Gå til innhold

En av ti nordmenn kan ikke se 3D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at man her har dratt statestikken litt langt. Det kan hende at 10% av befolkningen faller under de som her ramses opp av diverse synsavvik. Men det betyr ikke at alle disse ikke kan se 3D. Samtidig kan det hende at en person som bare har begrenset sammsynsfeil vil ha problemer.

 

Det som skjer er at ved kraftig sammsynsfeil (sjeling eller skjeve hornhinner) kan man over tid tillære hjernen til å helt eller delvis eksludere informasjon fra det ene øye. Men en person med sammsynsfeil som har hatt dette hele livet og har hatt briller til å korrigere det vil med stor sansynlighet ikke ha dette problemet. Samtidig kan en persom med moderat sammsynsfeil ha problemet dersom han ikke har hatt briller til å korrigere.

 

At 10% av befolkningen er blinde sjeler eller har kraftig sammsynsfeil høres ut som et fornuftig anslag, men at ingen av disse skal klare å oppleve dybde høres for meg svært rart ut.

 

For the record; jeg har sammsynsfeil og har hatt briller for å korrigere dette ca halve livet. Jeg opplever at det ene øyet slutter å fokusere dersom jeg ikke bruker briller når jeg er sliten, men jeg har ingen problemer med 3D på kino.

 

Det sagt så er det et godt råd å teste 3D personlig før man går hen og bruker penger på en dyr tv bare forde man har lest at det er kult. Men det er vel et råd som gjelder alle ting man skal bruke mye penger på.

Lenke til kommentar

Gjelder dette sånn 3d som er på kino og?

 

Sorry om det var et sinnsykt dumt spørsmål :p

 

Generelt så er det sånn både på 3D-kino og i ute på gata også. dv.s alle steder hvor hjernen mottar to forskjellige bilder fra hvert øye og setter dette sammen til et bilde med dybdeinformasjon.

 

Alle som har problemer med å se 3D-effekten på kino og TV burde kanskje få sjekket dybdesynet sitt.

Lenke til kommentar

Har de statistikk på hvor mange som ikke makter å se 3D? For meg har det hittil vært en effektiv måte å få hodepine på.

 

Jeg innbiller meg at folk tror de må sitte å konsentrere seg for å se 3D, jeg mener den beste metoden er å slappe mest mulig av i øynene, da burde hjernen og øyemuskulaturen ordne resten.

 

Men jeg er kanskje ikke den rette til å gi råd, jeg har brukt briller i over 30 år så øynene mine er vant til å tilpasse seg forskjellige forhold.

Lenke til kommentar

Hvor er SV og roper diskriminering av de som ikke kan se 3D? Urettferdig at de skal straffes pga noe de ikke kan noe for.

Go Kristin!

Jeg synes vi som ikke klarer se 3D bør få avslag i pris på 3DTVer. Spesiellt oss teknologinerder. Hva om jeg risikerer å bli mobbet bare fordi jeg ikke vil oppgradere TVen min med en oppgradering jeg selv ikke kan se? Skammelig.

 

Ser vanligvis ikke 3D i film, men hender det er en ting eller to som popper ut av skjermen. Upraktisk sida jeg har nytte av stereoskopiske flybilder i skolesammenheng.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...