Gå til innhold

AMD hakker på Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant lisensklausul for mini Displayport:

 

Shortly after announcing the Mini DisplayPort, Apple announced that it would license the connector technology with no fee. Apple reserves the right to void the license should the licensee "commence an action for patent infringement against Apple"

http://en.wikipedia.org/wiki/MiniDisplayPort

http://developer.apple.com/softwarelicensing/agreements/pdf/MiniDisplayPortImpLicense.pdf (toppen av side 7)

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Har AMD noe annet valg enn å kritisere her da?Tipper de helst hadde sett at USB3.0 ble satset på, USB standarden i sin helhet, da Intel nok engang får et marked "for seg selv". På min side synes jeg dette ser intr ut, båndbredden burde være det minste problemet da jeg har forstått det slik at fremtiden byr på optiske kabler fremfor kobbber, som nå. Enn så lenge skal vel maskinen faktisk takle overføringshastigheter som Thunderbolt vil gi. La en eldre PC med egen kontroller få kjøre seg over PCI express grensesnittet.. mener å vite at det skaper litt turbulens.

Lenke til kommentar

wow... hva er det for en TBF jeg tenker på? ah FUD!

 

"Videre mener AMD at eksisterende standarder innen periferisk utstyr tilbyr langt bedre ytelse enn det Thunderbolt klarer"

Nevn gjerne i fleng! Jada vi har Infiniband som glatt er 3 til 10x raskere, men det teller lisom ikke helt...

 

De skal imidlertid ha rett i at lisensieringen fortsatt virker i overkant utspekulert! Håper det blir orden på den saken etterhvert. Kanskje EU kan brukes til noe konstruktivt?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

USB er mest utbredt, og gir best kompatibelhet. I tillegg er den nye versjonen bakoverkompatibel med de forrige. Dette blir jo en utfordring. Har selv mye utstyr i både USB 2.0 og USB 3.0 og hastigheten er god nok for dette utstyret. Hvis jeg tar i bruk teknologien, så vil det ikke være i sammenheng med vanlig utstyr som harddisker osv. ;) Når det gjelder utstyr som periferisk maskinvare og kommunikasjon med bilde- og lydenheter så ser jeg helt potensialet.

 

Når er sagt så synes jeg det blir spennede å se hvilke andre typer periferisk utstyr som blir tilgjengelig. Det er jo mulig å lage eksterne maskinvare på en mye bedre måte da Thunderbolt kommuniserer med PCI-bussen. Eksternt skjermkort til den bærbare maskinen for eksempel? :yes: Nå er ikke DisplayPort veldig utbredt relativt sett, så tror det vil ta tid før dette får fotfeste.

 

På en måte skjønner jeg litt AMD, samtidig som det virker som de bare prøver å sette konkurrentene i "dårlig lys". Jeg synes alikevel at Thunderbolt kan bli bra, bare ikke til enheter som idag klarer seg med USB 2.0. Heller litt mer "avanserte" enheter.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Problemet med Intel/Apple teknologien er hovedsakelig i mine øyne :

 

*Rekkevidde før man trenger en "forsterker" for å ikke tape hastighet.

*Propietært og forsåvidt under Intel/Apple sin jernkontroll.

*Svakheter i forhold til dataoverføringen til skjermer og 3D holografiske enheter (når de kommer).

 

Amd har noen poeng her, men kan dog ikke unngå å fremstå som litt bitter , forhåpentligvis så kan de selv komme med en åpen og bedre løsning enn det Intel/Apple alliansen har kommet med.

Lenke til kommentar

Og noen svakheter i forhold til dataoverføring til skjermer kan jeg heller ikke se, men for all del, forklar.

 

Displayport : 17.28 Gbit/s for 4-lane link

"

DisplayPort v1.2

AMD lamented that Thunderbolt's DisplayPort bandwidth is in its current incarnation lower than DisplayPort v1.2's 17 Gbit/s peak video throughput when PCI Express is used as well, if only a single thunderbolt port is used.[26]

 

 

[edit]"

Generelt så kan man vel si at Amd var kanskje litt tidlig ut med kritikken, men stemmer kritikken så vil jo thunderbolt risikere å ende opp med en bandwith mellom v1.1 og V1.2 (7.8Gbit/s til 17Gbit/s) så lenge man har optimale forhold. Det er vanskelig å si hvordan Thunderbolt vil bli påvirket når kabelen brukes til flere ting samtidlig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Men Thunderbolt har teoretisk makskapasitet på 40 Gbit/s, gjennom to channels på hver 10Gbit/s hver vei. Jeg ser ikke problemet hvis en kanal er reservert skjermbilde, og den andre er til data.

Teoretisk båndbredde er ikke lengre noe viktig egenskap for en kommunikasjponsprotokoll. Selv noe så begredelig som Ethernet har allerede nådd 100G og den underliggende teknologien for signalering blir stadig mer sammkjørt på tvers av protokollene. 10G signal rate er bare oppvarming for TB, høyere rater vil komme også for konkurrerende teknologier. TB er imidlertid unik på en rekke områder, spesielt på synkronisering, routing effektivitet og virtualisering av kabelen. Det er det som er viktig, ikke båndbredden for det er en "moving target" og ikke en grunnlegende differensiator.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...