Gå til innhold

Optimaliser harddisken din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan virke som om defragmentering mister fokus. Om det virkelig gir en ytelsesøkning kan vel diskuteres. Sannheten ligger sikkert ett sted midt i mellom. At for enkelte så kan det være ett smart tiltak å defragmentere, men at for mange så merker de lite til at maskinen blir treigere.

 

Finnes det ikke egne filsystemer som skal defragmentere automatisk, det vil si at de er designet for å ikke hope opp defragmenterte biter i filsysstemet?

 

Hvordan er de forskjellige Windows filsystemene på fragmentering (hvor mye)?

 

Er de nye til Windows Vista og Windows 7 mer immune mot fragmentering enn de eldre til Windows 2000 og XP? Må en over på *NIX verdenen for å kunne benytte smartere filsystemer?

Lenke til kommentar

men at for mange så merker de lite til at maskinen blir treigere.

 

 

tunglest!

 

men ja, man trenger ikke merke så stor ytelsesforandring, men det er ingen hemmelighet at fragmenterte disker må spinne mange ganger mer enn nødvendig om disken ikke var fragmentert, for å lese de relevante dataene. Så harddisken får betraktelig kortere levetid, om man måler i hvor mange omdreininger harddisken tar før den kvelder!

Lenke til kommentar

Felles for alle filsystemer er ihvertfall at fragmentering øker dramatisk når man nærmer seg full kapasitet på filsystemet. Holder man seg under 75-80% eller så, burde det være et ikke-problem.

 

Dette er min erfaring også (NTFS og FAT 32) 20% ledig på disken gir lite problemer.

 

Og bakdelen med defragmentering er åpenbar, muligheten for lese- eller skrive-feil, selv om muligheten er mindre på moderne disker er den der. Fordelen er magnetisk "oppfrisking av data" siden megnetiseringen av disk-pleaten har en halveringstid på X-antall år.

Det skulle vel tilsi at dette ikke er noe vi gjør ofte ?

 

Uansett kan problemet fjernes ved å bruke SSD. En da eventuell HDD nummer to som backup og bibliotek vil ikke gi mye fragmenteringsproblemer.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Alle filsystemer vil bli fragmentert om en stresser de nok. Typisk stressende scenario er veldig full disk og mye sletting+skriving. Det er imidlertid få filsystemer som fragmenterer mer enn NTFS, unntaket er vel COW-baserte filsystemer som BtrFS og ZFS. Disse er imidlertid primært for flerbruker systemer som NAS og vil få fragmentert I/O enten filsystemet er fragmentert eller ikke. Har du SSD så blir jo problemet uansett ikke særlig merkbart.

 

Et triks i windows 7 (har ikke oversikt over hvilke versjoner som støtter dette) er å kjøre perfmon -> legge til "Delt I/O" (split IO) telleren som ligger under "Logisk disk" og følge med på hva som skjer når en bruker maskina tungt. Er det veldig mye spilt IO kan det lønne seg å defragmentere selv på en SSD, men ikke sett det opp som en schedule på SSD da det sliter unødvendig mye på disken og har antagelig lite for seg å gjøre det mange ganger.

 

Mer enn 10 splitt I/O per sekund er nokså mye for en HDD, som vil være i metning rundt 100-200. SSD takler ca 100x mer og vil degradere ytelsen deretter.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med operativssystemer som Windows, så kan det gjerne lønne seg å reinstallere litt hyppigere, enn å defragmentere. Tror nesten det blir min konklusjon ihvertfall.

 

En reinstallasjon av ett OS hjelper på å rydde i alt rotet som Windows kan forårsake. En har jo registre, temporære filer med mye mere som kan rotes til. En har selvsagt programvare designet for å rydde i det, som f.eks. CCleaner. Det blir også til slutt ett valg brukeren må bestemme seg for; "skal jeg reinstallere eller forsøke å rydde i rotet".

 

@imgaerion:

Ja, jeg skriver noe tunglest innimellom. Det er en egenskap som krever en del arbeid for å legge av seg. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Med operativssystemer som Windows, så kan det gjerne lønne seg å reinstallere litt hyppigere, enn å defragmentere. Tror nesten det blir min konklusjon ihvertfall.

 

En reinstallasjon av ett OS hjelper på å rydde i alt rotet som Windows kan forårsake. En har jo registre, temporære filer med mye mere som kan rotes til. En har selvsagt programvare designet for å rydde i det, som f.eks. CCleaner. Det blir også til slutt ett valg brukeren må bestemme seg for; "skal jeg reinstallere eller forsøke å rydde i rotet".

 

 

Nå er jo dette strengt tatt en veldig upraktisk og tidskrevende løsning du kommer med og sånn sett så er jeg uenig med deg. Windows 7 fungerer bedre registermessig enn tidligere versjoner pga en del endringer som ble innført der og sånn sett så skal systemet være mindre avhengig av registeret.

 

En person som kun har 4-6 programmer lagt inn på pcen men som bruker disse hyppig (videoredigering , filkomprimering etc) vil fort merke at ytelsen til hd synker i forhold til før , ved å defragmentere harddiskene så legges informasjonen på en bedre måte sånn at det blir lettere å få tilgang til den.

Lenke til kommentar

"Partisjoneringsselskaper"

 

Vi går gjerne over til en virtualisert brukerhverdag etter hvert.

 

VMware Workstation har innebygget defragmentering som virker på denne måten:

 

Gjeste-OS er installert med filer istedetfor på en fysisk partisjon, ihvertfall vanligvis. Defragmenteringen jobber derfor på det installerte OS'et (det virtuelle) utenifra, da den jobber på filene (som fungerer som en virtuell partisjon).

 

Ellers har jeg lagt merke til at ihvertfall ett "partisjoneringsselskap" har lagt til støtte for VMware i ett av produktene i sin produktportefølje.

 

Om den er bedre enn VMware Workstation's innebyggede er jo ett åpent spørsmål. Men de satser ihvertfall på virtuelle løsninger.

Raxco Perfectdisk 11 VMware Workstation Bundle

 

 

@Malvado:

Jeg er ikke uenig i at det kan bli fragmentert på harddisker. Men jeg gir støtte til de som mener at mange brukere ikke opplever for mye til problemet. Ja, løsningen (med reinstallasjon) er upraktisk i form av å være tidkrevende og kanskje utfordrende å utføre for enkelte, selvfølgelig. Men den er også ett effektivt alternativ, da den renser godt opp.

Endret av G
Lenke til kommentar

Så.... kan noen anbefale noen "Offline" disk defragmenteringsprogram?

Siden windows har default en fillås som ikke kan omgåes, hadde det vært nifty.

 

Det er jo nettopp dette som poengteres i artikkelen at dette programmet fikser ved at det støtter å kjøre defrag mens Windows starter og ennå ikke har låst filene.

Endret av sozo
Lenke til kommentar

 

@Malvado:

Jeg er ikke uenig i at det kan bli fragmentert på harddisker. Men jeg gir støtte til de som mener at mange brukere ikke opplever for mye til problemet. Ja, løsningen (med reinstallasjon) er upraktisk i form av å være tidkrevende og kanskje utfordrende å utføre for enkelte, selvfølgelig. Men den er også ett effektivt alternativ, da den renser godt opp.

 

 

Renser opp i hva ?

Antar du er klar over at en reinstalasjon vil sørge for at disken automatisk blir til en viss grad defragmentert?

Det finnes bedre alternativer enn å restarte, å sørge for å ta en system "backup" hvor du kan gå tilbake til det aktuelle tidspunktet ved senere krøll er langt bedre enn å måtte reinstallere et helt os samtidlig som man må sørge for at alle viktige brukerfiler og dokumenter har blitt tatt vare på, ofte en svært tidskrevende prossess for oss som jobber med data over tid.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...