Gå til innhold

Ivy Bridge blir bakoverkompatibel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

OK, så.... den nye CPUen er bakoverkompatibel med... et brikkesett som ikke virker?

 

</billigpoeng>

Haha!

 

Ellers må jeg si meg enig med Simen1, tror det ikke før jeg får se det.

Lenke til kommentar

Nå var jo ikke akkurat brikkesettet defekt heller da. Det var bare snakk om at de sata2-portene som kjørte fra brikkesettet vil KUNNE degraderes over tid, i værste fall slutte å virke. Men til trøst, så har man 2 ekstra sata2-porter på p67 og h67 som kjører fra et tredjeparts-brikkesett som ikke vil ha noen problemer. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå var jo ikke akkurat brikkesettet defekt heller da. Det var bare snakk om at de sata2-portene som kjørte fra brikkesettet vil KUNNE degraderes over tid, i værste fall slutte å virke. Men til trøst, så har man 2 ekstra sata2-porter på p67 og h67 som kjører fra et tredjeparts-brikkesett som ikke vil ha noen problemer. :thumbup:

Slik jeg leste det VILLE de degraderes over tid. Jeg bruker per i dag 4-5 av mine 6 SATA porter (AMD oppsett dog), og å bare kunen bruke 2 av disse (uten å risikere utilgjengelige disker før eller siden) ville ikke vært et alternativ.

Lenke til kommentar
Nå var jo ikke akkurat brikkesettet defekt heller da. Det var bare snakk om at de sata2-portene som kjørte fra brikkesettet vil KUNNE degraderes over tid, i værste fall slutte å virke. Men til trøst, så har man 2 ekstra sata2-porter på p67 og h67 som kjører fra et tredjeparts-brikkesett som ikke vil ha noen problemer. :thumbup:

Jeg sitter og fantaserer meg til en passende bilanalogi:

Bilkjøperen kommer tilbake til bruktbilselgeren nybilforhandleren og sier at bilen er defekt og at han vil ha reparert bilen uten kostnad eller pengene tilbake. Bruktbilselgeren Nybilforhandleren sier at "Hele bilen er ikke defekt, det er bare bremsene på 2 av hjulene som degraderes over tid og til slutt mister bremseeffekten. Bremsene på de andre hjulene fungerer jo fint og resten av bilen er det jo ikke noe galt med. De fleste vil også klare seg fint med bremse på bare to av hjulene og mange vil ha byttet bil før problemet blir tydelig."

 

Poenget mitt er at man bør bytte selv om ikke absolutt alle deler av brikkesettet og hovedkortet degraderes til å feile tidlig. Produsentene gjør bare det eneste riktige i situasjonen: legger seg flat og tilbyr kundene kostnadsfri erstatning eller omlevering når det blir mulig.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som om Ivy Bridge vil gi en brukbar ytelsesøkning.

 

 

Fra TechSpot :

 

According to early roadmap details we've seen, Intel is estimating that Ivy Bridge will offer a 20 percent performance advantage over Sandy Bridge which is slightly more than what Sandy Bridge offered over Intel's first generation of Core i processors. On the graphics side we'll see support for DirectX 11 and OpenCL 1.1 and Intel is targeting a 30 percent graphics performance boost compared to Sandy Bridge.
Lenke til kommentar
Nå var jo ikke akkurat brikkesettet defekt heller da. Det var bare snakk om at de sata2-portene som kjørte fra brikkesettet vil KUNNE degraderes over tid, i værste fall slutte å virke. Men til trøst, så har man 2 ekstra sata2-porter på p67 og h67 som kjører fra et tredjeparts-brikkesett som ikke vil ha noen problemer. :thumbup:

Jeg sitter og fantaserer meg til en passende bilanalogi:

Bilkjøperen kommer tilbake til bruktbilselgeren og sier at bilen er defekt og at han vil ha reparert bilen uten kostnad eller pengene tilbake. Bruktbilselgeren sier at "Hele bilen er ikke defekt, det er bare bremsene på 2 av hjulene som degraderes over tid og til slutt mister bremseeffekten. Bremsene på de andre hjulene fungerer jo fint og resten av bilen er det jo ikke noe galt med. De fleste vil også klare seg fint med bremse på bare to av hjulene og mange vil ha byttet bil før problemet blir tydelig."

 

Poenget mitt er at man bør bytte selv om ikke absolutt alle deler av brikkesettet og hovedkortet degraderes til å feile tidlig. Produsentene gjør bare det eneste riktige i situasjonen: legger seg flat og tilbyr kundene kostnadsfri erstatning eller omlevering når det blir mulig.

 

Bra sakt Simen.

 

Men dere må ikke misforstå meg. Jeg sier ikke at man skal la være å bytte tilbake sitt sandy-bridge hovedkort. Poenget mitt var at alt forutenom sata2-portene på brikkesettet var flunkende fint. Ergo, brikkesettet er ikke ødelagt, det bare har en defekt i form av sata2-kontrollere. :p

Lenke til kommentar

Blir nok z68 chipset med oppgradering til Ivy Bridge når den kommer. Største nyhet i Ivy bridge er jo ny CMOS prosess og integrert DRAM på sokkelen, noe som kan tyde på ekstrem ytelse/watt i forhold til alternativene. CMOS oppgraderinger og forbedringer i minnehierarkiene er tross alt de to viktigste historiske faktorene til økt ytelse og ytelse/watt. At en kan få i pose og sekk har vel ikke skjedd siden første Opteron på forbruker CPU?

 

At Intel sier den skal være kompatibel med P67 og H67 (og z68 antar jeg, siden det er en "storebror"), ser jeg ikke helt hvorfor en skulle tvile på. De har alt å tape på å bryte slike lovnader og så langt jeg kan huske har de ikke brutt slike tidligere, det er i allefall ikke trenden...

 

hvakrg: Både Sandy bridge og Ivy bridge vil komme for LGA1155 og LGA2011. Det er snakk om to forskjellige markedssegmenter og ytelsesklasser. LGA2011 er erstatteren til LGA1366 som benyttes i entusiast/workstation/server segmentet. Mens LGA1155 er erstatteren til LGA1156 og benyttes i ymse forbruker formfaktorer. Man kan si det er irriterende med så mange sokler, men det hadde vært mer irriterende med svindyre og effektslukende desktop og laptop masikiner med 4 minnekanaler og owerpowered VRM, eventuelt server og worstation med underpowered minnehierarki og VRM. Kan ikke få i pose og sekk uten å benytte to sokler.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det ser ut som om Ivy Bridge vil gi en brukbar ytelsesøkning.

 

 

Fra TechSpot :

 

According to early roadmap details we've seen, Intel is estimating that Ivy Bridge will offer a 20 percent performance advantage over Sandy Bridge which is slightly more than what Sandy Bridge offered over Intel's first generation of Core i processors. On the graphics side we'll see support for DirectX 11 and OpenCL 1.1 and Intel is targeting a 30 percent graphics performance boost compared to Sandy Bridge.

 

30% på GPU på så lang tid på noe som allerede er litt ymse vet jeg ikke helt om jeg synes er så brukbart.

 

Og i artikkelen henvises det til alle de negative nyhetene med sandy bridge, har bare fått med meg en negativ nyhet. Hva er de andre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Med tanke på framoverkompatibiliteten i tidligere brikkesett fra Intel så tror jeg ikke det før jeg ser det.

Har fanget opp at du virker litt bestemt på å skryte AMD opp, og skyte Intel ned nærmest uansett tilfelle. Når artikkelen konkret bekrefter at den vil være bakoverkompatibel, er det vel ikke nødvendig å lage sure miner? hmm.gif

Lenke til kommentar

Hørte rykter om at Ivy Bridge ville være kun 4, 6 og 8 kjerners cpu'er.. true?

 

Hvis entry-level er klar for å bevege seg fra 2 til 4-kjerne når Ivy Bridge lanseres (og jeg tviler på det blir i år, de må ha plass til socket 2011 også), så kan det stemme. Likevel, Ivy Bridge er i utgangspunktet kun en die-shrink, så det er ingenting teknisk i veien for at de fortsetter med 2-kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...