Gå til innhold

YouTube-videoer blir skarpere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De får ha så stor serverpark de bare vil. Youtube er treigt.

På jobb sitter jeg med en 100/100 fiberlinje, og youtube buffrer til og med på 360p innimellom. Uansett hvor stor den er, så trenger den noe. Være seg mer kraft eller større andel til Youtube, eller om det bare er internettlinjene som er for svake. Det spiller ingen rolle hva de har ifra før, det holder ikke på langt nær tritt med den trafikken som går til serverparken dems.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med youtube er at den streamer kjapt, men en del felles studenter her i Trondheim som får nett gjennom Uninett/studentsamskipnaden har ekstremt treg tilgang. Her snakker vi ulidelig. Om det er uninett eller google som setter begrensningen (mye trafikk fra samme IP-range) vites ikke, men med min linje så er det i alle fall ikke noe problem å streame 720p fra youtube (uten å måtte vente i evigheter på buffer)...

Lenke til kommentar

Hvordan kan man øke bildekvaliteten? Det er ikke mer informasjon enn det som allerede er der. Det er umulig å fjerne støy uten at det går utover bildekvaliteten; DNR av film ser grusomt ut.

 

DNR kan se dårlig ut, men det kan også se bra ut. Man generer jo ny informasjon basert på eksisterende informasjon. Om det jøre riktig kand et absolutt være fornuftig. Men vet ikke om youtube er rikitg sted for slik bruk, mesteparten av kvalitetestapet hos youtube skjer vel fordi det er lav båndbredde på videoene som legges ut, ikke fordi kilden er for dårlig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk her syter mye uten å vite hvordan slikt virker.

 

Les om youtubes system her: http://highscalability.com/youtube-architecture

Da skjønner man fort problemet. Det er ikke bare å doble antallet servere og få dobbel kapasitet. For da må alle servere ha _alle_ filmene. Før folk uttaler seg burde de lese lenken jeg postet.

 

Og forståelig at google ikke bruker (sløser) mere ressurser på youtube, så lenge det faktisk ikke er noe som gir overskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med youtube er at den streamer kjapt, men en del felles studenter her i Trondheim som får nett gjennom Uninett/studentsamskipnaden har ekstremt treg tilgang. Her snakker vi ulidelig. Om det er uninett eller google som setter begrensningen (mye trafikk fra samme IP-range) vites ikke, men med min linje så er det i alle fall ikke noe problem å streame 720p fra youtube (uten å måtte vente i evigheter på buffer)...

 

Dersom linjekapasiteten er sprengt, så sliter man uansett. Min erfaring er at man kan reloade siden tre-fire ganger, så får man en ny server, og med det gjerne bedre hastighet.

 

Hvordan kan man øke bildekvaliteten? Det er ikke mer informasjon enn det som allerede er der. Det er umulig å fjerne støy uten at det går utover bildekvaliteten; DNR av film ser grusomt ut.

 

Så godt om alle filmer rekodes av youtube. Dette mister du uansett bildekvalitet av. Dersom du har en kilde med relativt god bildekvalitet, men veldig mye rystelser (som betyr høye krav til bitrate), så vil rekodingen ikke bli spesielt effektiv. Dersom man ved å kutte litt i kantene av bildet (om det rister fælt så er ikke det noe man får med seg allikevel), og digitalt stabilisere bildet, så vil man kunne redusere datamengden som må brukes til å kode disse rystelsene og heller bruke det til å kode bildet bedre. Det finnes også nå mange teknologier for å gjenskape skarpe bilder av bilder som er tatt med for mye bevegelse i og annet. Hadde jeg visst alt hva disse folka har av algoritmer så hadde jeg sikkert hatt bedre betalt enn jeg har idag, men det er i alle fall sikkert at det finnes mange smarte måter å "forbedre" rådata på.

 

Drit i kvaliteten, kjøp flere og nyere servere! Youtube er treigt som bare det for tiden..

 

Se over. Reload noen ganger (stort sett alltid 3 ganger hos meg), så får du plutselig bedre hastighet.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Eventuelt kan man hoppe på HTML5-versjonen av YouTube. Hvis man har en moderne nettleser er det bare å skru den på her:http://www.youtube.com/html5Jeg opplever at videoene har en tendens til å starte litt i rykk og napp, men at den deretter laster veldig, veldig fort slik at du ikke må buffre to ganger.

Lenke til kommentar

Signatur:

 

while(!puking)

beer++;

}

 

Burde vært:

++beer;

 

beer++ vil mest sansynlig bli optimalisert til ++beer av kompilatoren dersom den klarer å se at verdien ikke benyttes til noe annet, men det er kompilatoravhengig. Det som skjer når man post-inkrementerer en verdi er at det tas en kopi før den økes, mens pre-inkrementering ikke krever det. Ta følgende eksempel:

 

int beer = 1;
int x = beer++;
int y = ++beer;
int z = beer;

 

Dette gir x=1, y=3 og z=3. I første tilfellet så måtte x settes lik beer, deretter skulle beer økes. For at dette skal gå riktig for seg i store formeler og slikt så må man ta en kopi av beer, så øke den opprinnelige, og benytte kopien videre. Som sagt optimaliseres dette som regel bort, men det kan ikke alltid gjøres, f.eks om man skal regne ut:

 

++beer + beer

For å finne resultatet der så må man nødvendigvis ha to verdier.

Om man derimot skriver ++beer, så skal verdien økes før bruk, ikke etter bruk. Dermed er det ingen behov for kopier uansett bruksområde, og dermed unngår man en potensiell minneallokering og kopiering. Dersom det er snakk om et stort objekt, så kan det faktisk utgjøre en betydelig ytelsesforskjell, spesielt dersom man klarer mange ++beer før puking == true.

 

Beklager folkens, klarte ikke dy meg.

 

-Ko_deZ-

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...