Gå til innhold

Guide: Få raskere PC med SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville ha fjernet anbefalingene til hybrid-disken Momentus XT. Den disken har ikke noe godt rykte på seg. Ref http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=B11ED5C0-1A64-6A71-CE6514064D1CC408 og mange andre kilder. Disken har visst seg å ha spesielt dårlige levekår på Mac. Har hatt denne disken selv. Funket helt fint i noen uker, så bare bricket den seg og ville ikke starte. Ikke var det noe stor forskjell i ytelse heller....

Lenke til kommentar

Skal man bare gjøre en generell oppgradering for bedre opplevelse, så ville jeg fremdeles satset på en solid dose RAM framfor SSD hvis man har under 4GB. Det kommer ikke minst av at SSD-disker for vanlige forbrukere ikke har eksistert så lenge enda, så det er vanskelig å få noe godt overblikk av holdbarheten man kan forvente.

En PC med nok RAM og superfetch (bruker det ikke selv) kan gi i både pose og sekk. (dvs. bedre brukeropplevelse generelt sett, samt reelt sett bedre ytelse i tyngre programmer, spill osv.)

 

Hvis det er bærbare det er snakk om derimot, er saken en annen. SSD er perfekt for bærbare pcer! Både mtp brukeropplevelse, lite varmeutvikling og at de tåler fall er jo disse diskene perfekte.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

En god artikkel for å forklare hva en SSD er og at det er lurt som oppgradering, men for tynt IMO. Jeg er også enig med john doe, styrke er feil ord å bruke på prosessoren. Regnekraft er ordet som bør brukes.

Poenget med at CPU må vente på IOs er også relevant.

 

Noen eksempler på konkret bruk som vil gi ytelsesforbedring med ssd hadde vært kjekt.

 

Vil en ssd gi noen nevneverdig ytelsesforbedring i noen av disse programmene: photoshop, lightroom, indesign og cubase?

Det er gitt i artikkelen: Oppstart av operativsystem og programmer. Også alt arbeid mot disk vil gi mindre ventetid. Ting som er hovedsaklig avhengig av CPU (som tallknusing, 3d modellering, rendering, en/dekoding osv) vil merke liten til ingen forskjell.

 

SSD som system og programdisk vil redusere oppstart-tiden av programmene du nevner, og om du bruker SSD som scratch-disk (har aktive arbeidsfiler der) vil de lastes raskere inn i programmet, og lagres raskere om ikke CPU allerede er begrensningen der. Operasjoner inne i programmene når alt har blitt lastet til RAM vil ikke bli nevneverdig påvirket om ikke programmet stadig henter ting fra disk.

 

 

 

hardrock_ram: Om man har 2-3 GB RAM, og ikke driver med tunge programpakker eller high-end gaming eller gaming av de nyeste tyngste spillene vil en SSD gjøre hverdagen mye mer behagelig enn å gå opp til 4GB RAM. Om man derimot stadig går til pagefile pga lite RAM vil RAM ha prioritet over SSD.

 

Noe som ikke nevnes her er at jo raskere CPU er, jo mer utslag vil en SSD ha. Dette er fordi jo raskere CPU er, jo mer blir lagringsmediet en flaskehals.

Vi har vært forbi punktet hvor det er tydelig merkbart på alle prosessorer siden C2D.

Lenke til kommentar

Byttet fra vanlig harddisk til SSD i en av laptopene mine(asus ul30vt) for noen måneder siden. Booting av Linux gikk fra 35 sekunder til 11 sekunder. Windows 7 bootet også på 11 sekunder(målte aldri hvor lang tid det tok før SSD), da fra lasting av OS til desktopen er klar til bruk :) Ved lasting av småprogrammer var ikke ytelsen direkte merkbar, men ved programmer som brukte mye av disken, var forbedringen skikkelig merkbar.

 

Anbefaler sterkt SSD dersom det ikke er annet som en heller bør prioritere(, samt man ønsker å en oppgradering.)

Lenke til kommentar

Synes poenget med IO wait burde være med.Selv har jeg SSD i min bærbare, en nitrist 1,8" fra Samsung. Funker, men blir den belastet for mye så står ting stille.Riktignok er responstiden helt borte, men ting tar forsatt tid. Spesielt om det er mye som skjer og da slår det meg at den tradisjonelle disken "tåler" mer.Mulig dette er kun en lokal følelse hos meg, for min SSD er som sagt ingen racer, men duger.

Lenke til kommentar

Bytter man til SSD vil man aldri tilbake. Man føler kanskje ikke at ting går så forbannet fort, men med en agng man kommer borti en pc med snurredisk skjønner man hvor fint man har det på sin egen SSD.Har SSD på jobb, spill-PC, bærbar og som OS-disk på filserver. OS skal aldri på snurredisk hos meg igjen, det er helt sikkert!

Lenke til kommentar

Både elkjøp og andre vil nok bli kvitt lageret sitt først. Dessuten er det lettere å selge 500GB disk fremfor rask 64 GB.

 

En kan pushe lettere at folk må kjøpe dyrere laptop med mer minne og prosessor fremfor gå ned i lagrinskapasitet...

Unntaket er selvfølgelig dersom man lar kundene få en "hands on" side ved side sammenligning i butikken av alle modellene som er på salg... Da vil SSD-baserte laptopper selge som hakka møkk over dyre gaming maskiner for de som ikke trenger skjermkortet men bare vil ha rask PC.

 

En annen grunn til at Elkjøp og co ikke har laptopper med SSD er fordi de ligger ca et halvt til 1 år etter nettbutikkene (også prismessig), og selv der er det få ferdigproduserte laptopper med SSD.

Lenke til kommentar

Noen eksempler på konkret bruk som vil gi ytelsesforbedring med ssd hadde vært kjekt.

 

Vil en ssd gi noen nevneverdig ytelsesforbedring i noen av disse programmene: photoshop, lightroom, indesign og cubase?

 

I photoshop vil det være en ytelseforbedring PGA tvunget SWAP.

Har ikke peiling på de 3 andre.

Men vis de bruker over 2 gigabyte så er det ytelseshop på 32-bits i hverfall, på 64-bit kan det hende du har nok RAM til å unngå problemet så lenge applikasjonene ikke oppfører seg som photoshop.

Dog: Alt vil starte raskere :p

Lenke til kommentar

Klassisk YouTube video som sammenligner oppstart av en del programmer på en Intel SSD og en Raptor : http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

 

Når det gjelder RAM, så har jeg 6gb i maskinen, men har enda ikke sett noen spill / programmer som bruker mer enn 2gb (det meste er fremdeles 32bit, som har en del begrensninger).

 

Når det gjelder praktisk forbedring så varierer det veldig fra program til program. Generelt sett så vil man merke at maskinen er en god del mer responsiv med SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...