Gå til innhold

MacBook Pro 15" vs. Multicom Xishan W150


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Tiden er inne for en ny bærbar og jeg står slik det ser ut pr. dags dato mellom nevnte MBP 15" og Multicom sin Xishan W150. Jeg hadde lyst på en Dell XPS 15 også, men de har ikke SandyBridge. Jeg trenger litt hjelp av dere til å ta det siste steget.

 

For de av dere som er interessert har jeg skrevet ned de viktigste spesifikasjonene til begge PC'ene i vedlagte spoiler.

 

 

 

MBP:

2.2GHz Quad-core Intel Core i7 2720QM

4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm

MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display (1680x1050)

 

W150:

- Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache

- 4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (1x4GB)

- 500GB SATA 7200RPM

- Multicom sin skjerm har full HD.

 

 

 

Har du tenkt til å oppgradere?

Ja. Minne og harddisk vil oppgraderes, sistnevnte i form av en SSD om et par måneder.

 

 

Så, hva skal den bærbare datamaskinen brukes til?

Den skal brukes til det vanlige. Studier, altså regneark, notater og powerpoints. Underholdning i form av film, serier og spill. Surfing med mange tabs.

 

 

Har du noen krav til den bærbare da?

Ja, det har jeg.

 

- Den skal først og fremst brukes til studier. Den kan ikke veie mye eller være tykk og klumpete. Begge veier rundt ~2.5 kg, men MBP sitt design er uslåelig. Stor pluss i margen om den har batteri som varer lenge. MBP vinner for min del her.

 

- God skjerm. Jeg vil se på filmer og serier i HD-kvalitet, og det ville vært flott om skjermen leverer. Uansett hvilken av de to det blir, velger jeg matt overflate. Selv om jeg velger MBP med 1680x1050 oppløsning, føler jeg Xishan W150 slår denne med sin full HD-skjerm. Poeng til W150.

 

- Gaming. Ikke gå av skaftet, jeg tenker ikke de tyngste spillene. Det mest brukte spillet vil bli CS1.6, men også andre spill fra Steam går. Har lest at FPS-spill på MBP er grusomt, fordi Apple ikke lar deg ta av musakselerasjon. Dessuten har Xishan W150 mye bedre skjermkort. Poeng til W150.

 

 

Er penger et problem?

I utgangspunktet ikke. Jeg vet at dere svarer med om jeg synes det er verdt å få en "sømfri" og design- og kvalitetsmessig perfekt laptop mot at jeg betaler flere tusen kroner ekstra. Likevel vil jeg ikke kaste penger ut vinduet. Dessuten har W150 mye bedre og billigere muligheter for oppgradering av hw.

 

Pris pr. dags dato for MacBook Pro med mine spesifikasjoner:

19 220,-

 

Pris pr. dags dato for Xishan W150 med mindre spesifikasjoner:

10 413,-

 

Som dere ser det mye å spare, selv om det ikke betyr all verden for min del.

 

 

Hva blir det til?

For min del vil i alle fall helhetsopplevelsen bety mest. At ting klaffer. Hvis dere har erfaringer (som jeg har lest et par steder, kommentarer på DinSide) om at Multicom har middels byggekvalitet så vil dette for min del ødelegge mye, uansett spesifikasjoner.

 

OS X er som kjent skreddersydd for Mac og vil derfor oppleves mye bedre, men hvordan vil W7 fungere på en Xishan? Jeg tåler ikke tanken på at ting kræsjer eller blir ødelagt av Windows, som jeg har erfaring av. Og hvor mye betyr Home vs. Ultimate?

 

Hvis dere mener at Xishan er et bedre valg på grunn av spesifikasjoner, skjerm, oppgraderingsmuligheter og har god byggekvalitet, så velger jeg å se bort fra det gode designet til MBP samt de nye tilkoblingsmulighetene og kjøper fra Multicom. Om dere er i tvil, så heller jeg mot Mac.

 

Hjelp tas i mot med stor takk.

Endret av Winston Wolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg var i din situasjon, ville jeg ikke vært i tvil; Multicom. For prisdifferansen kan du oppgradere Multicom'en mye. Eller kjøpe ekstra batteri. Eller en ny TV. Eller feste litt ekstra. Eller dra på skikkelig ferietur.

 

Men det er jo dine penger. Om det er design du prefererer, velger du Mac. Om det er ytelse og overskudd til andre ting du prefererer, velger du Multicom.

 

Byggekvalitet er uansett et meget subjektivt begrep. Du vil kanskje føle at aluminiumen er bedre enn plastikk, men det spørs jo hvordan du bruker maskinen. Om du driter i den, slenger den rundt, deiser den i bakken, har den liggende ubeskyttet i sekken sammen med alskens spisse gjenstander, vil du kanskje tro at Mac'en vil holde bedre.

Lenke til kommentar

Vel, du har rett i det du sier.

 

Men på den andre siden så vil jeg ha en helhetlig maskin. Ikke noe som gir meg et tegn av dårlig kvalitet, eller noe i den dur. Et eksempel jeg kan gi er denne testen av Multicom sin Compal NBLB2.

 

På minussiden får den:

- Kun blank plast i kabinettet

- Dårlig tastatur og touchpad

- Kjedelig design

 

Dette gir meg en dårlig helhetsfølelse og noe jeg frykter Multicom er. God på innsiden og ingenting mer.

 

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Winston, har du vurdert Sony Vaio?

Denne maskinen blir jo regnet som en design-laptop av mange, og den får skryt for god byggekvalitet.

 

Jeg vet ikke om den har blitt oppgradert med Sandy Bridge ennå, og den råeste versjonen ligger på 15 000,- på dustinhome.

Nei. Jeg synes ikke forholdet mellom pris/utseende/kvalitet/ytelse er godt nok på Sony sine maskiner, men kanskje jeg tar feil her. Dessuten er modellen du linket til for tung, med 3,3 kg.

 

Ønsker fortsatt erfaringer fra Multicom-brukere! :)

Lenke til kommentar

Det høres jo ikke ut som du har behov for Sandy Bridge eller MBP i heletatt, utifra ditt bruk.

 

Jeg studerer selv, og byttet ut klossen av en MBP 15" med en 13" MacBook Air. Airen er LETT den beste laptopen jeg noen gang har hatt. Den veier 1 kg, har 1440 900-oppløsning på sin 13" store skjerm, god batterilevetid, å strekke den til 10 timer er ikke noe problem. Den har en helt grei Core 2 Duo (siden Intel ikke lar andre produsenter bundle integrerte grafikkløsninger med Core I-serien) og et Nvidia 320M skjermkort.

320M er forøvrig bedre til spilling enn Intel HD3000 som Sandy Bridge kommer med, og MBP i bootcamp med windows + spilling blir fort så varmt at det er ubehagelig. Vi snakker 100 grader-ish, og glovarm aluminium. Kjøleløsningen til MBP er for dårlig spør du meg. Batterilevetiden i Windows var heller ikke noe å skryte av siden EFI automatisk aktiverer det kraftigste skjermkortet uten at man kan slå det av.

 

Air kommer også som standard med SSD.

 

http://www.apple.com/macbookair/

 

15" Pro var i hvert fall svær og jævlig å ha med seg på forelesninger for min del.

Du har dog et noe feilskrudd inntrykk av OSX, det at OSet er lagd for maskinvaren er bare tullprat. OSX kjører på det meste av hardware så lenge drivere er tilgjengelig. Det at drivere mangler for mange komponenter, gjør ikke at OSet yter bedre på de komponentene det finnes drivere for.

 

Windows 7 er etter min mening et bedre OS, jeg personlig er mye mer komfortabel i Windows, nettopp på grunn av at man har kontroll over mye selv. OSX er på langt nær et dårlig OS, men Windows 7 er hakket bedre i boka mi.

 

Jeg kan nevne flere negative ting med OSX, som bryter med denne "skapt for maskinvaren"-tankegangen.

OSX har et alternativ til DXVA kalt VDecoder, dette er et åpent API for hardware-akselerasjon av H264, som bl.a. Flash drar god nytte av. Men Apple har kun implementert støtte for Nvidia 9400/320/330M, ikke ATi/AMD eller Intel-GPUer. Så i praksis vil en ny MBP kjøpt i dag med kun Intel/AMD-grafikk slite mer med flash-avspilling fra youtube (dog vil nok loaden likevel være lavere på en ny MBP grunnet kraftigere CPU, men det er batteriintensivt). På Windows fungerer DXVA på både AMD, Intel og Nvidia-skjermkort.

 

TRIM-Støtte, OSX har pr. dags dato ikke støtte for TRIM (http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM) noe som gjør at ytelsen på en SSD holder seg over tid. Det skal dog sies at Lion (neste versjon av OSX) samt OSX-buildene som følger med de nye MBPene har TRIM-støtte, men mtp. at Apple har solgt maskiner med SSDer i mange år, er dette alt for sent. Windows 7 har hatt dette fra dag 1. Foreløpig er TRIM-støtten til OSX i beta også, sånn at det kun fungerer på SSDer Apple selger.

 

Skjermkortdrivere og OpenGL.

Apple distribuerer skjermkortdrivere selv, via programvareoppdatering. Ofte med store mellomrom, og det har vært drøssevis av problemer med ytelse. Siden AMD/Intel/Nvidia selv ikke får distribuere drivere, er det opp til Apple å slenge ut nye oppdateringer, og da skjer det lite innovasjon. OSX støtter enda ikke fullt OpenGL 3.0, og lengre unna 3.1 og 3.2. Apple har sagt at Lion vil få full støtte for OpenGL 3.2, men AMD og Nvidia har for lengst sendt ut drivere til Windows, med OpenGL 4.1-støtte.

 

Det samme går for Java også, dette er noe Apple selv oppdaterer. Så typisk nok ligger OSX som regel 1-2 versjoner bak nåværende java-versjon fra Oracle.

 

Jeg har også fått kernel panic oftere i OSX enn jeg har fått blåskjerm på Windows 7.

 

Dette innlegget utviklet seg til å bli noe helt annet enn jeg hadde tenkt, men jeg følte trådstarter hadde et ganske skeivt inntrykk av OSX, som er et flott OS, det er bare ikke så flott som mange Mac-fanatikere vil ha det til. Jeg ser helst at ingen begynner å argumentere på påstandene jeg dro inn for å dra tråden helt off topic, det som står stemmer. Windows har også sine svakheter, men trådstarter ser allerede ut til å ha et negativt inntrykk av Windows. Dog det er etter min mening for negativt.

 

Som student vil jeg nok en gang gi deg et tips om å droppe disse svære alt for kraftige 15" og heller kjøpe en skikkelig 13". MacBook Air er et flott valg hvis du vil ha OSX, ellers er Sony Vaio kjempegode PCer som trygt kan anbefales, men disse er ikke så lett å oppdrive i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

snip

Først av alt - takk for en fin post.

 

At du sitter igjen med inntrykket av at jeg synes OS X er mye bedre enn W7 er leit, for det er ikke det jeg tenker. Hardware.no slapp for noen dager siden ut en artikkel om Mac, og det var der jeg plukket opp dette med at OS X er skreddersydd for Mac-maskiner. Leit hvis dette er feil.

 

Så til poenget. Jeg vil ha SandyBridge, og jeg vil i alle fall ikke ha C2D. Jeg ser for meg at mine bruksområder bare vil utvide seg, og da vil jeg ikke sitte igjen med dette på det som etter min mening allerede er en svak maskin. Med tanke på at jeg skal ha PC'en i et par år, så vil jeg ikke bruke penger på utdatert hardware.

 

Hva som er stort og hva som ikke er stort er en smakssak. Jeg kan leve med en 15" opptil 2,5 kg som skal brukes til forelesninger.

Lenke til kommentar

Det er sant at C2D ikke er den sterkeste CPUen i hyllene i dag, men den duger fremdeles mer enn godt nok. MatLab-benchmarks kjører Airen rett oppunder en 2.3 GHz xeon-CPU, Photoshop kjører som smør (da spesielt CS5 som har hw-aks), og SSDen gjør at alt går glimrende.

 

Jeg ser jo at du tror du har behov for en kraftigere laptop, og det var akkurat samme fella jeg gikk i da jeg kjøpte min MBP (kjøpte den 2. året på NTNU). Faktum er det at jeg aldri kom over noe som faktisk krevde kraften MBP hadde, i OSX aktiverte jeg aldri det kraftigste skjermkortet, og CPU-loaden var sjelden høy.

 

Husk også at det kommer en ny MBA til høsten, og den kommer nok også med sandy bridge.

 

Jeg vil i hvert fall anbefale deg å prøve en 15" noen i klassen din har elns, for å se hvor upraktisk det faktisk er i et auditorium. Spesielt hvis stolene foran går over benken bak (slik at du ikke får åpnet skjermen skikkelig).

 

Hvis du derimot fremdeles tviholder på 15" MBP, så får du god studentpris via studenttorget.no (http://store.apple.com/no_edu_117665)

Lenke til kommentar

Har du vurdert 13"-versjonen av MBP? Du får tross alt samme specs på den som 15", og jeg lover deg at 13 tommer i unibody ser ut som en mye større skjerm laugh.gif Og den veier tross alt en halvkilo mindre enn femtentommeren, fåes i 2.77 dual core i7 m.m

 

Som bonus får du jo thunderbolt-utgangen og et herlig operativsystem! wub.gif

Dette er vel ikke helt sant, i og med at 13" har både svakere prosessor (dual core) enn 15" (quad core), dårligere skjermkort og ikke mulighet til Hi-Res/matt skjerm.

 

Men ja, jeg har vurdert den...

Lenke til kommentar

Satt og fiklet med samme spørsmål selv, dog sto det mellom nye Dell XPS 17 og MBP 15/17. Problemet er at enhver form for forsøk på å rasjonalisere prisforskjellen blir absurd. XPS`en jeg specet med 2.0 quad SB, 640gb 7200 hd, 1650x900 skjerm mef GT555 skjermkort for 9200 kr. Nærmeste aktuelle Mac kom på 17.900 (billigste 15 tommer har et fullstendig uaktuelt skjermkort).

 

Prisdifferansen utgjør at jeg kan kjøpe en iPad og en helt ok 42 tommers TV. Og forsatt ha en PC i god byggekvalitet, et helt ok OS og bedre skjermkort og HD enn i Mac. Så er da alternativet å betale dobbel pris for en helstøpt (dog særskilt attraktiv) aluminiumsklump med et OS du aldri kommer til å røre andre steder enn på din egen PC... Valget er ikke spesielt vanskelig.

 

Jeg har iPhone 4 og det er den geniale brukervennligheten og økosystemet på den som gjorde at jeg vurderte Mac, men i den verdenen stiller ikke Apple like godt, rett og slett. Kjøp deg heller en ok pc, en iPad og voila, du er happy :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alle svarene her, men svarer likevel. Her vil jeg anbefale Multicom, og at du legger inn 80 GB Intel SSD med det samme. Maskinen har USB 3, noe ikke MBP har, og kjøper en liten lomme HD med 500/750 GB. En slik en med USB3 kommer på noe over kr 500.

 

Da har du en meget kjapp bærbar, og tilstekkelig med minneplass. Resten av pengene burde holde til en god sommerferie i syden :thumbup:

Lenke til kommentar

STeam6, jeg ser faktisk akkurat nå på XPS 15 og kan innrømme at du har et godt poeng. HD-skjerm, godt skjermkort, bra prosessor, JBL-speakers til under 10 000. Pengene som i stedet ville ha gått til en MPB kan heller gå med til en iPad, dette tenkte jeg aldri over. Spesielt med tanke på at jeg skal til USA til høsten, hvor ting er enda billigere.

 

Får se litt mer på ting og tang.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Står nå mellom Dell XPS 15 og Multicom Xishan W150. Ideen om MBP har jeg lagt fra meg. Trenger nå egentlig bare hjelp til å se på hvilken av de to førstnevnte jeg skal velge.

 

Begge maskinene har så og si lik innmat, full HD-skjerm og USB 3.0-innganger.

 

Utseendemessig så vil jeg si at Xishan vinner, og spesielt når man putter på den svulsten av et ekstrabatteri på XPS'en. Vekten er cirka den samme.

 

Hvordan støy og varme er på de to vet jeg ikke.

 

Hvilken velger jeg?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Står nå mellom Dell XPS 15 og Multicom Xishan W150. Ideen om MBP har jeg lagt fra meg. Trenger nå egentlig bare hjelp til å se på hvilken av de to førstnevnte jeg skal velge.

 

Begge maskinene har så og si lik innmat, full HD-skjerm og USB 3.0-innganger.

 

Utseendemessig så vil jeg si at Xishan vinner, og spesielt når man putter på den svulsten av et ekstrabatteri på XPS'en. Vekten er cirka den samme.

 

Hvordan støy og varme er på de to vet jeg ikke.

 

Hvilken velger jeg?

 

Dette var en fantastisk diskusjon og den tar for seg omtrent alle de elementene jeg også har tenkt på og vurdert nå som ny maskin skal kjøpes.

Hva kjøpte du til slutt? Og er du fornøyd med ditt valg?

 

Jeg står fremdeles mellom Xishan og MacBook Pro 15 - selv etter denne diskusjonen... men tror nok jeg fremdeles kan la meg overtale til andre modeller. Er redd Xishan blir for varm og bråker for mye.

Lenke til kommentar

Xishan W150 med: Core i7-2720QM, 8 GB RAM, Intel 160 GB SSD, Nvidia GT 540M skjermkort, 1920x1080 matt skjerm = 11055 kroner.

Hvor mye koster en tilsvarende MacBook Pro? (Om man i det hele tatt får tilsvarende da).

Det nærmeste jeg kommer er en til 17 tusen kroner, hvis jeg er litt snill med Apple - så da må man vel spørre seg; er design verdt 6 tusen ekstra? Man kan utstyre W150 med en enda sterkere prosessor og/eller mye større SSD, og likevel ikke komme opp i MacBook'ens prisnivå.

Jeg tror de fleste skjønner hva jeg havner på i denne diskusjonen ;).

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...