Gå til innhold

– Apps er løsningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Apps" er vel egentlig bare en forkortelse...det kan vel like godt være en forkortelse for APPLIKASJON som for APPLICATION!

 

"Applikasjonsprogramvare (fra engelsk application, «anvendelse»), ofte bare kalt applikasjon, er programvare som benytter datamaskinens ressurser til en oppgave som brukeren ønsker utført."

Lenke til kommentar

Apps er ikke et norsk ord god damn it! :realmad:

 

yepp, de skulle kanskje brukt ordet apper.

ord i flertall som slutter på s er som regel ikke norske.

----------------------------------------------------------------

 

Jeg har brukt ordet apps helt siden 1998. Gjerne før også dette er ikke nytt.

Lenke til kommentar

Er jo en forkortelse på et norsk ord som nevnt over.

Litt tullete å klage på norsk når du selv benytter engelsk for å utrykke det "god damn it!"... :roll:

Det var med hensikt at jeg la inn et engelsk uttrykk ;) Dessuten, som personen over meg sier, forkortelsen er ikke norsk siden den slutter på s og som de fleste vet, så tar ikke norske ord s som flertallsendelse. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Men det burde da ikke være stort vanskeligere å infisere en mobiltelefon med en trojaner enn en PC? Så jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe så mye på sikkerheten....

Nøkkelen ligger i at det brukes flere enheter for å utføre betalingen. Det er relativt lett å få kontroll over én enhet, men vesentlig vanskeligere for samme bakmann å få kontroll over to samtidig.

Lenke til kommentar

Du har jo allerede BankID Mobil, basert på Public Key Infrastructure, som brukes til pålogging og verifisering av betalinger. Klargjort for BankAxess.

 

Tilbys foreløpig kun til kunder i DnB NOR og Skandiabanken med Telenor- eller djuiceabonnement, men er tilgjengelig for alle operatører som ønsker å slutte seg til samarbeidet.

 

 

Lenke til kommentar

har Skandiabanken sluttet med kode kortet og tatt i bruk SMS i stedet .

 

Postbaken ( som er overtatt av DNB Nor) bruker jo forsatt kode kalkulatoren for å logge inn samt for å bekrefte en innbetaling ( hvis du skriver inn alle opplysningene).

for å bekrefte en e-faktura er dett ikke tatt i bruk enda

 

For å logge inn må man også skrive engangs passordet.

 

om en snik kan loge engangs passordet så er det ingen hensikt å logge pin-koden da er forskjellig hver gang

Lenke til kommentar

På BankID mobil må du bekrefte betalinger på telefonen med å taste inn en pinkode.

Man er jo ganske dum hvis man godtar den uten å ha utført en betaling...

Joda, men poenget her er at dataene du sender kan bli endret og at du dermed risikerer at den betalingen du ønsker å utføre, for eksempel 99,- kroner til en bekjent, ender opp som 20k til en helt annen konto. Hvis mobilapplikasjonen hadde vist beløpet og mottaker, så ville det vært langt sikrere.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som sjekker oversikten etter å ha lagt inn en ny overføring? Da vil man jo se eventuelle feil og ha mulighet til å stoppe disse. :dremel:

Det hjelper lite å sjekke oversikten etter å ha lagt inn en ny overføring dersom en annen person allerede har kontroll over PCen din. Da vi du jo bare se det denne personen vil du skal se uansett.

 

Jeg synes dagens løsning til Skandiabanken viker ganske trygg - der får du en sms med både en engangskode og en tekst som beskriver handlingen du skal til å utføre. Dermed må noen kontrollere både PCen og mobilen for å lure deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...