Gå til innhold

Windows Home Server er reddet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JBOD gir nok samme mulighet når det gjelder å slå sammen disker, men så er spørsmålet om "Folder Duplication". Kan noe(n) av disse programmene tilby den funksjonen?

 

Tror jeg venter litt med å se hvordan dette fungerer før jeg eventuelt oppgraderer min HP EX470, eller bygger en ny egen server av noe gammelt jeg har liggende...

Lenke til kommentar

Et veldig godt alternativ til WHS er Amahi på fedora 12. Jeg var lenge skeptisk til Amahi men har nå testet det og det funker svært bra. Veldig enkelt å installere (sett i fedora dvden og legg til amahi rep under installasjon).

Eneste som var litt plunder var at jeg bruker airport extreme som router og der kan man ikke skru av dhcp. Etter et søk på amahis nettsider fant jeg en enkel oppskrift på hvordan man kom rundt dette. (fordel å bruke firmware 7.4.1 eller 7.4.2 på airporten i stedet for 7.5.2 som er siste)

Etter å ha brukt Ubunut og FreeNas før den tid må jeg si jeg foreløpig er svært positivt overrasket over Amahi.

Pek og klikk.

Lenke til kommentar

Hvorfor Fedora 12? Gjeldende versjon for øyeblikket er Fedora 14. 12 er ikke supportert lenger.

Fordi Amahi er bygget for Fedora 12 og det anbefales foreløpig ikke å kjøre det på 13 og 14. (Derfor er det kun laget repo for 12)

Det kommer en ny utgave av Amahi snart som skal være laget for 14.

De jobber også med en versjon for Ubuntu men mangler foreløpig personell.

Etter å ha lekt litt med Fedora vs Ubuntu må jeg si jeg faktisk foretrekker Fedora. På min NAS

funket det alt med en gang, mens med Ubuntu var det alltids litt kluss.

Les mer på www.Amahi.org

 

FreeNas funket også greit men jeg måtte tweeke nettverksinnstillingene for å få overføringshastighet. (pakkestørrelsene er satt veldig lavt i default)

 

Har testet diverse NAS software og har frem til nå ikke funnet helt det jeg er på jakt etter. Amahi er det nærmeste jeg har kommet.

Er veldig spent på OpenMedia Vault som Volker (tidligere FreeNas utvikler) har jobbet en stund med. Fokuset blir fil og media server. Skal ikke ha web, vpn etc men siden det er basert på debian i stedet for FreeBSD kan man alltids installere det utenom.

Min drømmeNAS skal ha:

Filserver, samba og AFP

Webserver (f.eks Joomla og fotogalleri slik at jeg kun synker bildene min (backup) og det da lages webalbum av dem som familien kan få tilgang til.

VPN

Torrents

Remote (VNC eller rdp)

Streaming

Alt innholdet på serveren skal være tilgenglig på en grei måte uansett hvor jeg er i verden.

Amahi dekker for så vidt dette men jeg misliker at Amahi må være dns og dhcp server for å få dette til. Feiler serveren nå, mister alle maskinene nett.

Lenke til kommentar

Hvorfor "hacke" seg til denne muligheten via Windows når man kan innstallere btrfs filsystem via Linux eller rett og slett JBOD?

Ok så du har ikke skjønt hvorfor folk vil ha DE?

 

folk vil ha DE fordi de kan slenge sammen noen disker til et volum. Samtidig kan de merke de katalogene de vil ha redundante. Og om du da peller ut en disk, så fikser systemet resten.

 

Ikke all data folk har er så viktig at det egentlig er vits å ha dem duplisert. Med DE så kan du organisere slik du selv vil. Det nærmeste alternativet er å ha 2 sett med raid. Et med raid 5, og et jbod. Selv da må du passe på at du har like disker for raid 5, og måtte ordne med hva som går hvor for at det er slik man vil ha det. Tungvint.

 

Hva linux dritt kan matche dette? Ikke noe. Det som finnes på linux ville ikke passert MS sitt nivå for "eksperimentell alpha" versjon. BTRFS har vært ute siden 2008, og er fortsatt definert som eksperimentelt - men det er jo godt nok for linux nørdsa *chees*

 

JBOD? Hva i huleste skal man med det? Om det er for å samle sammen noen disker for å lagre data som overhode ikke er viktig - greit. Men de fleste av oss har ikke så mye slikt.

 

WHS + DE er enkelt, det funker, trenger ikke gjøre noe spesielt, og alt bare funker. Linux må herkes noe så innfernalsk før det kanskje funker. Og da bør du passe på at det ikke tryner.

Det er så genialt å se tullinger som påstår at linux er bra, for så å poste en lengre liste over dilldall de måtte fikse, før det funka.

 

Linux er bra det bare du har brukt år og dager på å dille såpass med det at du takler alle problemer. Bare at linuxfolk ikke kaller linuxproblemer for problemer, men for konfigurasjon eller tweaks, eller noe annet. Stort forskjell fra problemer er det ikke, siden det tar like lang tid(eller lengre) og ting ikke funker før du har gjort greia.

Lenke til kommentar
Remote (VNC eller rdp)

 

Kvifor grafisk miljø på ein NAS?

 

Jeg vet de fleste er happy med headless NAS med styring kun via en nettside.

Jeg har desverre hatt dårlig erfaring med ubuntu server satt opp slik.

 

Jeg kjører uansett ikke så store og tunge ting at jeg føler det det påvirker hastigheten på NASen.

Lenke til kommentar

Det er ikke en hemmelighet at det er en del mekking, tweaking, og dilling i linux. Det er kjernen i linux. Du skal kunne gjøre det. I motsetning til mer lukkede systemer hvor du er fullt avhengig at produsenten tilbyr akkurat den funksjonaliteten du trenger.

 

Kan hende jeg er en "tulling", men jeg liker å mekke, tweake og dille i linux. Fordi resultatet blir oftest akkurat det jeg ønsker og ikke en halv god ut av boksen løsing.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

folk vil ha DE fordi de kan slenge sammen noen disker til et volum. Samtidig kan de merke de katalogene de vil ha redundante. Og om du da peller ut en disk, så fikser systemet resten.

 

Ikke all data folk har er så viktig at det egentlig er vits å ha dem duplisert. Med DE så kan du organisere slik du selv vil. Det nærmeste alternativet er å ha 2 sett med raid. Et med raid 5, og et jbod. Selv da må du passe på at du har like disker for raid 5, og måtte ordne med hva som går hvor for at det er slik man vil ha det. Tungvint.

 

Hva linux dritt kan matche dette?

Ojoj, her er det noen som bør ta seg en chillpill eller fjorten (bytt ut antallet med egen alder, jeg gjorde et grovt overslag.)

 

Greyhole er det eneste alternativet jeg kommer på i farten som har samme funksjonen som DE i det at du kan slenge sammen det gamle rasket av disker du har liggende. et er riktignko merket som beta.

 

Om gjenbruk av et drøss 120, 320 og 500GB disker av blandet størrelse ikke er et must, er du imidlertid langt bedre stilt i *nix-land enn du har mulighet til i Windows-land. Du finner ingen bedre, raskere, mer stabil og enklere administrerbar løsning enn ZFS. Du kan velge hvilke mapper du vil ha backup av, hvilke mapper du kun vil ha snapshots av, du kan opprette en ny "partisjon" (mount) og ha den klar til bruk på tre sekunder, og dele den via f.eks. samba eller NFS på like kort tid.

 

Og når det gjelder hva som passerer både alfa, beta og til og med release fra Microsoft sin side, skulle det holde å hviske ordet "vista" lavt et par-fem år til. Sannsynligvis er Greyhole like sikkert som DE noen gang var.

Lenke til kommentar

Greyhole er implementert i Amahi og er bare "add volumes" for å sette det i gang. Selv har jeg ikke brukt det.

 

Amahi 6 kommer forresten om en uke. De har også start hardware vendor program slik at man lettere skal kunne finne hardware som passer og produsenter av NASer skal kunne sette dem ferdig opp med Amahi.

 

WHS krever også en del dilldall så ikke kom å si at den er ferdig ut av boksen. Og det er ikke så lenge siden WHS drev å ødela data.

Håper dog at nye WHS er betraktelig bedre og at MS endelig kan lage en fornuftig hjemmelagringsløsning

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...