Gå til innhold

Guide: Ti ting vi hater med kameraet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Punkt nr.2 fikk meg til å tenkte på ei bekjent som har hatt dSRL i ca. 3 år og først nå skulle hun begynne å kanskje lære seg hva "lukker og iso og sånt" er for noe.

 

Selv startet jeg med et kamera med forhåndsinnstillinger som f.eks solnedgang, macro etc. men jeg leste i alle fall Exif på samtlige bilder for å faktisk lære meg det at lang lukkertid var årsaken til ekstremt lyse bilder. :blush:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Manglende funksjonalitet. Hvorfor i all verden kan ikke alle kamera ha noe så banalt som innebygget timelapsefunksjon? Jeg vet ikke om et eneste kamera som har dette, uavhengig av prisklasse. Ellers bør absolutt alle kamera som produseres ha mulighet for lukker og blenderprioritet og manuelt modus. Og selvsagt iso i 3. dels trinn og mulighet for å sette øvre grense for autoiso.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne nesten ikke vært mere enig. Bra liste :thumbup:

 

1. Megapiksler

Kompaktkamera med 1/2,3" sensor og 12-16MP er ren idioti. Når man printer ut slike bilder ser det ut som havregrøt i farger. Hadde det ikke vært bedre med 5MP og god detaljgjengivelse?

 

2. Autofunksjoner som ikke holder mål

Grønn Auto og "dame med hatt" skulle vært ulovlig. Bruk P!

Program mode er genialt, blender og lukker er som yin og yang :p

Ingen uønsket pop-up blits.

 

3. Kunst-filtre

Noen av Olympus sine art-filtre er faktisk morro.

HDR filtrene er generelt veldig dårlige.

 

4. Proprietære batterier

Jeg har 4 forskjellige batterier og 3 ladere.

Totalt har jeg 9-10 batterier til kameraene mine.

 

5. Meningsløse varianter

Sony har mange slike modeller. Olympus hadde E-420 og E450 på samme tidspunkt. Både E-620 og E-600 ble solgt i enkelte land, nesten ingen forskjell mellom disse to.

 

6. Villedende markedsføring / 7. Perfekt

Disse to og nr. 5 har egentlig ikke noe med selveste kameraet å gjøre.

 

8. For dårlige funksjoner

Dette skjer ofte på entry-level kameraer fra CaNikon (og Sony?)

 

9. Smarte løsninger som ikke fungerer eller gir for store bivirkninger

Men for all del. Vi ønsker at produsentene skal prøve ut nye muligheter. Men gjør noe med dem når de ikke fungerer eller dropp hele greia!

 

10. Kameraer som er bedre enn mitt

Shit happens :!:

Lenke til kommentar

Auto ISO er poengløs når jeg ikke selv kan sette grenser for hva min/maks ISO skal være. Fysjom - det hadde vært lett å implementere menyvalg for dette. Fy, Canon.

 

Når jeg har intern blits på kameraet er det enkelt å ta bilder med blits - kameraet velger blender og lukker i forhold til at det kommer blitslys.

Når jeg har ekstern blits på kameraet driter kameraet i at jeg har på blits - det velger blender og lukker som om det ikke var noen blits, selv om det vet veldig godt at det sitter en der. Heldigvis finnes det på noen modeller custom functions så man får tvunget kameraet til å velge maks 1/60s, men dette er en teit funksjon som skulle vært endret, så ting fungerte skikkelig uten å skulle gå inn i obskure menyer. Fy, Canon.

 

Kameraet vet visst veldig mye bedre enn meg hvor bra optikken min er, og hvilke autofokuspunkter jeg "får lov til" å bruke. Det skal være f/2.8 eller kjappere for at det aktiverer kryss-sensorene, og er det over f/5.6 nekter det å aktivere autofokus i det hele tatt. Dette burde det vært mulig for meg å velge. Fy, Canon.

 

 

Og hvorfor i helvete skal de ha lukkede RAW-formater? Joda - det er helt greit at de får ha sine egne proprietære filformater de selv velger hvordan skal være, men at de skal være lukket, at de krypterer data og saksøker andre tredjepartsleverandører hvis de skulle våge å reverse engineere og lese deres "hemmelige" data om picture styles, hvitbalanse og så videre? Hvorfor i svarte svingende er det et problem for Canon, Nikon eller hvem pokker at for eksempel Adobe skulle få lov til å lage RAW-converter som bruker alle data fra RAW-fila? Det er da for pokker mitt kamera, hvorfor skulle jeg ikke få velge hvilken RAW-converter jeg helst vil bruke? Men neeeeida - det ville jo være teit om jeg ikke foretrakk RAW-converteren til produsenten.. Bah, humbug. Fy, alle sammen!

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Manglende funksjonalitet. Hvorfor i all verden kan ikke alle kamera ha noe så banalt som innebygget timelapsefunksjon? Jeg vet ikke om et eneste kamera som har dette, uavhengig av prisklasse. Ellers bør absolutt alle kamera som produseres ha mulighet for lukker og blenderprioritet og manuelt modus. Og selvsagt iso i 3. dels trinn og mulighet for å sette øvre grense for autoiso.

Du kjenner tydeligvis ikke mange Nikon-kamera da. Alt dette finnes iallfall på D200, D300, D700, D2, D3. Skulle ikke forundre meg at D90 og D7000 har det også.

Lenke til kommentar

Personlig hater jeg mangler på autofunksjon (grønt kamera) på mitt Nikon D300. Ikke at jeg vil bruke det selv, men det hadde vært utrolig greit med en noobmode som overstyrer alt av brytere på kameraet og instillinger i menyene, kall det gjerne kompaktkameraemulering... Hender ofte at noen vil låne kameraet mitt på fest eller lignende, og da må jeg trykke og vri en hel del for at de i det hele tatt skal klare å få et bilde som ikke er bekmørkt og ute av fokus. Har laget meg to programsett for noobs (uten AF-ON, med rask lukker på autoiso, fokusprioritering, you name it...), men må fremdeles slå over til disse og vri bryterene til "closest to subject", AF-S og matrix bak på kameraet. Ellers veldig enig i listen :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Mangler blenderring

2. Mangler lukkertids hjul

3. Mangler egen ISO bryter

4. Mangler manuell mekansik fokusering

5. Mangler dedikert formatering av minnekort knapp

6. Mangler mekanisk selvutløser

7. Mangler dediketr speillås knapp

8. Mangler mekanisk snorutløser feste

9. Mangler dedikert bryter/hjul for eksponerings kompensasjon

10. har en sensor mindre enn 24 x 36 mm og alikevel en drøss med pixler

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...