Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer - PCen tar pauser i arbeidsøkten


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg gikk i mai 2010 til annskaffelse av en komplett gamer pc. Siden den tiden har jeg fått større og større problemer med den. Til å begynne med var det eneste problemet at jeg ofte hadde problemer med å få den på, fordi den frøs på windows loade screenen ved oppstart. Derfor måtte jeg som regel gå gjennom oppstartsverktøy for å få den på. Dette var ikke så stort problem, så var ikke noen vits å gjøre noe med det tenkte jeg, men nå har problemene blitt verre og verre.

 

Det kan nesten virke om om pcen bare stopper å jobbe iblant. Jeg kan sitte å game nye spill med maks ytelse på den ene skjermen min, mens jeg ser på tv-serier med 1080p kvalitet på den andre(har 2x 24" skjermer koblet i), uten at den har noe problemer, men så plutselig kan det komme en enorm lagspike, hvor alle programmer slutter å fungere, og pcen reagerer ikke på noenting. Når dette skjer trykker jeg som regel ctrl+alt+delete, men den plukker heller ikke opp dette før alt løser seg opp, og fungerer som normal igjen et par min senere. Dette skjer stadig hyppigere og varer stadig lenger.

 

Jeg har formatert pcen 3 ganger siden jeg fikk den, og dette har ikke engang hatt en midlertidig effekt for det bedre.

 

Her er hardwaren: (Har klippet og limt fra ordrebekreftelsen, og bare fjernet accessories/software som kom med, så spør gjerne om noe mangler)

 

Komplett Gamer AMD Dragon

 

Chieftec Dragon II Midi Tower Sort

 

Vifter: 1x 120mm Front, 2x 120mm Topp, 1x 220mm

Side, Blå LEDs

 

Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 9x

SATA, 135mm Vifte

 

Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, Socket-AM3

AMD 785G+SB710, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX,

HDMI, DVI, 2xPCI-Ex(2.0)x16

 

 

AMD Phenom II X4 945

Quad Core, 3.0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed

 

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

 

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MHz,

 

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

 

WD VelociRaptor® 300GB SATA

10000RPM, 16MB, 3 GB/s

 

Western Digital Caviar® GreenPower# 1TB

Sata 3 Gb/s, 64MB Cache

 

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

 

Jeg har en teori selv, som jeg håper kan stemme, men det jeg har gjort sålangt indikerer at dette mest sannsynlig ikke er problemet. Den teorien er: Støv, ettersom pcen har vifter på toppen av kabinettet, noe jeg vil tippe kan føre til ekstra mye støv inne i kabinettet. Jeg skal prøve å få støvsugd inni hyppigere, i håp om at det kan ordne på noe.

 

Er det noen som har noen formening om hva som kan være problemet, og evt. hvordan dette kan ordnes+input på hvor i pcen støv har ekstra stor påvirkning på ytelse (Forutsatt at dette kan være problemet), så setter jeg pris på alle innspill.

Endret av GeirV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte samme PCen med noen modifikasjoner og den funker som bare det, har vaska støvfilter 2 ganger tror jeg og burde ikke være noe problem med støv inni den pga de gode støvfilterne :) Kjøpte den faktisk i februar 2010 og fungerer fremdeles, har akkurat kjøpt meg ny og solgt den gamle til en kompis og han har fortsatt ingen problemer med den :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Først av alt kan vi nesten utelukke støv, Hovedkortet ditt, CPU eller RAM brikkene vil jeg tippe! kan være PSU også, men begynn her:

 

1. Ta ut en og en RAM brikke og start opp, bytt plass, prøv med en og en osv. er ikke så mange måter å sette dem inn der :p

2. Test Prosessor i en annen pc, ring alle vennene du har og spør omdu kan teste den hos en av dem!

3. Skjekk BIOS innstillinger, kan være satt feil spenninger på diverse komponeter.

4. PSU må du også teste på en annen maskin for å se om den kan ha en feil.

 

Fått bluescreen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Hey. Problemene med pcen har fortsatt på samme spor i enda ett år, og har etterhvert blitt vent til at dette skjer, men jeg vil likevel komme til bunns i dette, men har ikke mye kompetanse innen troubleshooting på dette. Men jeg fikk nylig under oppstart melding om at pcen ikke kunne finne oppstart hardrive. Etter litt fiksing på kabler klarte jeg å starte igjen, men tenkte at dette kanskje var relevant. Er det mulig at HD er problemet? Tenkte bare å forhøre meg om dette, siden jeg gjerne skulle hatt en ssd HD anyway :)

Lenke til kommentar

Fult mulig at en dårlig tilkobling eller defekt kabel fører til problemer over tid ja.

Urenheter i tilkoblingen kan også føre til problemer.

 

Siden datamaskinen fortsatt fungerer den dag i dag antar jeg at PSU fungerer som den skal så eventuelt feilsøking på den tar vi til slutt.

Du har selvsagt prøvd å se om minnet fungerer som det skal? Memtest.org last ned og kjør en versjon via usb.

Du kan også laste ned crytaldiskinfo og sjekke status på hd der, den sier ifra om hden din har problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...