Gå til innhold

Avanserte funksjoner på rimelige kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1000 kr ekstra for det kit-objektivet synes jeg er mye. Den nåværende 18-55 IS-modellen legger som regel bare 500 kr på kameraprisen om man vil ha det med som kit.

 

Jeg regner med 1100D arver bildebrikken fra 450D. Men det er synd det får mindre søker enn forgjengeren sin. Ned fra 0,87 til 0,81x forstørrelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vel - har du noengang sett en villveiledende pris som ikke var i overkant høy? ;)

godt poeng. Vi får se hva det blir til i butikkene.

 

En annen liten observasjon: Det ser ut til at Canon har endret lengden på produktsyklusene for den tresifirede serien fra 1,5 til 1,0 år. Canon (og jeg) regner nok med økt salg på grunn av det.

 

post-3851-0-69449500-1297082901_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er nok på grunn av den rivende utviklingen av video-relaterte funksjoner - det er der utviklingen virkelig er for tiden..

 

Men utifra det jeg har sett har Canon ikke videreutviklet video funksjonene nevneverdig. 600D er jo i mine øyne bare en billigere og mindre solid 60D kopi. Eller en 550D med en skjerm som kan svinges på. Lite nytt og spennendes :(

Lenke til kommentar

Men utifra det jeg har sett har Canon ikke videreutviklet video funksjonene nevneverdig. 600D er jo i mine øyne bare en billigere og mindre solid 60D kopi. Eller en 550D med en skjerm som kan svinges på. Lite nytt og spennendes :(

450D - liveview.

500D - video, 720p30, 1080p20.

550D - stereo lyd-plugg, 1080p24/25/30, bedre sensor, bedre LCD-skjerm.

600D - vippbar skjerm, bedre pixelbinning, digital zoom/crop ved video, manuell eksponeringskontroll i video.

 

Synes det har vært en ganske så fin utvikling i videodelen på XX0D-serien til Canon, jeg. :)

 

60D har forøvrig ikke 640x480 digital crop i video - og at 600D har nedskalerte funksjoner i forhold til 60D? Hva ventet du deg? Det er et kamera i serien under.

 

Edit: 60D har en begrenset videocrop-funksjon.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Festlig med 600D, forresten: Bilder også i 1:1, 4:3 og 16:9. Croppet inn, men allikevel. Liker også at den kan være master for blitser. :)

 

Instruksjoner i kameraet gjør det også mer velegnet for nybegynnere. :)

 

 

Edit: ..Mens 1100D også får nytt kit-objektiv - 18-55 III - som i følge dpreview visstnok skal være like god optisk som IS-versjonen - og så slipper vi å gnåle om at det for all del må være IS-versjonen man får av kitoptikken - nå kan vi anbefale "IS eller III'eren uten IS, men helst IS II*)". Så mye enklere, atte! :D

 

 

*) Hvis den er noe nevneverdig bedre enn den første IS-versjonen, vel å merke.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Festlig med 600D, forresten: Bilder også i 1:1, 4:3 og 16:9. Croppet inn, men allikevel.

Jeg liker også dette. Hadde de lagt til portrettformat 3:4 så hadde jeg blitt ennå mer fornøyd. :)

 

Video-crop er spennende. Jeg har lenge ønsket at mobiltelefoner får videocrop og brukt g-sensorene til å stabilisere videoene ved å flytte utsnittet rundt på sensoren. Videoer uten steadycam er ofte til å få hodepine av å se på. Ikke at jeg tror Canon vil flytte beskjæringen for å stabilisere. De har jo IS i noen av objektivene til å fikse den biffen.

Lenke til kommentar

Men utifra det jeg har sett har Canon ikke videreutviklet video funksjonene nevneverdig. 600D er jo i mine øyne bare en billigere og mindre solid 60D kopi. Eller en 550D med en skjerm som kan svinges på. Lite nytt og spennendes :(

60D har forøvrig ikke digital crop i video

 

60D har 7x crop med 640*480

Lenke til kommentar

Mitt 550d har også 640x480 crop 50fps i movie mode.

Og iallefall manuell eksponeringskontroll i video.

 

Dog er videofunksjonen mest en bonus for meg, men hvis video er grunnen til å kjøpe kamera, er sikkert 600d mer spennende.

Vippbar skjerm er jo vel og bra, men for min del ser jeg kun en virkelig fornuftig nyvinning med det, og det er blitsmasterfunksjonen. Det kunne jeg godt tenkt meg.

 

Vi vurderer å gå til innkjøp av et hus til her i huset, hehe. Fordi madammen også gjerne vil knipse løs på ferie, ikke bare stå og se på at jeg gjør det, eller føle seg stresset når jeg overlater kameraet til hennes hender.

Usikker på hva det skal bli, kunne gjerne tenkt meg fokussystemet i 7d, men usikker på om det er verdt alle de ekstra pengene, har det noe for seg utover ved fotografi av hurtige objekter?

Lenke til kommentar

Mitt 550d har også 640x480 crop 50fps i movie mode.

Og iallefall manuell eksponeringskontroll i video.

7x crop som kun bruker et bittelite område i midten av sensoren? Men ja - det er bedre manuell eksponering i 550D enn jeg mente å huske.

 

Ja, 7x crop, så 600d virker vel til å være en 550d med vridbar skjerm, masterflashkontroll og hjelpemenyer...

Lenke til kommentar

Ja, 7x crop, så 600d virker vel til å være en 550d med vridbar skjerm, masterflashkontroll og hjelpemenyer...

..Og større utvalg i cropvideoformater i ulik zoom, også i full HD, ulike crop-bildeformater, også i andre aspekter, lydkontroll med volummåler, diverse nye og oppdaterte automodi og som tidligere nevnt, visstnok bedre pikselbinning. Akkurat som man kan beskrive 550D som en oppdatering av 500D. ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...