Gå til innhold

Hybrid-salget tar av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at NX100 må dumpes i pris for å være salgbar for de store massene uten innebygget blitz og bildestabilisator. Tror Samsung ikke helt traff markedet med dette konseptet.

Like forvirret tror jeg mange er med Samsungs NX10 og NX5. Prisene er omtrent lik (f.eks. hos Lefdal) mens forskjellene tilsier noe annet. Samtidig er NX11 på vei, noe som bør tilsi at heller NX5/10 serien burde vært dumpet i pris nå.

 

Forøvrig er det komisk å se at Canon er så livredde av å miste markedsandeler at de oppgraderer entrymodellene omtrent hver 6 mnd nå.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Samsung NX100 er nå tilgjengelig tli dumpingpris - langt lavere enn kvaliteten skulle tilsi.

Dere er noen få timer for sent ute. Prisen ble satt opp i dag tidlig fra 1995 til 3995 kr hos Lefdal. Se neste innlegg. Andre selger den fortsatt fra 3490 kr.

 

Merkelig at Nex-systemet har klart å kapre så mye som 40% av hybridkamerasalget som Panasonic og Olympus hadde alene ved inngangen av 2010. Kameraene er jo slanke og fine, men det hjelper jo lite når de bare har ett eneste slankt og fint objektiv, som på toppen av det hele yter dårlig, ikke har spesielt stor blender og ikke ligger i normalområdet. Selv veikartet viser ikke tegn til at flere kompakte objektiver er på vei. Dette er et dødfødt system hvis jakkelommevennlighet er et punkt på prioriteringslista. Noe jeg mener er hele poenget med speilløs-segmentet.

 

NEX5 med kit-optikk og blits (ingen elektronisk søker)

sony_alpha_nex_5_digital_camera_news.jpg

 

NX100 med kit-optikk (ingen blits eller elektronisk søker):

samsung-nx100.jpg

 

NX10 med 30mm f/2 (innebygget blits og elektronisk søker):

samsung-nx10_30mm1.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her gjelder det å være kjapt ute om man skal ha med seg riktig pris :)

 

Vi venter selvfølgelig også på at Canon og Nikon kaster seg på dette kamerasegmentet. Når det vil skje er det bare noen ytterst få som vet.

Dere kan føye på Pentax, men der har usikkerheten økt kraftig etter ryktene om at de prøver å skape sin egen nisje med små og kompakte c-mount systemkamera. Jeg håper likevel at de kommer med speilløst kamera med større sensor og k-adapter med AF og blenderautomatikk. Det er lov å håpe selv om håpet svekkes med rykk og napp.

Lenke til kommentar
Dette er et dødfødt system hvis jakkelommevennlighet er et punkt på prioriteringslista. Noe jeg mener er hele poenget med speilløs-segmentet.

 

Hmm.. Lurer på om Simen1 var mindre edru når han skrev sitt første innlegg her, eller?

 

Jakkelommevennlighet er jo hele konseptet med Hybrid, og med NEX så har man så absolutt den vennligheten, men uten å miste fordeler som stor bildebrikke og utbyttbar objektiver..

Og det at NEX kun har ETT objektiv er jo så absolutt helt feil, ved lansering kom det jo 3 objektiver. Ett pancake 16mm, ett 18-55mm og ett 18-200mm.. OG det er flere på vei iår, og fremover..

OG om man ønsker, så kan man evt kjøpe til en adapter hvor man da kan bruke alle Alpha objektiver(objektiver til Sony Speilreflekskameraer, eller Konica Minolta objektiver)

 

Jeg har NEX-5(med 18-55mm), er superfornøyd med det, og skjønner veldig godt at Sony har tatt ledelsen i dette segmentet, de andre sine Hybridkameraer er jo nesten på samme størrelse som deres vanlige speilreflekskameraer. Og hva er så DA helt hensikten Deres med hybrid?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at NX100 må dumpes i pris for å være salgbar for de store massene uten innebygget blitz og bildestabilisator. Tror Samsung ikke helt traff markedet med dette konseptet.

Like forvirret tror jeg mange er med Samsungs NX10 og NX5. Prisene er omtrent lik (f.eks. hos Lefdal) mens forskjellene tilsier noe annet. Samtidig er NX11 på vei, noe som bør tilsi at heller NX5/10 serien burde vært dumpet i pris nå.

 

Samsung har et objektiv NX 18-55mm f3.5-5.6 OIS, som passer til NX100. Gjör kamera har stabilisering og tilsvarende objektiv til NEX og m43 til omtrent samme pris og størrelse. E-Px og Nex har heller ikke innebygd blitz, og har solgt godt. Saa tror ikke det er tingen.

 

NX100 med 20-50mm objektivet, er en billig løsning. Klart. Men for mange er det nok vidvinkel og tele. Og ikke altid men trenger blits. Slikt sett er det egentlig et godt tilbud. Bildekvalitet er som f.eks Pentak K10. Altsaa, ikke saa halv galt. Se ogsaa:

http://bythom.com/compactmirrorless.htm

 

Itillegg, tror jeg dette er veldig interessant sammen med de fast objektivene som Samsung har annonsert. 20 og 30mm allerede ute, til lavere pris en Olympus 17mm F/2.8.

 

Her i tyskland var NX100 osgaa paa tilbud til ca 2000NOK. 30mm F/2 koster ca 1300. 20mm F/2.8 koster ca 2000NOK. Det er for meg ganske attraktive priser.

 

Tror største problemet til Samsung, ikke er mangel pää blits, söker eller bildekvalitet. Men heller at det ikke er saa kjent kamera navn som de fleste konkurrentene. Med tilbud slik som paa NX100, kjøper de seg reklame og markedsandeler.

 

 

Forøvrig er det komisk å se at Canon er så livredde av å miste markedsandeler at de oppgraderer entrymodellene omtrent hver 6 mnd nå.

Que?

 

Billig Entry Canon

1000D. Lansert Juni 2008.

1100D. Lansert Januar 2011.

2.5 aar.

 

Entry Canon

450D. Lansert Januar 2008

500D. Lansert Mars 2009.

550D. Lansert Februar 2010

600D. Lansert Januar 2011

Ser ut som stabil 1 aar, siden för m43 ble lansert.

 

Hva er komisk med det? Det er i hvertfall ikke ca hver 6 maande. ;~)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hmm.. Lurer på om Simen1 var mindre edru når han skrev sitt første innlegg her, eller?

 

Jakkelommevennlighet er jo hele konseptet med Hybrid, og med NEX så har man så absolutt den vennligheten, men uten å miste fordeler som stor bildebrikke og utbyttbar objektiver..

Og det at NEX kun har ETT objektiv er jo så absolutt helt feil, ved lansering kom det jo 3 objektiver. Ett pancake 16mm, ett 18-55mm og ett 18-200mm.. OG det er flere på vei iår, og fremover..

Du overså vesentlige deler av setningen min og mistet dermed poenget. Reprise med utheving:

 

Kameraene er jo slanke og fine, men det hjelper jo lite når de bare har ett eneste slankt og fint objektiv

Prøv å putte NEX 5 med 18-200mm i jakkelomma. ;)

 

post-3851-0-25928600-1298897327_thumb.jpg

 

Canon Ixus 210 til venstre og Canon 550D + Canon 18-200mm til høyre. Hele poenget med å fjerne speilet for å minke størrelsen drukner jo i det digre objektivet.

 

Som sagt: Sony 16mm f/2,8 er det eneste slanke og fine objektivet..

 

post-3851-0-62502400-1298897830_thumb.jpg

 

.. men det yter elendig.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dette er et dødfødt system hvis jakkelommevennlighet er et punkt på prioriteringslista. Noe jeg mener er hele poenget med speilløs-segmentet.

 

Hmm.. Lurer på om Simen1 var mindre edru når han skrev sitt første innlegg her, eller?

 

Jakkelommevennlighet er jo hele konseptet med Hybrid, og med NEX så har man så absolutt den vennligheten, men uten å miste fordeler som stor bildebrikke og utbyttbar objektiver..

 

Tror de fleste ser pä NX, NEX og m43 alternativene med kit zoom som for stor for typiske jakkelommer. Finnes sikkert jakker med store nok lommer, men det er kanskje ikke regelen. ;~)

 

 

Og det at NEX kun har ETT objektiv er jo så absolutt helt feil, ved lansering kom det jo 3 objektiver. Ett pancake 16mm, ett 18-55mm og ett 18-200mm.. OG det er flere på vei iår, og fremover..

 

Ryktene sier

Sigma 30mm f/2.8 (2011)

Sony/Zeiss 24mm f/1.7 (2011)

Sony 55-200mm f/4-5.6 (2011)

Sony 30mm f/3.5 macro (2011)

Sony 50mm f/1.8 (2011)

Sony High Performance Zoom (2012)

Sony Wide Angle Zoom (2012)

Sony Middle Telephoto (2012)

 

Hvis 30mm Macro og 50mm blir ca som 16mm i störrelse, ser det ganske saa bra ut.

 

 

OG om man ønsker, så kan man evt kjøpe til en adapter hvor man da kan bruke alle Alpha objektiver(objektiver til Sony Speilreflekskameraer, eller Konica Minolta objektiver)

 

Jeg har NEX-5(med 18-55mm), er superfornøyd med det, og skjønner veldig godt at Sony har tatt ledelsen i dette segmentet, de andre sine Hybridkameraer er jo nesten på samme størrelse som deres vanlige speilreflekskameraer. Og hva er så DA helt hensikten Deres med hybrid?

 

Vet ikke om Sony har tett ledelsen. Artikkelen sier 40%, hvilket gir 60% for m43 og NX. Tror ikke NX har 20%, hvilket gir at m43 forsatt er det ledende hybrid systemet, med mer enn 40%. ;~)

(Ok, fordelt mellom Panasonic og Olympus. Men siden de deler fatning. . .)

 

I tillegg, som nevnt over. NEX har kanskje de minste kamera husene. Men med 18-55 kit objektiv er det like stort som NX100 med kit, eller Panasonic GF-1 med 14-42mm kit.

 

Tilsvarende, med 16mm er NEX5 ikke mye mindre en NX100 med 20 eller 30mm fast-objektiv, eller Olympus E-PL2 med 17mm, eller Panasonic GF-2 med 20mm.

Lenke til kommentar

De objektivene til NEX som Noggie nevner er mer enn bare rykter. Sony har presentert mock-up av de nå nylig. Bildene avslører dessverre at ingen av de blir i nærheten så kompakt som 16mm f/2,8. Det nærmeste kompakt man kommer er den nye 50mm f/1,8 som er på størrelse med Olympus 14-42mm og Samsung 20-50mm. Disse får man i jakkelomma, men å kalle de jakkelommevennlig blir å dra strikken litt langt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har NEX-5 med 18-55, med blitsen montert på, og det har jeg ikke noe problem med å få ned i noen av mine jakkelommer(nå på vinteren).. Om man trenger objektivet 18-200 så er man vel på en slik fototur, at man da ikke tar skade av evt en bag til kamera, eller noe slikt..

Og så er det vel ikke 18-200 som er det mest solgte kit'et vil jeg tro.. Så argumentet med for stort objektiv synes jeg er noe tynt.. Det er nok mest 18-55 som er solgt vil jeg tro. Men dette kan jeg selvsagt ikke bekrefte.

Men konseptet til SONY er små kamerahus, med mulighet for objektivbytte til det man måtte ønske.. Ser man på konkurrentene her, så har de heller "STORE" kamerahus.. Og det er der jeg ikke skjønner deres tanke med Hybrid..

 

Fremdeles noe her som er uklart med hva jeg mener..? hehehe..

 

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med mitt SONY NEX-5 med 18-55 og blits.. :-)) Men, skal også si her at blitsen strengt talt nesten ikke trengs til dette kamera, da bildebrikken er så stor, og veldig bra, at blitsen fort blir unødvendig.

 

Gleder meg til å se flere objektiver til NEX-serien fremover..!

Lenke til kommentar

Hvor kommer disse tallene fra (vi er enda i februar)? Og hvilke land er de fra?

 

Selv har jeg knapt sett et menneske med speilløst kamera, så hvor i landet bor de som kjøper?

 

(angående Sony har vel Lefdal og Elkjøp frontet salg av dette merket med rimelig stort påtrykk på kunder som oppsøker deres butikker, og de er vel de største innen elektronikk)

 

Tor

 

Jeg har NEX-5 med 18-55, med blitsen montert på, og det har jeg ikke noe problem med å få ned i noen av mine jakkelommer(nå på vinteren)..

 

Hva gjør du om sommeren da ;)

 

Tor

Lenke til kommentar

Laguna: Joda, jeg tviler ikke på at du klarer å få NEX med 18-55 ned i en stor vinterjakkelomme, særlig hvis du har kameraet i ene lomma og objektivet i den andre, men å kalle det slankt og pent (og jakkelommevennlig) blir likevel ganske feil i mine øyne. (Du protesterte på uttalelsen om at det bare fantes ett slankt og pent NEX-objektiv med henvisninger til både 18-55 og 18-200-objektivene). Nå er riktignok slank og pen relative adjektiver, så smak og behag. 18-200-objektivet er for eksempel mye slankere og mer jakkelommevennligere enn Sigma 50-500mm.

 

Her er uansett litt siklemateriale for NEX-eiere med store (og dype?) lommer:

 

post-3851-0-39853200-1298899878_thumb.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehehe.. Det er da umulig å misforstå det jeg skriver, når jeg sier at jeg har NEX-5 MED 18-55 OG blits påmontert, og får det i jakkelommen min, DA er det selvsagt ikke delt opp med hver del i hver sin lomme.. hehehe.. Hvordan klarer man å misforstå det liksom.. hehe.. VEL, det går ann og være vanskelig, men i mine vinterjakker så får jeg plass til kameraet UTEN å demontere det selvsagt..

HVA jeg gjør på sommeren kan jeg ikke svare på nå, siden jeg ikke har hatt kameraet på sommeren ennå..

MEN siden jeg på sommeren sjelden bruker jakke, så må jeg vel gjøre som jeg har gjort med mitt kompaktkaera før, bære det å hånden, eller legge det i en bag/pose eller hva det måtte være jeg evt kan legge kameraet i, uansett størrelse..

I bukselommen passer det ikke.. hehe..

 

Jepp, her er snakk om smak og behag. Men da bør man jo også få det med seg når man uttaler seg, og ikke skrive at det ikke eksisterer slankje og pene objektiver til NEX. For om man sammenligner med konkurrentene så er det jo nettopp det NEX kan tilby.. MEN det er MIN smak, og mitt behag.. :-))

Om du ikke synes NEX er slankt NOK eller pent nok, ja da får du fortsette med dine små kompaktkameraer..

Hensikten med Hybrid er jo å kunne gjøre det samme som med et speilrefleks, men i et mindre format. Og nettopp DET tilbyr SONY med sin NEX-serie.. Samme bildebrikken som på speilreflekskameraene, samme prosessor, og med muligheter å bytte ut objektiver til det man skulle ha behov for. :-))

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke så veldig mye at kamerahuset er i et mindre format hvis man ikke også får tilgang på tilsvarende kompakt optikk. Personlig vil jeg ikke klassifisere noe som "jakkelommevennlig" hvis det er nevneverdig mye større en Pana LX3/5 i hvert fall. NEX failer litt uten et utvalg av små objektiver i litt forskjellige brennvidder. Skal jeg først drasse med meg en fotoveske, så kan jeg like godt ta med speilrefleksen. Men et kompakt speilløst kamera med en liten fast normal og kanskje ett eller to andre fastobjektiver som er små nok til å gå i den andre lommen hadde vært kjekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hehehe.. Det er da umulig å misforstå det jeg skriver, når jeg sier at jeg har NEX-5 MED 18-55 OG blits påmontert, og får det i jakkelommen min, DA er det selvsagt ikke delt opp med hver del i hver sin lomme.. hehehe.. Hvordan klarer man å misforstå det liksom.. hehe.. VEL,

.. særlig hvis du har kameraet i ene lomma og objektivet i den andre ..

 

Jepp, her er snakk om smak og behag. Men da bør man jo også få det med seg når man uttaler seg, og ikke skrive at det ikke eksisterer slankje og pene objektiver til NEX.

Da må du lese om igjen for det har jeg ikke skrevet.

 

For om man sammenligner med konkurrentene så er det jo nettopp det NEX kan tilby.. MEN det er MIN smak, og mitt behag.. :-))

<ertemodus>

.. og NRK har slanke og pene programledere som f.eks Anne Grosvold.

</ertemodus>

 

Men seriøst: Har du sett hva konkurrentene tilbyr av spelløse systemkamera og tilhørende objektiver?

 

<ertemodus>

Jeg har et slankere og penere objektiv til mitt speilreflekskamera enn det er mulig å skaffe til Sony NEX-systemet i overskuelig fremtid.

</ertemodus>

Lenke til kommentar

Men konseptet til SONY er små kamerahus, med mulighet for objektivbytte til det man måtte ønske.. Ser man på konkurrentene her, så har de heller "STORE" kamerahus.. Og det er der jeg ikke skjønner deres tanke med Hybrid..

 

Deres tanke er vel at det er totalstørrelsen som teller, og den er gjerne mindre enn på NEX-systemet.

 

Ellers så tipper jeg peilløse kameraer vi ta stadig større andeler, og over tid i praksis erstatte konvensjonelle DSLR helt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bestilte nettopp et NX100 med kit-objektiv fra Lefdal.

 

Jeg hadde planlagt å kjøpe et GF2 i USA, men når NX100 er såpass billig så er det ikke noe å lure på. Et mindre objektiv kommer jeg til å kjøpe i USA når den tid kommer. 30mm koster nesten 3000 og 1500 i USA.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere bommer betraktelig, når dere tror at den primære hensikten med de speilløse systemene, er få lommevennlige kameraer.

 

Ja, man får mer kompakte hus og mer kompakte objektiver, ved å fjerne speilet. Selv om Sony ikke akkurat har fått det med seg ...

 

Men jeg tror det er andre grunner til denne nye sjangeren; den primære er sammensmeltingen av stillbilde og video. Og i videoverdenen, så er speilet bare i veien.

 

Når entusiastene er ferdig med å kjøpe det siste nye, så vil vi se at prisene kommer til å falle; jeg tipper tildels kraftig - se bare på NX100.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...