Gå til innhold

Kommentar: Fremtidens PC er mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert fint for ting som skriving, evt. film ol, men spilling.. ikke på en god stund. Ser ikke for meg hvordan de skal få plass til kraftige GPU'er i mobiler. Men, min gamle mobil (nokia, skyvemodell, 6800 elns), hadde bilspill som minnet om PSX spill nesten, så er nok fullt mulig, enda jeg ikke venter Crysis på mobil med det første.

Lenke til kommentar

Nokia var inne på noe med N900, men med WP7 nå så er jeg mer usikker igjen.

Med N900'n min så blei det sjeldent til at jeg gadd å starte opp noen av pcene mine når jeg skulle surfe på nett, spille musikk, se film eller betale regninger i nettbanken.

Med trådløs forbindelse til tv via ps3 og bluetooth mot sterio'n og ikke minst fullt qwerty tastatur, så er jo mulighetene uenderlig. (Bare bremset opp av et dårlig batteri.)

Ved å kunne klokke telefonen fra 600mhz til 1150 ved et enkelt tastetrykk, så står det heller ikke på hastighet..

 

Selvfølgerlig tror jeg telefonen vil spille en større rolle som pc i fremtiden.

Bare noen kan ta opp tråden der Nokia slapp så ser det lyst ut.

Jeg klarer ikke pr dd. å finne noen fullgod etterfølger til min N900.. :s

Sikla litt på HTC Desire Z, men det mangler litt på funksjonalitet der også ser jeg.. :p

Lenke til kommentar
Sikkert fint for ting som skriving, evt. film ol, men spilling.. ikke på en god stund. Ser ikke for meg hvordan de skal få plass til kraftige GPU'er i mobiler. Men, min gamle mobil (nokia, skyvemodell, 6800 elns), hadde bilspill som minnet om PSX spill nesten, så er nok fullt mulig, enda jeg ikke venter Crysis på mobil med det første.

Det har vært mulig å spille på mobiltelefoner i lang tid allerede. Helt opp til 800x480 piksler og 3D så vidt jeg vet. Youtube er populær som bare det på normale PC-skjermer til tross for at de fleste videoene er 360p eller 480p. Å ha mulighet til å vise mobilspillet sitt på en skikkelig stor skjerm tror jeg vil bli så populært at enkelte lar spillkonsollen støve ned og koser seg med mobiltelefonspillet i stedet for. Selv om oppløsningen bare er på nivå med DVD. Ikke at DVD ser forferdelig ut, det er jo MYE bedre enn de aller fleste youtube-klipp.

 

Dessuten trenger ikke spill å være i krevende 3D for å gi en god spillopplevelse og popularitet. Se bare på Angrybirds.

 

Nei, dette var en fin og famsynt artikkel. Jeg kunne gjerne tenkt meg docking til TVen med HDMI-tilkobling, 3,5" minijack til lydanlegget, mulighet for bruk av det innebygde kameraet til f.eks videosamtaler (Skype), Wifi til nettverket i huset og blåtann til tastatur og mus som skal ligge på stuebordet eller i fanget. Eventuelt LG sin laserfjernkontroll i stedet for mus.

 

Bruksområder jeg ser for meg: Nettleser på TV, vise videoopptak og foto fra mobiltelefonen, samt bruke den som avspiller for video, foto og lyd fra filserveren, videosamtaler på TV (glimrende når hele familien vil snakke med besteforeldre et annet sted i landet), sjekke yr.no, tv-programmet, filmomtaler og kanskje et mobilspill i ny og ne.

 

Jeg gleder meg til framtida kommer og prisene på godsakene blir lave nok. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Blir ikke ny telefon på meg før i 2012, men jeg håper virkelig utviklingen har fortsatt i den veien som Motorola når har lansert. Må sikkert ha meg ny laptop i 2012 også, men så lenge jeg kan streame filmer fra laptoppen til tven, surfe, åpne pdf og word, så er egentlig behovet mitt dekket. Det eneste problemet jeg ser her er lagringsplass, men det løser seg vel med eksterne harddisker.

Lenke til kommentar

Potensialet for denne typen maskiner er nok stort, men akkurat dette produktet virker for meg litt halvferdig.

 

Etter hva jeg kan se er webtop delen treg og har generelt lite funksjonalitet. I tillegg er ikke maskinvaren spesielt liten, og man kan like gjerne ha med seg en kraftigere maskin på den samme plassen. Docking løsningen ser ut til å ta såpass mye plass at man kunne hivd inn nødvendig soc for å lage en selvdrevet maskin.

 

Jeg har mye mer tro på HP/Palms løsning (påbegynt), hvor mobilen automatisk blir tilkoblet tableten (kunne godt vært en laptop) når enhetene er nærme hverandre.

Lenke til kommentar
Blir ikke ny telefon på meg før i 2012, men jeg håper virkelig utviklingen har fortsatt i den veien som Motorola når har lansert. Må sikkert ha meg ny laptop i 2012 også, men så lenge jeg kan streame filmer fra laptoppen til tven, surfe, åpne pdf og word, så er egentlig behovet mitt dekket. Det eneste problemet jeg ser her er lagringsplass, men det løser seg vel med eksterne harddisker.

Lagringsplass finner man i det trådløse nettet hjemme. Enten som ekstern harddisk koblet til ruteren, filserver eller en PC med delte mapper. Et annet alternativ er å benytte en av nettlagringstjenestene.

 

Mobiltelefoner kan allerede åpne og vise både PDF og redigerbare dokumenter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så planen er at man skal ha et laptopskall som man må koble mobilen til for å bruke? Og skjerm, tastatur og mus på pulten hjemme (eller på jobb) som man må koble mobilen til for å bruke? Og attpåtil så må man fysisk koble mobilen til TV-en for å se film fra mobilen? Dette har jeg ikke noe tro på. Det er for mye dilldall og for mye greier som er ubrukelig uten mobilen. Mobilen vil nok fortsette å være bare mobil. Med tablets er dette kanskje en idé, men jeg har mer tro på at man kan koble tastatur (og eventuelt mus) til tablets om man skal skrive lengre tekster enn at man skal koble tablets til skjerm, tastatur og mus og endre brukergrensesnittet. Komboen tastatur+mobil er jo heller ikke så dumt.

 

Når det gjelder tilkobling til TV så har jeg mer tro på retningen Apple går med løsningen iOS + AppleTV. Start en film på mobilen og trykk på en knapp for å vise filmen på TV-en. Da sitter du fremdeles med mobilen i hånda og kan sjekke andre ting mens filmen vises på TV-en.

 

For meg ser denne løsningen rett og slett tungvindt ut. Teknisk småinteressant, men ikke mer enn det. Skal spise sokkene mine om dette er tar av i fremtiden.

Lenke til kommentar

Må dessverre si meg enig med Jevrio her.

Den dagen mobiler har nådd desktop ytelsen, vell da er nok desktopen allerede noen planeter foran grunnet at termisk sett er de mange ganger bedre på å avlede varme og kan derved ha mer "power" under panseret.

 

Og streaming tjenester, vell disse er ikke noe man burde håpe på.

Vi har allerede en som driver på med semi streaming, det er SecondLife hvor du kjører klienten lokalt men alt innhold streames til deg.

Høres flott ut i teorien, men det har vært stor problematisk, krasjer helt vilkårlig, lag, inventory bugs og frakoblinger når som helst.

Så pålitligheten er lik 0, og når ISP gutta allerede sliter med båndbredden til YouTube og høy ping og trege sjøkabler, da sier det seg selv at de har ikke så mye fremtid med å få til en pålitlig streaming tjeneste.

Jeg vil nok alltid foretrekke å kjøre det lokalt, du har alltid 3 finger hilsningen når programmet oppfører seg dårlig og du KAN diagnosere problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sikkert fint for ting som skriving, evt. film ol, men spilling.. ikke på en god stund. Ser ikke for meg hvordan de skal få plass til kraftige GPU'er i mobiler. Men, min gamle mobil (nokia, skyvemodell, 6800 elns), hadde bilspill som minnet om PSX spill nesten, så er nok fullt mulig, enda jeg ikke venter Crysis på mobil med det første.

Folk flest bryr seg ikke om super grafikk og svære grafikkort. Så lenge det er bra nok, vil det fungere.

 

Jeg kan definitivt se for meg at mobiltelefonen erstatter PC for mange. Bare plugg i tastatur, mus og skjerm, og du har en PC i selve mobilen.

Lenke til kommentar
Så planen er at man skal ha et laptopskall som man må koble mobilen til for å bruke? Og skjerm, tastatur og mus på pulten hjemme (eller på jobb) som man må koble mobilen til for å bruke? Og attpåtil så må man fysisk koble mobilen til TV-en for å se film fra mobilen? Dette har jeg ikke noe tro på. Det er for mye dilldall og for mye greier som er ubrukelig uten mobilen. Mobilen vil nok fortsette å være bare mobil. Med tablets er dette kanskje en idé, men jeg har mer tro på at man kan koble tastatur (og eventuelt mus) til tablets om man skal skrive lengre tekster enn at man skal koble tablets til skjerm, tastatur og mus og endre brukergrensesnittet. Komboen tastatur+mobil er jo heller ikke så dumt.

 

Når det gjelder tilkobling til TV så har jeg mer tro på retningen Apple går med løsningen iOS + AppleTV. Start en film på mobilen og trykk på en knapp for å vise filmen på TV-en. Da sitter du fremdeles med mobilen i hånda og kan sjekke andre ting mens filmen vises på TV-en.

 

For meg ser denne løsningen rett og slett tungvindt ut. Teknisk småinteressant, men ikke mer enn det. Skal spise sokkene mine om dette er tar av i fremtiden.

Dette er bare starten. Jeg kan tenke meg at om noen år vil du ikke engang trenge å ta mobiltelefonen ut av lomma. Du bare tar frem tastatur, mus og andre enheter du ønsker å bruke, og så fungerer alt uten videre.

 

Og PC-skjerm? Mobilen vil kommunisere trådløst med TVen din. Akkurat som den kommuniserer trådløst med tastatur og mus. Og vips har du en PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Enig med det som er nevnt tidligere;

 

Mobilene vil bli kraftigere og etterhvert gjøre hva PC'ene gjør i dag. "Problemet" er bare at på det tidspunktet vil PC'ene utføre enda mer kompliserte oppgaver. Så forholdet dem imellom vil nok vare en stund fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...