Gå til innhold

Guide: Ti funksjoner vi elsker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ti funksjoner vi elsker, men hvem er "vi"?

 

1. Bildestabilisator

Ikke nødvendig, men det hjelper. Jeg foretrekker stabilisering i huset/på brikken.

 

2. Intelligent auto

Aldri brukt det. Har iA på GF1, LX5 og E-P2, EX1 har noe som heter Smart.

Jeg bruker for det meste A. M og P blir også brukt. Har begynt å bruke P på LX5 og EX1.

 

3. Skyggejustering

Nei takk. Jeg har ingen problemer med bilder som mangler data p.g.a. under eller overeksonering.

 

4. Ansiktsgjenkjenning

De få menneskene jeg tar bilder av kjenner jeg fra før :p

Har prøvd det. Nyttig funksjon er det sikkert, men hva med ansiktgjenkjenning av hund, katt og skogen konge?

 

5. Panorama og 3D-panorama

Foretrekker å gjøre dette i PP.

 

6. Høyhastighetskameraer

Jeg tar ett bilde omgangen, ikke 150stk.

 

7. Auto ISO

Kun bra hvis kameraet har mulighet for brukerdefinerte maks verdier.

 

8. Lite bildestøy

Selvfølgelig er dette er bra funksjon. Dessverre har ikke alle råd til en Nikon D3s e.l.

Ved å konvertere høy ISO bilder til svart-hvitt vil støyen ikke bli så synlig.

LX5 på ISO 12800. Ikke bra, men brukbart til dokumentasjon...

 

 

 

 

9.Vann-/støtsikkert

Det finnes ingen gode kameraer i dette segmentet, bortsett fra Pentax K5 og Olympus E-5.

Jeg er verken vann eller størsikkert, hvorfor skal kameraet mitt være det?

Jeg ser for meg overskriftene; "Fotograf falt ned skråning og ned i en bekk. Bisettelse på torsdag, fotoutstyret overlevde og selges på foto.no f.o.m. idag."

 

10. Fujifilm EXR

Kun interessant på X100 eller lignende kameraer. Kunne tenkt meg dette på avanserte kompakter som LX5, EX1 og XZ-1. Evt. laget avanserte kompakter med 5MP istedet for 10MP.

 

 

 

 

 

Ti funksjoner jeg liker/foretrekker (ingen spesiell rekkefølge)

 

1. RAW + PASM

2. At det ikke står Canon eller Nikon på kameraet.

3. Brukerdefinert AutoISO

4. Bildestabilisator i huset / på brikken

5. God bildekvalitet

6. SD minnekort

7. Lyssterk optikk (alt under 2.8)

8. Direktvalgsknapper

9. Stativfeste og mulighet for ekstrautstyr (gjerne 3.parts)

10. God LCD/OLED skjerm evt. søker (optisk/elektronisk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ti funksjoner vi elsker, men hvem er "vi"?

Regner med at artikkelforfatter sikter til "folk flest".

9.Vann-/støtsikkert

Jeg er verken vann eller størsikkert, hvorfor skal kameraet mitt være det?

Voldsom kverulering på gang ;)

 

Ser for meg at det kan være kjekt med kamera i tungt regnvær, når en bader osv. Støtsikkert er jo kjekt om du skulle miste kameraet eller bruker det i forbindelse med forskjellige aktiviteter hvor det er større sjanse for støt og slag enn ellers.

Finnes flere bruksområder enn kun ditt eget vet du.

Lenke til kommentar

Fin oppsummerende artikkel! :thumbup: På et veldig generelt grunnlag er jeg glad i de noen av funksjonene der eller ønsker jeg hadde noen av de jeg mangler. Hvis man går inn for det kan man selvsagt legge til 100 andre funksjoner man bruker eller tar for gitt, men jeg synes det er en bra og ikke overdrevet oppsummering.

Lenke til kommentar

"Intelligent Auto" skal man ikke kimse av - den slår nok mange som selv prøver å mekke til innstilningene ;) Utviklingen på det området er synbar, jeg ser det godt på s95 kontra de pocketkameraene jeg har hatt før. Hvorvidt pocketkameraene er bedre utviklet der enn speilrefleks generelt, skal jeg ikke uttale meg særlig om, men det ville ikke forundre meg pga målgruppen.

 

Intelligent Auto, stabilisering og autoISO er nok de 3 viktigste elementene grovt sagt.

 

(nå er vel artikkelen skapt med stort sett "mannen i gata" i tankene)

 

Tor

Lenke til kommentar

Virker som denne listen er laget med tanke på amatører som stort sett bruker auto, og ikke de litt mer avanserte. Uansett er det så individuelt hva man ser på som en nyttig funksjon, at det blir umulig å lage en realistisk topp-10 liste. Men som dere skriver, så er dette deres personlige topp-10 liste.

 

Synes imidlertid dere kunne tatt med et eget punkt på hver funksjon om eventuelle ulemper. De som leser artikkelen og ikke kan så mye om foto fra før, bør vite også om disse før de skriver opp noen av funksjonene som et must før neste kamerakjøp.

 

Mine kommentarer:

 

1. Bildestabilisator: Joda, det er så klart en fordel både for familieknipseren og de mer avanserte.

 

2. Intelligent auto: Nei, fysjda. Kameraet gjetter seg til hva du ønsker i fokus, hvilken dybdeskarphet og hvilken lukkertid du ønsker, samt stiller ISO, hvitbalanse og så videre etter eget ønske. Det er ikke alltid det stemmer med hva du faktisk ønsker.

 

3. Skyggejustering: Skaper mer støy i de partiene som blir lettet opp. Ser fint ut på vanlige 10x15 forstørrelser eller skjermvisning, men skal de blåses opp kan den økte støyen merkes. Kan fungere i enkelte situasjoner, men bedre å gjøre i etterkant så man har mer kontroll over resultatet. Eller så kan man bruke HDR.

 

4. Ansiktsgjenkjenning: Gjør som oftest fokus tregere, og fungerer ikke alltid 100%. Mye bedre, og tryggere, å bruke spot-fokus. Omtrent like kjapt også.

 

5. Panorama: Personlig synes jeg det er en "lekefunksjon". Skal man ha laaange bilder, er det bedre å gjøre dette i etterkant.

 

6. Høyhastighetskamera: Nyttig i flere situasjoner.

 

7. Auto-ISO: Hvis man kan stille inn en max-verdi (f.eks 800), så greit. Foretrekker uansett å stille ISO etter forholdene og heller kompensere på andre måter. Hvis ikke kan bildestøyen bli mer enn nødvendig. Mange kamera bruker ISO som en alt for enkel utvei i begrenset lys.

 

8. Lite bildestøy: En egenskap, ikke en funksjon. Men det finnes funksjoner for å forbedre denne egenskapen. Dessverre er det noen av disse funksjonene som dreper detaljer i bildet.

 

9. Vann/støtsikkert: Med mindre man vet at man vil få bruk for det (at man skal dykke, for eksempel), så holder man seg langt unna. På grunn av begrensningene man må gjøre for å få kameraet vann og støtsikkert, så går det ut over bildekvaliteten. Hvis man bare vil være sikker på at kameraet tåler et og annet fall i bakken, eller å få sølt væske på seg, så er det bedre å kjøpe en uhellsforsikring. Et kamera til 1000 kroner med fire års uhellsforsikring til 300 kroner, gir langt bedre bildekvalitet enn et vann og støtsikkert kamera til 1500 kroner. Her snakker jeg for øvrig om kompaktkamera, da artikkelen ser ut til å være myntet på disse.

 

10. Fujifilm EXR: Her er det EXR som er funksjonen, og ikke Fujifilm. Men ja, det er så langt kun Fujifilm som tilbyr en såpass godt fungerende funksjon.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre å kunne stille en maks lukkertid på auto-iso? Jeg er ingen erfaren fotograf, men har merket meg at jeg stiller opp ISoen mer enn før, et bilde som er uskarpt pga for høy lukkertid er ødelagt, for høy iso er bare suboptimalt, og kan til en viss grad fikses på.

 

Ellers må jeg si jeg virkelig liker stabilisering i huset, irriterende at ikke flere har det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

... Et kamera til 1000 kroner med fire års uhellsforsikring til 300 kroner, gir langt bedre bildekvalitet enn et vann og støtsikkert kamera til 1500 kroner. ...

 

I noen tilfeller vil du oppleve å kun få tatt et par bilder i løpet av en tur, og ingen på de neste ukene før du får nytt kamera på forsikringen. Selvfølgelig kan du kjøpe tre billige kamera og ta med deg slik at du kan bytte underveis ettersom de får problemer, men da blir det billigere med et vanntett og et vanlig.

 

Som det sies i forbindelse med bruk av høy iso, kvaliteten blir dårligere men man får tatt bilder man ellers ikke ville fått tatt.

 

Vanntette/støtsikre kamera er forøvrig ypperlige som kamera for ungene. Man trenger ikke passe på dem hele tiden, og bildene blir blir bra nok til at man ser hva ungene på tre og fire interesserer seg for.

Lenke til kommentar

Virker som denne listen er laget med tanke på amatører som stort sett bruker auto, og ikke de litt mer avanserte.

 

Dette er helt riktig observert. Jeg fant det litt meningsløst å skrive en artikkel om hva dere gamle travere her på forumet liker best, for det vet dere utmerket godt selv :thumbup::roll:

 

Men det er mange innom her på forumet som lurer fælt på hva alle funksjonene er, hva de gjør og om man egentlig trenger dem. Så det var ment til en håndsrekning til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet jo at listen ikke var ment for meg, men fikk lyst til å lage en egen likevel.

 

Begynte å tenke på hva jeg egentlig bruker på digitalkameraene jeg har.

 

Da ble det slik (ikke i prioritert rekkefølge):

 

1. Blenderprioritet

2. Blenderkompensasjon

3. Spot-lysmåling

4. Auto-ISO (på Nikon og Olympus fungerer dette utmerket for meg)

5. Følgefokus (Nikon)

6. Hvitbalansesetting (med gråkort)

7. Bildestabilisator (på Olympus E-P1)

8. Blender 2.0 eller større (nesten alle objektivene mine har det)

9. Høy ISO

10. 8 bilder pr sekund (på D700 med batterigrep).

 

En morsom øvelse uansett :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...