Gå til innhold

Minimal lagringsdings


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk kommer til å holde seg til vanlig HDD så lenge prisen pr. GB er lavere enn SSD. Pr dags dato får du HDD med kr/GB nedtil 0.34 kr/GB mens det billigste då får på SSD er 11.33/GB. Dermed sier det seg selv at det kommer til å ta tid før SSD kommer ned i prisen til en HDD.

Jeg har større tro på at kombidisker kommer til å ta en større andel av markedet. Hadde vært artig å se noe tall/graf på hvor stor markedsandel HDD vs SSD vs kombi er.

Lenke til kommentar

Folk kommer til å holde seg til vanlig HDD så lenge prisen pr. GB er lavere enn SSD. Pr dags dato får du HDD med kr/GB nedtil 0.34 kr/GB mens det billigste då får på SSD er 11.33/GB. Dermed sier det seg selv at det kommer til å ta tid før SSD kommer ned i prisen til en HDD.

Jeg har større tro på at kombidisker kommer til å ta en større andel av markedet. Hadde vært artig å se noe tall/graf på hvor stor markedsandel HDD vs SSD vs kombi er.

Prat for deg selv :)

Jeg har ihvertfall kjøpt min siste snurredisk (HDD) for lenge siden. Har rundt 9TB med snurredisker, og rundt 750GB med SSD.

Slik sett så er det nok en stund til jeg kjøper flere disker, men det kommer uansett ikke til å bli en HDD.

Regner med at de aller fleste (her inne) har mer enn nok av TB allerede, og at det vil være ytelse fremfor kapasitet som står i fokus fremover. Jeg har ihvertfall sluttet å ta vare på ALT, og når den tid kommer at jeg overstiger 9TB så vil jeg nok heller slette gammelt møl fremfor å anskaffe meg ytterligere disker. Et alternativ er selvfølgelig at jeg kjøper meg 1 stk 20TB-disk (eller 4 stk 10TB i RAID), men innen den tid kommer så har nok prisene på SSD gått betraktelig ned.

Lenke til kommentar
Folk kommer til å holde seg til vanlig HDD så lenge prisen pr. GB er lavere enn SSD. Pr dags dato får du HDD med kr/GB nedtil 0.34 kr/GB mens det billigste då får på SSD er 11.33/GB. Dermed sier det seg selv at det kommer til å ta tid før SSD kommer ned i prisen til en HDD.

Jeg har større tro på at kombidisker kommer til å ta en større andel av markedet. Hadde vært artig å se noe tall/graf på hvor stor markedsandel HDD vs SSD vs kombi er.

"Folk kommer til å kjøpe harddisk i stedet for ram fordi prisen per GB er mye lavere på harddisker enn på ram"

 

Så dumt kan det sies. Det er naturlig både i dag og de kommende årene at man kjøper både SSD og harddisk. De utfyller hverandres behov på en bra måte.

 

____

 

 

Angående PATA SSD så er jeg fortsatt på utkikk etter en sånn med standard 44-pin PATA, god ytelse og god pris. Jeg vil nemlig vekke til live den gode gamle bærbare med 1600x1200 oppløsning.

Lenke til kommentar

Spennende utvikling! Mer og mer funksjonalitet kan integreres på hovedkortet når ting blir så smått. Hvor mange år tar det før alle hovedkort har innebygget 20-30GB SSD for operativsystem og programvare?

 

Når det gjelder neste generasjon bærbare (Sandy Bridge fra Intel) vil f.eks. endel Lenovo-modeller ha mulighet for både en liten (MSATA) SSD og en vanlig snurredisk samtidig.

 

Frem til SSD blir skikkelig billig vil vi nok se flere slike kombiløsninger de neste årene.

Lenke til kommentar
Hvor mange år tar det før alle hovedkort har innebygget 20-30GB SSD for operativsystem og programvare?

Mange hovedkort har allerede i dag innebygget SSD for øyeblikkelig oppstart av enkle OS. F.eks Asus Expressgate Splashtop.

 

Det er ikke lenge til SATA blir et utdatert grensesnitt for SSD. Da vil man bruke andre modul rett på hovedkortet-løsninger. Små budsjetthovedkort vil få integrert liten SSD og ennå noen år senere kommer det prosessorer med integrert SSD. "L4 cache". Jeg vil tippe 10 år til CPU med integrert SSD.

Lenke til kommentar

Kanskje SSD en dag gjør minne overflødig.

 

Det tviler jeg litt på. Da måtte i så fall finnes teknologi for minnebrikker som både ikke er volatile og ikke har begrensinger for antall skrivinger de kan takle - og i høy høy hastighet. SSDer, selv så rask som de beste modellene er i dag, er langt langt unna hastigheten som RAM kan pushe unna.

 

Kort sagt så er det alltid fordeler og ulemper ved spesifikke teknologier. Skal du ha hastiget OG ingen skrivegrense OG masse hastighet OG så vil det aldri bli like raskt som et design som kun trenger å ta hennsyn til to av de faktorene - selv om det sikkert vil komme ny teknologi på banen fremover også. Jeg tror derfor det vil være logisk å ha et minnehirarki slik som vi har nå i all overseelig fremtid.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ser man langt nok frem så vil vel RAID/duplisering også bli overflødig. Tenker da på nettlagring når linjene blir såpass raske at alt man lagrer også blir lagret på nett. RAID 0 med tanke på ytelse vil vel også bortfalle etterhvert som SSD'ene har dette innebygget.

... vi er ikke helt der ennå, da...

Lenke til kommentar
RAID 0 med tanke på ytelse vil vel også bortfalle etterhvert som SSD'ene har dette innebygget. ... vi er ikke helt der ennå, da...

Alle moderne SSDer for PC-bruk har innebygget Raid0. Det vanligste er Raid med alt fra 4 til 10 flashkanaler. Likevel er det en del som ønsker å doble kapasiteten og de sekvensielle ytelsene ved å sette to SSDer i Raid0.

 

Angående nettlagring så synes jeg betalte tjenester stort sett er bra i dag, men det kreves litt holdningsendring for å få folk til å bruke det mer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
RAID 0 med tanke på ytelse vil vel også bortfalle etterhvert som SSD'ene har dette innebygget. ... vi er ikke helt der ennå, da...

Alle moderne SSDer for PC-bruk har innebygget Raid0. Det vanligste er Raid med alt fra 4 til 10 flashkanaler. Likevel er det en del som ønsker å doble kapasiteten og de sekvensielle ytelsene ved å sette to SSDer i Raid0.

 

Angående nettlagring så synes jeg betalte tjenester stort sett er bra i dag, men det kreves litt holdningsendring for å få folk til å bruke det mer.

Nettlagring fungerer greit pr idag, men er altfor tregt til at det ikke skal merkes av brukeren. Tenkte mer på at ALT man bedriver blir dobbeltlagret mot nettet - og det er det jeg mente at vi ikke er helt i nærheten av ennå.

Jeg er klar over dagens RAID0-løsning, men etterhvert vil SSD bli så raskt at det ikke er ytelsen på SSD'en som er avgjørende og da vil ikke RAID med to eller flere SSD ha samme effekten.

Kjører i dag RAID0 på 2 stk Intel 80GB-SSD og er svært fornøyd, men mye vil ha mer...

Snurredisk blir kun brukt som "bibliotek" for musikk/bilder/filmer etc og står pr idag i ulike NAS-løsninger. Etterhvert som SSD blir rimeligere/større vil det jo være prisen som avgjøre om jeg går helt over til dette eller om jeg fortsatt skal bruke de gamle "snurrediskene". I praksis er det jo ikke noe i veien å ha en SSD med 10-20TB kapasitet i f.eks 3.5" størrelse - men jeg er ikke villig til å betale for det pr idag...

Lenke til kommentar

Folk kommer til å holde seg til vanlig HDD så lenge prisen pr. GB er lavere enn SSD. Pr dags dato får du HDD med kr/GB nedtil 0.34 kr/GB mens det billigste då får på SSD er 11.33/GB. Dermed sier det seg selv at det kommer til å ta tid før SSD kommer ned i prisen til en HDD.

Jeg har større tro på at kombidisker kommer til å ta en større andel av markedet. Hadde vært artig å se noe tall/graf på hvor stor markedsandel HDD vs SSD vs kombi er.

Problemet er at de ikke har klart å lage noen kombi disker som virker bra, ja i prinsippet ville en kombinalsjon av en 1-2TB disk med en 16-32 GB SSD som cache for de vanligste filene virket overlegent, men alle de kombiene jeg har sett har for liten ssd for å holde prisen nede og de bruker den som standard cache ikke for filer som leses ofte.

 

Har en 128 GB ssd som jeg har masse plass på enda. jeg ville ha 128 siden jeg regnet med at en 64 ville fylles opp og jeg ville bruke masse tid tweake windows for å holde filer unna. med 128 holder det å instalere store programmer et annet sted.

Lenke til kommentar

Angående PATA SSD så er jeg fortsatt på utkikk etter en sånn med standard 44-pin PATA, god ytelse og god pris. Jeg vil nemlig vekke til live den gode gamle bærbare med 1600x1200 oppløsning.

 

Det er det flere av oss her som tenker på. Jeg har en bærbar med 4200rpm 1,8" HD som er en gedigen flaskehals. Etter å ha kastet ut Windows til fordel for Ubuntu fikk den forlenget sitt liv med to år. Med en slik ssd ville den fått forlenget brukstiden med to-tre år til.

Lenke til kommentar
Ser man langt nok frem så vil vel RAID/duplisering også bli overflødig. Tenker da på nettlagring når linjene blir såpass raske at alt man lagrer også blir lagret på nett. RAID 0 med tanke på ytelse vil vel også bortfalle etterhvert som SSD'ene har dette innebygget.

... vi er ikke helt der ennå, da...

Jeg tror ordet du letet etter var deduplisering. Og så lenge lagringsplass koster og det finnes duplikater vil det være aktuelt.

 

Og angående SSDer med innebygget RAID:

Alle moderne SSDer for PC-bruk har innebygget Raid0. Det vanligste er Raid med alt fra 4 til 10 flashkanaler. Likevel er det en del som ønsker å doble kapasiteten og de sekvensielle ytelsene ved å sette to SSDer i Raid0.

SandForce har også RAISE, som tilsvarer RAID-5, og de har også innebygget deduplisering og kompressjon. Dette betyr at ytelsen vil variere med ikke bare tilgangsmønster, men også selve dataene.

EDIT: Jeg vil også refererer til OCZ Apex som hadde internt RAID av 2x JMicron SSDer allerede for 2 år siden. Ellers har man OCZ Colossus (2 og 4x Indilinx Barefoot), Z-drive, Revo Drive, og Ibis.

 

 

Om man skal øke praktisk ytelse over dagens beste forbruker-SSDer for vanlig enbruker omgivelser er det accesstime (gjennomsnittlig og maks realistisk ved diverse mønster, ikke lavest mulige teoretiske 512B seq) som vil ha mest å si, spesielt ved lav parallell last og blandet les/skriv. Sekvensiell båndbredde opp til et visst punkt er også nyttig, med dagens CPUer snakker vi om i område 250-500MB/s les og 50-200MB/s skriv for systemdisk før man ser lite eller ingen praktisk forbedring. Unntaket er ved spesielle formål som er lagringssentriske.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Og hvor får man kjøpt dette tilsynelatende store utvalget av PATA SSDer jeg har ventet på i 3 år til en laptop? Forøvrig litt ironisk he he.

 

Det har funnets noen ytterst få PATA modeller for salg i Norge som har vært uforholdsmessig dyre.

 

Og mye, mye tregere enn sataversjonene. Vi får bare håpe det dukker opp noe som kan moddes inn i våre gamle bærbare.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...