Gå til innhold

Guide: Slik tar du skarpe bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det funker bra på barn i bevegelse.... Og for alenemødre på budsjett.

Du trenger vel ikke all verden med penger for et stativ + et brukt kamera med liveview.

 

Kombinasjonen barn/dyr i bevegelse, lite naturlig lys og sosial setting som ikke åpner for bruk av masse utstyr er en klassisk utfordring for utstyr og fotograf.

 

-k

Lenke til kommentar

*pirke pirke* Slik tar du skarpere bilder: Kjøp skikkelig opptikk til SLRen din.

Vanskelig når det er en kompakt du har kjøpt deg ...

 

Slik tar du bilder med mindre bevelgelsesuskarphet og rett fokus: følg denne veiledningen på akam.no *pirke pirke*

 

 

:p

Nå var det vel et eller annet du mistet i oversettelsen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det funker bra på barn i bevegelse.... Og for alenemødre på budsjett.

Du trenger vel ikke all verden med penger for et stativ + et brukt kamera med liveview.

 

Kombinasjonen barn/dyr i bevegelse, lite naturlig lys og sosial setting som ikke åpner for bruk av masse utstyr er en klassisk utfordring for utstyr og fotograf.

 

-k

 

Skal man gå rundt med stativ overalt? Kun en bitteliten prosent av mennesker med kamera gidder dette. Nå kan dagens kameraer fint skru på facedetection så blir alt dette ordnet på en to tre, da også noen DSLR som har denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Skal man gå rundt med stativ overalt? Kun en bitteliten prosent av mennesker med kamera gidder dette.

Og kun en bitteliten prosent av bildene som tas i verden er verdt å se på. Hva så?

 

Stativ vil kunne mer støyfrie bilder med mindre bevegelses-uskarphet og større dybdeskarphet og mer naturlig lys i mange tilfeller. Ikke i alle tilfeller, men typisk der hvor man ønsker seg lengre lukketid men er begrenset av kameraets bevegelse i forhold til motivet vil stativ gi større frihet til å endre lukketid/blenderåpning/iso/blitz mer etter smak og behag.

Nå kan dagens kameraer fint skru på facedetection så blir alt dette ordnet på en to tre, da også noen DSLR som har denne funksjonen.

Hva er det facedetection løser i denne sammenhengen?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Skal man gå rundt med stativ overalt? Kun en bitteliten prosent av mennesker med kamera gidder dette.

Og kun en bitteliten prosent av bildene som tas i verden er verdt å se på. Hva så?

 

Stativ vil kunne mer støyfrie bilder med mindre bevegelses-uskarphet og større dybdeskarphet og mer naturlig lys i mange tilfeller. Ikke i alle tilfeller, men typisk der hvor man ønsker seg lengre lukketid men er begrenset av kameraets bevegelse i forhold til motivet vil stativ gi større frihet til å endre lukketid/blenderåpning/iso/blitz mer etter smak og behag.

Nå kan dagens kameraer fint skru på facedetection så blir alt dette ordnet på en to tre, da også noen DSLR som har denne funksjonen.

Hva er det facedetection løser i denne sammenhengen?

 

-k

Er jo snakk om folk som ikke tar profesjonelle kameraer, men f. eks. de som vil ta bilder av barna sine som faktisk er et eksempel her. Da løser facedetection fokusproblemet. At en mor eller far går rundt med stativ til enhver tid er veldig optimistisk i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

For å slippe å kaste bort tid, dette er hva jeg sa:

Det funker bra på barn i bevegelse.... Og for alenemødre på budsjett.

Du trenger vel ikke all verden med penger for et stativ + et brukt kamera med liveview.

Er du uenig i dette? For meg ser det ut til at du kritiserer en tidligere anbefaling om liveview + stativ med at det blir alt for dyrt for "alenemødre på budsjett". Min påstand er at du tar feil, og at mange alenemødre har råd til et brukt canon xxxD med liveview og et billig stativ.

Kombinasjonen barn/dyr i bevegelse, lite naturlig lys og sosial setting som ikke åpner for bruk av masse utstyr er en klassisk utfordring for utstyr og fotograf.

Er du uenig i dette? Når man ikke kan øke lukketiden pga motiv-bevegelse, ikke har råd til/motiv som passer for større blenderåpning, ikke ønsker støyen forbundet med høy iso og ikke har/kan bruk/får lov til å bruke skikkelig kunstig belysning så er det veldig krevende å ta bilder.

Er jo snakk om folk som ikke tar profesjonelle kameraer, men f. eks. de som vil ta bilder av barna sine som faktisk er et eksempel her.

Er man nødt til å være uten ambisjoner om å ta gode bilder hvis man tar bilder av barn?

Da løser facedetection fokusproblemet.

Guiden heter "Slik tar du skarpe bilder". Fokus er bare en av flere forutsetninger for skarpe bilder. Face detection er en teknologi med praktiske og filosofiske begrensninger.

 

Bruker du facedetection til å ta bilder av barn selv? Har du erfaring med å alltid få "skarpe bilder"?

At en mor eller far går rundt med stativ til enhver tid er veldig optimistisk i denne situasjonen.

Jeg bruker generelt endel stativ, men som jeg var inne på i første post så er det å ta bilde av barn/dyr innendørs i dårlig lys ganske vanskelig og uten noen enkle, billige, opplagte løsninger som "alltid funker".

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det funker bra på barn i bevegelse.... Og for alenemødre på budsjett.

Er du uenig i dette? For meg ser det ut til at du kritiserer en tidligere anbefaling om liveview + stativ med at det blir alt for dyrt for "alenemødre på budsjett". Min påstand er at du tar feil, og at mange alenemødre har råd til et brukt canon xxxD med liveview og et billig stativ.

 

Neida, det trenger man ikke nødvendigvis så mye penger til. Men når mennesker opptatt med jobb og livet generellt kommer innom en fotobutikk og spør etter et hendig kamera for bedre bilder av familie og liknende, om man da driver opp med et eldre speilrefleks kamera, et forholdvis svært stativ og ber de om å bruke manuell fokus, da er man en dårlig selger som ikke har skjønt målgruppe, motivasjon, egenskaper og behov. Det disse nok vil ha er et kamera som har mulighet for facedetection, eller en god søker for den saks skyld. Eventuellt et EVIL-kamera, ala G2, NX,NEX. Mindre, men fortsatt med gode fotomuligheter for skarpe bilder i relativt svakt lys. Jeg personlig har solgt NEX til denne gruppen. Den har til og med mulighet til å prioritere små barn foran voksne. Påstanden min er at du sikter deg inn på helt feil målgruppe, stativ og manuell fokus for å fange et øyeblikk i hverdagen for ikke erfarne fotografer i hverdagen er helt ute på viddene.

 

Kombinasjonen barn/dyr i bevegelse, lite naturlig lys og sosial setting som ikke åpner for bruk av masse utstyr er en klassisk utfordring for utstyr og fotograf.

...

Er du uenig i dette? Når man ikke kan øke lukketiden pga motiv-bevegelse, ikke har råd til/motiv som passer for større blenderåpning, ikke ønsker støyen forbundet med høy iso og ikke har/kan bruk/får lov til å bruke skikkelig kunstig belysning så er det veldig krevende å ta bilder.

 

Det er jeg jo enig i. Stativ derimot er det jo lite vits i om man må likevel ha lukkertiden kort? Stativ er jo for lange lukkertider.

 

 

Jeg bruker generelt endel stativ, men som jeg var inne på i første post så er det å ta bilde av barn/dyr innendørs i dårlig lys ganske vanskelig og uten noen enkle, billige, opplagte løsninger som "alltid funker".

-k

 

Nå har flere kameraer idag iso-egenskaper der du kan kjøre opp til 1600-3200 og fortsatt få gode bilder. Jeg er enig i at det kan være problematisk, men å overtale foreldre uten det store fotoengasjemanget til å bruke minuttet på å finne fram stativet, sette det opp, stille inn manuel fokus, i hverdagen ser jeg ikke som en løsning som alltid er aktuell.

Jeg har brukt det ja, og det hjelper i visse situasjoner. Med speilrefleks. Hvordan skulle det være et problem? Selvfølgelig har det sine begrensinger, men det hjelper også på. Facedetection er brukbart til å hjelpe, men sliter ofte med å finne ansiktet om man er på litt avstand for eksempel. Men et fint verktøy for å være sikker på at rett objekt er i relativt god fokus. Kombinert med smile-shutter er det rett og slett genialt for bilder av små barn.

 

Hovedpoenget er at denne målgruppen kommer langt lengre med et godt kamera enn manuell fokus og stativ.

Lenke til kommentar

Neida, det trenger man ikke nødvendigvis så mye penger til. Men når mennesker opptatt med jobb og livet generellt kommer innom en fotobutikk og spør etter et hendig kamera for bedre bilder av familie og liknende, om man da driver opp med et eldre speilrefleks kamera, et forholdvis svært stativ og ber de om å bruke manuell fokus, da er man en dårlig selger som ikke har skjønt målgruppe, motivasjon, egenskaper og behov.

...

Jeg er ikke selger, artikkelen var ikke (?) ment som en guide til selgere, og ingen steder tidligere i vår diskusjon kommer det fram at mine argumenter skal måles på hvor relevante de er til å pushe utstyr. At du er selger er vel og bra, men kan umulig være det eneste relevante perspektivet i denne tråden?

 

Jeg synes at det er interessant å diskutere hva folk _egentlig_ hadde hatt mest nytte av, hvordan bildene mine (og andres) kunne ha blitt bedre. Det folk vil ha er 20x zoom, face-detection og touch-screen, det betyr ikke at de nødvendigvis vet sitt eget beste :-)

 

Kontrast-basert fokus på mitt 7D er for treigt til denne type bilder for mitt bruk, og taper seg med lite lys. Fornuftig bruk av ekstern blitz mot tak/vegg sammen med normalt lyssterk objektiv (kjapp AF er bra), manuell eksponering (f/4 - f/5.6, 1/100-1/200 s og iso 100 som utg-pkt i normal-zoom-området, lar ETTL fylle inn resten) og trangt fokus-punkt gir meg best resultat så langt, men jeg er åpen for å lære.

 

Dette er bare ett bruksområde for kamera. Jeg synes fremdeles at Trondsters råd om å bruke stativ og live-view er relevant for mange motiver. At noen synes det er for slitsomt er greit nok, men det er vel ofte ikke slike som gidder å oppsøke akam eller lese guider om skarpe bilder i utgangspunktet? Forøvrig har Carsten Arnholm noen utmerkede guider innen temaet (og noen utrolig detaljerte bilder tatt med billig utstyr som 1000D og 50mm f/1.8 II)

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Kjapt kommentar, det om selging var bare en side-kommentar, jeg har generellt ikke snakket om selging. Jeg snakket kun om det da jeg mente dette var samme målgruppe som de artikkelen er ment for. Den er jo greit basic, så den er nok ikke ment for proffer akkurat.

 

Liveview er nok mest på EVIL og noen sony DSLR som har phase-detection focus via livevew, som jeg har erfaring med. Ikke på eldre canon og nikon da de er for treige på dette til at det skulle være brukbart. Da blir det søker.

 

 

Lenke til kommentar

Kjapt kommentar, det om selging var bare en side-kommentar, jeg har generellt ikke snakket om selging. Jeg snakket kun om det da jeg mente dette var samme målgruppe som de artikkelen er ment for. Den er jo greit basic, så den er nok ikke ment for proffer akkurat.

Poenget mitt var at _jeg_ leste artikkelen, fant den interessant og relevant, jeg er ikke proff, men jeg har lyst til å ta gode bilder.

Liveview er nok mest på EVIL og noen sony DSLR som har phase-detection focus via livevew, som jeg har erfaring med. Ikke på eldre canon og nikon da de er for treige på dette til at det skulle være brukbart. Da blir det søker.

Jeg har 7D. Jeg vet ikke om det er "eldre", men jeg tror ikke at 60D er særlig forskjellig.

 

Misforstå meg rett: liveview har mye for seg, spesielt når man bruker stativ og tar bilde av blomster og slikt. Men til å ta bilde av dyr, barn og fotballspillere så er fase-deteksjons-AF til 7D mye av grunnen for å gå for et slikt kamera i utgangspunktet.

 

Hva er din erfaring med face-detection (om å gjøre å holde tunge rett i munnen her mhp face detection vs phase detection) når det er flere ansikter ved forskjellige avstander, når barn/dyr beveger seg og ser delvis bort fra kamera, med lyssterk optikk (med liten dybdeskarphet), og når det er ekstremt lite lys?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...