikke har fått på plass standarder som faktisk er BEDRE på ALLE områder. Inntil den tid er det greit at vi med gode CRT-skjermer får lov til å kjøre 100-120 Hz gjennom en VGA-kabel og faktisk får utnytte de 100-120 FPS vi får ut av disse grassalt raske skjermkortene folk har idag. JA, en VGA-kabel vil faktisk la deg utnytte hardwaren din bedre idag enn mange av de digitale standardene! Helt utrolig!

 

Det har nok noe med at LCD skjermer (primært brukt på datamaskiner) kun har 60 hz refresh. Lysrørene/LED pærene lyser jo opp matrisen i skjermen bakfra mens det er pixlene som justerer seg fra lukket til åpen, det er slik farger osv kommer frem. disse beveger seg helt greit om skjermen har gode nok standarder og ned til 2 ms responstid slik at man ikke opplever etterslep. De gamle CRT skjermene flimrer jo ved 60hz, derfor de var bedre jo høyere hz de fikk kjøre på, alt fra 100 og oppover er levbart, mens en LCD skjerm holder seg greit ved 60hz

 

PS: det er lettere å kjøre framesync i spill f.eks i dag så spillene ser bedre grafisk ut og har jevnere FPS enn å la skjermkortet jobbe så fort den overhodet klarer. De "throttler" jo i verstefall om de får lov til å sprute tusen i endel spill, f.eks spill som har kommet ut for et par år siden og krever litt mindre ressurser enn dagens spill.

 

(mine teorier og gi meg smekk på pung om jeg har uttalt noe feil)

*smekk* hehe... neida.

 

Du har nok rett i at de digitale standardene ble utformet med tanke på LCD-skjermer (og vice versa). Og det er riktig at en av problemene med 60Hz på bilderørskjerm var nettopp flimring. Flimring har aldri vært et problem på LCD, og ville heller ikke vært det om han hadde kjørt på 1Hz, ettersom bildet genereres på en helt annen måte. 60Hz har vel alltid vært standard på NTSC-formatet, så de fortsatte vel med 60Hz på bakgrunn av den kjente myten om at øyet "bare kan se 35 eller 62 fps" eller hva de påstår. Tenker man seg litt om vet man at dette bare er tull, sannheten er nok at mennesker kan observere forskjeller i oppdatering på minst 200Hz, antakelig mye høyere.(link). Det er ihvertfall innlysende når man prøver en 120Hz-skjerm at til og med musepekeren i windows blir glattere enn med 60Hz.

 

For å ta tak i påstanden om at vsync-bilder er glattere. Jeg skal være enig i at et 60Hz godt mettet signal med vsync på oppleves som _ganske_ glatt. Problemet med vsync er at det krever så ekstremt mye mer av GPU'en din, og du må som regel ofre bildekvalitet for å få et bilde til å holde seg stabilt på 60. Jeg har en 75Hz "gaming"-LCD som jeg har klart å kjøre på stabil 75Hz med vsync, og det er akseptabelt. Forskjellen da jeg gikk over til CRT-skjerm med 100Hz var imidlertid stor. Ikke bare er de ekstra 25Hz betydelige, men et annet problem man har med LCD-skjermer er input lag, nemlig at bildet du ser på skjermen lagger i forhold til hva som faktisk skjer i spillet. Dette problemet ligger i stor grad i skjermen, men det blir ofte mye verre når du kjører med vsync på, og en VGA CRT-skjerm som kjører på 100Hz uten vsync er derfor i en helt annen klasse enn en 75Hz LCD med vsync. Dette kommer i stor grad også av responstiden til LCD-skjermen, men de fleste raske LCD-skjermer idag har 2ms responstid, mens 75Hz oppdatering tilsvarer ca 13ms mellom hver frame, så responstiden er fortsatte raskere enn oppdateringsfrekvensen. Det er nok derfor man ser en stor forbedring også med LCD-skjermer hvis man går opp til 120Hz.

 

Jeg skulle imidlertid likt å se et 120Hz-signal foret til min 42" plasma med rundt 1us responstid eller hva det er... Denne aksepterer kun 60Hz som de fleste skjermer idag gjør, antakelig i stor grad pga underdimensjonerte digitale standarder og urbane myter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg litt med skjermkort er at man må ha så ekstra strømkontakter som forer dem med strøm pga at pci-e x16 og x8 sporene ikke klarer å levere nok strøm i seg selv.

 

on-topic:

 

Skjermkortet her ser greit ut, men hvordan fungerer det i spill? hakket over 5870?

Lenke til kommentar

At mange skjermer bare støtter DVI er jeg helt innforstått med.

 

At produsentene er redde for å såre en del av brukermassen med å kutte ut enkelte av de eldre tilkoblingen forstår jeg også veldig godt.

 

Men, at en forbruker som ønsker seg en heftig løsning ikke også sikler etter de nyeste flatskjermene, har jeg heller liten tro på. Dersom en er entusiastisk til ny teknologi, så vil det alltid være mange nok som ønsker det beste av alt.

 

Det jeg tidligere hevdet er at markedet sannsynligvis er modent nok for rendyrkede produkter. Så får det heller være med at noen synes jeg krever litt for mye litt for raskt.

 

Grunnen til at vi henger sånn etter i utviklingen av de digitale produktene er fordi produsentene ikke tør å ta stegene som skal til. Dessuten har en en del patenter og rettigheter som produsenter generellt sett ønsker å melke mest mulig ut av i lengst mulig tid.

 

At forbrukeren er en bremsekloss stemmer bedre i fattige land. Vi bor og forbruker produkter i Norge, nå må folk våkne opp for at vi har ett spesiellt og større behov for "state of the art" i denne delen av verden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...