Gå til innhold

Hit and run, noen bulket/skrapet bilen min og stukket av


Eulogy

Anbefalte innlegg

Tittelen sier mye. Bilen min var parkert utafor huset vår, aldri vært noe problem før. Men når jeg stod opp igår la jeg merke til at ene hjulkapselen lå på bakken. Når jeg kom fram til bilen så ser jeg at noen har kjørt på bilen min. Det er på venstre side, det er lange dype riper på begge dører. Pluss en bulk på hjulbuen og en liten på passasjer døra. Bilen er en 2004 modell.

 

Hva gjør jeg? Har hatt førerkortet siden august ifjor og vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det noe jeg kan gjøre via forsikringen? Altså at jeg betaler egenandel osv osv. Personen som har kjørt på bilen min har så klart ikke lagt igjen en lapp, bare stukket av noe som er veldig irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler å anmelde det med en gang. Dette kan du anmelde over nett, så det er ikke noen stor sak å gjøre. Skademelding kan du sende over nett til forsikringsselskapet. Du kan da få utført en takst på skaden, og vurdere deretter om du vil betale selv eller bruke forsikring.

 

Det er ikke nødvendig å anmelde det i det hele tatt, men du taper ingenting på å gjøre det. Du har derimot noe å tape på å ikke gjøre det, siden du da har ingen som helst sjanse for at det oppdages hvem det var (politiet kan faktisk i noen tilfeller klare å finne ut hvem som har gjort slike ting, noen ganger basert på tips fra publikum, andre ganger fordi de tilfeldigvis treffer på vedkommende i en annen sak)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ja surt er det , men det er fint lite man kan gjøre , har man full kasko kan man ta det der , men ingen har fullkasko på en normal 7 år gammel bil , og er det en litt verdifull bil parkerer man ikke bilen på gata .

Jeg skjønte ikke helt: Mener du at ingen pleier å ha full kasko på en 7 år gammel bil?

 

Det er liten hjelp å sette inn annonse i avisa om skaden ihvertfall. Det hjelper normalt aldri. Hvor mye ble skadene på forresten?

Lenke til kommentar

Sjekk om farge fra feks lakk fra den andre bilen sitter igjen i bilen din.

 

* Finn deretter ut hvordan det er mest sannsynlig at den andre bilen har kjørt.

* Send en forespørsel til diverse verksted/billakkeringsgreier om de har hatt en bil i XXX farge med skade på YYY.

 

Det kan være en som allerede kjører rundt i et vrak og det kan ha vært en fyllekjører som ønsker å dekke sine spor, dermed reparere snarest.

Lenke til kommentar

ja surt er det , men det er fint lite man kan gjøre , har man full kasko kan man ta det der , men ingen har fullkasko på en normal 7 år gammel bil , og er det en litt verdifull bil parkerer man ikke bilen på gata .

Jeg skjønte ikke helt: Mener du at ingen pleier å ha full kasko på en 7 år gammel bil?

 

Det er liten hjelp å sette inn annonse i avisa om skaden ihvertfall. Det hjelper normalt aldri. Hvor mye ble skadene på forresten?

 

nei det er ikke normalt med kasko på 7 år gammle biler da de normalt sett ikke ver verd noe serlig lengere .

Lenke til kommentar

ja surt er det , men det er fint lite man kan gjøre , har man full kasko kan man ta det der , men ingen har fullkasko på en normal 7 år gammel bil , og er det en litt verdifull bil parkerer man ikke bilen på gata .

Jeg skjønte ikke helt: Mener du at ingen pleier å ha full kasko på en 7 år gammel bil?

 

Det er liten hjelp å sette inn annonse i avisa om skaden ihvertfall. Det hjelper normalt aldri. Hvor mye ble skadene på forresten?

 

nei det er ikke normalt med kasko på 7 år gammle biler da de normalt sett ikke ver verd noe serlig lengere .

 

Tullete.

 

Min bil er snart 7 år gammel. Hvis den blir totalvraka har jeg ikke 150 000 å hoste opp for en "ny" en.

Så jeg kjører kasko. Hadde forsåvidt kasko på min gamle bil også, den var 12 år.

Lenke til kommentar

Prinsippet er at man forsikrer seg mot katastrofe. At det koster å benytte forsikring er ikke nødvendigvis en ulempe, det betyr at alle vi andre som ikke ødelegger biler hver dag får billigere premie, og det betyr at man ikke kjører etter "jaja.. sånn kan det gå"-prinsipper, og dermed lager flere skader enn nødvendig.

 

Man kan godt regne kroner og øre for 10 år frem i tid for hva det koster å benytte forsikringen og komme frem til at det lønner seg å betale de 20 000kr det koster å fikse kontant, men har man de 20 000kr tilgjengelig? Hvis ikke, så har man ikke noe valg, og da blir det omtrendt samme greia som å ta opp et lån, man må bare betale det tilbake + litt ekstra over lengre tid, som kan være verdt det. Har man pengene tilgjengelig så er jo saken grei, men sitter man med en relativt gammel bil og relativt mye penger tilgjengelig til å betale for skader kan man kanskje begynne å vurdere hva man egentlig forsikrer seg for, og om det er verdt det.

 

Er dessuten mange som tror at fullkasko bare lønner seg den gangen man ødelegger bilen sin av egen skyld, men det er bare tull. Den gangen man blir påkjørt av noen andre vil man ha bruk for fullkaskoen for å få sin egen bil på veien så fort som mulig. En vanlig skadesak tar fra et par måneder til et år å behandle, og uten fullkasko sitter man uten bil og penger den tiden det tar. Med fullkasko betaler man i verste fall inn egenandelen, får bilen sin fikset umiddelbart, og får tilbakebetalt evt. egenandel når skadesaken er ferdigbehandlet. Er ikke noen ulempe om man også får leiebil i den perioden. Dette er selvsagt noe ingen tenker på før dem plutselig sitter uten bil og uten penger fordi en eller annen dust klarte å ødelegge bilen.. og det får man absolutt ikke noe igjen for. Det er en riskiko man har valget om å forsikre seg for, og har man ikke valgt det er det ens eget problem.

 

Har man lån med pant i bilen har man ikke noe valg, da må man ha fullkasko. Alternativt kan man betale ekstra renter for å slippe, noe som man absolutt ikke får noe igjen for.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...