Gå til innhold

Nærmere flertall for veto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem med vettet i behold ønsker å leve under autoritær diktatur? Folk sitter på baken sin mens vi er i ferd med å miste alt som er av frihet og rettigheter.

 

Det kommer ikke til å gå opp for folk før de har mistet det meste.

 

Folk er så hjernevasket av undervisningssystemet og media at de er troende til å gi fra seg all frihet mot at myndighetene skal beskytte de mot en trussel som ikke engang eksisterer.

 

Folk skjønner ikke hvilken retning verden er i ferd med å gå, de greier knapt nok følge med på hva som er på TV.

Endret av BadCat
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Individets frihet sitter dypere i ryggraden til i hvert fall unge konservative enn eu-sympatien (i den forutsetning at de har en ryggrad). Kan godt hende flere representanter velger riktig når de har sett så mange velgere rygge fra DLD, men velger å holde kjeft mens de sitter mellom bark og ved.

 

Om høyre innfører DLD vet de også at FRP vil benytte det for alt det er verdt, og kanskje koste dem ministerposter i 2013. Jeg er neppe unik i så henseende.

 

 

Lenke til kommentar

Men hvor er alle de journalistene som sutret over de AKT-boksene som målte gjennomsnittsfart? Da lagde de flere saker om at folk ble overvåket, stilte spørsmål rundt personvern, at det muligens brøt med loven og alt det der.

I denne DLD-saken, som er myyyyye viktigere, har jeg egentlig ikke sett særlig til diskusjon rundt temaet. Spesielt det faktum at hvis man har en mobil med GPRS/EDGE/3G/HPSA så blir man overvåket så og si hele døgnet, med rimelig nøyaktig posisjonering, hvem man har snakket med, sendt sms til, sendt mail til, mottatt mail fra, hva man har søkt på nett, hvilke nettsider man har besøkt, og sikkert en god del andre ting som er fint å overvåke...

 

Her har det vært skikkelig dårlig mediadekning syns jeg.

 

Hmmm, det er sikkert Arbeiderpartiet som har startet bråket i Egypt for å lede media vekk fra DLD-saken i Norge

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge ender opp med et datalagringsdirektiv, på ene eller andre måten. Om det mot formodning ikke skulle gå denne gangen, så kommer de med en annen versjon, og denne gangen har de lært å bare kjøre det igjennom så fort som mulig, slik at de unngår støyen de fikk rundt DLD.

 

Ta EU`s "grunnlov" som eksempel. De plagsomme borgerne i Frankrike og Nederland stemte imot. Litt irriterende for politikerne selvsagt, men ikke værre enn at de gikk for en praktisk talt lik "reformtraktat" isteden, denne gangen uten folkeavstemning.

 

Retningen mot EU, overvåkning, mindre nasjonal selvråderett osv. kommer de til å fortsette helt til noen snur og går andre veien. Man står aldri på stedet hvil. Ingen kommer til å si "nok er nok, vi stopper her". Noen med makta må gå ANDRE veien, ellers ender vi opp med chip i nakken om ikke så altfor lang tid.

 

jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre burde bruke litt tid på å tenke igjennom hva de er med på selv, framfor å reise til Kina for å klage på dem titt og ofte. Jeg kan ikke fordra Kina, men jeg innser at det er den retningen det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg gjort, lest en god del artikler for og mot. Det stort sett alle artikler imot sier er at dette går på individets frihet, en del synsing om hvor forferdelig det er og en god del feil informasjon om at dette kan bli brukt mot alle og alt når som helst. Samtidig som grunnene for DLD ignoreres samt at man overdriver ekstremt. Jeg har til gode å lese en artikkel som saklig sier punkt for punkt hva som er galt, og hvorfor det er galt på en skikkelig måte. Har du en link til en artikkel ala det?

 

Som f. eks patriot act i USA, etter at denne har blitt innført har jeg til gode å se saker der det har blitt påvist misbruk av informasjon i politisaker, ala det man er redd for her. Å kalle staten etter dette har blitt innført for politistat uten å begrunne det er mer latterlig enn mitt enkle spørsmål.

 

Jeg stiller meg stort sett likegyldig til denne saken, da jeg ikke ser på det som et enormt problem at selskaper som tilbyr meg service, lagrer informasjonen om hva jeg har gjort de siste 6 mnd - 2 år, så lenge dette beskyttes av lov fra hvem som helst. Gjør jeg noe særdeles ulovlig så støtter jeg at staten kan sjekke hvem jeg har utvekslet eletronisk kontakt med for å løse saker enklere. Om det kan bidra til å stoppe global kriminalitet og stoppe terror er det flott. At de som er imot dette, snakker om en terrortrussel som ikke eksisterende gjør ikke dette mer saklig. Selfølgelig er risikoen for hver enkelt minimal til de grader at den er ikke-eksisterende, men mot samfunnet i sin helhet er den nevneverdig.

Lenke til kommentar

Saken er bare at det finnes mange andre måter å få kloa i forbrytere på. DLD er bare med på å lagre info om menigmann mens de som faktisk har noe å skjule finner løsninger til å unngå systemet likevel.. Å bruke terrorister som argument for å innføre en masselagring av info fra hele befolkningen holder ikke vann da det kanskje finnes en liten håndfull ekstremister i norge som KANSKJE vurderer å gjøre noe bøll, disse er dog allerede overvåket av PST og andre organisasjoner.

 

En annen ting er at info om folk allerede blir lagret i dag men på spredte steder, ergo skal det litt jobbing til for å finne ut hvordan f.eks jeg lever, men om DLD kommer så blir aldr lagret lett tilgjengelig og det liker jeg ikke. Iallfall når systemet blir administrert av mennesker som kanskje ikke har peiling på hva de driver med.

Politiet, NAV og andre organisasjoner får lett tak i info om hvem som helst ved få tastetrykk. Selv om rettsvesenet skal gi godkjenning trenger det faktisk ikke å etterfølges om de riktige folka finner det for godt å trykke på feil knapper.

 

En annen ting er at infoen faktisk blir lagret i opp til 12 mnd om dette blir vedtatt i norge, og ikke noen få uker som det er i dag. Jeg vil ikke ha info om livet mitt på avveie til uvedkommede..

 

Slik kan jeg f.eks spores i dag:

 

Visa/bankkort, internett tilkobling (mobilt bredbånd og fastlinje), mobiltelefoner, Qfree brikker som brukes via bomstasjoner, overvåkningskameraer, innlogging av forskjellige tjenester på nettet, GPS tjenester osv via mobiltelefonen, og dette kan spores ganske så nøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg si det klart. Jeg er imot direktivet, av økonomiske årsaker. Det koster penger å innføre vedtaket, men det er helt patetisk at folk roper at Norge er et diktatur, kommunist/fascist-styre o.l. pga et mulig direktiv som setter minimums- og maksimumsgrenser for hvor lenge trafikkdata skal lagres.

 

Jeg informerer om at datalagringsdirektivet er iverksatt i praksis i Norge i dag. Politiet kan når som helst hente informasjon fra de aktuelle aktørene (internett- og telefonileverandørerer m.m.) så lenge de har en saklig grunn og det er knyttet til en aktuell undersøkelse. Den eneste forskjellen på hvordan det er i Norge i dag og hvordan det blir dersom DLD blir innført, er at direktivet setter minimums- og maksimumsgrenser som er høyere enn informasjonen som blir lagret i dag.

All informasjonen som omfattes av direktivet blir altså lagret allerede i dag, men ikke like lenge! Og slik informasjon kan bare hentes ut av politiet i aktuelle saker, enten direktivet er innført eller ikke. Det er derfor liten sjanse for misbruk av informasjon, og de som mener sjansen er stor, hvorfor har ikke dette skjedd i så utstrakt grad enda?

 

Tanken med datalagringsdirektivet er god; det kan bli tryggere, men prisen er høy. Bokstavelig talt. Er vel snakk om flere hundre millioner norske kroner for å få i gang dette.

 

Dersom vetoretten blir brukt, håper jeg i det minste EU ikke vil utøve økonomiske sanksjoner mot Norge som en følge.

Endret av Eplesaft
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...