Gå til innhold

91 barn jobbet for Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker ikke apple eller produktene deres(Største minuset er vel at de har sin egen oppfatning av hva som er lov og ikke, CDMA for eksempel, fjernsperring av telefoner vist de ikke liker bruken er et annet). <- Min personlige mening!

 

Men det at de hiver ut fabrikker som driver med barnearbeid er MEGET positivt. Utdanning er også bra :D

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om Apple EGENTLIG hadde tenkt å rydde opp i dette. Kanskje de var i ferd med å bli avslørt på dette punktet, men så var de smarte og kom avsløringen i forkjøpet? I samme omgang får det et bedre image også! Hvis du vet at du skal bli avslørt så er et jo like greit å forsøke å snu saken til noe bedre.

 

På den annen side: det er sikkert ikke tilfellet, selv om storkonsernene ofte tyr til tvilsomme virkemidler.

 

I grunnen en missvisende overskrift, da det er Apples underlevrandører og ikke Apple selv som driver med barnearbeid. Teknisk sett jobber altså ikke disse for apple, men for de selvstendige bedriftene som leverer til Apple.

 

Så du mener at ettersom barna ikke hadde arbeidskontrakt med Apple sitt hovedkontor i USA så jobbet de ikke for Apple? Det blir jo nesten det samme som å si at jeg ikke gjør noe galt dersom jeg kjøper en stjålen telefon fra en selvstendig type i et smug i Oslo. Det var jo ikke jeg som tok den telefonen..

 

Alle og enhver har ansvar for å forsikre seg om at de man driver handel med er ansvarlige. Jeg sier ikke at man skal sjekke alt ve denne handelspartneren, men når man bestiller varer fra asiatiske land så er barnearbeid kanskje det mest åpenbare å sjekke etter.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Nok en grunn til å ikke kjøpe Apple produkter. Listen blir bare lengere og lengere....

Betyr det at du er en tilhenger av barnearbeid og elendige arbeidsvilkår/-forhold, siden du reagerer slik på en artikkel som handler om at Apple aktivt motarbeider slike ting og er mer åpne om det enn (en god del av) konkurrentene? :)

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Forøvrig er det flere selskaper som har tatt denne runden for mange år siden. Ver vell Nokia eller SE (tror jeg) som laget en dokumentar om seg selv og hvordan det var å forholde seg til underleverandører i kina, og hva de gjorde for å bedre forholdene der nede.

 

Var ikke så lett som å si at det skulle være sånn og sånn, ellers!!!

 

Men, uansett bra at det tas tak i. På den andre siden må vi også innse at for mange er det å sende barn i arbeid en veldig viktig inntektskilde, og det er mye motstand i landene der dette er vanlig. At barn ikke får jobbe gir på kort sikt en vanskligere hverdag for mange familier.

 

Forøvrig er det helt vanlig at man jobber på gården hjemme fra lenge før man rekker ned til gasspedalen på traktoren. Skulle dette være ulovlig? Det hadde kanskje vært mulig å nyansere dette bildet noe.

Lenke til kommentar

Enig med deg Serpent. Jeg var ikke sikker på om jeg orket å ta det opp, men det er lett å ha en svært unyansert holdning til barnearbeid når man er oppvokst i Norge. Jeg kan godt forstå motstanden i fattige land til denne "moraliseringen" fra Vesten. Personlig tror jeg at vi skal være veldig forsiktig med dette korstoget mot barnearbeid. Å sikre gode arbeidsforhold er sånn sett mye viktigere. Fint å høre at en del av barna fikk betalt utdanning ihvertfall.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om Apple EGENTLIG hadde tenkt å rydde opp i dette. Kanskje de var i ferd med å bli avslørt på dette punktet, men så var de smarte og kom avsløringen i forkjøpet? I samme omgang får det et bedre image også! Hvis du vet at du skal bli avslørt så er et jo like greit å forsøke å snu saken til noe bedre.

Revisjon av leverandører har de holdt på med i flere år (samt publisering av rapportene fra disse gjennomgangene), så dette er ikke noe kjapt PR-triks. På sikt har det selvsagt positiv PR-verdi når kunder føler seg trygge på at Apples produkter er produsert noenlunde etisk forsvarlig, men det er en annen sak.

 

Nok en grunn til å ikke kjøpe Apple produkter. Listen blir bare lengere og lengere....

Langt bedre å kjøpe noe fra et selskap som gir blanke i hva slags djevelskap underleverandørene driver med. Akkurat.

 

Forøvrig er det helt vanlig at man jobber på gården hjemme fra lenge før man rekker ned til gasspedalen på traktoren. Skulle dette være ulovlig? Det hadde kanskje vært mulig å nyansere dette bildet noe.

Å ikke jobbe en dag før mastergraden er ferdig er en luksusgreie de færreste land kan ta seg råd til, helt klart.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om Apple EGENTLIG hadde tenkt å rydde opp i dette. Kanskje de var i ferd med å bli avslørt på dette punktet, men så var de smarte og kom avsløringen i forkjøpet? I samme omgang får det et bedre image også! Hvis du vet at du skal bli avslørt så er et jo like greit å forsøke å snu saken til noe bedre.

Revisjon av leverandører har de holdt på med i flere år (samt publisering av rapportene fra disse gjennomgangene), så dette er ikke noe kjapt PR-triks. På sikt har det selvsagt positiv PR-verdi når kunder føler seg trygge på at Apples produkter er produsert noenlunde etisk forsvarlig, men det er en annen sak.

 

.. snip..

 

Forøvrig er det helt vanlig at man jobber på gården hjemme fra lenge før man rekker ned til gasspedalen på traktoren. Skulle dette være ulovlig? Det hadde kanskje vært mulig å nyansere dette bildet noe.

Å ikke jobbe en dag før mastergraden er ferdig er en luksusgreie de færreste land kan ta seg råd til, helt klart.

 

Hvis Apple har vært klar over dette i lengre tid pga. revisjon så gjør ikke akkurat det saken bedre.. Det skal selvsagt sies at ikke alle barn som jobber har det dårlig, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg for bastant.

 

Dette med at svært få jobber før de er ferdige med mastergraden kjenner jeg meg ikke igjen i. Er du sikker på at dette er normen i Norge?

Lenke til kommentar

De har selvsagt ikke vært klar over disse enkelttilfellene, men de har en enhet som kontinuerlig jobber med revisjon av alle sine leverandører, og publiserer årlig rapporter fra disse studiene; rapporten fra 2010 er akkurat publisert.

 

Min beskrivelse i siste avsnitt kan ha vært en smule karikert. Muligens.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om Apple EGENTLIG hadde tenkt å rydde opp i dette. Kanskje de var i ferd med å bli avslørt på dette punktet, men så var de smarte og kom avsløringen i forkjøpet? I samme omgang får det et bedre image også! Hvis du vet at du skal bli avslørt så er et jo like greit å forsøke å snu saken til noe bedre.

 

På den annen side: det er sikkert ikke tilfellet, selv om storkonsernene ofte tyr til tvilsomme virkemidler.

 

I grunnen en missvisende overskrift, da det er Apples underlevrandører og ikke Apple selv som driver med barnearbeid. Teknisk sett jobber altså ikke disse for apple, men for de selvstendige bedriftene som leverer til Apple.

 

Så du mener at ettersom barna ikke hadde arbeidskontrakt med Apple sitt hovedkontor i USA så jobbet de ikke for Apple? Det blir jo nesten det samme som å si at jeg ikke gjør noe galt dersom jeg kjøper en stjålen telefon fra en selvstendig type i et smug i Oslo. Det var jo ikke jeg som tok den telefonen..

 

Alle og enhver har ansvar for å forsikre seg om at de man driver handel med er ansvarlige. Jeg sier ikke at man skal sjekke alt ve denne handelspartneren, men når man bestiller varer fra asiatiske land så er barnearbeid kanskje det mest åpenbare å sjekke etter.

Jeg har ikke fraskrevet ansvaret apple har for dette, men det er en vesens forskjell om apple har ansatte barn kontra om de har underlevrandører (der de antaglig ikke har fri innsikt) som bedriver barnearbeid. At Apple faktisk gjør noe når de oppdager det viser ikke annet enn at de er i mot dette (spekulasjonen din er helt håpløs, da det antaglig er leverandøren som tjener på barmearbeid (i form av bedre marginer), og ikke Apple).

 

Analogien din er forresten også dårlig, da underleverandører er egne juridiske entiteter som antaglig garranterer for deres produkts lovelighet. Altså er det ikke tilsvarende som å kjøpe klokker av en luguber type på hjørnet. Det er mer som å kjøpe en vare på Rema 1000, som egentlig var stjålet fra ica av de ansatte.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om Apple EGENTLIG hadde tenkt å rydde opp i dette. Kanskje de var i ferd med å bli avslørt på dette punktet, men så var de smarte og kom avsløringen i forkjøpet? I samme omgang får det et bedre image også! Hvis du vet at du skal bli avslørt så er et jo like greit å forsøke å snu saken til noe bedre.

 

På den annen side: det er sikkert ikke tilfellet, selv om storkonsernene ofte tyr til tvilsomme virkemidler.

 

I grunnen en missvisende overskrift, da det er Apples underlevrandører og ikke Apple selv som driver med barnearbeid. Teknisk sett jobber altså ikke disse for apple, men for de selvstendige bedriftene som leverer til Apple.

 

Så du mener at ettersom barna ikke hadde arbeidskontrakt med Apple sitt hovedkontor i USA så jobbet de ikke for Apple? Det blir jo nesten det samme som å si at jeg ikke gjør noe galt dersom jeg kjøper en stjålen telefon fra en selvstendig type i et smug i Oslo. Det var jo ikke jeg som tok den telefonen..

 

Alle og enhver har ansvar for å forsikre seg om at de man driver handel med er ansvarlige. Jeg sier ikke at man skal sjekke alt ve denne handelspartneren, men når man bestiller varer fra asiatiske land så er barnearbeid kanskje det mest åpenbare å sjekke etter.

Jeg har ikke fraskrevet ansvaret apple har for dette, men det er en vesens forskjell om apple har ansatte barn kontra om de har underlevrandører (der de antaglig ikke har fri innsikt) som bedriver barnearbeid. At Apple faktisk gjør noe når de oppdager det viser ikke annet enn at de er i mot dette (spekulasjonen din er helt håpløs, da det antaglig er leverandøren som tjener på barmearbeid (i form av bedre marginer), og ikke Apple).

 

Analogien din er forresten også dårlig, da underleverandører er egne juridiske entiteter som antaglig garranterer for deres produkts lovelighet. Altså er det ikke tilsvarende som å kjøpe klokker av en luguber type på hjørnet. Det er mer som å kjøpe en vare på Rema 1000, som egentlig var stjålet fra ica av de ansatte.

 

Apple har selvsagt noe å tjene på dette hvis deres leverandører kan levere billigere varer pga. kostnadseffektive barnearbeidere.

 

Det var ikke ment å lage noen stor sak ut av dette, men jeg reagerte på holdningen din. Litt sånn skolegårds-unnskylding; "jeg gjorde ikke noe, jeg bare så på". Selv om Apple kanskje kan gjemme seg bak noen kontrakter og garantier så finnes fortsatt sunn fornuft og skjønn. Kort sagt: hvis du vil ta et standpunkt mot barnearbeid så sjekker du grundig ut de bedriftene du handler med i asia.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om Apple EGENTLIG hadde tenkt å rydde opp i dette. Kanskje de var i ferd med å bli avslørt på dette punktet, men så var de smarte og kom avsløringen i forkjøpet? I samme omgang får det et bedre image også! Hvis du vet at du skal bli avslørt så er et jo like greit å forsøke å snu saken til noe bedre.

 

På den annen side: det er sikkert ikke tilfellet, selv om storkonsernene ofte tyr til tvilsomme virkemidler.

 

I grunnen en missvisende overskrift, da det er Apples underlevrandører og ikke Apple selv som driver med barnearbeid. Teknisk sett jobber altså ikke disse for apple, men for de selvstendige bedriftene som leverer til Apple.

 

Så du mener at ettersom barna ikke hadde arbeidskontrakt med Apple sitt hovedkontor i USA så jobbet de ikke for Apple? Det blir jo nesten det samme som å si at jeg ikke gjør noe galt dersom jeg kjøper en stjålen telefon fra en selvstendig type i et smug i Oslo. Det var jo ikke jeg som tok den telefonen..

 

Alle og enhver har ansvar for å forsikre seg om at de man driver handel med er ansvarlige. Jeg sier ikke at man skal sjekke alt ve denne handelspartneren, men når man bestiller varer fra asiatiske land så er barnearbeid kanskje det mest åpenbare å sjekke etter.

Jeg har ikke fraskrevet ansvaret apple har for dette, men det er en vesens forskjell om apple har ansatte barn kontra om de har underlevrandører (der de antaglig ikke har fri innsikt) som bedriver barnearbeid. At Apple faktisk gjør noe når de oppdager det viser ikke annet enn at de er i mot dette (spekulasjonen din er helt håpløs, da det antaglig er leverandøren som tjener på barmearbeid (i form av bedre marginer), og ikke Apple).

 

Analogien din er forresten også dårlig, da underleverandører er egne juridiske entiteter som antaglig garranterer for deres produkts lovelighet. Altså er det ikke tilsvarende som å kjøpe klokker av en luguber type på hjørnet. Det er mer som å kjøpe en vare på Rema 1000, som egentlig var stjålet fra ica av de ansatte.

 

Apple har selvsagt noe å tjene på dette hvis deres leverandører kan levere billigere varer pga. kostnadseffektive barnearbeidere.

 

Det var ikke ment å lage noen stor sak ut av dette, men jeg reagerte på holdningen din. Litt sånn skolegårds-unnskylding; "jeg gjorde ikke noe, jeg bare så på". Selv om Apple kanskje kan gjemme seg bak noen kontrakter og garantier så finnes fortsatt sunn fornuft og skjønn. Kort sagt: hvis du vil ta et standpunkt mot barnearbeid så sjekker du grundig ut de bedriftene du handler med i asia.

Det som antaglig skjer er at levrandøren gir Apple et pristilbud bassert på gjeldene arbeidsregler, også henter de ut ekstra marginer ved å ansette billigere arbeidskraft.

 

Som jeg sa, Apple er ikke uskyldige her. Det jeg reagerer på er sensasjonsoverskriften amobil har brukt på denne saken.

Lenke til kommentar

Nok en grunn til å ikke kjøpe Apple produkter. Listen blir bare lengere og lengere....

 

Ser at du blir mer og mer seriøs etterhvert som tiden går. Stå på! You're a star! ITavisen next!

 

(Nå går jeg utifra at du ikke vet hva sarkasme er, så dette innlegget er et eksempel på nettopp det.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+564321354

Etter at Apple begynnte med nettbrett og fant opp ett system selv osv, har de tatt over markedet. Nesten alle har vel iPhone som telefon.At så mange bruker Apple tåler ikke de andre selskapene(så klart). Så nå må liksom alle finne noe stygt og negativt med Apple som de kan skrive om. Alle skal ta Apple. Men det er kansje fordi Apple er mest interessang og konkurere mot? Jeg mener, "Nå skal Samsung kverke iPad" "Nå blir det krig mot iPad" "Dette er en iPad killer" "Nå skal Nokia og Widows ta Apple" Og alt mulig sånnt. Mulig de også skriver "Samsung skal ta Nokia" en sjelden gang, uten at jeg ser det. Men for meg virker det som at alle skal slå seg sammen for og kverke Apple og gjøre de til.. Tja kansje tapere på en måte eller noe..

Lenke til kommentar

TessaxD: Interessant poeng du har der. Det er fascinerende, at alle mener at apple sine produkter er så utrolig dårlige. Samtidig, viser det seg at når et produkt skal måles, skal det måles opp mot Apple. HTC er ikke ute med en Galaxy S - killer, de er selvfølgelig ute med en iPhone - killer. Hvordan henger det sammen, at alle nye produkter skal måles opp mot et produkt som de såkalte ekspertene kun kritiserer? Hadde vært fint om noen av dere kunne svare meg på dette.

 

Og ja, selvfølgelig ingen overraskelse at apple blir kritisert, selv for å ta et oppgjør med barnearbeid. Det, sier jo seg selv. Alt med apple er ondt. Naturligvis.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...