Gå til innhold

Verdens minste PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Verdens minste PC" er bare semantikk. De kunne godt presisert det bedre ved å kalle den "verdens minste serieproduserte x86-baserte PC med 250 GB harddisk".

 

Det er over 10 år siden jeg så bilde av en spesialbygd PC som var fult brukbar den gang, og fikk plass i en fyrstikkeske. Det var selvsagt spesielle kontakter, ekstern strømforsyning osv. Alt dette tok selvsagt plass og befant seg utenfor fyrstikkeska.

 

Ellers så finnes det jo en rekke serieproduserte smalklienter som er mindre, men de fleste er ikke basert på x86 og har heller ikke 250 GB harddisk. Noen kan bare kjøres med klientserver, mens andre kan også modifiseres til å kjøre uten. I nyere tid har jo også mobiltelefoner ofte blitt omtalt som så avanserte at de er en liten PC. De inkluderer til og med driftsbatteri, skjerm, tastatur, høyttalere og mikrofon, noe ikke denne dingsen gjør. Så det kommer helt an på hvordan man definerer begrepet personlig datamaskin (PC).

 

Men liten, det er den utvilsomt.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Verdens minste PC" er bare semantikk. De kunne godt presisert det bedre ved å kalle den "verdens minste serieproduserte x86-baserte PC med 250 GB harddisk".

 

Det er over 10 år siden jeg så bilde av en spesialbygd PC som var fult brukbar den gang, og fikk plass i en fyrstikkeske. Det var selvsagt spesielle kontakter, ekstern strømforsyning osv. Alt dette tok selvsagt plass og befant seg utenfor fyrstikkeska.

 

Ellers så finnes det jo en rekke serieproduserte smalklienter som er mindre, men de fleste er ikke basert på x86 og har heller ikke 250 GB harddisk. Noen kan bare kjøres med klientserver, mens andre kan også modifiseres til å kjøre uten. I nyere tid har jo også mobiltelefoner ofte blitt omtalt som så avanserte at de er en liten PC. De inkluderer til og med driftsbatteri, skjerm, tastatur, høyttalere og mikrofon, noe ikke denne dingsen gjør. Så det kommer helt an på hvordan man definerer begrepet personlig datamaskin (PC).

 

Men liten, det er den utvilsomt.

nitpicking skulle vært forbudt:P

 

"Serieprodusert" er feil å bruke, "komersiellt tilgjengelig" ville vært mer korrekt, for det amerikanske forsvaret tester ut PC-er som sitter i kevlar hjelmen som er mindre enn PCen i artikkelen, (finner ikke kilde i farta, men så det på en av dokumentarkanalene for noen uker siden), så minst serieprodusert er det heller ikke;).

Lenke til kommentar

"Verdens minste PC" er bare semantikk. De kunne godt presisert det bedre ved å kalle den "verdens minste serieproduserte x86-baserte PC med 250 GB harddisk".

 

Det er over 10 år siden jeg så bilde av en spesialbygd PC som var fult brukbar den gang, og fikk plass i en fyrstikkeske. Det var selvsagt spesielle kontakter, ekstern strømforsyning osv. Alt dette tok selvsagt plass og befant seg utenfor fyrstikkeska.

 

Ellers så finnes det jo en rekke serieproduserte smalklienter som er mindre, men de fleste er ikke basert på x86 og har heller ikke 250 GB harddisk. Noen kan bare kjøres med klientserver, mens andre kan også modifiseres til å kjøre uten. I nyere tid har jo også mobiltelefoner ofte blitt omtalt som så avanserte at de er en liten PC. De inkluderer til og med driftsbatteri, skjerm, tastatur, høyttalere og mikrofon, noe ikke denne dingsen gjør. Så det kommer helt an på hvordan man definerer begrepet personlig datamaskin (PC).

 

Men liten, det er den utvilsomt.

 

 

Er vel Nano Itx du tenker på da kom vel rundt 2004, i tilegg så har man jo Pico-Itx.

 

Synes det er rart at man ikke satser mere på dette.

Lenke til kommentar

MEN støtter den linux ? det er det store spørsmålet, vist ikke passer den likegodt til pynt

Er en PC, seff støtter den linux, vel, så lenge "generic" open source drivere fungerer.

 

Men hvorfor er linux det eneste som fungerer for deg?? jeg er nysjerrig side jeg bruker W7 og linux på mine maskiner og er på det gjevne veldig imponert over W7 som ser ut til å være det minst ressurskrevende OSet til MS siden W2K. Jeg liker Linux men Windows funker fett det og.

 

-frank

Lenke til kommentar
Er vel Nano Itx du tenker på da kom vel rundt 2004, i tilegg så har man jo Pico-Itx.

Da har du store fyrstikkesker. Jeg tenkte på en fra rundt 1998 med underklokket 486DX-prosessor og 16 MB flash ram/disk. Denne ligner spesifikasjonsmessig, men det var ikke den jeg så. Den jeg så var litt mindre og lå oppi en normal størrelse fyrstikkeske. Det stakk også ut små ledningsstumper til alt av tilkoblinger.

 

Jeg kom forresten over en ganske liten webserver her Ca 2x3 mm uten pluggen og 10x20x20 mm med pluggen. Her er et bilde til.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

MEN støtter den linux ? det er det store spørsmålet, vist ikke passer den likegodt til pynt

Er en PC, seff støtter den linux, vel, så lenge "generic" open source drivere fungerer.

 

Men hvorfor er linux det eneste som fungerer for deg?? jeg er nysjerrig side jeg bruker W7 og linux på mine maskiner og er på det gjevne veldig imponert over W7 som ser ut til å være det minst ressurskrevende OSet til MS siden W2K. Jeg liker Linux men Windows funker fett det og.

 

-frank

 

Jeg bruker begge deler , men syns linux passer seg bedre på slike små pcer.

 

Ressurskrevende kommer ann på hvilken type linux distro man legger inn, samt tweaking .

 

Kunne sett for meg at denne hadde passet bra som mediacenter / emulator maskin. En kosepc rett og slett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...