Gå til innhold

Test: Mobilt bredbånd - Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Simen1: Enn så lenge er det Mega og Giga som er vanligst både i dagligtale og i media. En kan hevde at vi bidrar til å forvirre leserne ved å benytte de "gamle" benevnelsene, men mebi, kibi og gibi ble ikke satte standarder før i 2000. Siden virker det som om benevnelsene har blitt ignorert av svært mange. Dersom disse uttrykkene blir vanlige i bruk også overfor folk flest - og ikke kun i fagbøker - må vi også vurdere dem på nytt. I mellomtiden er det Giga, Mega og Kilo leserne våre kjenner - og som tradisjonelt har blitt anvendt også om det binære systemet, selv om det ikke helt passer inn.

Lenke til kommentar
Simen1: Enn så lenge er det Mega og Giga som er vanligst både i dagligtale og i media. En kan hevde at vi bidrar til å forvirre leserne ved å benytte de "gamle" benevnelsene, men mebi, kibi og gibi ble ikke satte standarder før i 2000.

Selvsagt "kan en hevde" at faktafeil bidrar til forvirring.

 

IEC-standarden tråtte forresten i kraft for ganske nøyaktig 12 år siden, i januar 1999. (Du tenker sikkert på revisjon 2 som forlenget den definerte skalaen.)

 

Men som sagt, du må ikke bruke IEC-standarden for å reparere faktafeilen. Du kan også reparere faktafeilen ved å bruke SI-standarden. (1000 B = 1 kB osv). Velg etter smak og behag. Både IEC og SI er solide standarder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva jeg som Telenorkunde (bedrift) synes om resultatene. Det er jo betryggende at Telenor klarer å levere noen bits pr sekund i nesten hver eneste gudsforlatte avkrok i landet, men på den annen side er det i "storby" (Oslo) jeg stort sett bruker mobile datanettverk - på buss/trikk, utesteder uten wifi osv. Der hadde det vært kjekt med NetCom 4G og mulighet til å bruke opp MobilSurf200-kvoten på under minuttet :)

Lenke til kommentar

Hva er årsaken til at det alltid er så stor forskjell på opp og nedlasting? Jeg har igrunn alltid frustrert meg over det, riktignok på vanlig bredbånd, men dette er jo også en gjenganger på mobil. Maks hastighet jeg får ut her jeg bor (gjennom Telenor, langt ute på landet, vanlig bredbånd) er 850kbps, mens inn får jeg rundt 10mbps. Hvorfor er det slik?

Endret av seppolaatle
Lenke til kommentar

For å lure folk :) Ytelsen ville nok ha blitt kraftig redusert om de skulle hatt synkronlinje på kobbertråd. Å reklamere med 5/5 mbit linje er ikke attraktivt, er mye bedre for dem å reklamere med 10 mbit linje og la vær å si noe om opplasting.

 

Over fiber får du nesten synkronlinje uanset

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Artig test. Litt interessant å se at på Ping og upload kommer Netcom best ut uforholdsmessig ofte? Bortsett fra Troms var egentlig resultatene forholdsvis jevne mellom Netcom og Telenor (holder da 4g / lte utenfor), faktisk ofte med Netcom i front særlig i Trøndelag og på Vestlandet men også andre steder. Litt overraskende faktisk selv om jeg vet at Netcom bygde ut 3G hardt i 2010, noe som heldigvis fortsetter i enda større grad de neste par årene . Oppgraderingen av nettet er jo bare såvidt startet og når man i tillegg får bygd ut i nye frekvenser i 2011 og 2012 kommer telenettene i Norge til å bli svært bra - også utenfor tettbygd strøk.

Dersom noen lurer - Joda - jeg jobber i Netcom.

Lenke til kommentar

Hva er årsaken til at det alltid er så stor forskjell på opp og nedlasting? Jeg har igrunn alltid frustrert meg over det, riktignok på vanlig bredbånd, men dette er jo også en gjenganger på mobil. Maks hastighet jeg får ut her jeg bor (gjennom Telenor, langt ute på landet, vanlig bredbånd) er 850kbps, mens inn får jeg rundt 10mbps. Hvorfor er det slik?

 

 

For å lure folk :) Ytelsen ville nok ha blitt kraftig redusert om de skulle hatt synkronlinje på kobbertråd. Å reklamere med 5/5 mbit linje er ikke attraktivt, er mye bedre for dem å reklamere med 10 mbit linje og la vær å si noe om opplasting.

 

Over fiber får du nesten synkronlinje uanset

 

Det er vel ikke akkurat for å lure folk. Du får jo også synkrone linjer, men som regel på bekostning av nedhastigheten. Hele årsaken er størrelsen på frekvensområdet som brukes. Hadde man kunne brukt et større frekvensområde på kopper eller trådløst ville man også ha hatt større fart (opp eller ned).

Faktum er at de fleste ikke har like stort behov for oppstrøm, og dermed øker leverandørene heller nedstrømmen, slik at de 70-90% som ikke har behov for å laste opp fort, heller kan laste ned litt kjappere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Netcom 4G i Trondheim var jo rimelig Seriøse saker! :dribble:

 

Reier en god del og har som oftest med Netcom iConnect, som har bedre Edge/3G dekning i Trøndelag/Nordland en jeg får med Telenor (Har med begge)...

 

Denne testen påviser det jeg hele tiden har sakt.

Hva som er best kommer helt an på hvor i landet man bor og ferdes, bare noen km forflytning kan gjøre det ene mange ganger bedre en noe annet...

 

At Ice ikke kunne hamle opp med noenting og mangler signal på så mange plasser går vel rett mot hva de selv reklamerer med angående dekning og oppgitte hastigheter...

Lenke til kommentar

@Baguett, det hjelper vel igrunn pent lite å fortelle her i forumet at du vil ha dokumentasjon på det Ice forteller. Om du vil se slik dokumentasjon burde du vel heller ta kontakt med Ice. Kan forøvrig anbefale deres dekningskart - http://www.ice.no/privat/dekning-dekningkart.aspx - som jeg selv synes er veldig bra. De 2 stedene (begge langt ute på landet) jeg har sjekket på det kartet kommer det frem sendere som i teorien skal kunne levere enormt mye bedre signal enn både Telenor og Netcom, og da skal det nevnes at Telenor og Netcom er svært dårlige på disse to stedene, mens på ett av dem får man faktisk ikke inn nett i det hele tatt over mobilnettet til verken Telenor eller Netcom.

 

Men for all del, uten at jeg vet noe sikkert skulle en nesten tro at Ice hadde fokusert mer på de områdene hvor Telenor og Netcom ikke har noe spesielt godt signal.

Endret av seppolaatle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...