Gå til innhold

Gangsterfilmen som skulle ende alle gangsterfilmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har sett denne filmen noen ganger og selv synes jeg den er utrolig bra.. poenget med kaka er at han ikke klarer å velge mellom kaka og tilfredsstillensen hun kan gi ham. det var ikke mye penger i de dagene så kake var noe man gikk og så på, men samtidig er man tenåring og ting skjer i kroppen.

 

og på 80-tallet tenkte man vel ikke på at det skulle bli noe ekstramateriale, så det er vel rett og slett satt fokus på selve filmen i stedet.

Lenke til kommentar

Man må jo bare lure på hvor mye peiling anmelderen her har, og om han kanskje skulle slutte å anmelde film, spesielt når det gjelder teknisk kvalitet. Denne Blu-Ray utgaven har blitt slaktet overalt for sin dårlige tekniske kvalitet. Bildekvaliteten er ikke bedre enn enn god oppkonvertereing av SD-DVD.

 

Den samme masteren (8 år gammel) som i sin tid ble brukt til å produsere SD-DVD versjonen er gjenbrukt i denne Blu-Ray versjonen. For dem som forventer seg Blu-Ray eller HD kvalitet, det finner man ikke i denne Blu-Ray utgaven.

 

Når det gjelder resten av anmeldelsen burde anmelderen lese seg litt opp på filmvitenskap, filmkunnskap og spesielt kunnskap om denne filmhistorien. Anmeldelsen har preg av en oppgave innlevert på videregående.

 

Screencaps fra Blu-Ray versjonen. Dette er ikke det man normalt forbinder med HD kvalitet og er lang underlegen den originale 35mm filmkvaliteten.

 

Klikk for full 1920x1080 bilde for å studere kvaliteten.

 

ouatia001103dvd.png

 

ouatia005515dvd.png

 

ouatia025634dvd.png

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Er ikkje The Godfather normalt vurdert som betre enn The Godfather: Part II?

Både og. Personlig setter jeg Part II over originalen (og det meste annet av film), og det vet jeg at flere andre på forumet også gjør. Jeg tror blant cinephiles så er Part II ansett som bedre, selv om den krever at man har sett originalen.

 

Når det gjelder "Gangsterfilmen som skulle ende alle gangsterfilmer" så så jeg den aldri ferdig. Dårlig dubbing, typisk Leone-filming og en følelse av at det hele er filmet på et italiensk set som skal ligne New York gjorde filmen til en småskuffende affære for meg. Leones Amerika har aldri imponert meg, verken i NYC eller i den ville vesten.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Jeg setter 1 over 2, men det er bare fordi jeg syntes 2 blir for lang. Som ren "tragedie" er toeren klart på sitt beste når det gjelder Fredos fall, mens tilbakeblikket til Vitos startfase i Little Italy sliter med dårlig pacing og alt for lite fokus på familien. Det er selvsagt morsomt å se hans første kupp med Clemenza, men kona har sånn tre linjer, og ikke en gang DeNiro klarer å få ut det man nesten må gjette seg til - at han gjør det for familien. Det kommer LANGT bedre frem i boka, og er imo hele grunnpilaren bak Michaels fall - Michael kan aldri kan bli en like god familiefar, men til gjengjeld blir han en veldig god toppsjef i "firmaet" - og dør derfor alene med appelsinen sin, mens faren dør i lek med sitt barnebarn - og appelsinen sin...

 

Edit: Åj, jeg har tenkt langt mye over tematikken i gudfaren enn jeg trodde...

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...