Gå til innhold

Anbefaling: DVD/optisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DVD-brennere er for lengst blitt så rimelige at de er helt essensielle i enhver PC.

Rettelse: DVD-brennere er for lengst blitt så utdaterte at flere og flere dropper dem helt i PC-en sin.

 

...mener nå jeg, da. Den siste legitime grunnen til å ha DVD-brenner for meg var for å installere Windows. Men nå kan man som kjent gjøre det med minnepinner, så jeg kan i teorien kaste skiten ut av huset.

Lenke til kommentar

Dere kunne med fordel anbefalt noen usb-lesere/brennere også. Kjekt når man har flere maskiner, men bruker en brenner sjeldent eller har f.eks. en Mac Air.

 

Ellers er vel alle anbefalingene de billigste i sine respektive klasser, så det kunne vel vært nesten like greit å anbefalt leserne å velge billigste. Er vel lenge siden noen brydde seg om de små kvalitetsforskjellene det er mellom de ulike modellene. Husker forumet pleide å ha en veldig detaljert oversikt over ulike brennere og media, men den har vel forsvunnet.

 

 

Lenke til kommentar

DVD brenner ? Kjøp heller en NAS server, eller to. Sett de opp med automatisk backup av viktige data, til begge og gjerne også en eller flere ekstra PCer. Bruker selv Second copy som tar backup av alle mapper med viktige data rundt om på PCen til NAS server, og 2 ganger i uka til Ubuntu maskina. Manuall task i Second copy for av og til legge alt over på end USB HDD (veksler mellom 2)

Brenner nesten aldri CD/DVD lenger :) og savner det ikke heller. Sist jeg installert et OS, Ubuntu 10.10/64 brukte jeg minnepenn og ikke CD.

 

Men å leve uten CD-baser backup krever etter min mening en løsning der backup skjer automatisk av alle aktuelle mapper og det er her Second Copy kommer inn. Alternativt kan også gratisløsningen Cobian Backup brukes. Viktig å huske at backup først og fremst må gjøres av data som ikke kan erstattes, dokumenter, bilder/video fra kamera osv., data en har generert selv.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Dauemannen: Jeg er delvis enig. Jeg har (trolig) kjøpt min siste optiske leser/brenner for mange år siden, men det er likevel kjekt å ha en liggende. Det hender jo at man får bruk for den av og til. Egentlig kunne jeg tenkt meg en med USB 2/3 og god formatstøtte som kan plugges i en hver PC i huset etter behov, men har ikke giddet å kjøpe en sånn. Jeg leser heller optiske plater på de maskinene som har en sånn leser og overfører innhold til PCer uten leser via minnepinne eller nettverket hvis jeg skulle få behov for det.

Lenke til kommentar

Hvor mange er det som sitter med følgende:

* HD TV

* Bluray spiller

* HD camcorder

* Digital kamera med 10Mpixels+

 

Hvor mange av disse sitter med Pinnacle HD eller annen HD kapabel videoredigerings program?

 

Og hvor mange av disse har bare DVD brenner i PC'en?

 

Svaret er ALT FOR MANGE!

 

Og det er talentløse artikler som dette som er med å undertrykke bluray brennerenes inntog i de tusen hjem!

 

Selv har jeg hatt en "LG BH10LS30 Super Multi Blue" lenge, og den har fungert helt utmerket! Brenner filmer av HD video og 18mpixel bilder jeg har tatt selv, og spiller av i full HD i stuen på mitt LG 50" plasma TV og LG BD390 bluray spiller. Fungerer helt perekt! Testet å brenne video prosjektet mitt på en DVD plate for å se forskjellen. Fy søren, er helt utrolig hvor mye detaljer som går tapt, og dette er helt tragisk når det eneste leddet de fleste mangler for å få denne fine HD opplevelsen er brenneren i PC'en!

 

Go Blu folkens!

Endret av kennethx
Lenke til kommentar

Minnepinne, ekstern harddisk? :p

 

da har du igjen det evindelige problemet med hva formater som er støttet hos den ene og endre, tap av kvalitet osv.

 

Bluray er bluray, enklere blir det ikke, putt inn plate, trykk play og nytt full hd, uten tap av kvalitet og detaljer som følge av komprimering.

Endret av kennethx
Lenke til kommentar
Minnepinne, ekstern harddisk? :p
da har du igjen det evindelige problemet med hva formater som er støttet hos den ene og endre, tap av kvalitet osv.

 

Bluray er bluray, enklere blir det ikke, putt inn plate, trykk play og nytt full hd, uten tap av kvalitet og detaljer som følge av komprimering.

Da får du det evinnelige problemet med å sjekke hvilke formater den du skal på besøk hos takler. Takler f.eks spilleren hans 3D? Eller HDMI 1.3?

 

Nei, ta heller med en liten bærbar PC. De har som regel mer plass enn du vil se på en kveld uansett. I hvert fall mer plass enn en BD-plate har. For ikke å snakke om hvor tidkrevende og sløs med penger det er å kjøpe og brenne en plate med bilder som du ikke vet om blurayspilleren takler særlig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Minnepinne, ekstern harddisk? :p
da har du igjen det evindelige problemet med hva formater som er støttet hos den ene og endre, tap av kvalitet osv.

 

Bluray er bluray, enklere blir det ikke, putt inn plate, trykk play og nytt full hd, uten tap av kvalitet og detaljer som følge av komprimering.

Da får du det evinnelige problemet med å sjekke hvilke formater den du skal på besøk hos takler. Takler f.eks spilleren hans 3D? Eller HDMI 1.3?

 

Nei, ta heller med en liten bærbar PC. De har som regel mer plass enn du vil se på en kveld uansett. I hvert fall mer plass enn en BD-plate har. For ikke å snakke om hvor tidkrevende og sløs med penger det er å kjøpe og brenne en plate med bilder som du ikke vet om blurayspilleren takler særlig godt.

 

3D er for meg en ikke eksisterende problemstilling, ettersom jeg ikke har stereo videokamera, bare et vanlig HD camcorder.

Jeg bruker ikke bluray plate som lagringsmedia, jeg brenner film jeg har laget på de, i full HD. Når jeg sier bilder, så er dette bilder satt sammen med film, bruk av panning/zooming osv for å lage en levende film i stedet for kjedelige stilbilder. Man kan lage ganske mye fine effekter med dette.

Mitt standpunkt forblir, det er enklere å ta med en plate jeg har i hyllen, enn å drasse med seg en laptop (som jeg ikke har en gang, har stasjonær). Skal man lagre bluray raw på disk vil det jo ta mye plass, 25gb pr plate, så da måtte man hatt en stor nas, så måtte man brukt tid på å kopiere de filene man skulle ha med seg over på laptopen, og i besøk må man til å koble opp laptop osv...

 

Ta med plate fra hyllen, trykke open, trykke close, film starter av seg selv. Blir ikke enklere :)

Lenke til kommentar

Først må du jo lage plata. ;)

 

Så må du sjekke at den du skal på besøk til har en avspiller som takler plata. Det er langt i fra en selvfølge. Så vidt jeg vet finnes det langt flere DVD-spillere i stuene rundt i landet enn det finnes Bluray-spillere. Det er derfor stor sannsynlighet for at man må konvertere til DVD eller ha med seg begge platene i så fall.

 

Stillbilder kjedelig? Har du fått med deg at salget av speilreflekskamera har økt voldsomt de siste 5 år? Og at mengden egenproduserte bilder på papir også er på vei oppover?

 

Hva mener du med bluray raw og hva skal du med det? (På plate eller HD)

Lenke til kommentar

Først må du jo lage plata. ;)

 

Så må du sjekke at den du skal på besøk til har en avspiller som takler plata. Det er langt i fra en selvfølge. Så vidt jeg vet finnes det langt flere DVD-spillere i stuene rundt i landet enn det finnes Bluray-spillere. Det er derfor stor sannsynlighet for at man må konvertere til DVD eller ha med seg begge platene i så fall.

 

Stillbilder kjedelig? Har du fått med deg at salget av speilreflekskamera har økt voldsomt de siste 5 år? Og at mengden egenproduserte bilder på papir også er på vei oppover?

 

Hva mener du med bluray raw og hva skal du med det? (På plate eller HD)

 

Jess, har Cannon EOS550D ;) Derfor er det store muligheter for å drive med panning og zooming og sette ting sammen til en HD film.(ikke noe ville effekter, subtile pan/zoom gjør seg godt på film)

Med bluray raw mener jeg en av de 3 påkrevde formatene som alle bluray spillere skal støtte, altså 25GB for en full plate. Nå har det seg sånn at stort sett det meste av venner og familie har enten en dedikert bluray spiller og/eller PS3 eller andre former for bluray avspillingsmuligheter. Mulig noen er teknologipåvirket av meg.

 

Det å brenne en bluray plate er rimelig minimalt i tid sammenlignet med å rendre 1 times video prosjekt i HD, og rendres må det jo uansett, så det setter du på og går fra. Selve brenningen kommer som siste steg, og det tar programpakken seg av automatisk, så det er ferdig når du kommer tilbake, rendring+brenning :)

 

PS. LG BH10LS30 Super Multi Blue som har fungert helt utmerket i lang tid hos meg ligger på 749,- hos amentio f.eks....

 

Jeg synes ikke dette er spesielt stiv pris!

Endret av kennethx
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri i verden klart meg uten DVD-brenner.

I alle fall så lenge ingen av vennene mine eller familien min har anlegg i bilen som støtter USB-penner / Flash-kort.

Og jeg kjenner bare to som har AUX på spilleren slik at jeg kan koble til MP3-spiller / mobil.

 

Da er det prima med ei CD-mappe fylt med brente CD-er for roadtrips og annet kos.

 

Når det er sagt, er det så og si det eneste jeg bruker DVD-brenneren min til. Vel, det og ripping.

Så lenge jeg ikke har noe som kan rippe CD-ene mine uten bruk av optisk stasjon, så holder jeg meg til DVD-brenneren min.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...