Gå til innhold

Facebook vil gi bort mobilnummeret ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ble jeg plutselig veldig glad for at jeg ikke har registrert meg på Facebook, og enda mer sikker på at jeg aldri kommer til å gjøre det. Helt utrolig hvordan de holder på. Tankene går fort til hva som skjedde da Blizzard annonserte Real ID. Får håpe Facebook tar til vettet slik Blizzard gjorde.

Lenke til kommentar

Det er IKKE bra. Jeg har nemlig en Facebook konto, men den er lite brukt og nå vurdere jeg om jeg skal bare slette driten....

Lykke til! Vedder min facebook-konto på at selv om du "sletter" den, vil den aldri bli borte. Informasjonen blir lagret helt til facebook-serverne + backups går opp i røyk.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke og legge ut telefonnummer og adressen sin på Facebook da.

telefonnummer og adressen finner man uansett på nettet! gulesider.no, 1881.no osv

 

Ikke nødvendigvis. Det eneste stedet på nettet man finner mitt nummer og adresse er på min lukkede facebook-profil (jeg eksisterer ikke i opplysningen), og hvis facebook skal begynne med sånt tull som dette så vurderer jeg sterkt å deaktivere profilen min.

 

Jeg lurer litt på om de lagrer nummeret selv om jeg evt. sletter det på profilsiden. Noen som har en ide?

Lenke til kommentar

Vel, siden det mest private jeg har på FB stort sett er ett par bilder av meg, samt navnet mitt. Så ser ikke jeg problemet, men skjønner hvorfor folk som har navn, adresse, mobiltelefon etc. etc. liggende på FB blir skeptiske når de sier at de skal dele dette med annonsører. Trykk liker på den nye osten til tine, så bam har du 3 tekstmeldinger med reklame fra tine.... Hurrahmeghei, det skulle vært bra morro ja.

Lenke til kommentar

Når fjesbok plutselig ville ha telefonnummeret mitt så tenkte jeg mitt. Ser ut som jeg fikk rett i mine antakelser ja. Og nei; FB har hverken min adresse eller telfnr.

 

Dette er jo samme problemet med Android. Annonsører på Android betaler vesentlig mer om de har lokalitetsinfo om brukeren som ser på annonsen.

Lenke til kommentar
Fjesboka er vel ikke noe veledighetsprosjekt, noe må jo gutta bak få lov å tjene penger på.

Det tror jeg mange(!) har glemt eller aldri tenkt på. Det er nok en gjengse oppfattelse om at dette er en rettighet vi skal ha på lik linje med kommunale/statlige tjenester vi (noen av oss) har betalt skatt for.

 

Det er sykt å se hvor utrolig mye tomsete oppførsel det er der.

Lenke til kommentar

Det er IKKE bra. Jeg har nemlig en Facebook konto, men den er lite brukt og nå vurdere jeg om jeg skal bare slette driten....

Lykke til! Vedder min facebook-konto på at selv om du "sletter" den, vil den aldri bli borte. Informasjonen blir lagret helt til facebook-serverne + backups går opp i røyk.

En god tid før du sletter så endrer du adresse, telefon og epost til politiet sin.

vent et par uker så slett.

Lenke til kommentar

De aller aller fleste har telefonnummer og adresse tilgjengelig på telefonkatalogen.no. Det er derfor man her i landet også har mulighet til å reservere seg mot reklame og anonsering.

 

Poenget med telefonnummer og adresse er at man faktisk skal klare å komme i kontakt med folk.

Utrolig irriterende å ikke klare å finne ut hvilket nummer en person har, eller hvem som eier et visst nummer. Det er forskjell på å være paranoid og å beskytte privatlivet.

 

Sånn sett er jeg ikke så veldig redd for at nummeret gjøres offentlig i seg selv. Men det er klart at de som eventuelt kjøper denne informasjonen helt sikkert ønsker å bruke den. Og hvis utenlandske selgere plutselig begynner å ringe kloggen tre om natten, så er det helt klart et problem, samtidig som disse trolig også kommer til å bli foret med rimelig spissferdig inormasjon om hver enkelt.

 

Hvis dette blir en realitet, kommer jeg uansett til å si opp min konto hos Facebook.

Lenke til kommentar

Dette er også årsaken til at de aller fleste ikke oppgir fullt navn og bostedsområde til hvem som helst man møter i hverdagen :). Da kan man jo slå deg opp i katalogen. Naturlig skepsis kalles dette og du møter det over alt om du begynner å spørre om fult navn og bostedsområde.

 

Har man et forholdsvis unikt navn reserverer man seg ofte i katalogen slik at man kun kan finne et telefonnummer (gjerne et mobilnummer uten geografisk tilknytning) å kontakte deg på, men ikke nødvendigvis hvor du bor. Derimot er skattelistene mulig å utnytte her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...